Verhuisproject - Flexy rackje
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Verhuisproject - Flexy rackje
Omdat ik in ons nieuwe huis geen goede mogelijkheid had om mijn versterkers en overige apparatuur op te stellen heb ik een Flexy Rack gebouwd. De draadeinden zijn M14 en de planken zijn gemaakt van Populieren multiplex, hetzelfde hout als mijn Klonatines.
De planken zijn 55 x 50 cm en de draadeinden zijn 90cm lang.
Het geheel staat goed bij ons nieuwe bankstel en bij de Klonatines. Ik heb de planken, net als de luidsprekers, gelakt met Glitsa Parketlak. Dat droogt lekker snel en is makkelijk te verwerken. Binnen no-time heb je drie lagen aangebracht.
Het enige dat ik niet zo handig heb gedaan is dat ik de gaten in de planken ook 14mm heb geboord. 15mm had beter geweest, nu trok ik hier en daar toch een splinter uit het hout met de draadeinden.
De planken zijn 55 x 50 cm en de draadeinden zijn 90cm lang.
Het geheel staat goed bij ons nieuwe bankstel en bij de Klonatines. Ik heb de planken, net als de luidsprekers, gelakt met Glitsa Parketlak. Dat droogt lekker snel en is makkelijk te verwerken. Binnen no-time heb je drie lagen aangebracht.
Het enige dat ik niet zo handig heb gedaan is dat ik de gaten in de planken ook 14mm heb geboord. 15mm had beter geweest, nu trok ik hier en daar toch een splinter uit het hout met de draadeinden.
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Haha, ik was gelukkig net op tijd met verwijderen. 
Maar het rek ziet er doeltreffend uit. Misschien dat ik zelf toch ook eens zo'n soort rekkie maak.
Maar het rek ziet er doeltreffend uit. Misschien dat ik zelf toch ook eens zo'n soort rekkie maak.
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Sjiek Robert ! Al vond ik het spulletje op de kast met twee lampen ernaast ook sjiek eruit zien.
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Dit soort rekjes heb ik al eerder gezien en lijken me inderdaad wel handig. Je kan tenslotte de planken traploos in hoogte vertellen door een paar moeren te verdraaien, en mits de planken in een mooi lakje of fineertje worden gestoken, ziet het er bovendien erg knap uit voor relatief weinig moeite en kosten.
Ik vraag me wel af hoe het zit met de stabiliteit van zo een rekje. Ik begrijp dat dit enkel bestaat uit 4 draadeinden, een handvol moeren en een paar legplanken waar op de 4 hoeken een gat doorheen is geboord? Is dat niet nogal... euh, "flexy"? Er zitten tenslotte geen diagonale verstevigingen tussen die het schuinhellen tegengaan...
Isabelle
Ik vraag me wel af hoe het zit met de stabiliteit van zo een rekje. Ik begrijp dat dit enkel bestaat uit 4 draadeinden, een handvol moeren en een paar legplanken waar op de 4 hoeken een gat doorheen is geboord? Is dat niet nogal... euh, "flexy"? Er zitten tenslotte geen diagonale verstevigingen tussen die het schuinhellen tegengaan...
Isabelle
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Dat valt wel wat tegen. Ik was voor een dubbel rack iets van 300 euries aan materiaal kwijt en het is best wel wat werk om het netjes af te werken. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1434980Candisa schreef:........ziet het er bovendien erg knap uit voor relatief weinig moeite en kosten.
Ik heb M20 draadeinden gebruikt en dat staat als een rots. Meen dat het oorspronkelijke ontwerp M18 gebruikte. Meer: http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.htmlIk vraag me wel af hoe het zit met de stabiliteit van zo een rekje.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Ik heb 5 stuks M14 draadeinden gebruikt. Het is inderdaad wel een beetje flexy, maar dikkere draadeinden waren maar zeer beperkt voorradig bij de bouwmarkt.
De stijfheid valt me uiteindelijk niet tegen.
Ik was echter voor dit rack ook al iets van 125 euro kwijt. De draadeinden zijn pakweg 5 euro per stuk, de moeren en ringen zijn niet echt goedkoop en het hout was 60 euro. ( 3 planken van 20 euro p/st)
Daarbij komt nog lak om het geheel af te werken.
Het flexibele zit 'm volgens mij vooral in het gemak waarmee je de afstanden tussen de planken kunt wijzigen.
De stijfheid valt me uiteindelijk niet tegen.
Ik was echter voor dit rack ook al iets van 125 euro kwijt. De draadeinden zijn pakweg 5 euro per stuk, de moeren en ringen zijn niet echt goedkoop en het hout was 60 euro. ( 3 planken van 20 euro p/st)
Daarbij komt nog lak om het geheel af te werken.
Het flexibele zit 'm volgens mij vooral in het gemak waarmee je de afstanden tussen de planken kunt wijzigen.
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Ja dat Flexy slaat idd meer op de flexibiliteit van de indeling. Dat wiebelen kan ook door de rubber ringen komen. Veel mensen laten die daarom weg. Ikzelf heb 2 mm kurk-rubberplaat gebruikt, dat is veel minder flexibel en dempt erg goed. Reststukjes van dat kurk-rubberplaat kun je soms gratis bij een parketteur krijgen. Het wordt onder parketvloeren gebruikt als extra geluidsisolatie.
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Ik zou zo graag zo'n rack maken met trapeziumdraad. Maar dat wordt gewoon echt te duur. Vooral die moeren zijn erg duur.
Wel heel sjiek.
Wel heel sjiek.
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Hoe duur is duur?Arno schreef:Ik zou zo graag zo'n rack maken met trapeziumdraad. Maar dat wordt gewoon echt te duur. Vooral die moeren zijn erg duur.
Wel heel sjiek.
Re: Verhuisproject - Flexy rackje
Overdrijven is ook een vakArno schreef:Ik zou zo graag zo'n rack maken met trapeziumdraad. Maar dat wordt gewoon echt te duur. Vooral die moeren zijn erg duur.
Wel heel sjiek.
