Build topic MiniDSP kit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Vincent Bruinink
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 aug 2010, 10:12
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Vincent Bruinink »

Hij is bedoeld om in stereo op de FM band uit te kunnen zenden.

Hij bestaat uit een 15kHz lowpass filter (100 taps FIR) en moduleert een L-R signaal op een 38kHz onderdrukte draaggolf. Dit signaal wordt samen met het L+R audio en een 19kHz piloottoon die in fase is met de 38kHz carrier gemengt tot een MPX signaal die op een zender aangeboden wordt.

Een stereocoder geheel in software.
transphere
Berichten: 18
Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door transphere »

Gezien de bandbreedte van stereo FM draai je neem ik aan op 96KHz? Volgens mij heb je in dat ding 1024 cycles per sample op 48K, dus 512 cycles op 96K, dus 256 cycles per kanaal. Das niet heel veel voor zo'n FIR en nog wat andere ongein. Of heb je de boel in blokjes gehakt en FFT convolutie gedaan?
Vincent Bruinink
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 aug 2010, 10:12
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Vincent Bruinink »

De DSP draait op 192kHz.

Geen idee hoe die DSP dat intern afhandelt...Alles in SigmaStudio gaat visueel dus ik sleep gewoon een FIR filter block in mijn project die ik vervolgens vul met de juiste data.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Kan iemand met een werkende plugin PEQ 2.1 versie 4 mij even pb-en? Ik krijg op geen enkele manier een werkende plugin geextract het het zip-bestand. :evil:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

was daar ook niet een topic over op t minidsp forum?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Ik kreeg net een mailtje van minidsp dat het probleem nu reproduceerbaar is. Het schijnt alleen op te treden als je het bestand met IE download. Met een andere browser geen probleem. Ze gaan het verder uitzoeken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

tja, wie gebruikt er dan ook IE :-# :wink:
http://www.opera.com
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Ik loop braaf achter de meerderheid aan. 8-[
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

knuisje schreef:
Omdat MiniDSP graag wilde weten of mijn LT spreadsheetje in de praktijk wel werkt heb ik wat metingen gedaan. O:)
Waarom meet je niet even direct de uitgang van de minidsp?
Dan kun je 1 op 1 vergelijken met de gesimuleerde curve van je sheetje :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Ik heb de minidsp even opgemeten.
Komt redelijk overeen.
Onder 20Hz klopt het niet meer, maar dat komt voor de minidsp zelf volgens mij.
Bijlagen
LT coef verg2.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Mooi werk, hoe heb je dat gemeten?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Gewoon via ARTA, daarna importeren in excel.
Signaal was overigens wel 10dB zachter.

Hier loopback van de minidsp
Bijlagen
loopback.png
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Erwin »

Na het lezen van de laatste Elector ben ik ook geinteresseerd geraakt.
Dat ik daar Elector voor nodig heb en het niet eerder op dit forum heb opgepakt... :oops:

Is er ook een miniDSP topic for dummies?

Ik wil een dubbele miniDSP gaan inzetten voor mijn Dipole project (2x4 kanaals).
Welke plugin kan ik dan het best bestellen?
- 4Way crossover plug-in
- 4Way Advanced
- 4Way PEQ plug-in

Wat is jullie ervaringen mbt ruisvloer en geluidskwaliteit?

Excuses als deze vragen off-topic zijn...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

De gebruikte DSP chip is hetzelfde als die van Hypex.
Dingen als ruisvloer en geluidskwaliteit zullen dan ook gelijk zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door Henkjan »

zo, ik heb ff een topic geopend voor het ontwerpen van een "uitschakelvertraging" om de plop bij het uitzetten die sommigen hebben (ik, MichaelB) tegen te gaan

viewtopic.php?f=8&t=12037

jullie hulp wordt zeer gewaardeerd :dank:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Ik heb aan het spreadsheet tabs toegevoegd voor berekening van de coëfficiënten voor low pass, high pass, band pass en all pass filters. Hiermee is het o.a. mogelijk met een afwijkende Q te werken. Het gaat om 2e orde filters (biquad structuur). Voor hogere ordes dien je deze te cascaderen. Andere typen zoals notch en shelving filters heb ik niet opgenomen omdat deze al in de plugins zitten.
Zouden jullie eens kunnen kijken of het een beetje klopt?
Laatst gewijzigd door knuisje op ma 27 sep 2010, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Je fase responsie is een beetje vreemd voor een 2e orde systeem :roll:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Klopt inderdaad niet. :evil: De formule om de fase te plotten heb ik verder niet gevonden op het net, daarom de faseplot maar weggelaten. Als pleister op de wonde ook de coëfficiënten van een RIAA-curve toegevoegd in een nieuwe versie.

In de grafieken zie je het faseverloop en de groupdelay van het allpass filter op 1000Hz en Q=1.
Bijlagen
All-digital-coefs v1.1.xls
(296.5 KiB) 67 keer gedownload
fase allpass.png
Groupdelay allpass.png
Laatst gewijzigd door knuisje op ma 27 sep 2010, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Fase is sowieso niet heel relevant denk ik.
Ik zal even in mijn boek moeten kijken hoe dat ook alweer ging, weet het ook niet helemaal meer uit het hoofd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Zo, eindelijk tijd gehad om alles in de kast te bouwen. Achter de minidsp heb ik 2 keer een PCM1794 dac gezet.
De foto's zijn niet zo best maar à la.
Bijlagen
frontdsp.jpg
backdsp.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

Nu willen we de binnenkant ook zien :)
Hoe heb je die opdrukken gedaan? Laten doen?
(Ik neem aan dat het een modushop/hifi2000 kast is)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door hannesie »

En ik ben benieuwd naar de USB ingang, dat is om het zaakje af te regelen of ook een ingang??
Sapperloot, dit is een spannend kastje, nieuwsgierig geworden.

Inderdaad, hoe ziet de binnenkant eruit.?? :oops:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door BertDB »

die usb zal van de minidsp zijn om een programma in te laden :wink:

Mooi werk knuisje!
Kastje staat er gelikt bij!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door b_force »

USB aan de voorkant lijkt me praktischer, maar wellicht ook minder mooi
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door knuisje »

Dank!
Ik vind de binnenkant nog niet toonbaar vanwege de draden wirwar. De USB aansluiting is inderdaad om de dsp te configureren.
De tekst en gaten zijn gefreest anders krijg je het nooit zo strak. Het display is bijvoorbeeld half verzonken in het 1 centimeter dikke frontpaneel en is in werkelijkheid trouwens zwart/wit en niet blauwig zoals op de foto.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”