TL op basis van de KEF B139 en Coffin
Moderator: Beheerdersteam
TL op basis van de KEF B139 en Coffin
Hallo,
Even voorstellen ik ben Rudi, woon in het oosten van het land en heb iets met jaren 70-80 apparatuur.
Ik luister momenteel naar een een set KEF Concerto's voor de hoofdkanalen en een drietal B&W's voor center en surround.
Nu zijn dit enigzins wat grote speakers wat de indeling van de kamer toch wat beperkt, nu is het idee ontstaan om de vloer van de zithoek (afmeting 4 x 4 meter) rond de tv zo'n 25cm te verhogen en in de hierdoor ontstane ruimte te gebruiken om een tweetal TL's in te huisvesten.
Hierdoor kan ik voor de rest van de speakers een aanzienlijk kleiner formaat kiezen.
Mijn oog was gevallen op de Coffin (http://www.t-linespeakers.org/classics/ ... index.html) - (http://www.nulltime.com/DIYAudio/subwoo ... /patl.html), dit omdat ik dan de B139's uit de Concerto's kan gebruiken.
Echter ik zou de TL anders willen opbouwen, ik deel de Coffin op in 2 losse unit's en 90 graden gedraaid, vervolgens de lijn rechtuit leggen waardoor de drivers in lijn met de achterspeakers en in het staande vlak onder de verhoogde vloer komen en het open einde van de TL ter hoogte van de TV uit de vloer omhoog komen.
Daar de bestaande vloer van beton is wil ik de zijkanten uit steen/beton maken en het "deksel" van MDF/multplex.
Vraag van mijn zijde is nu: hoe komt dit klankmatig tot zijn recht, kan je de Coffin wel rechtuit leggen en hoe moet ik de hartlijn in de TL zien om tot een juiste lengte te komen.
Tevens sta ik open voor suggesties en andere info.
Bvd Rudi
Even voorstellen ik ben Rudi, woon in het oosten van het land en heb iets met jaren 70-80 apparatuur.
Ik luister momenteel naar een een set KEF Concerto's voor de hoofdkanalen en een drietal B&W's voor center en surround.
Nu zijn dit enigzins wat grote speakers wat de indeling van de kamer toch wat beperkt, nu is het idee ontstaan om de vloer van de zithoek (afmeting 4 x 4 meter) rond de tv zo'n 25cm te verhogen en in de hierdoor ontstane ruimte te gebruiken om een tweetal TL's in te huisvesten.
Hierdoor kan ik voor de rest van de speakers een aanzienlijk kleiner formaat kiezen.
Mijn oog was gevallen op de Coffin (http://www.t-linespeakers.org/classics/ ... index.html) - (http://www.nulltime.com/DIYAudio/subwoo ... /patl.html), dit omdat ik dan de B139's uit de Concerto's kan gebruiken.
Echter ik zou de TL anders willen opbouwen, ik deel de Coffin op in 2 losse unit's en 90 graden gedraaid, vervolgens de lijn rechtuit leggen waardoor de drivers in lijn met de achterspeakers en in het staande vlak onder de verhoogde vloer komen en het open einde van de TL ter hoogte van de TV uit de vloer omhoog komen.
Daar de bestaande vloer van beton is wil ik de zijkanten uit steen/beton maken en het "deksel" van MDF/multplex.
Vraag van mijn zijde is nu: hoe komt dit klankmatig tot zijn recht, kan je de Coffin wel rechtuit leggen en hoe moet ik de hartlijn in de TL zien om tot een juiste lengte te komen.
Tevens sta ik open voor suggesties en andere info.
Bvd Rudi
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: TL op basis van de KEF B139 en Coffin
Ha die Rudi, welkom hier.
wat betreft dat rechtuit leggen: meet de lengte in het midden van de lijn op, dat is de beste benadering.
wat betreft dat rechtuit leggen: meet de lengte in het midden van de lijn op, dat is de beste benadering.
misschien een schets ter verduidelijking?All4fun schreef:Echter ik zou de TL anders willen opbouwen, ik deel de Coffin op in 2 losse unit's en 90 graden gedraaid, vervolgens de lijn rechtuit leggen waardoor de drivers in lijn met de achterspeakers en in het staande vlak onder de verhoogde vloer komen en het open einde van de TL ter hoogte van de TV uit de vloer omhoog komen.
Hallo Henkjan,
Ik heb wat in elkaar gedraaid wat het zou moeten verduidelijken, ik denk dat de plaats van de B139's voor zich spreken, de lijn loopt van daaruit onder de vloer door naar het tv-meubel, waar het met een 180 graden draai omhoog naar buiten komt in de nagenoeg vierkante openingen.

