Advies gevraagd

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Steven

Advies gevraagd

Bericht door Steven »

Beste mensen,

Heb hier 2 maal een visaton 300 ng 4ohm liggen en ze staan ok te koop maar gaat vrij lastig helaas.
Me vraag is kan ik hier nog iets nuttigs mee maken, want had zelf deze unit al gesimuleerd in winisd maar kwam in mijn ogen niks interessants uit helaas.
Ik weet wel dat er veel meer behuizing op de wereld zijn alleen heb de software hier niet voor en zou ook niet weten waar ik moet beginnen. nou heb ik is voor de grap een Z-dipool gemaakt want tot verbazing toe goed presteerde.
Maar goed nu mij grote vraag is het mogelijk om via een software matische manier een kist te bouwen en het liefst ripool of dipool.

Eventueelen spec.s
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... v/475.html

Met vriendelijke groet en alvast bedankt

Steven
arjank

Re: Advies gevraagd

Bericht door arjank »

Simuleren van een dipool? misschien dat Jeroen_d daar iets zinnigs over kan zeggen.
Ik weet wel dat de W300ng een zeer geschikte transmissielijn driver is, hij heeft toch een Qts van 0,56?(dat is lang geleden hoor :lol: ). Mijn broer had ooit flinke TL speakers gebouwt met de W300ng en dat werkte zeer goed.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er zijn een paar Mathcad sheets van Martin King waarmee je dipool kan simuleren.
Steven

Bericht door Steven »

Oke Tl vindt ik ook prima maar vind ze zo ellendig groot :roll: heb namelijk een kamer van 22m2 wordt een beetje vol als je snap wat ik bedoel :wink: .
Ik zal die mathcad sheets even op zoeken messchien kan ik het wel gebruiken.

met vriendelijke groet

Steven
arjank

Bericht door arjank »

TL is inderdaad groot, maar verwacht niet dat je dipools mooi in een hoekje kunt stoppen, die gaan dan (meestal)niet correct functioneren.
arjank

Bericht door arjank »

Je zou hem ook in een 60 liter GHP behuizing kunnen stoppen, zie onderstaande afbeeldingen van de simulatie en het filter. Het lijkt misschien niet laag te gaan maar verkijk je er niet aan.
Bijlagen
W300ng GHP.JPG
W300ng GHP filter.JPG
W300ng GHP met en zonder filter.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja lastig. Dipool heeft de ruimte nodig en gaat minder in een kleine kamer en een TL met deze speakers gaat ook een forse worden.

Gezien de beperking van de kamer zou ik zeggen: Grote stappen snel thuis: Stop ze in CB met een QT van tussen de 0,6 en 0,7 en zet ze ieder in het midden van de zijwanden t.o.v. de luisterplaats. Jij krijgt dan weliswaar geen diep sub laag maar wel een mooi laag fundament bij gewoon muziek luisteren. Alhoewel? Met een VAS van 265 L gaan dat ook geen kleine kasten worden zonder elektronische filter maatregelen. Worden dan toch bijzettafeltjes :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 10 sep 2010, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Naje kijk het is niet zo erg kritisch die ruimte, maar het gaat gewoon bij mij om dat het geen ondehandelbare kist word.
En inderdaad BR wordt te groot en ben er liever ook niet zo voor stander van.
Het plaatse is niet zo punt en verschil is wel een dipool heeft veel ruimte eromheen nodig(mijn ervaring)dat is niet zo ramp dat heb ik nu ook, de bedoeling was meer is er mogelijkheid om een dipool (offcieel) uit te rekenen, zodat ik weet waarmee ik kan spelen als ik het iets anders wil laten klinken. En stiekem vindt ik Dipool gewoon geweldig klinken :oops: in plaats van ghp of BR. En me Dipool sub die ik nu gebruik waar dus ook die 300ng's in zitten die staat in het midden van de kamer tegen de muur aan.

Met vriendelijk groet

Steven
Steven

Bericht door Steven »

Trouwen ik zat ook te bedenken, ik heb nogal een gammele tv meubel de mogelijkheid is er ook om een TL + tv meubel te maken in 1 dan is het wat makkelijker inverband met het voormaat.
Ben stiekem al bezig met het calc. van een TL alleen snap nog niet helemaal hoe het allemaal werkt messchien dat iemand mij hiermee kan helpen.

alvast bedankt

mvg

Steven
k.p.

Bericht door k.p. »

Het probleem van een "in één meubel" is dat je vaak wat minder vrij bent in de plaatsing. Als ik jou was zou ik dan eerst proberen een simpele gesloten of BR sub op de mogelijke locaties te beluisteren om te ervaren of die plekken geschikt zijn.
Steven

Bericht door Steven »

Ja dat is inderdaad niet zo slecht plan bedankt O:)

mvg

Steven
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Ik zou er gewoon een dubbele ripol van maken en lekker midden in de kamer. Met jouw rendement luidsprekers moet dat toch lukken lijkt me. De Qts is mss wat laag voor open-air (Qts=0.33 vlg specs). Ik ben er zelf nog niet achter of een benodigde drivers voor een ripol een hoge Qts moeten hebben. Ehm, ik heb het opgezocht en nu heb ik het gelijk gevonden :-k Nee het is niet nodig.
http://www.hifiladen.de/hifi/ripol_chassis.htm
deze heeft een Qts van 0.4, X-lin van 6mm. Ik denk dat die van jou het goed zullen doen. Je hebt zelfs nog 4dB extra rendement (lekker). Misschien is deze opmerking wat voorbarig gezien het rendement van de Visatons <150Hz.

tekening zie hier:
http://www.hifiladen.de/hifi/ridtahler.htm

Oh ja, voor de berekening: je moet de oppervlakte van de openingen op 0.5 en 0.3xSd houden. Ik denk dat je het ontwerp zo aan kunt houden.
Plaats reactie