Ik heb voorzover geen verschil kunnen horen....mischa72 schreef:Nog even een andere vraag Jan:
Heb je enig idee of er verschil in klank zit tussen de oude en de nieuwe DAC? Met of zonder LED dus? Mocht die zonder LED beter klinken (in de bare uitvoering) weet ik welke ik weg moet geven (nog uit de laatste groupbuy). Of heb je ze nog niet vergeleken?
Overigens vind ik een vergelijk in de Lampucera ook geen probleem, want daar ga ik toch ook heen.
Groeten,
Mischa
Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
Hallo Kees,
Eigenlijk valt me hier pas op dat beide kanalen door 1 buis gaan. Ik ben destijds (tijdens de groepsaankopen) uitgegaan van 1 buis per kanaal. Volgens mij komt er dan een ander schema om de hoek kijken toch? Als ik me niet vergis was dat een SRPP-schakeling. Volgens mij heeft Mario daar ook de componenten op gekocht.
Groeten,
Mischa
Eigenlijk valt me hier pas op dat beide kanalen door 1 buis gaan. Ik ben destijds (tijdens de groepsaankopen) uitgegaan van 1 buis per kanaal. Volgens mij komt er dan een ander schema om de hoek kijken toch? Als ik me niet vergis was dat een SRPP-schakeling. Volgens mij heeft Mario daar ook de componenten op gekocht.
Groeten,
Mischa
- audiomanics
- Contacteer:
klopt! de waarden staan allemaal in de text en zijn afhankelijk wat je samenstelling wordt..ray5150 schreef:Er staan geen componenten waardes bij ingevuld?![]()
![]()
Ik vraag mij af of je die 6N1P straffeloos voor een ECC83 kunt omwisselen?
De ECC83 is te plaatsen maar dan moet je de gloeispanning anders aansluiten:
Bij de 6N1P zit de gloeidraad tussen pen 4 en 5 en is pen 9 verbonden met de afscherming tussen de twee buisdelen en kan aan aarde verbonden worden. Tussen pen 4 en 5 komt dan de 6,3VAC te staan.
Bij de ECC83 zit de gloeidraad ook tussen pen 4 en 5 maar de middenaftakking zit op pen 9.. Wil je de ECC83 ook met 6,3VAC voeden moet je pen 4 en 5 met elkaar doorverbinden en de 6,3VAC aansluiten tussen pen 9 en de 4/5
Verder zij de specs iets anders: de 61np heeft bijna de dubbele gloeistroom, de capaciteiten (Cgk, Ca en Cag) zijn bijna het dubbele
de Mu is een derde en de Ugk voor het werkpunt is veel hoger...
Staat allemaal in de datasheets
Maar als je de zaak goed aansluit kun je bijna elke kleine dubbeltriode plaatsen, sterker: als je twee enkeltriodes neemt gaat 't ook werken, maar dan moet je wel de diverse componenten een andere waarde geven. Vooral de Rk... de rest "kiekt nie zo krek"
Kees
klopt idd, mijn fout!audiomanics schreef:Dat klopt toch in het schema?? C4 zit aan een kant keurig aan het buisje en aan de andere kant rechtstreeks op de uitgang..Wowly schreef:btw: is c4 goed ingetekend? Hij gaat namelijk niet rechtstreeks naar de ground maar eerst via die weerstand....
Jan
Kees
We hebben toen gekocht voor een lampizator.....deze heeft 2 buizen.. Je kunt van die spullen trouwens moeiteloos een lampucera van maken hoormischa72 schreef:Hallo Kees,
Groeten,
Mischa
jan
Ik ben zeer geinterreseerd in deze thread en heb inmiddels ook een hkdac in mijn bezit. Tevens alle onderdelen in huis voor de Lampizator.
Nu lees ik op de site van Lukasz het volgende:
Personally I prefer my signal to be loud and I would use the SRPP which I describe elsewhere, but many people complain that 10 Vpp is too loud for them. That really depends on the amp.
Geldt dit voor de Lampizator? Is dit middels een kleine wijziging terug te brengen naar een normaal 2V nivo?
Voor geinterreseerde: in bijlage een schema van de Lampizator.
Nu lees ik op de site van Lukasz het volgende:
Personally I prefer my signal to be loud and I would use the SRPP which I describe elsewhere, but many people complain that 10 Vpp is too loud for them. That really depends on the amp.
Geldt dit voor de Lampizator? Is dit middels een kleine wijziging terug te brengen naar een normaal 2V nivo?
Voor geinterreseerde: in bijlage een schema van de Lampizator.
- Bijlagen
-
- HKdac_Lampucera.pdf
- (29.79 KiB) 349 keer gedownload
- RobertD
- Contacteer:
Hoi Josh,
Dat is een heel fraai schema. Dit is de uitvoering die ik ook (ooit eens) wil gaan bouwen.
Vergeet niet om weerstanden aan te brengen aan de uitgangen om de uitgangscondensator te aarden. Doe je dat niet, dan heb je een flinke DC stroom door de volgende trap lopen wanneer je de lampizator aanzet.
Een waarde van 220k of 470k is prima.
Wanneer je minder uitganggspanning wilt, gebruik dan twee weerstanden. Tak je uitgangssignaal af van het knooppunt van deze weerstanden.
Wat is de ingangsimpedantie van de versterker waar je dit op aansluit?
Welk tekenpakket gebruiken jullie hier zoal om dit soort schema's te tekenen?
Dat is een heel fraai schema. Dit is de uitvoering die ik ook (ooit eens) wil gaan bouwen.
Vergeet niet om weerstanden aan te brengen aan de uitgangen om de uitgangscondensator te aarden. Doe je dat niet, dan heb je een flinke DC stroom door de volgende trap lopen wanneer je de lampizator aanzet.
Een waarde van 220k of 470k is prima.
Wanneer je minder uitganggspanning wilt, gebruik dan twee weerstanden. Tak je uitgangssignaal af van het knooppunt van deze weerstanden.
Wat is de ingangsimpedantie van de versterker waar je dit op aansluit?
Welk tekenpakket gebruiken jullie hier zoal om dit soort schema's te tekenen?
- RobertD
- Contacteer:

