Brom uit subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Brom uit subwoofer
Ik weet niet of dit hier echt thuis hoort maar ik zit al een hele tijd met een vervelende brom uit mijn subwoofer. Deze brom is altijd dezelfde (50hz brom??) en wordt niet luider als ik de stereo of de sub harder zet. Ook als ik de interlink wegneem tussen de stereoversterker en de subwoofer hoor ik de brom.
Bij muziek is de brom niet hoorbaar, maar als het stil is stroot deze toch wel...
De plate amp is de partsexpress 250w subwoofer versterker. Wordt helaas niet meer gemaakt.
Wat heb ik ondertussen al ondernomen:
- De subwoofer versterker op een ander circuit aangesloten dan de stereoversterker
- De plate amp met een extra koperdraad verbonden met de aarding van het stopcontact
- De subwoofer versterker verbonden met een extra koperdraad (aan het chassis) aan de behuizing van de versterker.
In alle gevallen blijft de brom bestaan.
Wanneer de subwoofer en de stereoversterker met elkaar verbonden zijn dmv een interlink dan hoor ik de inschakelplop ook in de subwoofer. Deze stereoversterker heeft altijd een kleine inschakelplop gehad die ook hoorbaar is in de luidsprekers.
Heeft nog iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen?
Bij muziek is de brom niet hoorbaar, maar als het stil is stroot deze toch wel...
De plate amp is de partsexpress 250w subwoofer versterker. Wordt helaas niet meer gemaakt.
Wat heb ik ondertussen al ondernomen:
- De subwoofer versterker op een ander circuit aangesloten dan de stereoversterker
- De plate amp met een extra koperdraad verbonden met de aarding van het stopcontact
- De subwoofer versterker verbonden met een extra koperdraad (aan het chassis) aan de behuizing van de versterker.
In alle gevallen blijft de brom bestaan.
Wanneer de subwoofer en de stereoversterker met elkaar verbonden zijn dmv een interlink dan hoor ik de inschakelplop ook in de subwoofer. Deze stereoversterker heeft altijd een kleine inschakelplop gehad die ook hoorbaar is in de luidsprekers.
Heeft nog iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen?
Re: Brom uit subwoofer
Ik heb helaas geen oplossing voor je probleem, maar volgens mij is dat toch dezelfde als deze?:Dinobe schreef:De plate amp is de partsexpress 250w subwoofer versterker. Wordt helaas niet meer gemaakt.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301044
Re: Brom uit subwoofer
Hey Dinobe,
Dit is mijn eerste post en hoop dat ik je meteen hiermee kan helpen.
Ik zie dat je een actieve subwoofer gebruikt. Het kan dan zijn dat er een aardspannings verschil tussen je subwoofer en het verzendende apparaat zit. Het aardspannings verschil is het spannings verschil tussen de 2 aarde's van de aan elkaar aangesloten apparaten. Dit heet een asymmetrische of on-gebalanceerde verbinding. De brom die je hoort is dus het verschil in de 2 aarde's, die door je subwoofer wordt gezien als een ingang signaal.
Jouw oplossingen:
Om zeker te weten dat dit het probleem is moet je je subwoofer op het stroomnet aansluiten en aanzetten. Haal hier dus alle binnenkomende signaalkabels(van bijv. een versterker) eruit. Als je nog steeds een brom hoort ligt het inderdaad aan de interne componenten.
Als je niets hoort is het waarschijnlijk het probleem wat ik hierboven opnoemde. Deze kan je verhelpen door tussen de subwoofer en het verzendende apparaat een trafo of D.I. te zetten.
Laat ff weten of het gelukt is. Zo niet, dan denk ik met je mee!
Succes!
[Update: quotes bijgevoegd]
Dit is mijn eerste post en hoop dat ik je meteen hiermee kan helpen.
Ik zie dat je een actieve subwoofer gebruikt. Het kan dan zijn dat er een aardspannings verschil tussen je subwoofer en het verzendende apparaat zit. Het aardspannings verschil is het spannings verschil tussen de 2 aarde's van de aan elkaar aangesloten apparaten. Dit heet een asymmetrische of on-gebalanceerde verbinding. De brom die je hoort is dus het verschil in de 2 aarde's, die door je subwoofer wordt gezien als een ingang signaal.
Jouw oplossingen:
Zal niet werken. De aarde verschil tussen de 2 apparaten is er al en deze oplossing doet het probleem hooguit versterken.- De subwoofer versterker op een ander circuit aangesloten dan de stereoversterker
Zou ook niets uithalen. Het probleem ligt tussen de 2 aangesloten apparaten.- De plate amp met een extra koperdraad verbonden met de aarding van het stopcontact
Als het goed is zou de chassis's van beide apparaten niet verbonden mogen zijn met de interne componenten. Als dit wel het geval is kan dit levensgevaarlijk zijn in geval van kortsluiting!!!!- De subwoofer versterker verbonden met een extra koperdraad (aan het chassis) aan de behuizing van de versterker.
Om zeker te weten dat dit het probleem is moet je je subwoofer op het stroomnet aansluiten en aanzetten. Haal hier dus alle binnenkomende signaalkabels(van bijv. een versterker) eruit. Als je nog steeds een brom hoort ligt het inderdaad aan de interne componenten.
Als je niets hoort is het waarschijnlijk het probleem wat ik hierboven opnoemde. Deze kan je verhelpen door tussen de subwoofer en het verzendende apparaat een trafo of D.I. te zetten.
Laat ff weten of het gelukt is. Zo niet, dan denk ik met je mee!
Succes!
[Update: quotes bijgevoegd]
Re: Brom uit subwoofer
@Arno: dat is hem idd! Op partsexpress.com is hij niet meer te koop
Al bedankt!
Dit heb ik in eerste instantie geprobeerd en de brom blijft bestaan... Ook heb ik de indruk dat er iets rammelt in de sub; dat wordt morgen eens opensmijten en kijken wat er aan de hand is.Om zeker te weten dat dit het probleem is moet je je subwoofer op het stroomnet aansluiten en aanzetten. Haal hier dus alle binnenkomende signaalkabels(van bijv. een versterker) eruit. Als je nog steeds een brom hoort ligt het inderdaad aan de interne componenten.
Al bedankt!
Re: Brom uit subwoofer
Het rammelen is al in orde. Blijkbaar was er toch een klein luchtlek onstaan tussen de sub en de behuizing waardoor er een rammelend geluid onstond. Klonk een beetje als een knikker die lag rond te dansen op de conus... De 8 M8 bouten nog eens goed vastgezet en het vervelende bijgeluid is weg.
Het brommen is nog niet over...
Het brommen is nog niet over...
