Multi Purpose CAR PC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

No need, thanks, :D :D :D. Ik heb mijn progger aangepast en zowaar de chips werken!
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Bij deze nu een reeks chips aan het programmeren. Ik doe een poging het VGA deel van de bios zo te veranderen dat de onboard videokaart een native resolutie van 800x480 kan weergeven.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door mischa72 »

Gobla schreef:
Bij deze nu een reeks chips aan het programmeren. Ik doe een poging het VGA deel van de bios zo te veranderen dat de onboard videokaart een native resolutie van 800x480 kan weergeven.
Cool, hacking op het laagste niveau =P~ =P~ .

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Een leuk concept voor het uitklapmechanisme voor de touchscreen waar ik vanavond verder mee aan de slag ga.

Het gifje is geanimeerd en de 2 overigen afbeeldingen heb ik van internet.

Overigens, zo gauw er in de auto het alarm afgaat zal de ruimte met het scherm geblokkeerd worden. Deze kan ik dan alleen nog maar benaderen middels een externe accu en een juiste combinatie van schakelaartjes. Liever dat ik te veel moeite kwijt ben het scherm te unlocken als het alarm per ongeluk af gaat dan, dat mensen met ander beeld van eigendomsrecht er met smerige klauwen aan zitten :evil: .
Bijlagen
Hier had ik het idee voor de eindstand vandaan.
Hier had ik het idee voor de eindstand vandaan.
Aan deze ruimte dient er gesleuteld te worden om het passend te maken.
Aan deze ruimte dient er gesleuteld te worden om het passend te maken.
picture9965ee.jpg (10.47 KiB) 556 keer bekeken
Concept van het uitklapmechanisme
Concept van het uitklapmechanisme
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Zo weer een update.

Het mechanisme is klaar en dient alleen nog een beetje geassisteerd te worden door een veer om de speling wat op te heven. Alle uurtjes meetkunde van vroeger hebben hier goed geholpen :).
Bijlagen
Foto0717.jpg
Foto0718.jpg
Foto0719.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Henkjan »

dit vraagt gewoon om een filmpje.....
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Henkjan schreef:
dit vraagt gewoon om een filmpje.....
Dat filmpje kan volgende week komen. Dan inclusief inbouw zonder afwerking.
Even geduld dan nog ;)
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Helaas kan het filmpje nu niet komen. Ik zit namelijk met een probleempje.

Als het mechanisme met load (scherm) uitklapt of inklapt, zal deze door de zwaartekracht iets terugklappen. Gezien het mechanisme pas stopt met draaien in de uiterste stand zal deze na ver genoeg wegzakken de motor weer activeren. Dit komt volgens mij doordat wanneer de motor aan het "uitrollen" is, deze zeer makkelijk een andere kant op geduwd kan worden.



Nu dacht ik aan de mogelijkheid om de motor kort te sluiten wanneer deze in uiterste toestand is. Kan het volgende werken?

"Breekcontacten in" stoppen de +12 als de motor in uiterste toestand zijn ingeklapt.
"Breekcontact uit" stopt de +12 als de motor in uiterste toestand is uitgeklapt. (Polariteitswissel op de motor tussen het in en uitklappen).
Bijlagen
Mogelijke oplossing?
Mogelijke oplossing?
Origineel
Origineel
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Marp »

Gobla schreef:
Dit komt volgens mij doordat wanneer de motor aan het "uitrollen" is, deze zeer makkelijk een andere kant op geduwd kan worden.
En je weet zeker dat het niet komt doordat het uitdraaiende motortje nog even spanning in het mechanisme opbouwt, zodat deze als een gespannen veer de monitor uit de eindpositie duwt?

In dat geval zou ik liever de positieschakelaars iets vroeger laten inkomen, óf (indien dat niet mogelijk is) zorgen dat de aandrijfkracht niet abrupt wordt onderbroken, maar in een kort tijdsbestek wordt afgebouwd. Bijv. met een elco als voedingsbuffer o.i.d.? Het resterende beetje aandrijfkracht houdt dan heel even de monitor op de eindpositie, gedurende het moment dat de materiaalspanning afneemt. Een elektromachnetische motorrem kort bij het motorasje fabriceren is ook een optie (vrijloop zolang er spanning op staat). Dan worden gelijk de eindposities geborgd, zonder dat ergens een vergrendelingsmechanisme in het zicht komt.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door mischa72 »

Ik denk dat je kunt blijven prutsen met schakelaars en overnamekontakten en stroomvretende weerstanden. Zolang je met een tandwieloverbrenging werkt, loop je grote kans op terugzakken, al dan niet uit zichzelf.
Gears_animation.gif
Gears_animation.gif (52.9 KiB) 470 keer bekeken
Ik denk dat je beter je heil kunt zoeken in een wormwieloverbrenging.

