Conus materiaal wat is het beste.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Re: Conus materiaal wat is het beste.

Bericht door arjank »

99% ligt sowieso aan een totaal verkeerd filter
Als je hiermee doelt op dat er mensen zijn die metalen conussen en domes schel/scherp (of whatever) vinden klinken dan ben ik het hier helemaal mee eens. Zelfs een textiel dome kun je schel laten klinken (zie mijn antwoordt in een paar posts terug, Philips AD11600/T8 met brak filter :mrgreen: )
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Is dit verhaal simplistisch? Dat was ook de bedoeling, de complete theorie is alleen geschikt om op te promoveren, zoals Frankort deed, niet om gezellig over te filosoferen. Mijn bijdrage was bedoeld om een deel van de complexe werkelijkheid, zoals je die behandeld kunt vinden bij Zhi-Liang Zhang en Chang-jun Cheng (Vibrations of Loudspeaker Cones in the transitional range, Journal of the AES vol 54 no 7/8) en dan vooral het gedrag in dat transitiegebied waar de narigheid begint, enigszins begrijpelijk weer te geven. Overigens dekt deze theorie de waargenomen fysische gedragingen heel goed, zoals te vinden bij Klippel (Wolfgang Klippel en Joachim Schlechter: Distributed Mechanical Parameters of Loudspeakers, part 2, Diagnostics, Journal AES vol 57 no 9).

Overigens ben ik van mening dat men lid moet worden van de AES
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Tom Magchielse schreef:
Overigens ben ik van mening dat men lid moet worden van de AES
Als ik het geld zou hebben...... :wink:

Maar ik ben het wel met je eens :)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Tom Magchielse schreef:
Als de vervorming ontstaat in de aandrijving (niet-lineariteit vh Bl-product, positie-afhankelijke zelfinductie enz.) dan is dat voor de conus gewoon een input signaal, dat net zo wordt behandeld als alle andere. Produceert de conus dus een piek op 4.5 kHz, dan zal bij een input signaal van 1.5 kHz een extra grote 3e-harmonische vervormingscomponent in de geluiddruk ontstaan. Filter je het hoog b.v. boven 2 kHz weg, dan wordt deze vervorming niet meer gemaskeerd, en dus extra hoorbaar. Gelukkig zal de output van de tweeter deze narigheid meestal maskeren.
Als de resonantie met een notch onderdrukt wordt, waarom zou dan nog een piek te zien zijn op 1.5kHz? Deze is een product van de resonantie. De vervormingspiek op 1.5kHz verdwijnt toch bij het wegnemen van de resonantie.. ?

Een papiermembraan unit heeft vaak een andere filteraanpak nodig dan een metaalmembraan unit, maar ik kan Accutons (keramiek) gelijk laten klinken aan scan speak (papier) of peerless(glasvezel/nomex).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk verdwijnt de vervormingscomponent bij 4,5kHz niet door een notch! Daarom vind ik het bij metaalconussen ontzetten handig als een 15cm driver de resonantiepiek flink hoog heeft liggen op 8kHz, zoals bij de AL130 het geval is. Als je dan laag genoeg filtert heb je 2,7kHz al aardig onderdrukt.

Het onderdrukken van de resonantie voorkomt slechts dat bij input signalen van 4,5kHz er teveel geluidsdruk ontstaat. Het voorkomt niet dat een 1,5kHz signaal extra 3de harmonische vervorming heeft. De resonantie bestaat nog steeds. Het filter zit vóór de driver, niet erachter helaas. Het enige wat het filter kan onderdrukken is vervormingscomponenten van de eindversterker. Maar dat levert je niets op, omdat het filter voor de tweeter ze ongedempt doorlaat.