Ik heb wat in elkaar gedraaid wat het zou moeten verduidelijken, ik denk dat de plaats van de B139's voor zich spreken, de lijn loopt van daaruit onder de vloer door naar het tv-meubel, waar het met een 180 graden draai omhoog naar buiten komt in de nagenoeg vierkante openingen.

Ik vind het niet helemaal duidelijk. De basjes voorbij de bank of onder de TV???
Hoi Sietse,
De ovale B139 drivers zitten onder vooraan in het zicht en komen onder een bank die ik heb weggelaten, het open eind van de TL zit in het tv-meubel, de lijn loopt dus onder de zithoek door.
Mvg Rudi
De ovale B139 drivers zitten onder vooraan in het zicht en komen onder een bank die ik heb weggelaten, het open eind van de TL zit in het tv-meubel, de lijn loopt dus onder de zithoek door.
Mvg Rudi
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
geinig. maar ik heb zo m'n twijfels of t gaat klinken. ik heb eens getest met de sub achter me, en dat klonk niet echt lekker. maar dat was vrij simpel gefilterd, mss is het als je de delay etc goed in kan stellen wel goed te krijgen
Was dat een situatie waarbij de sub in z'n geheel achter je stond, het verschil met mijn idee is dan wel dat de drivers achter mij zitten en het open einde bij de tv.Henkjan schreef:geinig. maar ik heb zo m'n twijfels of t gaat klinken. ik heb eens getest met de sub achter me, en dat klonk niet echt lekker. maar dat was vrij simpel gefilterd, mss is het als je de delay etc goed in kan stellen wel goed te krijgen
Mijn gedachte was daarbij dat ik dan voor en achter mij een geluidsbron heb....., maar mogelijk dat faseverschuivingen of wat ook hier roet in het eten gooien.
Verder wordt het geheel aktief gefilterd.
Als een TL goed is gebouwd, komt er aan het einde geen geluid uit, althans niet op het niveau waar jij op lijkt te hopen.All4fun schreef:Was dat een situatie waarbij de sub in z'n geheel achter je stond, het verschil met mijn idee is dan wel dat de drivers achter mij zitten en het open einde bij de tv.Henkjan schreef:geinig. maar ik heb zo m'n twijfels of t gaat klinken. ik heb eens getest met de sub achter me, en dat klonk niet echt lekker. maar dat was vrij simpel gefilterd, mss is het als je de delay etc goed in kan stellen wel goed te krijgen
Mijn gedachte was daarbij dat ik dan voor en achter mij een geluidsbron heb....., maar mogelijk dat faseverschuivingen of wat ook hier roet in het eten gooien.
Verder wordt het geheel aktief gefilterd.
Ok, ik heb verder ook geen ervaring met TL's, mag ik uit jouw opmerking concluderen dat wanneer ik de lijn zou omdraaien, dus met de drivers in het meubel, er een grote kans is dat het wel gaat werken?
Zo zou ik het inderdaad doen. Het idee is best heel aardig, maar de werking van een luidspreker box trekt zich daar niks van aan. We blijven je wel op de vingers kijken. 
Klopt de fase optelling wel op deze manier? Je zorgt er toch voor dat de golf precies zo lang onderweg is zodat deze in fase is met het naar voren afgestraalde geluid. Mij lijkt dat hoe verder de poort van de driver zit hoe minder mooi deze optelling werkt.
De basis van het idee vind ik zo gek nog niet. Wat je misschien zou kunnen doen om de fase verschillen te verminderen is beide woofers in een TL-pijp te plaatsen waarbij een woofer op 1/5e en de ander op 3/5e van de lijn zit. Je zou bijvoorbeeld de TL in een L-vorm kunnen leggen met de poot van de (omgedraaide)L achter de bank of zo.
Het lijkt er op dat er aan mijn idee toch een groot risico zit, punt is dat een TL die onder de vloer zit niet echt goed toegankelijk is en dat maakt aanpassen een wel heel groot project iedere keer.
Dit was eigenlijk mijn eerste uitgangspunt-ontwerp, maar aangezien de baffles niet echt klein zijn, werd het tv-meubel wel erg breed, iets wat ik juist probeer te voorkomen.
Iemand een idee om een Coffin onder de vloer kwijt te raken... via een reflectiebord of iets dergelijks....