Dat zou in jouw geval betekenen dat je de motor een kwartslag moet draaien (als je daar plaats voor hebt).

Op deze manier kun je het scherm alleen via de motor bedienen, terugzakken is vrijwel onmogelijk.
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Marp schreef:
En je weet zeker dat het niet komt doordat het uitdraaiende motortje nog even spanning in het mechanisme opbouwt, zodat deze als een gespannen veer de monitor uit de eindpositie duwt?
Weet ik zeker. Wanneer ik (het systeem aan te zetten) een lage weerstand parallel over de motor zet, rolt deze niet meer uit als ik deze met de hand aanduw (wat eerst wel het geval was).
Marp schreef:
In dat geval zou ik liever de positieschakelaars iets vroeger laten inkomen, óf (indien dat niet mogelijk is) zorgen dat de aandrijfkracht niet abrupt wordt onderbroken, maar in een kort tijdsbestek wordt afgebouwd. Bijv. met een elco als voedingsbuffer o.i.d.? Het resterende beetje aandrijfkracht houdt dan heel even de monitor op de eindpositie, gedurende het moment dat de materiaalspanning afneemt.
Ik kom nu al gauw op hele grote elco's (> 10.000 uf) uit om dit te realiseren...
Marp schreef:
Een elektromachnetische motorrem kort bij het motorasje fabriceren is ook een optie (vrijloop zolang er spanning op staat). Dan worden gelijk de eindposities geborgd, zonder dat ergens een vergrendelingsmechanisme in het zicht komt.
Klinkt als een goed idee. Als de prijs meevalt kan ik hier wel voor kijken, alleen de aansluiting zal dan een beetje apart zijn.
mischa72 schreef:
Ik denk dat je kunt blijven prutsen met schakelaars en overnamekontakten en stroomvretende weerstanden. Zolang je met een tandwieloverbrenging werkt, loop je grote kans op terugzakken, al dan niet uit zichzelf.
Gears_animation.gif
Ik denk dat je beter je heil kunt zoeken in een wormwieloverbrenging.

Dat zou in jouw geval betekenen dat je de motor een kwartslag moet draaien (als je daar plaats voor hebt).

Op deze manier kun je het scherm alleen via de motor bedienen, terugzakken is vrijwel onmogelijk.
Helaas. Dat was mijn eerste keuze al. Alleen bij gebrek van ruimte heb ik dus bovenstaande oplossing moeten kiezen als overbrenging...


Kortom: Ik ga kijken voor een motorrem, en eens kijken hoe dit anders op te lossen met weerstanden, diodes, spoelen en condensatoren :twisted: .
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Het is toch een set weerstanden geworden. Werken afdoende. Er zit nog een heel klein beetje speling in het mechanisme, maar zal wegvallen als de geleiders er zijn.

En als beloofd FILMPJE!
Is nog zonder ombouw, dus het kale mechanisme.

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door mischa72 »

Is die snelheid op het filmpje zoals hij in werkelijkheid is? Behoorlijk snel. Een andere overbrenging in de tandwielen zou alles een beetje kunnen vertragen en daarmee de tegenkracht van de motor ook kunnen vergroten. Met een iets tragere beweging ziet het er mijns inziens ook nog professioneler uit (het is maar een kleine tip). De motor wordt in beide richtingen ook sterker.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door Gobla »

Het gaat net iets langzamer dan in het filmpje te zien is (zal wel door de codec komen oid). Het uitklappen duurt ongeveer 2 seconde.

Helaas is er geen extra ruimte voor nog een vertraging d.m.v. tandwielen...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door mischa72 »

Gobla schreef:
Helaas is er geen extra ruimte voor nog een vertraging d.m.v. tandwielen...
Heb je ook niet nodig. Als je het kleine tandwiel iets kleiner neemt en het grote dus iets groter heb je al een grotere vertraging :wink: Zoals ik al zei heb je dan ook meer kracht vanuit je motor, zodat hij minder snel terugzakt.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Multi Purpose CAR PC

Bericht door hovingtim »

nice dat je er nog steeds mee doorgaat, ik heb voormezelf in de auto een hddtje aangesloten op een 7" PDA met navigatie (dealextreme)

Ik heb voor je project eventueel nog een 12" touchscreen (vga en muis via comport) voedingsspanning is 12 volt. Dit scherm is bedoelt om intebouwen, heeft dus geen externe huid. Ik heb er toen zelf een zwarte lijst omheen gezet, toen ie dienst deed als monitor/digitaal fotolijstje.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”