Eerste stappen in de buizenwereld - KT88 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Robert heeft meerdere buizenversterkers op z'n conto staan en weet waar 'ie het over heeft, het kan goed dat de ventilatiegaten weinig toevoegen. Voor mijn gevoel doen ze dit wel, en ik blijf ze zeker toepassen. Lelijk en stof zijn voor mij in elk geval geen argumenten om het niet te doen.

Dan, je hebt het over een chassis geheel van hout, dus ook de topplaat? Dit zou ik nooit doen, en wel om 2 redenen: je houdt gewoon weinig chassis massa over, ivm bromproblemen, en onderschat niet hoe warm het allemaal wordt. Ik weet het, je ziet her en der een houten topplaat, ik zou daar zelf geen lekker gevoel bij hebben.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

In principe pas ik ook voor grotere buizen altijd ventilatiegaten toe.
Als je dit niet doet, zou ik in elk geval aan de achterkant of aan de onderkant ventilatie voorzien.
Componenten die zich in je versterker bevinden worden wel warm en die warmte moet ook weg.
Voor de eindbuizen hoeft het niet persé, maar ik doe het net als barry ook altijd :P

Een houten topplaat kan prima.
Moet je maar even kijken op de website van dhtrob. Die maakt ook héél mooie bouwwerken, en de laatste tijd wil hij ook wel eens een volhouten behuizing gebruiken.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door PA4URK »

Hier word mooi uitgelegd over het grafiek lezen van een buis
http://www.tubecad.com/2007/10/blog0122.htm
Tegenwoordig is voor alles wel een computerprogrammaatje te vinden, en omdat ik nogal lui ben aangelegd is de vraag inderdaad: bestaat er een rekenprogrammaatje voor, in plaats van klooien met ouderwetse grafiekjes? 8)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Kan ik ipv de enkele 6N1P voor beide 88's ook 1 per kant doen? Dit is eerlijk meer uit esthetisch oogpunt en het is makkelijker om bedrading volledig gescheiden te houden. Qua schema zal het wel kunnen maar ik weet niet of de heatervoeding het aankan.
En gaat de 5U4 gelijkrichter ook zo warm worden als de 88's?
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 31 aug 2010, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

kan prima.

je gebruikt dan één buishelft niet, maar als je de twee kanten zo opbouwt dat ze elk gebruik maken van een andere buishelft, kan je nadat de ene buishelft van de buis zijn beste tijd gehad heeft, ze gewoon van buishouder verwisselen en dan wordt de andere kant van elke buis benut :wink:

(hoop dat je deze iewat rommelige uitleg begrijpt :P)

de 5U4 wordt ook best warm, maar niet zorgwekkend.

Elke 6N1P trekt 0,6A bij 6,3V.
Je hebt dus een voeding voor beide buizen nodig van ofwel: 12,6V 0,6A (gloei beide buizen in serie) of 6,3V 1,2A (gloei beide buizen parallel)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

xbake schreef:
(hoop dat je deze iewat rommelige uitleg begrijpt :P)
Helemaal duidelijk. Ik ben toch nog bezig om de pinouts te verzamelen om het schema om te zetten in een bouwplan.
xbake schreef:
de 5U4 wordt ook best warm, maar niet zorgwekkend.
Ok dus ook ventilatiegaten?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Vinculum schreef:
Ok dus ook ventilatiegaten?
Mag, moet niet.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Duidelijk. Ik dacht aan zoiets voor het toppanel. Dan kan het voedingdeel mooi dwars door het midden en het audiodeel linksom en rechtsom. Ik had het schema aangepast om de triode/UL schakelaar eruit te halen. Volgens mij hebben de trafo's die ik op het oog heb van Jan Wuestens geen UL aftakking. Ook wil ik geen schakelaar er tussen hebben zitten. Even ter controle hier het aangepast schema zonder de triodeschakelaar, zonder standby schakelaar en zonder volumepot.
Bijlagen
TopPanel.pdf
(286.39 KiB) 83 keer gedownload
KT88 SE Triode.gif
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

Er worden in dat schema helemaal geen gridstoppers gebruikt :o
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

onder het motto "eenvoud siert" kan dat wel tellen :P
Ik zou, zoals miniwatt vermeldt, wel gridstoppers van pakweg 1K toevoegen :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Miniwatt schreef:
Er worden in dat schema helemaal geen gridstoppers gebruikt :o
Euhhh.... wasda?
Zijn dat gewoon weerstanden van 1K? Waar moet ik die plaatsen en wat is het doel?

Overigens hier een eerste opzetje voor de plaatsing van de componenten en het leggen van de voedingslijnen.
Bijlagen
Voedingslijnen.jpg
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Miniwatt »

Vinculum schreef:
Miniwatt schreef:
Er worden in dat schema helemaal geen gridstoppers gebruikt :o
Euhhh.... wasda?
Zijn dat gewoon weerstanden van 1K? Waar moet ik die plaatsen en wat is het doel?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=200
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Vinculum schreef:
Overigens hier een eerste opzetje voor de plaatsing van de componenten en het leggen van de voedingslijnen.
- Zeker niét vergeten van alles wat transfo's en smoorspoelen is 90° tov elkaar te draaien.
- Draden die AC voeren altijd torsen (trucje: met de boormachine! snel én eenvoudig).
- Je kan ook een centraal massapunt gebruiken, maar zo'n koperdraad is evengoed :wink:
- op de gelijkrichter kan je nog condensatoren plaatsen (zowel tussen kathodes als anodes) van 33nF / 1500V.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Schema heb ik aangepast door de gridstoppers van 1K toe te voegen (R5).
Het twisten, 90graden draaien wist ik al maar die caps nog niet. Welke moet ik daarvoor hebben en hoe moet ik ze precies plaatsen? In serie/parallel?