Grutjes
Dat zou betekenen dat de wanneer de poort zo dicht mogelijk bij de driver zit, zoals bij het orginele Coffin ontwerp, dit het meeste rendement opleverd.k.p. schreef:Klopt de fase optelling wel op deze manier? Je zorgt er toch voor dat de golf precies zo lang onderweg is zodat deze in fase is met het naar voren afgestraalde geluid. Mij lijkt dat hoe verder de poort van de driver zit hoe minder mooi deze optelling werkt.
Dit was eigenlijk mijn eerste uitgangspunt-ontwerp, maar aangezien de baffles niet echt klein zijn, werd het tv-meubel wel erg breed, iets wat ik juist probeer te voorkomen.
Iemand een idee om een Coffin onder de vloer kwijt te raken... via een reflectiebord of iets dergelijks....
Grutjes
Nou, kijk All4fun, ik vind jou plan wel leuk maar ook nog al ingrijpend in een woonruimte. Is het heel misschien een mogelijkheid om de TL's te integreren met de wanden? In de hoeken of zo?
Als je kunt, maak es een foto van die plek in je kamer? Kan voor ons verhelderend werken.
Als je kunt, maak es een foto van die plek in je kamer? Kan voor ons verhelderend werken.
Ha Sietse,sietse schreef:Nou, kijk All4fun, ik vind jou plan wel leuk maar ook nog al ingrijpend in een woonruimte. Is het heel misschien een mogelijkheid om de TL's te integreren met de wanden? In de hoeken of zo?
De afbeelding van mijn eerder post is een goed richtmiddel, de beide staande wanden links en rechts zijn blinde muren, de linker is een spouwmuur met de buren, en achter het tv-meubel, bevindt zich links gelijk in de hoek een raam die rechts eindigd/overgaat in een terrasdeur, maar die zijn beide nog niet ingetekend.
Dus het in de hoeken plaatsen gaat niet op, voor het raam kon ik nog mee leven, maar voor de terrasdeur gaat niet omdat het de enige toegang is.
Combineren met de wanden is ook geen optie, want dat zou betekenen dat de TL's woonoppervlak gaan inpikken en zo royaal woon ik ook al niet.
Het enige waar ik voldoende van heb is hoogte in de kamer...... vandaar het idee van de verhoogde vloer, misschien dat jij het ingrijpend vindt, maar ik zie het anders, er moest toch al andere vloer- en wandbekleding in en een paar grote TL-kasten moet je ook bouwen en afwerken, het tv-meubel wordt zo wie zo al eigenbouw, dus alles met elkaar kon dit nog wel eens het minste werk en kosten opleveren.
Rudi
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Niet als je de poortopeningen in de zijwanden van het meubel plaatst. Of eventueel aan de achterzijde in het gedeelte wat boven de vensterbank(?) uitsteekt. Dat kan iets minder gunstig uitpakken dan in de zijwanden, maar is stukken beter dan de poorten verderop in de ruimte plaatsen.All4fun schreef:Dat zou betekenen dat de wanneer de poort zo dicht mogelijk bij de driver zit, zoals bij het orginele Coffin ontwerp, dit het meeste rendement opleverd.
Het is even stil geweest, maar ik ben er uit.
Ik houd het orginele ontwerp aan, met dat verschil dat ik de zijde met de driver en poort een 180 graden draai geef en over de rest van de lijn heen laat kijken, op deze manier bevindt zich ruwweg 4/5 deel onder de vloer en de rest komt dan in het audiomeubel en straalt daarmee recht de kamer in.
Op deze manier blijft het nog enigzins kompakt
en kan ik eventueel ook nog wat met de lengte van de lijn experimenteren.
Nu is bij mij de volgende vraag gerezen, heeft het nut om de 3 180 graden bochten die er nu in komen mooi vloeiend rond te maken of kan recht toe recht aan ook prima, als ik zo wat rond kijk/ lees krijg ik de indruk dat bij de lage frequenties dit niet zo nauw luisterd.
Verdere vraag is: nu ben ik op zoek naar een stel geschikte drivers/ behuizing waarmee ik de rest van de hoofd en surround speakers ga opbouwen, mijn basis idee was om dit te gaan doen op basis van de KEF B110, maar aan deze jongens is niet bijster eenvoudig te komen.
Zijn er drivers die het geluid van de B110 benaderen?
Bij het formaat zit ik op dit moment te denken aan een liter of 5 a 10 inhoud.
Ik ga gebruik maken van aktieve filtering.
En is een afgeschermde speaker ook nog nodig bij een LCD scherm? dit ivm de te bouwen centerspeaker.
