Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

AatV schreef:
Over de electronische smoorspoel van MvdV / tentlabs : Deze is geplaatst tussen twee Elco's van 330 uF. Bij 1 op 1 vervanging is dat dan tevens het einde van je gelijkrichtbuis.
Ik heb er nog met Guido over gemaild.
Je mag de eerste condensator vervangen door de condensator uit je schema, in dit geval 10µF.
De condensator na de elektronische smoorspoel wordt dan de 330µF
kt88.jpeg
Dit zijn jou limieten :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

AatV schreef:
Ik zou je verder aan willen raden een trafo te gebruiken zoals in het schema aangegeven is.
Goed plan! Nu nog 1 vinden.... Edit: Is dit wat? Misschien te lage DC current?[/quote]
AatV schreef:
in je simulatie kun je de weerstand van de smoorspoel ook nog aanpassen, dit zal meer in de richting van 100 Ohm dan 160 Ohm gaan, scheelt weer circa. 8-9 Volt.
Had ik al gedaan. De weerstand van de poolse spoel is 72Ohm.
AatV schreef:
Nog een goede raad : houd je zoveel mogelijk aan het schema. Als je de consequenties van de veranderingen niet kunt overzien kan het resultaat wel eens tegenvallen. Als je bijvoorbeeld zoals RobertD voorstelde de "automatische bias" uit het schema gaat wijzigen (wat op zich best wel een mogelijkheid is) in een in te stellen negatieve bias, moet ook R3 van 470 kOhm verlaagd worden naar 220 kOhm, anders heb je gerede kans dat de buis zichzelf "op gaat stoken" en daarna niet meer te gebruiken is. Bij een R3 van 220 kOhm moet trouwens ook C3 gewijzigd worden in bijv. 0,47 uF om de basweergave niet te verslechteren.
Dit gaat te ver denk ik... Keep it simple.
AatV schreef:
Over de electronische smoorspoel van MvdV / tentlabs : Deze is geplaatst tussen twee Elco's van 330 uF. Bij 1 op 1 vervanging is dat dan tevens het einde van je gelijkrichtbuis.
Klopt! Staat ook op de site. De ingangselco geld voor SS gelijkrichting. De ingangselco dien je te vervangen door een type <47u. Dus degene van 10u die in het schema staat kan blijven. De uitgangscap blijft wel maar die ligt aan massa.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door AatV »

@Vinculum,
Goed plan! Nu nog 1 vinden.... Edit: Is dit wat? Misschien te lage DC current?
Lijkt me een mooie trafo, zeker bij dubbelfasige gelijkrichting (zoals in je schema) meer dan genoeg stroom!

succes,
AatV
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ok, wel dubbel de prijs maar ja. Tis niet anders.
De e-choke laat ik maar even voor wat het is. Prijsverschil vind ik wel erg groot. van 20 naar 70 euro...

Ik heb een ontwerp bedacht waarbij ik ook een grote choke kwijt kan. Teaser in de bijlage.
Wat zie je daar? De KT88 (buizen kloppen niet maar deze kon ik in de library vinden) en mijn mediacenter met volumeregling. Het idee voor het laatste is een volumeregeling van Dantimax oid die normaal met een LED display is maar dan met 2 Nixie tubes. Leek me leuk! Hoe precies weet ik nog niet maar daar komt vast binnenkort een topic over.... ;)
Bijlagen
Setje.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Als ik voor de voedingstrafo bij http://www.ogonowski.eu/ kijk dan zijn er meerdere mogelijkheden.
* De LO TS200-3 heeft een secundaire van 350V (300mA) wat ook op ongeveer 365V komt over I1
Of 350V in serie met de 60V (idem aan hieronder)
* De LO TS200-4 heeft een secundaire van 250V (50mA) en 150V (300mA) wat in serie 410V levert en op I1 gemiddeld 443V
* De LO TS250-2 heeft een secundaire van 380V (250mA) wat neerkomt op 404V op I1 maar deze heeft geen 6.3V maar een 3.15-0-3.15 wat natuurlijk wel op hetzelfde neerkomt maar iets anders aansluiten. Deze is wel 20 euro duurder.
Ik zit zelf meer voor voedingstrafo aan de LO TS250-1 te denken samen met de LO SE30-1. Ik heb al een mailtje gestuurd naar de Poolse trafonist (afgelopen zondag) maar tot op heden geen enkele reactie gehad... Mailen geeft een adres plus een CC adres, allebei njente :(
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Hmm, dat is al niet echt prettig (niet reageren op mails is killing voor je business en reputatie!).

