hulp bij filterontwerp

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

huub1

hulp bij filterontwerp

Bericht door huub1 »

halo. is er op dit forum. iemand die voor mij een filter wil en kan ontwerpen.voor mijn scan speak units. de units zijn de 15w4531g00. midlaag plus de d3004 6600.tweeter.het liefst in brabant. kosten voor materiaal plus werk worden uiteraard vergoed. bvd.huub.
dre

Re: hulp bij filterontwerp

Bericht door dre »

hallo huub,het is jammer dat de speaker nu zo matig klinkt :(
met deze drivers zal er een zeer goed resultaat bereikt moeten worden.

huub heeft mij deze zomer advies gevraagd voor de drivers en zou iemand hebben voor het filter,daar is duidelijk niet echt een sucses geworden.
de drivers heeft ie van ed overgenomen.
Bijlagen
huub1.jpg
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

Wat klinkt er dan matig aan en wat voor filter zit er nu in? :)
huub1

Bericht door huub1 »

het midlaag klinkt opgepomt en dof. filterontwerp ken ik niet is van de oude bezeting.
vandaar mijn vraag voor een goed filter. grt.huub.
dre

Bericht door dre »

huub,hij zal uit elkaar moeten! :mrgreen:
huub1

Bericht door huub1 »

ik hoop hem deze week te kunen demonteren.
heb van jeroen te horen gekregen.
dat mijn combi niet werkt in een gesloten kast
ps heb je mijn mail niet gekregen met het filterontwerp van ed zijn a4 mk11.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Dit bericht is alleen voor betrokkenen of moeten andere er ook wijs uit kunnen worden?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

huub1 schreef:
ik hoop hem deze week te kunen demonteren.
heb van jeroen te horen gekregen.
dat mijn combi niet werkt in een gesloten kast
ps heb je mijn mail niet gekregen met het filterontwerp van ed zijn a4 mk11.
Zoals ik je per PB heb aangegeven, je moet een HP35 basreflex pijp in de kast zetten. Dat zou in deze kast het beste gedaan worden in de bovenkant.

Je kast is ca 11 liter. Als de a4 mk11 van ed ook ongeveer 11 liter is, zou je zijn filter kunnen gebruiken, dan zit je waarschijnlijk al heel dicht bij een optimaal geluid. Een en ander hangt trouwens wel af van je opstelling. Het filter van ed is bedoeld om de monitor vrij op te stellen, niet op een boekenplank zetten dus.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zal deze even 'bumpen'. huub1 komt vandaag de speakertjes brengen. Metingen plus filterontwerp zullen volgen in de loop van de week. De laatste forum activiteiten over deze speakertjes vonden plaats in dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 85&start=0
huub

Bericht door huub »

mooi kan ik het zelf ook een beetj volgen. jeroen nog bedankt voor de hartelijke ontvangst door je echtgenote en jij zelf. groet huub.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De speakertjes zien er echt mooi uit! Heel mooi gespoten, spiegelend zwart. Het komt er op de foto aan het begin niet helemaal uit.

Ik heb vanmiddag al gemeten, toen het weer betrok. Zoals verwacht meten de units erg mooi. De woofer blijft vlak tot 3kHz onder alle hoeken. Een kantelpunt op 3kHz is dan snel gekozen. Temeer omdat de respons van de tweeter wat grillig is vanwege de bovenkant van de speaker. Dan is het handig als je diffractie effecten verlegt boven 3kHz.

Ik ben uitgekomen op een filter met Bessel curves. Die hebben -4.77dB op het overnamepunt tussen de drivers, anders dus dan de gebruikelijke -6dB. Bij gelijke fase levert dat een bult in de respons, maar bij 60graden faseverschil loopt het dan juist vlak. Omdat de akoestische centra dusdanig uit elkaar lagen dat deze 60graden er automatisch in zat, heb ik voor Bessel gekozen. De slappe filterhelling, slechts 2de orde, heb ik gekozen omdat dat lekker werkt met deze probleemloze drivers. Ook is het goed voor het afstraalgedrag, gegeven het relatief hoge overnamepunt. Het overnamepunt komt zelfs hoger uit dan 3kHz, omdat ik een lichte tilt van -1,5dB heb ingebouwd (tweeter speelt 1,5dB zachter).

Het filter bevat geen bafflestep correctie. De speaker zelf maakt zelf al weinig bafflestep effecten door de cylindervorm. Ook heeft de woofer van zichzelf een licht dalende curve. Bovendien komt hij straks in de hoek te staan. Al met al moet ik hier dus zeker geen bafflestep correctie toe gaan passen. Dit laten de curves ook zien.

N.B. dit is dus nog allemaal meten en berekenen. Het filter moet nog gebouwd worden en nagemeten. En vooral beluisterd!
Bijlagen
huub1.jpg
huub2.jpg
huub3.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Vraagje, die 8.2 ohm parallel aan de midwoofer, welk wattage heb je hier nodig? De standaard grotere MOX is 10 watt, is dit voldoende? Lijkt mij wel maar bij mijn 8" Tannoy units zat hier een 17 watt weerstand...

Groeten Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

10W is ruim voldoende.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Zijn er methoden om af te schatten hoeveel vermogen er door deze weerstand zal worder verstookt? In mijn geval staat er in serie met deze weerstand een 22uF condensator.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je het kantelpunt bepaalt van de 22uF samen met de weerstand, weet je vanaf welke frequentie hij substantieel vermogen moet gaan dissiperen. Stel de weerstand is 8,2ohm en de condensator 22uF, dan zal dat zijn vanaf 880Hz. Als je op die frequentie met 10W speelt, dwz met een effectieve spanning uit je versterker van 9Vrms, dan zit je aan zijn max. Met een speaker rendement van 90dB/2,83Vrms zit je dan op 100dBSPL gemiddeld te spelen! Dat is erg hard al. Maar ja, moet het nog zo'n 5dB harder kunnen, dan is 17W geen slecht idee. Wel voor je oren...

