fostex fe127e
Moderator: Beheerdersteam
fostex fe127e
Hi , ben nieuw hier op het forum.
Heb al een tijdje een fostex FE127E in BD-pipes ( tqwt ) en ben niet helemaal tevreden.
Lees veel op het diy audio forum en daar zijn ze heel enthousiast over een ontwerp van planet 10 . de FONKEN.
Is er iemand die deze speakers heeft gemaakt of iemand kent met zulke kasten ?
Is er iemand bekend met het modificeren ( enabling v/d Fe127e ) ?
Wil niet iets anders bouwen als het niet veel verschilt van wat ik nu heb.
Heb al een tijdje een fostex FE127E in BD-pipes ( tqwt ) en ben niet helemaal tevreden.
Lees veel op het diy audio forum en daar zijn ze heel enthousiast over een ontwerp van planet 10 . de FONKEN.
Is er iemand die deze speakers heeft gemaakt of iemand kent met zulke kasten ?
Is er iemand bekend met het modificeren ( enabling v/d Fe127e ) ?
Wil niet iets anders bouwen als het niet veel verschilt van wat ik nu heb.
Laatst gewijzigd door karel2712 op vr 20 aug 2010, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: fostex fe127e
Hoi,
ben er niet mee bekend maar BD ontwerpen lijken me erg goed.
Wat vind je er niet mooi aan?
Komt jouw voorstel hier vandaan? Bovenste ontwerp:
http://www.planet10-hifi.com/boxes-fostex.html#BD-Pipes
ben er niet mee bekend maar BD ontwerpen lijken me erg goed.
Wat vind je er niet mooi aan?
Komt jouw voorstel hier vandaan? Bovenste ontwerp:
http://www.planet10-hifi.com/boxes-fostex.html#BD-Pipes
Re: fostex fe127e
Dat is het ontwerp . Het klinkt wel mooi ruimtelijk maar de bas tonen zijn wat "dun".
Waarschijnlijk gaat het meer om het lage mid dan echte bassen . Heb laatst nog een stel Kef R101 gehad ( met B110 ) ,
die gaan niet lager maar klinken wel voller.
De Fonken schijnt dat ook te doen.
Waarschijnlijk gaat het meer om het lage mid dan echte bassen . Heb laatst nog een stel Kef R101 gehad ( met B110 ) ,
die gaan niet lager maar klinken wel voller.
De Fonken schijnt dat ook te doen.
Re: fostex fe127e
Karel,
Ik heb op het ogenblik de 127Fonken en de FF85 Fonken staan, de 107Fonken en de 167Fonken zijn in aanbouw. (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11273
De 127's spelen bijna dagelijks en naar volle tevredenheid aangestuurd door een 6EM7 versterker.
Het duurt met Fostex even voordat de drivers zijn ingespeeld, maar dan hoor je meteen het verschil.
De 127's staan op een vrij kleine kamer, 12m2, en voldoen daar prima.
Ik denk alleen dat als je ze in een grotere ruimte wilt gebruiken, je nog wat basondersteuning nodig zult hebben.
De FF85's worden aangestuurd door een 5912 versterkertje van 2 x 3/4W en staan bij de computer.
EnAblen van de luidsprekers heb ik (nog) geen ervaring mee, het staat nog wel op mijn to-do list (maar die is erg lang)
Rob
Ik heb op het ogenblik de 127Fonken en de FF85 Fonken staan, de 107Fonken en de 167Fonken zijn in aanbouw. (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11273
De 127's spelen bijna dagelijks en naar volle tevredenheid aangestuurd door een 6EM7 versterker.
Het duurt met Fostex even voordat de drivers zijn ingespeeld, maar dan hoor je meteen het verschil.
De 127's staan op een vrij kleine kamer, 12m2, en voldoen daar prima.
Ik denk alleen dat als je ze in een grotere ruimte wilt gebruiken, je nog wat basondersteuning nodig zult hebben.