Ik neig nu naar de Hammond voedingstrafo van Jukebox-Revival vanwege het hebben van de correcte voedingsspanning. Ook weet ik zeker dat deze leverancier ook echt levert. hammond als merk ken ik wel maar weet niet hoe de kwalitiet is tov de pool.
Voor de UGT's en smoorspoel neig ik naar Jan Wuesten, puur uit kostenplaatje. Vind de verzendkosten vanuit polen ook erg prijzig. Ik weet niet of er veel kwaliteitsverschil in zit?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Barry2001 schreef:
Hoe lang gaan buizen ongeveer mee eigenlijk, is daar "in general" iets over te zeggen? Eindbuizen bedoel ik dan eigenlijk. ALs je zegt een paar jaar Bart, bij hoeveel uur p/dag is dat luisteren?
Er staat meestal een gemiddeld aantal "branduren" opgegeven.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
Ok duidelijk. Dan hou ik me bij de LO TS200-3 met een secundaire van 350V (300mA). Dat is dan de beste keus.
Ik zag dat Tentlabs ook een mooi printje heeft met een E-choke ter vervanging van de smoorspoel. Is dit een goed plan of onzin? Hij kost 69,- tov 28,- voor de normale smoorspoel. Voordeel voor mij is de veel kleinere bouwwijze, nadeel de prijs.
voor 69 euro vind ik dat nogal onzin.
Zal niet meer zijn dan een transistor of FET als spanning regelaar oid.

Trafo ed zou ik trouwens uit Duitsland halen, bij http://www.tube-town.net/ttstore/.
Veel goedkoper :)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door AatV »

Tube town is marginaal goedkoper dan Jukebox revival. De verzendkosten zullen bij Juke box revival naar verwachting wat lager zijn.
De electronische choke is m.i. geen spanningsregelaar maar een opgevoerde gyratorschakeling.
Qua ontwerp vann de behuizing : ik vind 'm mooi. Door de vormgeving en kleurstelling lijkt de "bovenplaat" te zweven.
Heb je al een naam? Zou dit ontwerp "floating amp" noemen. :wink:

groeten,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Bepaalde trafo's zijn bij jukebox iets van 40 euro en bij TT net 30 euro.
Verzendkosten vanuit Duitsland zijn nooit bizar hoog.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Door de vormgeving en kleurstelling lijkt de "bovenplaat" te zweven.
Heb je al een naam? Zou dit ontwerp "floating amp" noemen.
Wanneer je voor de Duitse trafo's gaat denk ik meer aan 'Röhren Insel' :o

Dear mr. Ogonowski,
On the moment I start building a Single Ended HiFi amplifier with TT22 tubes. These tubes are the same as the KT88 although they have a topcap and 12.6 heater. For this amp I like to order the LO TS250-1 nettransformer, €73,00. Further I need two output transformers and for my amplifier I'm thinking of the LO SE30-1 which is performed for the KT88 tube, 2 x €63,00. Total weight will be 7.5 kg so €37,00. Totally invoice will be:
Nettransformer LO TS250-1 € 73,00
2 SE OPT LO SE30-1 126,00
Transportcosts 37,00
+ ________
€ 236,00

With kind regards,
Rein Snoek
Wijk 2-65
8321 ES Urk
The Netherlands

De verzendkosten zijn inderdaad aan de hoge kant, maar de trafo's lijken er goed uit te zien op de foto's. Nu nog response... Ik heb gekozen voor deze trafo omdat voor de TT22 buizen een 12.6 volt gloei nodig is. Met de 14 volt of de 9+9 kan ik dan een mooie schone gelijkrichte spanning maken.
Bijlagen
sieciowy_250W_1.jpg
LO_SE30-1.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Als je bijvoorbeeld zoals RobertD voorstelde de "automatische bias" uit het schema gaat wijzigen (wat op zich best wel een mogelijkheid is) in een in te stellen negatieve bias, moet ook R3 van 470 kOhm verlaagd worden naar 220 kOhm, anders heb je gerede kans dat de buis zichzelf "op gaat stoken" en daarna niet meer te gebruiken is. Bij een R3 van 220 kOhm moet trouwens ook C3 gewijzigd worden in bijv. 0,47 uF om de basweergave niet te verslechteren.
Hoi Aat, kun je dit eens wat nader uitleggen?
Ik dacht dat je bij een fixed negatief helemaal geen roosterweerstand meer nodig had. Je houdt het rooster immers vast op een bepaalde spanning.
Ik heb destijds "Bill" van Triode Dick gebouwd en daarin hebben de eindpitten ook geen roosterweerstand.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

AatV schreef:
De electronische choke is m.i. geen spanningsregelaar maar een opgevoerde gyratorschakeling.
Wat een gyrator is weet ik nog niet O:) maar ik weet wel dat dat ding èrrug goed werkt. Ik had de 6072 voorversterker van Triode Dick, dat ding had 3 smoorspoelen in de voeding, die heb ik vervangen door de E-choke, en het was net of ik naar een andere en véél beter versterker luisterde! :o

