KaToNeo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Hondasnl schreef:
Mooie speakers, evenals het verslag, my compliments!
Ook het boek, op de laatste foto, komt me erg bekend voor :wink: .
Veel luisterplezier!

marcus
Bedankt iedereen voor de complimenten.
Zoals je kunt zien op de foto ben ik met het boek pas halverwege, dus moet het nog beter kunnen :wink:

groeten Martin.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Is wel een pittig boek om helemaal in 1 keer te lezen! :roll:
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Het is al weer een tijd geleden dat ik een update gegeven heb over de Katoneo, dus hierbij dan maar.
Het was de bedoeling om ze in de botenlak te zetten met kwast en roller en dan verder de oneffenheden er uit te polijsten.
Ik had dat een beetje afgekeken van de volgende zeer informatieve link:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=

Echter na 5 potten er opgekwast te hebben en er evenzoveel weer afgeschuurd te hebben ben ik er achtergekomen dat dit toch niet zo eenvoudig is.
Essentieel in het verhaal is denk ik het spuiten van de lak en niet kwasten of rollen. Het gevolg is pukkels, en lucht holletjes, kortom ik vond het eigenlijk niet huiskamer waardig.
Maar goed uiteindelijk moet je ergens tevreden mee zijn want ik wil ze natuurlijk ook kunnen beluisteren.
Volgende week ga ik de luidsprekers er in monteren.
Bijlagen
Op de schilderstands
Op de schilderstands
Spulletjes om het op te polijsten.
Spulletjes om het op te polijsten.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

Nou, en als je dat luisteren dan met je ogen dicht doet zie je er niks meer van...... :twisted:
Ik vind ze er geweldig uitzien !
:wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Klinkt als hetzelfde probleem dat ik heb. Ondergrond is na 3-4 lagen lak en opschuren met 2500 superglad, maar elke nieuwe laklaag vertoond weer reliëf.

Zo op de foto ziet het er netjes uit trouwens, maar als je er met je neus op gaat zitten...
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

En na boenen/polijsten (na het uitharden)?
Kwasten/rollen lijkt me toch de enige optie wat lakken betreft.
Ik heb zelf gelakt met een spuitbus maar dat is ook verre van ideaal en misschien zelfs slechter.
Bij een vleugje wind waait al de helft van het spuitnevel weg en vaak krijg je ook spetters erop omdat de ventiel al na een paar strijken vol loopt.
Mijn ervaring is dat het net een maanlandschap wordt.

Voor superstrak lakken is uitbesteden toch een must.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik ga vanmiddag eens informeren bij een watersportwinkel.
daar hebben ze voor een nette prijs een pot 2K lak.

http://zandrakmarine.nl/index1.html?tar ... akken.html

Volgens de site, en gebruikerservaringen bied deze 2K lak een ultieme hoogglans, én, niet onbelangrijk, met de roller aan te brengen.
de uitstekende vloeieigenschappen zouden hier een grote rol spelen.

(is ook niet duurder dan een sikkens of ander merk)
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

uitstekende vloeieigenschappen
Een beetje "Owatrol" door je lak doet ook wonderen.....
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

door welke lak? de 2K lak, of normale Alkyd lak?

Ik heb net gelezen dat het problemen kan geven als je 2K lak over Alkydlak doet. In dat geval beschouw mijn vorige post als niet geschreven. :oops:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

HoMeR schreef:
uitstekende vloeieigenschappen
Een beetje "Owatrol" door je lak doet ook wonderen.....
wat voor owatrol?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Henkjan schreef:
HoMeR schreef:
uitstekende vloeieigenschappen
Een beetje "Owatrol" door je lak doet ook wonderen.....
wat voor owatrol?
Zal deze wezen:
http://www.owachem.nl/indexolie-verf.htm

http://www.bestel-verf.nl/bestanden/f41 ... l_olie.pdf


We kapen wel een topic zo trouwens...
(Is er al een groot Lakken en Verven Topic?)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
We kapen wel een topic zo trouwens...
:oops:
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

