Softstart Hypex en 2 trafo's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hansr

Softstart Hypex en 2 trafo's

Bericht door hansr »

Zoals het onderwerp al aangeeft.

Ik heb een softstart van Hypex gekocht met 2 ringkerntrafo's van Amplimo.

In de handleiding van Hypex staan alleen de trafo's van Hypex zelf getekend en maar 1 trafo op een softstart.

Ik wil 2x 500va gaan inschakelen maar voordat ik dit ga aansluiten wil ik wel weten hoe ik het moet aansluiten.

Ik had zelf de gedachte om op de uitgang van de softstart 2x parallel de trafo's aan te sluiten, dus draden solderen en gezamelijk op de uitgang van de softstart. of maak ik nu een stomme denkfout en heeft deze softstart hier al de mogelijkheid voor, maar zie ik hem niet?

hier graag een beetje advies over.

Alvast bedankt.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gaat heel prima zoals je dat schrijft.. gewoon de twee 230V ingangen van de trafo's parallel op de softstart.
Een ding bij de softstarts van Hypex: de twee groene vermogensweerstanden zijn qua vermogen een beetje onder-gedimensioneerd.. bij het aanschakelen van twee van die trafo's kun je wel eens een klein rookpluimpje van de weerstanden zien afkomen.. zeker als je er ook nog een behoorlijke hoeveelheid dikke elco's achter hebt hangen.
De triac die de boel schakelt kan het ruim hebben. Dus als je het zekere voor het onzekere wilt hebben zou ik die twee weerstandjes vervangen door een dikke 25W Dale en die gewoon tegen het chassis monteren.. 't staat zo eng, iedere keer als je 'm aan zet zo'n rookpluim...
Nu moet ik zeggen dat ik er een 1500VA trafo met een dubbele afvlakking (8 slitfoils) achter heb hangen.. zonder softstart gaat de zekering geheid uit je stoppenkast..

Kees
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

audiomanics schreef:
Gaat heel prima zoals je dat schrijft.. gewoon de twee 230V ingangen van de trafo's parallel op de softstart.
Een ding bij de softstarts van Hypex: de twee groene vermogensweerstanden zijn qua vermogen een beetje onder-gedimensioneerd.. bij het aanschakelen van twee van die trafo's kun je wel eens een klein rookpluimpje van de weerstanden zien afkomen.. zeker als je er ook nog een behoorlijke hoeveelheid dikke elco's achter hebt hangen.
De triac die de boel schakelt kan het ruim hebben. Dus als je het zekere voor het onzekere wilt hebben zou ik die twee weerstandjes vervangen door een dikke 25W Dale en die gewoon tegen het chassis monteren.. 't staat zo eng, iedere keer als je 'm aan zet zo'n rookpluim...
Nu moet ik zeggen dat ik er een 1500VA trafo met een dubbele afvlakking (8 slitfoils) achter heb hangen.. zonder softstart gaat de zekering geheid uit je stoppenkast..

Kees
We gebruiken nu een ander type weerstand, dit probleem is hiermee verholpen...

Jan-Peter
cve

Bericht door cve »

We gebruiken nu een ander type weerstand, dit probleem is hiermee verholpen...
Met ingang van wanneer en welk type Jan-Peter? Is het aan te bevelen om oudere versies te modificeren?

Groet, Co
hansr

Bericht door hansr »

Ik heb 2x hypex mono powersuply er achter hangen dus volgens mij 40.000 mu aan elco's. dit lijkt mij niet zo''n probleem, als ik dan vergelijk wat anderen er soms achter plakken.

Ik heb het nieuwste type softstart, deze week net ontvangen uit de nieuwe productie volgens Titus van Speaker en Co.

1000 va aan trafo zit nog ruim beneden de 1500 va zoals de softstart maximaal aan zou kunnen, maar in ieder geval bedankt voor de tip van de weerstanden, mocht ik dit probleem alsnog tegen komen.
hansr

Bericht door hansr »

Nu we het toch over trafo's hebben,

Als ik een 80va trafo wil gebruiken voor de 12volt spanning voor de opamps, is het dan aan te raden om deze met de softstart mee te laten lopen tegelijkertijd met de andere trafo's, of kan deze beter voor de softstart gebruiken? dus apart van de andere trafo's

Ik gebruik toch een aan/uit uit/aan schakelaar vóór de softstart dus qua inschakelen is dit niet het probleem.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hoeft niet, kan wel.. Nu lijkt mij 80VA voor een paar opampjes rijkelijk overdone, maar enfin.. als je zo'n ding hebt liggen en het past in je kast..
(ik gok dat een 15VA ringkerntje al voldoende is).
Het mooie van de softstart is dat je met een elegant schakelaartje een bult vermogen kunt schakelen en de versterker ook weer in "standby" kan zetten.
Even door filosoferend zou ik zeggen: zet de trafo voor de opamps direct achter de netschakelaar: de zaak heeft zich dan gezet voor je de eindversterkers aanzet. Dat scheelt misschien een dikke plop, afkomstig van die opamp-schakeling. Bovendien, als het hier audio betreft tenminste, is de zaak al lekker in opwarming als je er toch voor kiest om de versterker uiteindelijk toch alleen maar met de softstart aan te schakelen..
Uiteindelijk zul je waarschijnlijk de hoofdschakelaar op de achterzijde vlak bij de netentree plaatsen (of geintegreerd met een zekeringhouder) en de schakelaar van de softstart op de voorzijde..

Kees
hansr

Bericht door hansr »

Trafo heb ik nog liggen, dus vandaar de 80va. Ik voel er wel voor om die trafo niet met de softstart te gaan gebruiken. NIET omdat ik de schakeling in stand-by wil hebben maar gewoon om de inschakelplop te vermijden.

Als ik toch het zaakje over de kop heb kan ik het toch beter metteen goed doen. Heb het zaakje nu al dik een jaar in gebruik maar nu nog met 2 trafo's uit onkyo surround versterkers. Omdat het me goed bevalt wil ik nu alles deftig gaan uitvoeren.

Gr.

Hans
Plaats reactie