basis lijst benodigdheden first time speaker bouwer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jeroen2010

basis lijst benodigdheden first time speaker bouwer

Bericht door Jeroen2010 »

hoi allen,

zoals jullie misschien in het voorstel subforum hebben kunnen lezen wil ik als complete leek speakers bouwen,

behalve een dosis passie en tijd ( geduld zal moeten blijken :D)

ben ik niet echt op de hoogte wat het meest handige is om te hebben

een set schroevedraaiers/ accuboormasjien en gereedschapskennis heb ik....

soldeer kennis en bout heb ik niet

ook zou het fijn zijn om te weten wat ik nodig heb voor het bouwen van het hout pakket...

wat me te binnen schiet is schragen versus workmate lijmklem oldskool vs lijm knijpklem

een hele boel vragen van een beginner die nog niet eens is wezen luisteren naar de speakers in haarlem...

alvast dank !

Groet Jeroen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: basis lijst benodigdheden first time speaker bouwer

Bericht door Henkjan »

lijmklemmen was idd het eerste dat in me opkwam :lol: en dan wel liever wat meer dan weinig, want een DIY-er heeft nooit te veel lijmklemmen. als je een houtpakket koopt dat netjes onder verstek gezaagd is, dan zou je het zelfs zonder klemmen kunnen doen, dan volstaat wat schilderstape en witte houtlijm.

als je echt niet wil solderen, zou je het filter ook met kroonsteentjes in elkaar kunnen zetten

en dan komt de afwerking: hoe had je die willen doen? fineer? of verf/lak?
sietse

Bericht door sietse »

Struin de diverse topics es af. Kom je er vanzelfs achter wat handig is als gereedschap bij boxen bouwen. Maar, in mijn beginners jaren had ik ook niet wat ik nu wel heb :!:
Jeroen2010

ik wil ze gaan lakken aangezien ik niet kan spuiten...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in een kleur? dan zou ik de investering in een polijstmachine overwegen. een redelijke hoeft de wereld niet te kosten...

en wat betreft schuurpapier: neem dat van 3M :!:
Jeroen2010

nee niet in kleur, ik heb een behoorlijk houten interieur ( de kleur dan :D:D)

ik wil ze in de blanke lak zetten

over het hout pakket dat is op maat bij speaker en co dus lijmen en klaar ( denk ik)

Groet Jeroen
SARK

Bericht door SARK »

Jeroen2010 schreef:
nee niet in kleur, ik heb een behoorlijk houten interieur ( de kleur dan :D:D)

ik wil ze in de blanke lak zetten
Hmmmm, MDF in de blanke lak moet wel je smaak zijn hoor :-s
dre

Bericht door dre »

neem dan zwart of groen mdf :mrgreen:
Jeroen2010

aangezien ik niet kan spuiten, wil ik ze aflakken ( mijn impulsen staan ook in de blanke lak)

ennuh zwart of groen mdf:?:

is een workmate nog een optie wat betreft het klemmen van het hout pakket of koop ik bij ikea werkbank http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40157485 ?

ik moet zeggen dat de moed me lichtelijk in de schoenen zakt omdat ik wel gereedschap heb maar de basistools niet bezit om goed te kunnen bouwen :(

als iemand me kan motiveren om het wel te doen dan hoor ik het graag :)
sietse

Bericht door sietse »

Iedereen is ooit es een keer begonnen en aldoende leert men en groeit het voorhanden zijnde gereedschap. Dus vooruit met de geit. Je wordt wel geholpen. :!: :)
Jeroen2010

dank Sietse voor het hart onder de riem,

ik moet ook zeggen dat ik niet ben opgevoed in de context van " probeer het maar eens zelf" dus in nieuwe dingen moet mijn vertrouwen ff groeien....

DragoSz

Bericht door DragoSz »

Wat ook belangrijk is dat je veeel geduld hebt. Uit ervaring weet ik dat als je dingen afraffelt je er later spijt van hebt. (En zere handen van het schuren :lol: )
Jeroen2010

geduld heb ik wel, alleen al als ik den centjes voor elkaar heb en naar S&C afreis en als een kind in een snoep winkel ga luisteren en het plezier heb dan kan ik hopelijk helemaal genieten van iets wat ik dan zelf zonder ervaring heb gebouwd

hoe gek het ook klinkt ik maak me meer zorgen om het hout pakket dan het solderen ( ga ik ook nog ff leren met behulp van buurmans)
Laatst gewijzigd door Jeroen2010 op zo 29 aug 2010, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

er zal altijd wel iemand in de buurt wonen die je wil helpen met de filters :wink:
persoonlijk vind ik maar weinig speakers echt fraai bij speaker en co.......
ik ga liever bij jeroen d&co luisteren :lol:
Jeroen2010

hmmm ik vind het echt niet verkeerd wat ik me van mijn Vifa Impuls luister sessie kan herinneren...
daar moet ik bijvertellen dat ik niet mega mega audiofiel ben ( heb een dj cdbron en een studioversterker) dus uberhaupt geen high end
als het mooi klinkt vind ik dat al ontzettend fijn mis nu laag uit de impuls'sen dus wordt waarschijnlijk wel Carats...