Met de weerstand in het filter hierboven, in combinatie met 3,9uF, speelt dit natuurlijk totaal niet. Ook een 5W weerstand zou volstaan, je zit dan op 5kHz of nog hoger. Als daar een 10W weerstand nodig zou zijn, zou je die ook voor de tweeter moeten zetten. Standaard gebruik ik trouwens gewoon 10W, dan weet je zeker dat het nooit mis kan gaan. In het geval van de 22uF in een drieweg systeem zou ik een 20W overwegen.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je antwoord, die 10W MOX die er nu inzit zou dus aan de krappe kant kunnen zijn. Ik neem aan dat één en ander ook afhangt van de impedantie van de gebruikte midwoofer?

Het gaat in mijn geval om een 8 inch dual concentric van een Tannoy D500, volgens mij ligt de echte crossover frequentie wat hoger dan 880Hz zo rond de 1.3-1.8Khz maar dat weet ik niet precies, ik neem aan dat het dan alleen maar gunstiger wordt voor de weerstand.

Overigens het klopt toch dat het verschil in belastbaarheid tussen een 17W en 10W slechts 10log(17/10)=2.3 dB is, dus als ik 2.3 dB onder de maximale geluidsterkte blijf (en die is ERG groot van een Tannoy D500) dan zou ik veilig moeten zitten?

Ik kan er ook nog wel eens wat hobbyhifi filterschema's op na slaan om te zien wat zij vaak gebruiken op deze positie met wat lagere filter frequenties.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou in jouw geval toch zeker de 20W nemen. Wat betreft geluidsdruk, je hebt gelijk, 17W tov 10W geeft slechts 2,3dB extra.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb net even wat zitten te spitten in mijn verzameling HobbyHifi's:

In HobbyHifi 4/2009 staat een fostex hoorn deze heeft ook een lage filterfrequentie naar het hoog zo rond de 900Hz de componenten zijn eveneens 8.2 ohm en 22uF parallel aan de woofer en hier is ook een 10W MOX gebruikt. Verder heb ik in andere zobel netwerkjes gebruikt door Hobbyhifi ook alleen maar 10W MOX aangetroffen.

Wellicht is 10W toch goed mogelijk omdat muziek een grote 'crest factor' heeft oftewel de grote dynamiek pieken worden afgewisseld door zachtere passages waarin de weerstand weer kan afkoelen?

MOX weerstanden zijn overigens bij zowel capsandcoils als bij speakerenco/intertechnik alleen in 10 watt uitvoering te krijgen... dus om 20W te krijgen moet ik gaan serie/parallel schakelen met andere waarden, als dat echt perse moet ok, maar liever zou ik gewoon die 10 watt erin houden.

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt zeker een punt hoor, het doorbranden van zo'n weerstand gebeurt dan ook vooral tijdens feestjes wanneer de speakers op hun luidst staan te spelen gedurende langere tijd. En ja, 10 of 20W scheelt uiteindelijk slechts 3dB. Het blijft een kleine marge als dat het verschil moet maken. Wat je je ook moet afvragen, wat moet de woofer in het laag allemaal wel niet verstouwen eer je boven 900Hz zoveel energie erin stopt? Maar ik vind het gewoon prettig om te overdimensioneren en 2 stuks 20W parallel of in serie zullen de kosten ook niet zijn.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb hier weleens een 5W MOX per ongeluk laten zweten.
Ik was toen aan het testen met een sinus signaal en ben toen vergeten uit te zetten toen ik ging eten :lol:
Uiteindelijk ging er zo'n 8,5W door meen ik en 5W MOXje was dan ook een beetje warm en bruin geworden, maar niet defect.
Muziek is dynamisch, dus je zal er zeker niet snel last van hebben.
Aan de andere kant, ze kosten ook niet veel, dus wil je voor zekerheid gaan, dan sluit ik me bij Jeroen aan.
Anders twee (of een paar) draadgewonden weerstanden parallel zetten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij mijn passieve subwoofer wel eens een 5 Watt mox door de vloerbedekking heen laten branden. Was in de filterontwerpfase, uiteindelijk vervangen door weerstand met koellichaam :wink:
Dat was natuurlijk bij lage tonen...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ze gaan inderdaad niet snel kapot, ik heb er een keertje een oranje later gloeien (met pc-voeding). :lol: Hij was niet eens kapot gegaan, alleen waren de gekleurde ringen verbrand.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hierbij wat fotootjes van de speakers en vanavond gaat het filter de contest aan met MOB3W :twisted:

Het zijn niet heel gemakkelijk te fotograferen gevalletjes, flitsen is uit den boze.
Bijlagen
huub5.jpg
huub6.jpg
huub7.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zo hee! Dat duiveltje uit mijn vorige post kan wel weg.

Ik heb nog nooit een systeem gehad dat zo dicht bij MOB3W kwam! Wat een heerlijke combi, deze drivers. Echt niet te geloven wat deze speakertjes neerzetten. Het enige wat je mist is de diepte, doordat ze tegen de achterwand aan staan. Maar verder: ik denk dat ik ze weer snel moet opbergen, straks moet MOB3W het huis uit van mijn vrouw...ze spelen ook mijn oude PeerlessHDS134/SEASmillennium combinatie (zie http://home.online.nl/dezaire/Image12.jpg) volkomen zoek...van de diffractie, door de bovenkant van de behuizing zou je hier problemen verwachten, is niets te horen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het filter ziet er inmiddels zo uit. Gaat denk ik zo blijven.
Bijlagen
huub8.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”