De centrale massalijntip heb ik van dhtrob.nl Deze adviseerde om niet 1 centraal punt te pakken maar meerdere eilandjes (geen gronloopen maken natuurlijk) en deze via 1 lijn voeren.

Nog meer toevoegingen voordat ik de rest van de spullen ga bestellen?
Bijlagen
KT88 SE Triode.gif
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

je massalijn ligt eigenlijk veel te ver weg van je voedingscondensatoren.
Die moet je met zo kort mogelijke verbindingen naar die massalijn leggen.
Wat je ook kan doen is een U-vormige massalijn door je kast leggen

Die condensatoren zijn Wima, ik denk MKT's.
Ik bestel ze meestal op conrad, zal ff het juiste type voor je zoeken.

edit:

Condensatoren zijn deze: Wima MKP10 , maar deze kunnen ook: Wima FKP1

zo aansluiten:
Bijlagen
C's.png
C's.png (7.21 KiB) 425 keer bekeken
Laatst gewijzigd door BertDB op di 31 aug 2010, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Gisteren trouwens eerste pakketje spulletjes ontvangen... Leuk!!!

Ik had ook al bedacht om een U-lijn te leggen. Binnenkort nog maar eens stoeien met de layout.
Bedankt voor de hulp in ieder geval!!

Nieuwe caps toegevoegd aan het schema.
Bijlagen
100_1137.JPG
KT88 SE Triode.gif
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Je ingangstrap rond je 6N1P zou ik hetzelfde maken als die aan de KT88 na de koppelcondensator.
Dus een 470K naar massa toevoegen, gevolgd door een 1K gridstopper.

Parallel over je mains-schakelaar kan je nog een 47nF / 400V~ condensator plaatsen. opgelet, X2 type !!!

Heb je al een voedingstransfo op het oog of ga je die op spec laten wikkelen ?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Pcdg »

Vinculum schreef:
Kan ik ipv de enkele 6N1P voor beide 88's ook 1 per kant doen? Dit is eerlijk meer uit esthetisch oogpunt en het is makkelijker om bedrading volledig gescheiden te houden. Qua schema zal het wel kunnen maar ik weet niet of de heatervoeding het aankan.
En gaat de 5U4 gelijkrichter ook zo warm worden als de 88's?
Als je dit van plan bent zou ik EC86's gebruiken. Dat zijn feitelijk 'halve' ECC88's met maar 1 triode. Wim de Rotte verkoopt ze NOS voor 4 euro. :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

We editen gewoon lekker verder. Schema weer aangepast.
Ja ik heb de trafo's van Jan Wuesten op het oog te weten de TRA400 als voedingstrafo en de ARTA0288 als UGT.
De smoorspoelen zijn ook van hem en zijn de D10-200 & D05-300.
Bijlagen
KT88 SE Triode.gif
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door b_force »

Waarom trouwens die 5H voor je triode?
Dat is echt totaal niet nodig, gewoon een 10ktje nemen ofzo en van C2 gewoon 22uF of 47uF maken.
Eventueel R1 verhogen naar 100k en als je toch genoeg versterking hebt, kun je C1 ook weglaten :wink:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Ardon, je X2 condensator parallel over je schakelaar zetten hé, zoals je het nu tekent zal het weinig doen denk ik .. :D
1 condensator / schakelcontact ook :wink: . In jou geval dus maar ééntje nodig.

Je voedingstransfo heeft zo te zien 2 6,3V wikkelingen.
Gebruik ze ook. Dus één voor de voortrap met de 6N1P's, en één voor de KT88's
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

xbake schreef:
Ardon, je X2 condensator parallel over je schakelaar zetten hé, zoals je het nu tekent zal het weinig doen denk ik .. :D
Oops haha! Stom ja, idd. Dit is toch een antivonk cap?
Schema is weer een revisie verder:
* 2de 6.3V heater verbinding getekend zodat voorbuizen en eindbuizen eigen voeding hebben.
* 5H smoorspoel verwijderd en vervangen door 10K weerstand (Dit scheelt veel in ruimte in de kast en kosten. Bedankt!!)
* C2 opgehoogd naar 47uF (Kan dit gewoon een JJ elco zijn van 500V?)
* R1 verhoogd naar 100k
* C1 verwijderd

De voorwaarde om C1 te verwijderen was als er genoeg versterking is. Aangezien er een aparte voorversterker zal komen is dit geen punt.
Bijlagen
KT88 SE Triode.gif
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Barry2001 »

Heb het even niet gevolgd, maar begint er goed uit te zien, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door BertDB »

Vinculum schreef:
* C2 opgehoogd naar 47uF (Kan dit gewoon een JJ elco zijn van 500V?)
dat mag een 'gewone' JJ elco zijn hoor :wink:
Vinculum schreef:
* C1 verwijderd
-had het over C1 in je voeding ipv je versterkerschakeling, niet relevant dus wat hier stond-

wil je ook even je plot van de 'duncan amps psu designer hier plaatsen?
Dan kunnen we vlug even zien wat je voeding doet :wink:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Eerste stappen in de buizenwereld.

Bericht door Vinculum »

Dus C1 mag nog steeds weg uit het versterkerdeel?

Euhh ik heb nog nooit met PSU designer gewerkt maar ik heb geprobeerd om alles er zo goed mogelijk in te zetten. Bijgevoegd het .psu bestand (in zip anders pakt ZBA het niet). De R waardes van de trafo en de C's weet ik niet dus die zijn default.

Welke plot zou je willen zien?
Bijlagen
KT88 PSU.zip
(283 Bytes) 82 keer gedownload
Plaats reactie