Multi Purpose CAR PC
Moderator: Beheerdersteam
Re: Multi Purpose CAR PC
No need, thanks,
. Ik heb mijn progger aangepast en zowaar de chips werken!
Re: Multi Purpose CAR PC
Bij deze nu een reeks chips aan het programmeren. Ik doe een poging het VGA deel van de bios zo te veranderen dat de onboard videokaart een native resolutie van 800x480 kan weergeven.
Re: Multi Purpose CAR PC
Cool, hacking op het laagste niveauGobla schreef:Bij deze nu een reeks chips aan het programmeren. Ik doe een poging het VGA deel van de bios zo te veranderen dat de onboard videokaart een native resolutie van 800x480 kan weergeven.
Groeten,
Mischa
Re: Multi Purpose CAR PC
Een leuk concept voor het uitklapmechanisme voor de touchscreen waar ik vanavond verder mee aan de slag ga.
Het gifje is geanimeerd en de 2 overigen afbeeldingen heb ik van internet.
Overigens, zo gauw er in de auto het alarm afgaat zal de ruimte met het scherm geblokkeerd worden. Deze kan ik dan alleen nog maar benaderen middels een externe accu en een juiste combinatie van schakelaartjes. Liever dat ik te veel moeite kwijt ben het scherm te unlocken als het alarm per ongeluk af gaat dan, dat mensen met ander beeld van eigendomsrecht er met smerige klauwen aan zitten
.
Het gifje is geanimeerd en de 2 overigen afbeeldingen heb ik van internet.
Overigens, zo gauw er in de auto het alarm afgaat zal de ruimte met het scherm geblokkeerd worden. Deze kan ik dan alleen nog maar benaderen middels een externe accu en een juiste combinatie van schakelaartjes. Liever dat ik te veel moeite kwijt ben het scherm te unlocken als het alarm per ongeluk af gaat dan, dat mensen met ander beeld van eigendomsrecht er met smerige klauwen aan zitten
Re: Multi Purpose CAR PC
Zo weer een update.
Het mechanisme is klaar en dient alleen nog een beetje geassisteerd te worden door een veer om de speling wat op te heven. Alle uurtjes meetkunde van vroeger hebben hier goed geholpen
.
Het mechanisme is klaar en dient alleen nog een beetje geassisteerd te worden door een veer om de speling wat op te heven. Alle uurtjes meetkunde van vroeger hebben hier goed geholpen
Re: Multi Purpose CAR PC
Dat filmpje kan volgende week komen. Dan inclusief inbouw zonder afwerking.Henkjan schreef:dit vraagt gewoon om een filmpje.....
Even geduld dan nog
Re: Multi Purpose CAR PC
Helaas kan het filmpje nu niet komen. Ik zit namelijk met een probleempje.
Als het mechanisme met load (scherm) uitklapt of inklapt, zal deze door de zwaartekracht iets terugklappen. Gezien het mechanisme pas stopt met draaien in de uiterste stand zal deze na ver genoeg wegzakken de motor weer activeren. Dit komt volgens mij doordat wanneer de motor aan het "uitrollen" is, deze zeer makkelijk een andere kant op geduwd kan worden.
Nu dacht ik aan de mogelijkheid om de motor kort te sluiten wanneer deze in uiterste toestand is. Kan het volgende werken?
"Breekcontacten in" stoppen de +12 als de motor in uiterste toestand zijn ingeklapt.
"Breekcontact uit" stopt de +12 als de motor in uiterste toestand is uitgeklapt. (Polariteitswissel op de motor tussen het in en uitklappen).
Als het mechanisme met load (scherm) uitklapt of inklapt, zal deze door de zwaartekracht iets terugklappen. Gezien het mechanisme pas stopt met draaien in de uiterste stand zal deze na ver genoeg wegzakken de motor weer activeren. Dit komt volgens mij doordat wanneer de motor aan het "uitrollen" is, deze zeer makkelijk een andere kant op geduwd kan worden.
Nu dacht ik aan de mogelijkheid om de motor kort te sluiten wanneer deze in uiterste toestand is. Kan het volgende werken?
"Breekcontacten in" stoppen de +12 als de motor in uiterste toestand zijn ingeklapt.
"Breekcontact uit" stopt de +12 als de motor in uiterste toestand is uitgeklapt. (Polariteitswissel op de motor tussen het in en uitklappen).
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Multi Purpose CAR PC
En je weet zeker dat het niet komt doordat het uitdraaiende motortje nog even spanning in het mechanisme opbouwt, zodat deze als een gespannen veer de monitor uit de eindpositie duwt?Gobla schreef:Dit komt volgens mij doordat wanneer de motor aan het "uitrollen" is, deze zeer makkelijk een andere kant op geduwd kan worden.
In dat geval zou ik liever de positieschakelaars iets vroeger laten inkomen, óf (indien dat niet mogelijk is) zorgen dat de aandrijfkracht niet abrupt wordt onderbroken, maar in een kort tijdsbestek wordt afgebouwd. Bijv. met een elco als voedingsbuffer o.i.d.? Het resterende beetje aandrijfkracht houdt dan heel even de monitor op de eindpositie, gedurende het moment dat de materiaalspanning afneemt. Een elektromachnetische motorrem kort bij het motorasje fabriceren is ook een optie (vrijloop zolang er spanning op staat). Dan worden gelijk de eindposities geborgd, zonder dat ergens een vergrendelingsmechanisme in het zicht komt.