ik was ook al aan het kijken of wellicht een meubelmaker de kasten kon bouwen maar dat zal wel een heeeel stuk duurder zijn als ik ze zelf ga bouwen....

mijn oog is ook al gevallen voor een weller 25 watt soldeerbout met fijne tip... ( is dit een goed uitgangspunt of moet het zwaarder? )
rickvdvalk

Bericht door rickvdvalk »

Ik raad je absoluut aan het gewoon eens te proberen. Met wat geduld en gezond verstand kan je een heel eind komen.
Misschien is het een idee om niet meteen een duur ontwerp te bouwen maar eerst wat ervaring op te doen met een iets goedkopere speaker. Ik heb bijvoorbeeld de lowbudget vloerstaander van Edo gebouwd, dit ontwerp bied voor een leuk budget een hele mooie speaker.
Mphus

Bericht door Mphus »

Ik ben ook een beginner op het gebied van zelfbouw in vergelijking met vele andere hier maar ik ben het rickvdvalk eens
Ik raad je absoluut aan het gewoon eens te proberen.
!

Creativiteit, logisch nadenken, hulp van hier (of andere topics) voor specifieke problemen (of je weet het gewoon niet), bij de buurman iets lenen, kom je denk ik ook wel een heel eind!

en de voldoening kan erg groot zijn als het je gelukt is, ook al is het een klein en voor andere misschien wel simpel project!
Twynn

Bericht door Twynn »

Als je toch al een redelijk houten interieur hebt, dan zou ik eens overwegen om je budget een klein beetje te verhogen en de kasten te gaan fineren, en daarna aflakken.
Fineren klinkt ingewikkeld, maar met behulp van de handleiding die Edo ooit geschreven heeft is het best te doen. Veel meer gereedschap als een scherp mes, wat schuurpapier en wat verfrollers heb je niet nodig.
Maar het resultaat wat je ermee haalt is een stuk beter.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Jeroen2010 schreef:

hoe gek het ook klinkt ik maak me meer zorgen om het hout pakket dan het solderen ( ga ik ook nog ff leren met behulp van buurmans)
Het maken van de behuizing is ook erg lastig. Netjes zagen, netjes frezen. Dat is me wel een werkje. Je kunt ook gewoon een houtpakket kopen bij S&Co. Dan heb je enkel nog lijmklemmen, schuurpapier en afwerking nodig.

De 25watt soldeerbout is in principe wel genoeg. Ik heb zelf ook een iets zwaardere (50watt) gebruikt. Met grote spoelen en aansluitingen op grote vlakke stukken koper (ik gebruikte een printplaat), wordt de hitte snel afgegeven aan de omgeving, dus was een wat zwaardere bout wat lekkerder.

Ik heb nu twee bouten, een van 15w voor fijn werk op printplaatjes en een van 60w voor het groffe werk (spoelen uit wisselfiltercomponenten met name :)).
Jeroen2010

hmmm.....

laat ik eerst maar eens de centjes hebben en dan luisteren en dan pas me sappel maken over of ik wel of niet kan bouwen

tot zo ver laat ik het maar even rusten.....

dank allen voor het meedenken

:D
DragoSz

Bericht door DragoSz »

rickvdvalk schreef:
Ik raad je absoluut aan het gewoon eens te proberen. Met wat geduld en gezond verstand kan je een heel eind komen.
Misschien is het een idee om niet meteen een duur ontwerp te bouwen maar eerst wat ervaring op te doen met een iets goedkopere speaker. Ik heb bijvoorbeeld de lowbudget vloerstaander van Edo gebouwd, dit ontwerp bied voor een leuk budget een hele mooie speaker.
Dit kan ik je aanraden want ik ben zelf ook een wonder kind in dingen slopen :lol:
En toch lukt het mij om Edo's budget mt\tl bouwen met een beetje hulp.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=11676
farmall

Bericht door farmall »

Jeroen2010 schreef:
hmmm.....

laat ik eerst maar eens de centjes hebben en dan luisteren en dan pas me sappel maken over of ik wel of niet kan bouwen

tot zo ver laat ik het maar even rusten.....

dank allen voor het meedenken

:D
Ik vind het idee van RickvdValk om eerst eens een eenvoudiger speaker te bouwen een prima advies.
Zelf ben ik ook een leek op speakerbouw en heb pas mijn eerste setje gebouwd :) (zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11939).
Met hulp van de forumleden kom je een heel eind, je vragen worden hier altijd beantwoord :D .
Bovendien kost een eenvoudige speaker je ook niet veel geld, de Needle's die ik heb gebouwd kwamen op ongeveer € 120,00 (totaal voor 2 speakers) inclusief het leveren en laten zagen van het hout bij de plaatselijke houthandel en het potje beits.
Denk hier eens over na, ik heb ook veel vragen gesteld hier op het forum en met de antwoorden van de overige forumleden is het goed te doen om je eerste setje speakers te bouwen. En dan het solderen, dat is dus echt niet moeilijk.

Veel succes.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”