Plexiglas als een soort printplaat!
Moderator: Beheerdersteam
Plexiglas als een soort printplaat!
Beste mensen,
Ik zit met het volgend idee, ik wil graag van plexiglas een soort printplaat maken.
Hoe wil ik dat doen, ik wil van die turret lugs gebruiken.
Zie linkje;
http://www.tubedepot.com/bp-turret.html
Maar nu, is plexiglas handig om te gebruiken? Gaten erin boren is geen probleem,
turrets lugs in vastklemmen is ook geen probleem!
Maar de hitte door het solderen, kan dat kwaad voor de plexiglas?
Gaat het verkleuren of ontstaan er andere problemen.
Wie o wie kan mij helpen?
Groetjes,
Xander.
Ik zit met het volgend idee, ik wil graag van plexiglas een soort printplaat maken.
Zie linkje;
http://www.tubedepot.com/bp-turret.html
Maar nu, is plexiglas handig om te gebruiken? Gaten erin boren is geen probleem,
turrets lugs in vastklemmen is ook geen probleem!
Maar de hitte door het solderen, kan dat kwaad voor de plexiglas?
Gaat het verkleuren of ontstaan er andere problemen.
Wie o wie kan mij helpen?
Groetjes,
Xander.
Re: Plexiglas als een soort printplaat!
Ik vrees van wel, plexiglas is een vrij bros materiaal en als je wat druk op een punt zet zal het breken.xander79 schreef:turrets lugs in vastklemmen is ook geen probleem!
Als je die bussen er dan heel in hebt zitten zullen ze door het solderen weer lossmelten.
Ik denk dat je beter naar glasvezel printplaat zonder koperlaag op zoek kunt gaan, dat is veel sterker.
En als het al niet breekt en het ziet er goed uit dan gaat het op den duur wel scheuren. Maar afgezien daarvan wordt het bij ca 100 graden week en daarboven helemaal zacht. Ideaal om te dieptrekken maar soldeerbusjes smelten er gegarandeerd uit.ray5150 schreef:Ik vrees van wel, plexiglas is een vrij bros materiaal en als je wat druk op een punt zet zal het breken.xander79 schreef:turrets lugs in vastklemmen is ook geen probleem!
Het is idd geen handig materiaal voor deze toepassing.
Kun je beter polycarbonaat (lexan) nemen, dat is wel veel sterker en kan wat warmte hebben (mits je niet overdrijft).ray5150 schreef:Ik vrees van wel, plexiglas is een vrij bros materiaal en als je wat druk op een punt zet zal het breken.xander79 schreef:turrets lugs in vastklemmen is ook geen probleem!
Dat schiet niet op Richard, Lexan verweekt bij 140 - 150 graden. I.i.g. hield ik 150 graden aan voor vacuüm dieptrekken.
Volgens mij is het verschil de merknamen, Polycarbonaat is de stof waar het van gemaakt word.
Lexan ® is geregistreerd als merknaam.
Lexan ® is geregistreerd als merknaam.
Jawel, maar Plexiglas, Perspex of Altuglas enz. is geen polycarbonaat, dat is polymethylmethacrylaat.
Zou zo gauw geen vergelijkbaar materiaal weten wat bestand is tegen soldeer temperaturen, PET valt ook af. Blijft over echt glas, maar daar gaatjes in boren valt ook niet mee
Zou zo gauw geen vergelijkbaar materiaal weten wat bestand is tegen soldeer temperaturen, PET valt ook af. Blijft over echt glas, maar daar gaatjes in boren valt ook niet mee
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Wel uitkijken hoor: polymethylmethacrylaat (Perspex, Plexiglas, tekendriehoeken op school
) brandt als een tierelier en vat ook zeer snel vlam
Polycarbonaat werkt in elk geval nog zelfdovend.
Polycarbonaat werkt in elk geval nog zelfdovend.
Kun je geen "trespa" krijgen in diktes van een paar millimeters ?
Goed te boren en kan ook tegen warmte.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trespa
Goed te boren en kan ook tegen warmte.....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trespa
Maar wat ik mij nou afvraag is wat die schakeling dan moet worden en wat het moet gaan doen?xander79 schreef:Ik zit met het volgend idee, ik wil graag van plexiglas een soort printplaat maken.
Ik wil de schakeling maken met turrets en zilverdraad.