HoMeR schreef:
Nou, en als je dat luisteren dan met je ogen dicht doet zie je er niks meer van...... :twisted:
Ik vind ze er geweldig uitzien !
:wink:
Nou, zo had ik het nog niet bekeken, maar omdat het surround speakers zijn kijk ik ze toch alleen maar met de nek aan :wink:

Tja wat betrefd het lakken was mijn ervaring dat je het beste per kant liggend moet doen, en met de kwast dik opbrengen en narollen met de rol.
Daarna op de verwarming gelegd zodat het goed glad uitvloeit.
Goed opletten voor druipers naar beneden; ik zat er dan nog bij met een doekje met wasbenzine om de hoeken van te veel lak en druipers te ontdoen.
De luchtbellen verdwenen niet altijd met als gevolg pukkels.
Het effect van polijsten was niet zo groot. Ik heb botenlak gebruikt welke een hoge hardheid heeft. Korrel 2000 deed niet zoveel. Korrel 1000 is eigenlijk al weer te grof. Bij het napolijsten met Commandant blijft er toch een waasje overheen hangen.
Conclusie: dit was de moeilijkste stap in de bouw vermoed ik. Om echte hoogglans te krijgen heb je profi spullen nodig of moet je het uitbesteden.
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Geheimtip nummer 3 TOTOTATU tweak 8)

Eindelijk heb ik de luidspreker units gemonteerd; de Midlaag weergever met de TOTOTATU tweak, oftewel de TOnsil TOcht TApe TUning Tweak 8) .
Het doel hiervan is om de naar achter gestraalde geluidsgolven zoveel mogelijk te dempen, ook op het luidsprekerchasis dus. Vergis je niet welke herrie er ook het kastje in gaat en weer gereflecteerd door de achterwand, door de conus naar voren de kast weer uitgaat, met fase verschillen. Gevolg, pieken en dalen in het frequentie spectrum.
De One day stands zijn wat aangepast waardoor er wat meer energie van de bassrefexpoort naar voren gaat. Al met al klinken het heel lekker.
De foto's spreken voor zich. Ik zal de KaToNeo's met one day stands meenemen naar de luisterdag in Breda, samen met de Sony DVP-NS930, DVD/SACD speler met wat SACD's. Klinkt verassend goed :D
Bijlagen
DSC01830ab.jpg
DSC01828a.jpg
DSC01814a.jpg
TOTOTATU tweak en Reverse Polarity Mounting, Cool he....
TOTOTATU tweak en Reverse Polarity Mounting, Cool he....
Gebruikersavatar
solitaire
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:06

Bericht door solitaire »

Wat een fantastisch uitziende kastjes ! Op een bepaalde manier ... organisch ... vrouwelijk rond en zacht ... erg mooi !

Als ze net zo klinken 8).



Wolf
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

eeehhhh, jaaaaaahhhhh :lol:

Vooral met vrouwen stemmen. Anouk Alive klinkt aangenaam detailrijk :wink:
Maar ook Trijntje Oosterhuis op SACD, en nog veel meer...
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Die zit lekker dik en strak in de lak ook! Mooi werk. Ik kijk er naar uit om ze in Breda te beluisteren!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Niet huiskamerwaardig?

Ik vind ze toch echt wel zeer geslaagd hoor, ook het polijstwerk!
Misschien dat een blanke lak polijsten wat moeilijker is dan een kleurlak?

Ik ga ook eens bedenken hoe ik reflecties kan tegengaan bij mijn units...
Moet zeker bij een open TL goede resultaten opleveren.
ultrasound
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:39
Locatie: Utrecht

Bericht door ultrasound »

Tja, de laatse laklagen waren met Rambo pantser lak, hardheid 9.
Dit is de hardste gradatie bij de doehetzelf winkel van Rambo.
Dit is waarschijnlijk de reden dat putjes er niet meer uitgepolijst konden worden met schuurpapier 2000 en Commandantrub en polijst.
Maar goed, van een afstand zie je er niet zoveel van, maar belangrijker ze klinken wel gewoon lekker detailrijk.
Gesloten