-einde reclame-
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Ik vind het een hoop geld voor een handje vol componenten, maar goed als mensen er helemaal blij van worden.
Heb je toevallig foto's van die E-choke?

edit:
Zou best gewoon zoiets kunnen zijn:
http://aquinaudio.webspace.virginmedia. ... choke.html
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Dat vond ik dus ook. Ik geloof echt dat het ding veel beter werkt dan een smoorspoel maar 70 euro voor paar weerstanden, 1 cap en een torretje... Jammer dat er nergens een schema van is. MiniWatt, kunnen we die van jou niet reverse engineeren? ;)
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

Vinculum schreef:
... Jammer dat er nergens een schema van is. MiniWatt, kunnen we die van jou niet reverse engineeren? ;)
Inderdaad he-le-maal nergens te vinden :lol:

Afbeelding

Hier vind het hele verhaal én een bouwpakketje: http://www.loetstelle.net/projekte/gyrator/gyrator.php Te koop bij Jan Wuesten (einde reclame)

Laat even weten hoe het afloopt. Ik heb hier ook wel interesse in.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Haha ja die had ik ook gevonden inderdaad! Je was me net voor met posten. Ik doelde eigenlijk op een schema van de tentlabs e-choke.
Ik kan alleen de kit bij Jan niet vinden maar de onderdelen zijn natuurlijk niet moeilijk te vinden.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

Laat Miniwatt even de componenten van zijn e-choke tellen en kijken of het erg overeenkomt....

Ik denk dat ik dit schakelingetje maar eens op printplaat ga opbouwen en kijken wat dit voor resultaat geeft. Ik ben alleen benieuwd wat de maximale stroom is die het schakelingetje kan verdragen. Een voorversterker is natuurlijk een wat lichtere belasting dan een geintegreerde versterker met KT88 eindbuizen... O:)

mvg, Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Ik had deze gevonden:

http://www.epanorama.net/documents/telecom/gyrator.html

Lijkt me wel geschikt om eens als choke-load in een voorversterker te proberen.
Met 100uF kom je dan op 50H ! ( Als het schakelingetje in dat bereik tenminste nog werkt... )

Ik vind die elektronische chokes wel elegant, die buizenbakken zijn af en toe niet te tillen...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ik heb even een overzicht gemaakt van alle tot nu genoemde ijzerleveranciers en de kosten erbij incl. BTW en verzendkosten.
De voltages zijn gebaseerd op onderstaande PSU. De enige waarde die wijzigen per leverancier zijn de weerstand van de smoorspoel en het voltage op de trafo.
PSU.png
Ogonowski:
Voeding: LO-TS250-1 73,-
UGT: LO-SE30-1 63,-
Smoorspoel: LO-D10-1 (72 Ohm) 28,-
Verzendkosten: 28,-
Deze set kost totaal 255,- en levert op I1 een voltage van 415V.

Jan Wuestens
Voeding: TRA400 55,-
UGT: ART0288 43,-
Smoorspoel: D10-200 (160 Ohm) 19,-
Verzendkosten: 12,-
Deze set kost totaal 172,- en levert op I1 een voltage van 300V.

Jukebox-Revival
Voeding: Hammond 374BX 89,-
UGT: Hammond 1627SE 120,50
Smoorspoel: Hammond 193J (82 Ohm) 36,-
Verzendkosten: 0,- (boven 100,- gratis)
Deze set kost totaal 366,- en levert op I1 een voltage van 382V.

TubeTown
Voeding: Hammond 374BX 89,-
UGT: Hammond 1627SE 121,-
Smoorspoel: Hammond 193J (82 Ohm) 36,-
Verzendkosten: 12,-
Deze set kost totaal 379,- en levert op I1 een voltage van 382V.

Combipakket 1
Voeding: Hammond 374BX 89,- (JukeboxRevival)
UGT: ARTA0288 43,- (Jan Wuestens)
Smoorspoel: D10-200 (160 Ohm) 19,- (Jan Wuestens)
Verzendkosten: 7,- (JukeboxRevival)
Verzendkosten: 10,- (Jan Wuestens)
Deze set kost totaal 211,- en levert op I1 een voltage van 365V.

Combipakket 2
Voeding: Hammond 374BX 89,- (JukeboxRevival)
UGT: LOSE30-1 63,- (Ogonowski)
Smoorspoel: LO-D10-1 (72 Ohm) 19,- (Ogonowski)
Verzendkosten: 7,- (JukeboxRevival)
Verzendkosten: 29,- (Ogonoswki)
Deze set kost totaal 270,- en levert op I1 een voltage van 384V.