De FF85's worden aangestuurd door een 5912 versterkertje van 2 x 3/4W en staan bij de computer.
EnAblen van de luidsprekers heb ik (nog) geen ervaring mee, het staat nog wel op mijn to-do list (maar die is erg lang)
Rob
Re: fostex fe127e
Rob,
Leuk om eindelijk eens een Fonken bezitter te spreken.
Zal maar gelijk met de deur in huis vallen , is het mogelijk om ze eens te beluisteren.
Als je aan dat soort dingen niet wilt beginnen kan ik dat ook begrijpen , laat het maar weten.
gr karel
Leuk om eindelijk eens een Fonken bezitter te spreken.
Zal maar gelijk met de deur in huis vallen , is het mogelijk om ze eens te beluisteren.
Als je aan dat soort dingen niet wilt beginnen kan ik dat ook begrijpen , laat het maar weten.
gr karel
Re: fostex fe127e
zal er over nadenken , zit er niet in.
Antwoord was wat kortaf , maar werd weg geroepen.
Het liefst gebruik ik geen correctie netwerkje , wil het zo zuiver mogelijk houden.
Antwoord was wat kortaf , maar werd weg geroepen.
Het liefst gebruik ik geen correctie netwerkje , wil het zo zuiver mogelijk houden.
Laatst gewijzigd door karel2712 op vr 20 aug 2010, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: fostex fe127e
Karel,
Het beste is natuurlijk als je ze over jouw eigen set hoort, dan kan je ook meteen vergelijken.
Binnenkort moet ik toch weer voor een tijdje naar Zweden en gebruik ik ze toch niet.
Misschien is het een idee dat je ze dan gewoon een weekje leent, kan je uitgebreid beluisteren.
Rob
Het beste is natuurlijk als je ze over jouw eigen set hoort, dan kan je ook meteen vergelijken.
Binnenkort moet ik toch weer voor een tijdje naar Zweden en gebruik ik ze toch niet.
Misschien is het een idee dat je ze dan gewoon een weekje leent, kan je uitgebreid beluisteren.
Rob
Re: fostex fe127e
Dat "enabling" is een hot item op dat forum, maar ik kan me het nut nauwelijks voorstellen. Het ziet er wel aardig uit die patroontjes op de conus, maar of die paar milligram verf ook daadwerkelijk iets doet voor onderdrukking van de resonanties? Ik denk dat dit aspect van de modificatie vooral ingrijpt op hetgeen er tussen je oren gebeurt. Misschien ben ik kritisch wat dit soort dingen betreft; eerst zien (horen) dan geloven. Geloven is trouwens ook iets voor tussen de oren.karel2712 schreef:Is er iemand bekend met het modificeren ( enabling v/d Fe127e ) ?

Re: fostex fe127e
Je hebt gelijk , je moet niet zo maar aannemen dat het werkt.
Daarom zou ik wel eens een gemodificeerde FE127E willen horen.
Dan kan ik voor mijzelf bepalen of het werkt.
Er zijn ook bijv. ook genoeg mensen die zeggen dat het geen verschil maakt of je een dunne luidsprekerkabel gebruikt of een dikke kabel.
Of ze dat nou zeggen vanuit een bepaalde overtuiging of het echt niet horen ?
Mooie foto !
Daarom zou ik wel eens een gemodificeerde FE127E willen horen.
Dan kan ik voor mijzelf bepalen of het werkt.
Er zijn ook bijv. ook genoeg mensen die zeggen dat het geen verschil maakt of je een dunne luidsprekerkabel gebruikt of een dikke kabel.
Of ze dat nou zeggen vanuit een bepaalde overtuiging of het echt niet horen ?
Mooie foto !
