hulp bij filterontwerp

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: hulp bij filterontwerp

Bericht door Walt »

Wow, mooie componenten, wellicht nog een flinke tie-wrap goed strak om die zwarte kabel als trekontlasting?

Groeten Walter
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Zoals jij in je onderschrift hebt staan logica gaat van A naar B, vandaar dat ik dacht dat mogelijk de volgorde van belang was.

Het is dus nu wel duidelijk dat elektronica in die zin door mij niet altijd begrepen word, maar wat niet is kan mogelijk komen.

Als het dus direct tussen + en - gaat maakt het dus blijkbaar niet uit :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 28 aug 2010, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Wow, mooie componenten, wellicht nog een flinke tie-wrap goed strak om die zwarte kabel als trekontlasting?

Groeten Walter
Ja, doe ik als de lijm wat meer is uitgehard.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Paar mooie brandplekjes :wink:
dre

Bericht door dre »

klein filtertje :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

MDF beter wel goed voorboren anders wil het gaan splijten zoals op de foto's te zien is.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit zijn eenvoudige kastjes, door huub in elkaar gezet. Moet je geen commentaar op hebben verder, ze zijn niet zichtbaar in zijn opzet. Ik krijg al spijt dat ik foto's heb gepost. :(
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ik krijg al spijt dat ik foto's heb gepost. :(
Hap, hap, hap :mrgreen: :lol:
SARK

Bericht door SARK »

jeroen_d schreef:
Dit zijn eenvoudige kastjes, door huub in elkaar gezet. Moet je geen commentaar op hebben verder, ze zijn niet zichtbaar in zijn opzet. Ik krijg al spijt dat ik foto's heb gepost. :(
Lekker belangrijk of de kastjes er mooi uit zien (Bart, is die workshop-DVD nu al eens klaar :twisted: ) ... wat wel mooi is, is het opschrift op de touwtjes 'low pass' en 'high pass' + en - ... da's makkelijk zeg :!:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat vond ik ook mooi. Erg handige kabels die huub erbij heeft!
huub

Bericht door huub »

mijn excuus voor de kastjes. had wel nieuwe gemaakt maar jeroen kon de oude gebruiken. ze staan niet in het zicht en het geluid zal er niet slechter door worden. jeroen hoeft zich niet te verontschuldigen voor de kastjes dit was mijn keus. het gaat om de muziek waar je naar luistert en plezier aan beleefd. ik wil hierbij jeroen hartelijk danken voor zijn hulp. oh ja en arno voor het maken van de klankbordjes. groet huub.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

En Huub, bevalt het?
huub

Bericht door huub »

het laag is nog wat te nadrukelijk aanwezig. jeroen komt een keer langs omdat aan te passen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Blijkbaar stonden de speakers bij mij nog steeds vrijer van de wand dan dat het bij huub het geval is. Ondanks dat ik de stands zo strak mogelijk tegen de muur aan had gezet.

Wordt tezijnertijd gefixed. En het resultaat zal hier weer worden gepost.
huub

Bericht door huub »

jeroen is geweest klinkt nu al stukken beter. maar zijn tot de conclusie gekomen dat ze toch van de muur af moeten. dus zoeken naar een paar mooie stands. grt.huub.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, tegenover elkaar staande wanden. Staande golven worden hoe dan ook teveel aangesproken met speakers vlak op de muur. Je kan een stuk komen met filteren maar er zijn grenzen. Speakers op 20cm van de wand zorgde al voor een veel evenwichtiger geluid, staande golven werden meteen veel minder aangesproken.

Eindresultaat is tuning op een volledig vlakke respons met een lichte dip op 3kHz, klinkt prettig en realistisch.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Een PVC pijp die in de buurt komt wat betreft diameter, gevuld met zand en een bredere voetplaat en een zelfde fraaie afwerking is dan een mogelijkheid :o :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gewoon met een notch de resonantie aanpakken :)
Of een subwoofer zo inregelen dat de staande golven ook minder worden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dit topic had ik nog gemist. Mooi dat alles toch op z'n pootjes terecht is gekomen. De kleine boxjes zien er in ieder geval fantastisch uit!

Nu wil ik hier niemands feestje bederven, maar ik ben wel kritisch. Dat de klank zo dicht in de buurt van de MOB3W komt, verbaast me! De ronde vorm van de behuizing is mooi, maar door het vlakke baffle en de uitstekende bodem- en topplaat zul je toch te maken hebben met diffractie, waardoor volgens mij de klankmatige voordelen van een dergelijke kast teniet gedaan worden.

De drivers zijn zeker mooi. De mid heeft een heel goed bruikbare response en natuurlijk een enorme xmax. Voor de tweeter geldt in principe hetzelfde. Toch zie ik in vergelijking met de Peerless en Seas eenheden - afgezien van de diepgang en xmax - geen technische eigenschappen die ik per se in verband zou brengen met een betere klank.

