De Inkel MA-600 PA versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: De Inkel MA-600 PA versterker

Bericht door ray5150 »

RIMG0024.JPG
RIMG0027.JPG
RIMG0032.JPG
RIMG0035.JPG
RIMG0037.JPG
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mooi wark Ray.

Is hier nog iets van rekenwerk vooraf gegaan of is de hoeveelheid hout die je beschikbaar had de uitgangspositie? :lol: :lol: :lol:

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zoals je in de PDF op de vorige pagina kunt zien zijn de maten 120 x 76 x 62.
De plaatjes spaanplaat die ik heb gebruikt zijn 120 x 60. het zijn van die grote platen die in vieren gezaagd zijn in de bouwmarkt.
Daarom ook ook de keuze voor deze kast. (hij is wel 10 cm minder diep.)
BertDB

Bericht door BertDB »

Het ziet er zo'n heerlijk regenachtige-zondag-werkje uit :D
Leuk om te zien hoe je die hoorns van scratch bouwt !

Zeker eens een foto van de gehele set plaatsen :wink:
AntonZ

Bericht door AntonZ »

ray5150 schreef:
@antonz, klinkt als een behoorlijk heavy setje. ben benieuwd hoe dat eruit ziet. gooi eens een foto neer in het kader van de topic vervuiling.. :wink:
Ik heb even gezocht, niet zo heel veel kunnen vinden - ik realiseer me dat ik er niet veel plaatjes van heb.

Hier heb ik twee van de tops even als basgitaar setje geprobeerd. Was ook niet verkeerd, alhoewel ze onder 100hz niet veel doen. Dat is een ontwerp afweging: heel hoog rendement boven 100 a 120hz, ten koste van rendement daaronder, echt bedoeld om alleen met subs te gebruiken.
OT12Bassrig02.jpg
Hier alle vier de tops als 1 stapel. Daar kan de hele wijk van meegenieten als ik die voluit zou zetten met de ramen open. Categorie instant gehoorbeschadiging zeg maar.
BigDSCN1332.jpg
Dit is de wedge monitor. Ziet er een beetje maf uit, is wel zeer effectieve zangmonitor op een luid podium. Reactie bij de eerste bandrepetitie waar ik deze meenam was vooraf: "raar klein ding, is dat alles?" Eind van de repetitie: "wanneer ga je er nog een paar bij bouwen?"
WH8_corners01.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mooie set, Antonz. zijn die 4 basboxen en die basversterker ook zelfbouw?

hier even een foto van hoe de W-Bins er nu uitzien: (een beeeetje stoffig... :oops: )
IMG_0673.JPG
Erboven op ligt een Citronics 19" mengtafel die ook tweedehands van een PA bedrijf komt. deze is ook helemaal nagelopen.
RIMG0028.JPG
RIMG0029.JPG
Ik kom er net achter dat ik helemaal geen foto's heb van (de bouw van) de laag-mid hoorns.
zal ze morgen even uit de rommel uitbouwen en een paar foto's schieten.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

ray5150 schreef:
Mooie set, Antonz. zijn die 4 basboxen en die basversterker ook zelfbouw?
De versterker is geen zelfbouw. De vier tops zijn gemaakt door een engelsman. Ik heb er zelf nog aardig aan zitten knutselen. Meer demping, crossover verbeterd en wat kleine dingen. Klinkt nu erg lekker. Voor PA dan, het is natuurlijk geen hifi set :-$

Dit is de Omni 10.5, die gebruik ik nu veel voor bas. Deze is wel zelf gebouwd.
O10_5.jpg
Tuba 18 (horn loaded sub voor thuis gebruik). Gebouwd van 9mm berken multiplex. Voor zo'n binnenwerk wordt dat verrassend licht en toch erg solide (dankzij de extra ribben in het hoorn pad). Vereist wel nogal precies werken, dat is dan weer minder.
BigIMG_9225.JPG
Dit is de binnenkant
BigIMG_9217.JPG
Autotuba (die ligt in de kofferbak). Deze is van 12mm berken multiplex. Dat werkt veel makkelijker dan 9mm, wordt wel een stuk zwaarder.
IMG_3514.JPG
Binnenwerk
IMG_2264.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Vandaag heeft de Inkel voor het eerst serieus op z'n lazer gekregen...
En dat klonk niet mis op de W-bins ! strak en stevig laag zijn de kernwoorden. zeg maar richting maagvergruizer...
We hadden namelijk in een straat een buurtbarbeque, en men wilde daar ook wel graag wat achtergrond muziek bij... :D
Voor mij een ideale sitauatie en hem eens goed uit te proberen.

Echter is er wel een probleem(pje) aan het licht gekomen. Ik schreef eerder dat de versterker origineel geen beveileging aan boord had.
da's niet helemaal waar. er is namelijk wel een thermische beveiliging.
Op de foto's een paar pagina's terug te zien aan die langwerpige dingen met die blauwe aansluitdraden, op het hoek profiel.
Waarschijnlijk zijn het NTC's of PTC's
Ik heb gemerkt dat de versterker aardig warm word, (ook als hij standby staat, dus zonder signaal op de ingang)
Na een half uur, drie kwartier draaien word hij blijkbaar te heet en grijpt de beveiliging in. even daarvoor begint het geluid dan te vervormen.

Vermoedwlijk dat het iets is met de ruststroom, dat die te hoog staat of zo.
Ik ga dat toch eens nader onderzoeken want ik wil zeker verder met deze versterker.
IMG_0568.JPG
IMG_0569.JPG
IMG_0572.JPG
Wat er nog meer in het rack zit, van boven naar onder:
Soundtech Compressor, Behringer Exiter, Ibanez 2 x 15 bands eq, Cutec actief 2-weg crossover, een kloon van de Cutec,
Velleman 2 x 40 watt IC Versterker, Elektuur "100 Watter" en onderop de Inkel MA-600.

De Elektuur word binnenkort gestript en opnieuw opgebouwd. (is nu gaatjesprint)
En ik overweeg de 2 cutec's te vervangen door een 3-weg Behringer.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als het een beveiliging is dan niet zoals in de 610 :cry: dat wordt zoeken :shock:
In de 610 zie ik twee voorzieningen.Er gaat gebazen worden voordat de boel te heet wordt.Mocht er teveel DC op de uitgang(en) komen schakelt de hele versterker uit en weer aan en weer uit ... :-s
Anne
Plaats reactie