Re: fostex fe127e
richard schreef:Dat "enabling" is een hot item op dat forum, maar ik kan me het nut nauwelijks voorstellen. Het ziet er wel aardig uit die patroontjes op de conus, maar of die paar milligram verf ook daadwerkelijk iets doet voor onderdrukking van de resonanties? Ik denk dat dit aspect van de modificatie vooral ingrijpt op hetgeen er tussen je oren gebeurt. Misschien ben ik kritisch wat dit soort dingen betreft; eerst zien (horen) dan geloven. Geloven is trouwens ook iets voor tussen de oren.karel2712 schreef:Is er iemand bekend met het modificeren ( enabling v/d Fe127e ) ?
Richard heeft een punt..
Als je langer dan 5 min naar die foto kijkt en
dan je ogen dicht doet... werkt het !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
het gewicht van de verf zal de klank "veranderen"
maar of dat een verbetering is ????
Re: fostex fe127e
download/file.php?id=24657&mode=view
Die van mij is half enabled
Karel, woon je dicht bij me in de buurt, dan breng ik ze wel even.
Het gaat dan waarschijnlijk om week 38.
Adresgegevens kunnen we wel even via pb regelen,
Groet Rob
Die van mij is half enabled
Karel, woon je dicht bij me in de buurt, dan breng ik ze wel even.
Het gaat dan waarschijnlijk om week 38.
Adresgegevens kunnen we wel even via pb regelen,
Groet Rob
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
Re: fostex fe127e
Nog even terug komend op het correctie netwerkje.
Bij het originele BD design hoorde een specifiek correctie netwerkje zonder dit netwerkje werd de bas inderdaad als "dun" ondervonden.
gr,
Jacco
Bij het originele BD design hoorde een specifiek correctie netwerkje zonder dit netwerkje werd de bas inderdaad als "dun" ondervonden.
gr,
Jacco
Re: fostex fe127e
Mailtje is ontvangen.
Eventueel heb ik ook nog 2 setjes Sony 103 Alnico's liggen en volgens David Dlugos van Planet 10:
The best (and rarest) of these are the holey basket Coral (creme cone-white surround -- come in 16 ohms in a little Monarch -- a pr at a time) and and 8 ohm version that comes in some Sony reel-to-reels (i've had reports of the foster in Sony R-Rs too). I've yet to find any of the 16s that have Fs much below 150 Hz, i measured the Sony's at 85-95 Hz.
Als je wilt kan je daar ook mee testen, ik heb er nog geen projectje voor....
Het wordt inderdaad week 38 by the way.
Groet Rob
Eventueel heb ik ook nog 2 setjes Sony 103 Alnico's liggen en volgens David Dlugos van Planet 10:
The best (and rarest) of these are the holey basket Coral (creme cone-white surround -- come in 16 ohms in a little Monarch -- a pr at a time) and and 8 ohm version that comes in some Sony reel-to-reels (i've had reports of the foster in Sony R-Rs too). I've yet to find any of the 16s that have Fs much below 150 Hz, i measured the Sony's at 85-95 Hz.
Als je wilt kan je daar ook mee testen, ik heb er nog geen projectje voor....
Het wordt inderdaad week 38 by the way.
Groet Rob
Re: fostex fe127e
Het correctienetwerkje zit dan alleen op de achterste speaker .
Ik gebruik wel dezelfde kast maar gebruik maar 1 fe127e . Het dempingsmateriaal is wel wat aangepast.
Het zou overigens wel voor een verbetering kunnen zorgen , maar heb begrepen dat de kast gewoon niet
optimaal is voor de FE127E.
Ik gebruik wel dezelfde kast maar gebruik maar 1 fe127e . Het dempingsmateriaal is wel wat aangepast.
Het zou overigens wel voor een verbetering kunnen zorgen , maar heb begrepen dat de kast gewoon niet
optimaal is voor de FE127E.
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
Re: fostex fe127e
De kast is inderdaad niet optimaal voor de FE127E.
Ik zou zelf kiezen voor een nieuwe ander kast.
De Fonken zou dan zeker niet over het hoofd moeten worden gezien.
Succes en ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Ik zou zelf kiezen voor een nieuwe ander kast.
De Fonken zou dan zeker niet over het hoofd moeten worden gezien.
Succes en ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