Ik houd het orginele ontwerp aan, met dat verschil dat ik de zijde met de driver en poort een 180 graden draai geef en over de rest van de lijn heen laat kijken, op deze manier bevindt zich ruwweg 4/5 deel onder de vloer en de rest komt dan in het audiomeubel en straalt daarmee recht de kamer in.
Op deze manier blijft het nog enigzins kompakt
Nu is bij mij de volgende vraag gerezen, heeft het nut om de 3 180 graden bochten die er nu in komen mooi vloeiend rond te maken of kan recht toe recht aan ook prima, als ik zo wat rond kijk/ lees krijg ik de indruk dat bij de lage frequenties dit niet zo nauw luisterd.
Verdere vraag is: nu ben ik op zoek naar een stel geschikte drivers/ behuizing waarmee ik de rest van de hoofd en surround speakers ga opbouwen, mijn basis idee was om dit te gaan doen op basis van de KEF B110, maar aan deze jongens is niet bijster eenvoudig te komen.
Zijn er drivers die het geluid van de B110 benaderen?
Bij het formaat zit ik op dit moment te denken aan een liter of 5 a 10 inhoud.
Ik ga gebruik maken van aktieve filtering.
En is een afgeschermde speaker ook nog nodig bij een LCD scherm? dit ivm de te bouwen centerspeaker.
Ik houdt altijd wel van dit soort radicale ideeën en oplossingen, al zou ik zelf niet snel voor zo'n permanente oplossing kiezen het blijft leuk om te kijken hoe een ander er mee aan de slag gaat
Lijkt me wel een erg bewerkelijk project, is het geen idee de tl's flink plat en breed te maken en tegen de muur te plaatsen ofzo?
Wat betreft de hoeken in de TL, daar hoef je niet zo nauw naar te kijken is mij altijd gezegd. Welke speaker de sound van je oude speaker benaderd durf ik niet te zeggen, maar voor surround speakers zou ik eens kijken naar Tangband w5-1611. Die heeft wat meer volume nodig maar klinkt erg goed en is zeer geschikt voor surrounds en centre speakers. Ook de Alpair 6 van MArk Audio is hier erg geschikt voor en deze kan weer wel in kleine kastjes. Ook TB 4`breedbanders al dan niet met tweeter zijn geschikt om kleine kastjes te bouwen met een behoorlijke sound.
Een afgeschermde speaker heeft bij een LCD geen zin denk ik, tenzij jouw LCD een ultra platte beeldbuis met mini elektronen kanonnen heeft
Wat betreft de hoeken in de TL, daar hoef je niet zo nauw naar te kijken is mij altijd gezegd. Welke speaker de sound van je oude speaker benaderd durf ik niet te zeggen, maar voor surround speakers zou ik eens kijken naar Tangband w5-1611. Die heeft wat meer volume nodig maar klinkt erg goed en is zeer geschikt voor surrounds en centre speakers. Ook de Alpair 6 van MArk Audio is hier erg geschikt voor en deze kan weer wel in kleine kastjes. Ook TB 4`breedbanders al dan niet met tweeter zijn geschikt om kleine kastjes te bouwen met een behoorlijke sound.
Een afgeschermde speaker heeft bij een LCD geen zin denk ik, tenzij jouw LCD een ultra platte beeldbuis met mini elektronen kanonnen heeft
Ach zo permanent is het ook weer niet, met een paar klappen van en een voorhamer is ie wel vertrokken denk ik....meiborg schreef:Ik houdt altijd wel van dit soort radicale ideeën en oplossingen, al zou ik zelf niet snel voor zo'n permanente oplossing kiezen het blijft leuk om te kijken hoe een ander er mee aan de slag gaatLijkt me wel een erg bewerkelijk project, is het geen idee de tl's flink plat en breed te maken en tegen de muur te plaatsen ofzo?
Dat plat en breed maken had ik ook al bedacht maar nadeel daarvan is dat het verhoudingsgewijs meer ruimte gaat innemen, uiteindelijk is de kompakste vorm een bol en met rechte zijden een kubus, daarom heb ik dat idee laten varen, ze worden dan heel groot en opzichtig, de vrouwlijke wederhelft heeft al moeite met de Concerto's van dik 100 liter, en het idee van de verhoogde vloer sprak haar helemaal aan....
