Ik ben bezig met mijn zusjes auto en vrees dat het massa poortje van de autoradio (Pioneer AVIC-X1) verbrand/stuk is.
Reden: Bij gas geven geeft hij een enorme fluittoon, andere headunit (ook pioneer) heeft het probleem helemaal niet. Het ligt aan de headunit. 2 opties:
Massa loopt door een zwart kastje waar een condensator en spoeltje in zit.
Massa headunit op printje stuk.
Is er iemand door voor mij het schema wil bekijken (bijgaand service manual, net een ander type maar voeding is gelijk) om te vertellen waar ik moet kijken?
(rechtermuisknop > opslaan als is) is erg groot voor browser:
http://www.stimpmedia.nl/forumuploads/p ... Manual.pdf
Hulp nodig :( (bij voorkeur urgent)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- MrCaBLeGuY
- MrCaBLeGuY
Re: Hulp nodig :( (bij voorkeur urgent)
Massapoortje is overigens eigenlijk massaSpoortje. Ik wil die zekering (die er bij pioneer bij het geringste uitspring) gewoon bypassen. Maar vind hem maar 
Ola,
Groetjes,
Martin
Ik snap dat je radio fluit, dus waarschijnlijk inderdaad probleempje met je massa. Ik snap alleen niet precies wat je met je vragen bedoelt, welke zekering ben je aan het zoeken?MrCaBLeGuY schreef:Massapoortje is overigens eigenlijk massaSpoortje. Ik wil die zekering (die er bij pioneer bij het geringste uitspring) gewoon bypassen. Maar vind hem maar
Groetjes,
Martin
Hey dat probleem heb/had ik ook met mijn autoradio.
had omdat ie afgelopen nacht uit mijn auto gejat is maar vrees dat het bij een nieuwe weer hetzelfde geval is??
Is dit niet je dynamo die je voeding stoort?
Groet,
Harm.
had omdat ie afgelopen nacht uit mijn auto gejat is maar vrees dat het bij een nieuwe weer hetzelfde geval is??
Is dit niet je dynamo die je voeding stoort?
Groet,
Harm.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het kán de dynamo zijn. Een 100nF condensator over de dynamo lost dat op. Of je koopt in de autoshop zo'n ontstoorcondensator. Omdat hier aansluitdraadjes aan zitten, plaats je deze zo tussen de voedingsdraad en de 12V-aansluiting van de radio. Het 3e draadje leg je aan massa. Hiermee ondervang je tevens storing door instraling van de bobine/bougiekabels op het 12V-circuit. Als aanvulling kan je evt. nog een smoorspoeltje plaatsen in serie met de 12V-aansluiting, maar de condensator volstaat meestal wel.
D.w.z.: als het niet aan een slechte massa licht, want dat is het meest voorkomende euvel. Met een losse, niet te dunne (massa)draad rechtstreeks naar de minpool is dat zo uitgeprobeerd.
D.w.z.: als het niet aan een slechte massa licht, want dat is het meest voorkomende euvel. Met een losse, niet te dunne (massa)draad rechtstreeks naar de minpool is dat zo uitgeprobeerd.