Als ik zo naar dat filter kijk, zie ik daar ook niet meteen iets opvallends in, al zou ik eigenlijk de response er bij moeten zien. Voor zover ik dat kan beoordelen, is er bij deze luidspreker geen sprake van een zeer constant afstraalgedrag. Wat ik hier vooralsnog zie, is een gesloten 2-weg systeem met hele mooie eenheden in een prachtige behuizing. Van Jeroen verwacht ik niet anders dan dat de speaker goed gefilterd is en heel prettig zal klinken. Maar dat het in de buurt komt van de MOB3W, dat begrijp ik niet.

De mooiste speakers die ik gehoord heb, zijn o.m. Jeroens MOB3W, Bertors dipool, mijn eigen UD, de Orion en de Pluto (ik heb ook nog een hoop andere goede speakers gehoord, waar onder ook hele goede boxspeakers, maar dat waren fabrieksmodellen). Over Eds satellieten hoor ik goede verhalen, maar ik heb enkel de budgetversie in Breda gehoord. Die was goed, maar m.i. niet van het niveau van bovengenoemden. Hetzelfde geldt voor de Nescio van Henkjan: een hele fijne speaker, maar toch hoor je dat een aantal zaken nog iets beter zouden kunnen.

Voor mij ligt de verklaring ervan steeds weer voor een belangrijk deel in frequentieresponse en afstraalgedrag. Als deze monitor werkelijk zo goed is, dan begrijp ik dat simpelweg niet.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Martijn,

Het is wel zo dat de Scan Speak units het neusje van de zalm zijn en mits goed gefilterd zal dit extreem goed kunnen klinken.

Groeten Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb het topic niet goed genoeg doorgenomen. Er zijn is dus wel meer info over het filter beschikbaar, evenals metingen. My bad.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen probleem. Maar deze monitor, beluisterd in mijn eigen luisterruimte, dus direct vergeleken met MOB3W, komt er van de speakers die ik zo heb kunnen beluisteren er het dichtst bij. Dat zijn er op zich niet zoveel, het is een vrij kleine selectie. Ik doe niet zoveel projecten en MOB3W is pas zo'n 2 jaar oud.

Waarom iets qua klank op een gegeven moment dicht in de buurt komt is een kwestie van toeval. De geringste afwijkingen in respons en afstraalgedrag zijn al hoorbaar. Het is dan behoorlijk toevallig dat een bepaalde combinatie van respons en afstraalgedrag een vergelijkbaar karakter met MOB3W vertoont. Maar ze klinken natuurlijk nog steeds niet hetzelfde! A/B vergelijk in een blinde test zou simpel zijn. Maar als je niet weet welke er speelt dan hoor je gewoon een erg fijn klinkend systeem. Of het nu deze monitor of MOB3W is. En als je dan gaat miereneuken, want dat moet je gaan doen als je goede systemen vergelijkt, dan wint MOB3W. Vind ik dan, om maar aan te geven dat ook dat een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

P.S. dit project bewijst voor mij dat Linkwitz' stelling dat diffractie van tweeters niet zo hoorbaar is nog steeds stand houdt. De woofer heeft geen enkele last van de kast vorm en komt met de cylinder dichter in de buurt van rondstralen dan een traditionele rechthoekige kast.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jeroen, heb je nog off-axis metingen van deze SS speakers?
Het is erg interessant om de richting werking eens te vergelijken met die van je dipolen.

@ Martijn
Ik vond hem net als Jeroen ook gelijk klinken. Uiteraard in detail verschillend, maar als geheel behoorlijk hetzelfde.
Sterker nog, we waren het verdacht eens met elkaar :mrgreen:
Ik ben het met je eens dat er voor >150 Hz (midden gebied dus) geen reden is dat een Peerless zou verschillen tov een SS.

Toch had Jeroen het er geloof ik over (but correct me if I'm wrong) dat hij echter niet de warmte en "rijkheid qua klank" uit een Peerless kon krijgen.
Hoewel het natuurlijk altijd lastig is om systemen 1 op 1 te kunnen vergelijken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, wat je ook doet, ik vond een Peerless altijd wat 'mat' klinken. De AL130 was een grote verbetering en dat kon ik niet uit de respons afleiden. Ik vermoed dat ons gehoor erg gevoelig is voor reeksen van materiaalresonanties met hoge Q die je niet in de metingen terugziet. Ook omdat hun amplitude niet hoog is. Maar het is speculeren en het kan autosuggestie zijn.

Een ander voorbeeld is de HDS152exl tov de oude HDS134. Qua respons zeer vergelijkbaar, maar de HDS134 geeft een warmer geluid.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik vind dat de HDS134 er wel uit ziet alsof hij een warmer geluid zou moeten geven :idea: .
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”