Er zit behoorlijk wat verschil in prijs en uitgangsspanningen. Puur gebaseerd op plaatjes en gevoel lijken de poolse trafo's beter van kwaliteit dan die van Jan Wuestens. Ook het ontbreken van technische gegevens zoals frequentiebereik vind ik zorgelijk. De veel hogere R van de smoorspoel vind ik ook vreemd.
De Hammond trafo's zien er goed uit maar flink prijsverschil op de UGT's van Wuestens en Ogonowski.

Moeilijk... Mijn eerste indruk zegt alles bij de pool of combipakket 2. Verschil is minimaal.

Edit: Prijzen aangepast.
Edit2: Jukebox-Revival heeft de prijzen van de Hammond UGT's verlaagd en zijn nu nagenoeg gelijk aan die van TubeTown. Reacties hieronder omtrent prijsverschillen tussen deze leveranciers zijn dus niet meer terecht! Ook hebben ze geen verzendkosten meer boven de 100,-
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 06 sep 2010, 14:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door RobertD »

Je kunt eventueel de afwerking van de trafo's in je afweging meenemen.

De Hammond trafo's zijn wat duurder, maar hebben wel een mooie metalen behuizing.
De Poolse trafo's geven een goede indruk, maar hebben geen behuizing. Die zul je er los bij moeten kopen of zelf moeten maken. Voor het prijsverschil is dat echter makkelijk te doen. ( De prijs bij jouw eerste optie klopt volgens mij niet en valt zelfs nog iets lager uit. )

Volgens mij wil Rein ( PA4URK ) ook nog iets bestellen in Polen, wellicht kunnen jullie er een mini-groupbuy van maken en besparen op de verzendkosten.

( Overigens valt wel op dat de prijs bij Jukebox-Revival voor dezelfde artikelen echt veel hoger uitvalt dan bij Tubetown. )
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

:oops: Dank! Het is nu inderdaad nog iets goedkoper geworden.
Dat er geen behuizing omheen zit vind ik niet erg want die neem ik toch mee met mijn chassis. Op de foto's afgaand lijkt me de bouwkwaliteit van de pool ook wat beter dan de duitser.
Wat betreft een mini groupbuy ben ik helemaal voor alleen ik wil ze nog niet gaan bestellen. Ik moet echt even de kosten spreiden ivm de hoge kosten voor de aankomende verbouwing/verhuizing.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

Ik kocht recent twee Hammond 1650F trafo's bij Tube-Town. De verzendkosten hiervan waren 8 euro (met De Pakket Dienst). Dat is een fractie duurder dan verzending binnen Nederland. Zondagavond besteld, Dinsdagochtend in huis.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Ok dat is een prijsverschil van 4 euro. Daar doen we niet moeilijk over natuurlijk.
Misschien dat de prijs en de voedingsrimpels meer gedrukt kunnen worden met de eerder besproken e-choke. Ben erg benieuwd wat het resultaat is van jouw actie:
pcdegoede schreef:
Ik denk dat ik dit schakelingetje maar eens op printplaat ga opbouwen en kijken wat dit voor resultaat geeft.
Overigens heb ik gisteravond het ontwerp weer eens herzien. Nu is de houten plaat nog iets zwevender maar met meer binnenruimte voor de onderdelen. Door het enorme gewicht achterin van de trafo's ben ik totaal niet bang dat deze zal kantelen ofzo. De knoppen zijn voor aan/uit en volume. De ingangskeuze geschied electronisch (remote) en de pot is ook motorgestuurd. Het MediaCenter komt in een soortgelijke behuizing waarbij het moederbord onderin de voet past en de harde schijf (of schijven) onder de trafokappen passen. De buizen voorop zijn van mijn nixieklok die nu nog zonder kast staat die hiermee een mooi plekje kan krijgen. Ook komt zo het buizenthema toch weer terug. De knop is dan alleen voor aan/uit. De klok zal altijd aan zijn.
Bijlagen
Setje.jpg
Kt88 Zij.jpg
Laatst gewijzigd door Vinculum op vr 03 sep 2010, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

UGT: Hammond 1627SE
Kijk het nog eens even na Vinculum, maar dit is toch wel een UGT geschikt voor HiFi audio? Dus geen gitaar-UGT? Ik meen dat daar ook nog verschil in zit toch?
Een ieniminigroopbuy is wat mij betreft okay, alleen... ik wil ze zo snel mogelijk bestellen omdat mijn behuizing al klaar staat en de chassisplaat deze week geknipt wordt. Kan ik aan de slag met meten en passen :D
Plaats reactie