Zie voorbeeld;
http://www.tubedepot.com/bp-125board-black.html
In de bovenkant van mij chassis wil ik dan openingen met plexiglas
maken zodat je de printplaten kan zien en dat je dan de schakeling ziet.
Weet niet waarom.....maar vind het gewoon gaaf als je kan zien hoe iets werkt.
Vooral hoe de schakeling loopt!
Ik heb bij tubedepot de juiste boardmateriaal gevonden die speciaal voor deze doeleinden is.
Alleen is er een probleem ze leveren 1 standaard breedte maat.
De printplaten die ik wil gaan toepassen zijn stukje breder!
Ik heb een mooi adresje waar ze plexiglas opmaat maken(met laser) en ze zijn niet duur!
Daarom dacht ik misschien kan ik plexiglas gebruiken. Maar dat blijkt nu dus niet te gaan.
Dus moet ik wat anders verzinnen!
Of ik neem de board van tubedepot en pas mijn printplaten aan of ik zoek geschikte materiaal
die ik kan toepassen met het huidige maatvoering van mijn printplaten.
Zie voorbeeld;
http://www.tubedepot.com/bp-125board-black.html
In de bovenkant van mij chassis wil ik dan openingen met plexiglas
maken zodat je de printplaten kan zien en dat je dan de schakeling ziet.
Weet niet waarom.....maar vind het gewoon gaaf als je kan zien hoe iets werkt.
Vooral hoe de schakeling loopt!
Ik heb bij tubedepot de juiste boardmateriaal gevonden die speciaal voor deze doeleinden is.
Alleen is er een probleem ze leveren 1 standaard breedte maat.
De printplaten die ik wil gaan toepassen zijn stukje breder!
Ik heb een mooi adresje waar ze plexiglas opmaat maken(met laser) en ze zijn niet duur!
Daarom dacht ik misschien kan ik plexiglas gebruiken. Maar dat blijkt nu dus niet te gaan.
Dus moet ik wat anders verzinnen!
Of ik neem de board van tubedepot en pas mijn printplaten aan of ik zoek geschikte materiaal
die ik kan toepassen met het huidige maatvoering van mijn printplaten.
Dat mooie zwarte basismateriaal kun je op maat bij een graveur krijgen. Het wordt veel gebruikt voor naambordjes, schakelpanelen en voor aanduidingen op machines. Dat is wel hittebestendig, het is i.i.g. soldeerbestendig en kun je voor turrets gebruiken.
Hhhhmmmmm.......dat wist ik niet.
Vlug even op het net kijken als ik er een in de buurt van Utrecht kan vinden!
Thanks voor de HINT PJOTR!
Vlug even op het net kijken als ik er een in de buurt van Utrecht kan vinden!
Thanks voor de HINT PJOTR!
Volgens mij heet dat Resopal.Pjotr schreef:Dat mooie zwarte basismateriaal kun je op maat bij een graveur krijgen. Het wordt veel gebruikt voor naambordjes, schakelpanelen en voor aanduidingen op machines.
Dat bestückte plaatje in die Tubedepot link van Xander lijkt wel een beetje op POM (polyoxymethylene of polyacetal), een soort van veredeld Nylon. Dat zou op het randje zijn, het heeft een smeltpunt van 175 gr. Dus snel solderen dan 
Of die naamplaatjes van Resopal zijn weet ik niet, dat is meestal 1 mm dunne plaat voor oppervlakte afwerking. Het is wel een vergelijkbaar thermoharder materiaal met een witte tussenlaag om de gegraveerde letters uit te laten komen.
Eens kijken wat die graveur oplevert. Ik heb daar voeger wel afval stukken gratis meegekregen, maar dat was nog in een tijd dat dergelijke bedrijfjes in een souterrain ergens in een oude woonwijk zaten in R'dam.
Of die naamplaatjes van Resopal zijn weet ik niet, dat is meestal 1 mm dunne plaat voor oppervlakte afwerking. Het is wel een vergelijkbaar thermoharder materiaal met een witte tussenlaag om de gegraveerde letters uit te laten komen.
Eens kijken wat die graveur oplevert. Ik heb daar voeger wel afval stukken gratis meegekregen, maar dat was nog in een tijd dat dergelijke bedrijfjes in een souterrain ergens in een oude woonwijk zaten in R'dam.
Volgens mij zit er naast DIL elektronica in Rotterdam ook zo een zaakje