Re: Multi Purpose CAR PC
Ik denk dat je kunt blijven prutsen met schakelaars en overnamekontakten en stroomvretende weerstanden. Zolang je met een tandwieloverbrenging werkt, loop je grote kans op terugzakken, al dan niet uit zichzelf.
Ik denk dat je beter je heil kunt zoeken in een wormwieloverbrenging.
Dat zou in jouw geval betekenen dat je de motor een kwartslag moet draaien (als je daar plaats voor hebt).
Op deze manier kun je het scherm alleen via de motor bedienen, terugzakken is vrijwel onmogelijk.
Ik denk dat je beter je heil kunt zoeken in een wormwieloverbrenging.
Dat zou in jouw geval betekenen dat je de motor een kwartslag moet draaien (als je daar plaats voor hebt).
Op deze manier kun je het scherm alleen via de motor bedienen, terugzakken is vrijwel onmogelijk.
Re: Multi Purpose CAR PC
Weet ik zeker. Wanneer ik (het systeem aan te zetten) een lage weerstand parallel over de motor zet, rolt deze niet meer uit als ik deze met de hand aanduw (wat eerst wel het geval was).Marp schreef:En je weet zeker dat het niet komt doordat het uitdraaiende motortje nog even spanning in het mechanisme opbouwt, zodat deze als een gespannen veer de monitor uit de eindpositie duwt?
Ik kom nu al gauw op hele grote elco's (> 10.000 uf) uit om dit te realiseren...Marp schreef:In dat geval zou ik liever de positieschakelaars iets vroeger laten inkomen, óf (indien dat niet mogelijk is) zorgen dat de aandrijfkracht niet abrupt wordt onderbroken, maar in een kort tijdsbestek wordt afgebouwd. Bijv. met een elco als voedingsbuffer o.i.d.? Het resterende beetje aandrijfkracht houdt dan heel even de monitor op de eindpositie, gedurende het moment dat de materiaalspanning afneemt.
Klinkt als een goed idee. Als de prijs meevalt kan ik hier wel voor kijken, alleen de aansluiting zal dan een beetje apart zijn.Marp schreef:Een elektromachnetische motorrem kort bij het motorasje fabriceren is ook een optie (vrijloop zolang er spanning op staat). Dan worden gelijk de eindposities geborgd, zonder dat ergens een vergrendelingsmechanisme in het zicht komt.
Helaas. Dat was mijn eerste keuze al. Alleen bij gebrek van ruimte heb ik dus bovenstaande oplossing moeten kiezen als overbrenging...mischa72 schreef:Ik denk dat je kunt blijven prutsen met schakelaars en overnamekontakten en stroomvretende weerstanden. Zolang je met een tandwieloverbrenging werkt, loop je grote kans op terugzakken, al dan niet uit zichzelf.
Ik denk dat je beter je heil kunt zoeken in een wormwieloverbrenging.
Dat zou in jouw geval betekenen dat je de motor een kwartslag moet draaien (als je daar plaats voor hebt).
Op deze manier kun je het scherm alleen via de motor bedienen, terugzakken is vrijwel onmogelijk.
Kortom: Ik ga kijken voor een motorrem, en eens kijken hoe dit anders op te lossen met weerstanden, diodes, spoelen en condensatoren
Re: Multi Purpose CAR PC
Het is toch een set weerstanden geworden. Werken afdoende. Er zit nog een heel klein beetje speling in het mechanisme, maar zal wegvallen als de geleiders er zijn.
En als beloofd FILMPJE!
Is nog zonder ombouw, dus het kale mechanisme.
En als beloofd FILMPJE!
Is nog zonder ombouw, dus het kale mechanisme.
Re: Multi Purpose CAR PC
Is die snelheid op het filmpje zoals hij in werkelijkheid is? Behoorlijk snel. Een andere overbrenging in de tandwielen zou alles een beetje kunnen vertragen en daarmee de tegenkracht van de motor ook kunnen vergroten. Met een iets tragere beweging ziet het er mijns inziens ook nog professioneler uit (het is maar een kleine tip). De motor wordt in beide richtingen ook sterker.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Multi Purpose CAR PC
Het gaat net iets langzamer dan in het filmpje te zien is (zal wel door de codec komen oid). Het uitklappen duurt ongeveer 2 seconde.
Helaas is er geen extra ruimte voor nog een vertraging d.m.v. tandwielen...
Helaas is er geen extra ruimte voor nog een vertraging d.m.v. tandwielen...
Re: Multi Purpose CAR PC
Heb je ook niet nodig. Als je het kleine tandwiel iets kleiner neemt en het grote dus iets groter heb je al een grotere vertragingGobla schreef:Helaas is er geen extra ruimte voor nog een vertraging d.m.v. tandwielen...
Groeten,
Mischa
Re: Multi Purpose CAR PC
nice dat je er nog steeds mee doorgaat, ik heb voormezelf in de auto een hddtje aangesloten op een 7" PDA met navigatie (dealextreme)
Ik heb voor je project eventueel nog een 12" touchscreen (vga en muis via comport) voedingsspanning is 12 volt. Dit scherm is bedoelt om intebouwen, heeft dus geen externe huid. Ik heb er toen zelf een zwarte lijst omheen gezet, toen ie dienst deed als monitor/digitaal fotolijstje.
Ik heb voor je project eventueel nog een 12" touchscreen (vga en muis via comport) voedingsspanning is 12 volt. Dit scherm is bedoelt om intebouwen, heeft dus geen externe huid. Ik heb er toen zelf een zwarte lijst omheen gezet, toen ie dienst deed als monitor/digitaal fotolijstje.