De weerstand aan de uitgang moet je op de bovenstaande manier aansluiten.
Wanneer je twee weerstanden gebruikt, pak er dan één van 100k en één van 390k.
Die van 390k komt aan de uitgangscondensator. De 100k weerstand aan massa. Het knooppunt van de twee weerstanden is dan de uitgang.
Als het uitgangssignaal van de Lampizator inderdaad 10Volt is, houdt je daar nog 0,76 volt van over. Ruim voldoende voor jouw versterker.
Als het te weinig is kun je bijvoorbeeld ook twee weerstanden van 220k in serie nemen.
Het aardige van zo'n verzwakker aan de uitgang is dat je alle ruis en brom uit het buizentrapje ook verzwakt.
Uhm, is het niet zo dat Uo= 100k/(100k+390k) x Ui?RobertD schreef:Wanneer je twee weerstanden gebruikt, pak er dan één van 100k en één van 390k.
Die van 390k komt aan de uitgangscondensator. De 100k weerstand aan massa. Het knooppunt van de twee weerstanden is dan de uitgang.
Als het uitgangssignaal van de Lampizator inderdaad 10Volt is, houdt je daar nog 0,76 volt van over. Ruim voldoende voor jouw versterker.
Daarmee kom ik op ca 2V uitgang bij een ingang van 10V.
Groeten,
Mischa
Hallo heren, ik zal ook enkele ervaringen delen met de schakelingen van lukasz. Als je Hypex UCD versterkers gebruik dan werkt/ klinkt het mooiste rechtstreeks vanaf de DAC( al dan niet vanaf de I/V weerstand) met een 6n6p SRPP naar de UCD zonder de opampbuffer. Dus de opampbuffer van de UCD overbruggen. ( versterking ucd -4,5 X ). Versterking 6n6p = 11 x dus per saldo hou je een versterking van 2,4 x over. En het mooiste van DAC tot aan de vermogenstrap van de UCD maar 1 buis en 1 condensator. Deze opstelling is door mij al meervoudig toe gepast en bevalt mijn super.
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/ ... php?t=4518 Voor deze laatste link moet je je wel aanmelden bij het forum.
Even een tip de buizenbuffer 20 sec laten opwarmen alvorens de UCD in te schakelen anders gaat de UCD " pompen" als gevolg van een te hoge gelijkspanning aan de ingang tijdens het opwarmen van de buis.
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/ ... php?t=4518 Voor deze laatste link moet je je wel aanmelden bij het forum.
Even een tip de buizenbuffer 20 sec laten opwarmen alvorens de UCD in te schakelen anders gaat de UCD " pompen" als gevolg van een te hoge gelijkspanning aan de ingang tijdens het opwarmen van de buis.
Tijdens het opwarmen van een buis zie je aan de uitgang voor de uitgangscondensator bijna de volledige voedingsspanning waarna deze daalt. Dat dalen is als ware de negatieve flank van een wisselspanning en zal worden doorgelaten door de uitgangscondensator. De ucd ingang vindt dit niet fijn en zal gaan " pompen". Het dalen van de spanning gaat relatief traag zodat de UCD dit als een te grote DC offset ziet.
- RobertD
- Contacteer:
Kun je een schemaatje uploaden van jouw voeding?xbake schreef:ik kamp momenteel met een klein issue.
onlangs heb ik een prototype van een buizentrapje gemaakt voor mijn DAC. ook met een 6N6P buis.
Nu vind ik dat er teveel brom zit op de uitgang, en vraag mij af hoe ik de voedingsspanning (170V) wat stiller kan krijgen..
iemand idee'en ?
Kijk anders eens bij de projecten van Triodedick, helemaal onderaad staat iets dat de "ripplekiller" heet. Kun je maken met een ECC81 ofzo.
Heb je de gloei voorzien van ontbrom potmeters?
Als je de gloeispanning hebt gelijkgericht kun je een condensator van 1 of 2 uF tussen de min van de gloei en de min van de hoogspanning aanbrengen.
Meestal komt dit soort brom niet uit de voeding, maar uit een aardlus of verkeerde aarding.
Een foto?xbake schreef:ik kamp momenteel met een klein issue.
onlangs heb ik een prototype van een buizentrapje gemaakt voor mijn DAC. ook met een 6N6P buis.
Nu vind ik dat er teveel brom zit op de uitgang, en vraag mij af hoe ik de voedingsspanning (170V) wat stiller kan krijgen..
iemand idee'en ?
omdat enkele foto's meer zeggen dan 100 woorden.
het schema van de versterkerschakeling is erg simpel.
een SRPP van 6N6P met elke buishelft een kathodeweerstand van 68ohm.
Stroom staat ingesteld op 16mA. Schema is op papier gemaakt en staat momenteel nog niet op pc.