Als jij conussen gelijk kunt laten klinken, dan betekent dat vooral dat de vervormingsproducten zacht genoeg zijn om nog hoorbaar te zijn, ondanks de resonantie. Dat komt ook omdat jouw voorbeelden gaan over uitstekende drivers.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als de amplitude van de resonantie gedempd wordt, waarom zou de vervorming die ontstaat uit de resonantie niet ook gedempd worden? Ik vraag me dit al een hele tijd af, maar heb het nooit nagemeten.. Ik snap niet waarom het 1 het ander niet gewoon volgt. Of is het zo dat harmonischen ook zonder een grondtoon ontstaan?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

1,5kHz is de grondtoon. Die is niet weggefilterd. Het filteren werkt alleen op het signaal dat je aanbiedt.

Stel je voor dat je een sinus van 1,5kHz aanbiedt. Dat is dan het signaal dat de drivers bereikt. Het maakt geen drol uit of je daar een filter achter hangt. Er blijft 1,5kHz de driver in gaan. De 1,5kHz genereert een bepaald niveau van 3de harmonische. Bv op -60dB. Die -60dB wordt versterkt door de resonantie. Dan komt ie bv op -50dB. Is dus niet zo snel een probleem. Maar als de driver niet uitstekend is, dan ligt de vervorming, versterkt door de resonantie, een stuk hoger.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Montana schreef:
Als de amplitude van de resonantie gedempd wordt, waarom zou de vervorming die ontstaat uit de resonantie niet ook gedempd worden? Ik vraag me dit al een hele tijd af, maar heb het nooit nagemeten.. Ik snap niet waarom het 1 het ander niet gewoon volgt. Of is het zo dat harmonischen ook zonder een grondtoon ontstaan?
Het gaat om de harmonische vervormingscomponenten die in de speaker zelf ontstaan t.g.v. niet-lineariteit van de speaker. Die ontstaan achter het filter en worden dus niet daarmee onderdrukt.

Als de 3e harmonische van de speakervervorming van b.v. een 2,5 kHz toon opgeslingerd wordt door een conusresonantie op 7,5 kHz stijgt daarmee de K3 vervorming op 2,5 kHz.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Uitstekende aanvulling!
Martijn H

Bericht door Martijn H »

achso.. Bedankt voor de uitleg!
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

feiten van de bookshelf die ik aan het bouwen ben.
De k3 vervorming die voortkomt door de membraam resonantie
van elke unit wordt bij de metingingen duidelijk zichtbaar, maar wordt door filtering dusdanig weggefilerd, cq onderdrukt dat je bij een compleete speaker daar geheel niets meer van terug vindt.
Bijlagen
units + k3.jpg
systeem + k3.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Omdat hier de grondtoon van de K3 bij de middentoner op 3kHz ligt, en het filter dit al ruim 10dB onderdrukt (is dus nog niet eens het effect van de notch), is de K3 niet meer prominent aanwezig op die frequentie in de totaal box. De piek bij 10kHz wordt onderdrukt met een notch, niet om de vervorming te verlagen maar om te voorkomen dat er een bult in de respons ontstaat op 10kHz.

Het blijkt toch lastige materie te zijn om te doorgronden...je moet een beetje om een hoekje kunnen denken.
arjank

Bericht door arjank »

Omdat hier de grondtoon van de K3 bij de middentoner op 3kHz ligt, en het filter dit al ruim 10dB onderdrukt (is dus nog niet eens het effect van de notch), is de K3 niet meer prominent aanwezig op die frequentie in de totaal box. De piek bij 10kHz wordt onderdrukt met een notch, niet om de vervorming te verlagen maar om te voorkomen dat er een bult in de respons ontstaat op 10kHz.

Het blijkt toch lastige materie te zijn om te doorgronden...je moet een beetje om een hoekje kunnen denken.
Bij mijn VIDA's waar een dayton RS-150 in speelt ligt resonantie piek bij ca. 9khz (dus K3 bij 3Khz), gezien het crossover punt bij 2,5 ligt wordt ook hier de vervorming (bij de totale box) lager. Gelukkig ligt de K3 vervorming van de RS-150s bij die piek onder de 1% dus daar merk je na filtering in de complete box niks meer van. De piek bij 9khz heb ik inderdaad ook met een notch gedempt om problemen met de response/fase te voorkomen.
Plaats reactie