Ik wou eigenlijk slanke speakers gaan bouwen en daarvoor lijkt mij de w5-1611 iets te fors, ik zal mij eens in de rest verdiepen.Wat betreft de hoeken in de TL, daar hoef je niet zo nauw naar te kijken is mij altijd gezegd. Welke speaker de sound van je oude speaker benaderd durf ik niet te zeggen, maar voor surround speakers zou ik eens kijken naar Tangband w5-1611. Die heeft wat meer volume nodig maar klinkt erg goed en is zeer geschikt voor surrounds en centre speakers. Ook de Alpair 6 van MArk Audio is hier erg geschikt voor en deze kan weer wel in kleine kastjes. Ook TB 4`breedbanders al dan niet met tweeter zijn geschikt om kleine kastjes te bouwen met een behoorlijke sound.
Dat was mijn gedachte ook, maar misschien dat het een ander voordeel had wat mij niet bekend is.Een afgeschermde speaker heeft bij een LCD geen zin denk ik, tenzij jouw LCD een ultra platte beeldbuis met mini elektronen kanonnen heeft
Ben benieuwd hoe het uitpakt! En ja, altijd lastig om samen met de dames tot een bevredigend compromis te komen, vorm/functie verhaal doorgaans 
- Tom Magchielse
Waarom eigenlijk een TL? Meestal presteren die dingen niet meer dan een even grote BR, en produceren als je niet uitkijkt nog een heleboel orgelpijpresonanties op de koop toe.
Het idee achter een open TL is dat uit de poort laag komt dat in fase is met de output van de conus. Als je die poort vervolgens op een meter of meer van de conus plaatst, heb je tussen die twee weer een nieuwe fasedraaiing, waardoor het voordeel van de grote pijplengte van de TL weer verloren gaat.
Het idee achter een open TL is dat uit de poort laag komt dat in fase is met de output van de conus. Als je die poort vervolgens op een meter of meer van de conus plaatst, heb je tussen die twee weer een nieuwe fasedraaiing, waardoor het voordeel van de grote pijplengte van de TL weer verloren gaat.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Zit een kern van waarheid in maar er zijn meer verschillen.
Een br heeft een heel ander uitslag gedrag onder de afstemfrequentie, hij valt ook stijler af wat de controle niet ten goede komt. Verder zet een basreflexsysteem met een kastvolume een (2e) massaveer (luchtvolume in de BR-pijp) systeempje in werking, een TL heeft een geheel vloeiend verloop van luchtdruk naar luchtsnelheid, het is daardoor klankmatig ook verschillend zelfs wanneer de -3dB bijvoorbeeld gelijk is. Indien de poort dicht bij de woofer zit is het systeem minder plaatsingsgevoelig denk ik.
Een br heeft een heel ander uitslag gedrag onder de afstemfrequentie, hij valt ook stijler af wat de controle niet ten goede komt. Verder zet een basreflexsysteem met een kastvolume een (2e) massaveer (luchtvolume in de BR-pijp) systeempje in werking, een TL heeft een geheel vloeiend verloop van luchtdruk naar luchtsnelheid, het is daardoor klankmatig ook verschillend zelfs wanneer de -3dB bijvoorbeeld gelijk is. Indien de poort dicht bij de woofer zit is het systeem minder plaatsingsgevoelig denk ik.
Update.
Vloer en bekisting zitten er inmiddels in, beton ga ik in het najaar vermoedelijk storten, ik heb namelijk nog het een en ander uit te zoeken voor een aantal dingen die ook onder de vloer gaan komen en nu kan ik het eventueel nog eenvoudig veranderen.
Verder denk ik toch dat voor de overige speakers de tangband W5-1611 of een vergelijkbaar formaat ga, iemand ervaring met de Alpair 10 Full Range?
Ik heb het gevoel dat ik een wat grotere speaker nodig ben om goed bij die grote subwoofers aan te sluiten, of praat ik nu onzin en kan een kleinere speaker dit ook goed bolwerken?
Rudi
Vloer en bekisting zitten er inmiddels in, beton ga ik in het najaar vermoedelijk storten, ik heb namelijk nog het een en ander uit te zoeken voor een aantal dingen die ook onder de vloer gaan komen en nu kan ik het eventueel nog eenvoudig veranderen.
Verder denk ik toch dat voor de overige speakers de tangband W5-1611 of een vergelijkbaar formaat ga, iemand ervaring met de Alpair 10 Full Range?
Ik heb het gevoel dat ik een wat grotere speaker nodig ben om goed bij die grote subwoofers aan te sluiten, of praat ik nu onzin en kan een kleinere speaker dit ook goed bolwerken?
Rudi
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
tja, of een wat kleinere speaker t aankan, zal afhangen van je eisen/wensen qua dynamiek en tot hoe laag je die wil laten doorlopen