Voeding ziet er als volgt uit.
Het eerste deel tot en met de 47µF condensator is gemeenschappelijk, dan wordt er ontkoppeld per kanaal met elk een 20H spoel en 100µF condensator. De weerstandswaardes bij spoelen en C's zijn niet gemeten en dus niet correct (programma plaatst dat er zo bij).
De buizen worden DC gegloeid met een Heater supply van Tentlabs.

EDIT.
toch even tijd gevonden om vlug een schemaatje te maken op pc..

het schema van de versterkerschakeling is erg simpel.
een SRPP van 6N6P met elke buishelft een kathodeweerstand van 68ohm.
Stroom staat ingesteld op 16mA. Schema is op papier gemaakt en staat momenteel nog niet op pc.

Voeding ziet er als volgt uit.
Het eerste deel tot en met de 47µF condensator is gemeenschappelijk, dan wordt er ontkoppeld per kanaal met elk een 20H spoel en 100µF condensator. De weerstandswaardes bij spoelen en C's zijn niet gemeten en dus niet correct (programma plaatst dat er zo bij).
De buizen worden DC gegloeid met een Heater supply van Tentlabs.
EDIT.
toch even tijd gevonden om vlug een schemaatje te maken op pc..
Aha, weer wat geleerd.koifarm schreef:Tijdens het opwarmen van een buis zie je aan de uitgang voor de uitgangscondensator bijna de volledige voedingsspanning waarna deze daalt. Dat dalen is als ware de negatieve flank van een wisselspanning en zal worden doorgelaten door de uitgangscondensator. De ucd ingang vindt dit niet fijn en zal gaan " pompen". Het dalen van de spanning gaat relatief traag zodat de UCD dit als een te grote DC offset ziet.
Stel, ik wil geen versterking van 11x, maar van 2x bijvoorbeeld? Welke weerstanden zijn verantwoordelijk voor de versterkingsfactor van deze trap? Ik wil deze configuratie namelijk gebruiken voor een buffer tussen bronnen en mijn gainclones (ca 2x versterking) en achter de dac (originele schema van Ficus).
Groeten,
Mischa