Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Voor in mijn auto heb ik een gesloten subwooferkastje in elkaar gezet dat mooi in een hoek van mijn kofferbak past. Ik ben van plan het ding met een stekkertje te verbinden, zodat ik in het geval dat er veel bagage mee moet de subwoofer kan loskoppelen. Voorin de auto is nog een stukje loze ruimte onder het console waar ik een versterkertje ga plaatsen.

Het feitelijke volume komt uit op 36 liter, met wat dempingsmateriaal zou het virtuele volume dus denk ik zo tegen de 40 liter kunnen uitkomen.

Nu mijn vraag: welke driver(s) zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Er is eventueel ruimte voor twee 10" drivers. Een 12" die niet al te diep hoeft te worden ingefreesd zou eventueel ook nog kunnen, maar is denk ik wat minder ideaal qua maat.

Het idee: goedkoop, maar wel goed. Liefst dus drivers die leuk presteren voor een paar tientjes. Ik wil er geen kapitalen aan uitgeven (het is immers "maar" voor in de auto), maar ook weer niet al te erg beknibbelen op de kwaliteit. Diepgang en klank zijn (veel) belangrijker dan output. ;) Ik hoor het graag :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Henkjan »

ik heb niet gekeken wat ze doen in de kist, maar in onze te koop rubriek staan een stel Visaton 12" te koop:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 19&start=0
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Dank je! :)

Maar zo te zien wordt het helaas geen geweldig feest met die drivers:

Afbeelding
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Ik zag hier wat goedkope speakers in staan. Misschien is dat iets?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=5061
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Dank je :) Heb een beetje rondgesnuffeld, maar niet precies gevonden wat ik wilde. Maar via-via heb ik deze driver gevonden: Dayton SD270-88. En als ik die in een kastje van 40 liter simuleer krijg ik dit eruit:

Afbeelding

Wat me toch niet al te kwaad lijkt.

Als er nog meer suggesties zijn, graag!
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door dream theater »

Koen, had jij niet nog paar setjes Vifa woofers liggen :wink:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

dream theater schreef:
Koen, had jij niet nog paar setjes Vifa woofers liggen :wink:
Klopt, maar da's volgens mij niet echt subwoofer-materiaal, toch? ;)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door wouter »

ik zou hier ook eens kijken bij de 10" en 12"

http://www.bluesound24.com/car-hifi/lau ... s/din-250/

succes!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Zo... Dat zijn echte koopjes! Bedankt voor de tip :)

Overigens heb ik via een ander forum een subwoofer aangeboden gekregen die ook erg goed presteert met dit volume in een gepoorte kist... Wellicht dat dat dus alsnog een optie is... Houd jullie in elk geval op de hoogte :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door wouter »

welke unit is dat dan? :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Een RE Audio RE10... Ik heb overigens nog geen vraagprijs gehoord.

http://reaudio.com/old_specs.html#sp_re
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Nou ja, hier dan de kast... Hij is gemaakt van 18 mm MDF rondom, bij de uiteinden 12 mm. Ik had niet genoeg van het dikke spul meer en was te lui om nog eens naar de bouwmarkt te gaan, dus vandaar :roll: Daarna heb ik er wat van dat noppenschuim in gedaan. Het zal vast niet al te veel helpen bij de frequenties die de sub gaat weergeven, maar baat het niet... De baffle ga ik nog verzwaren met loodbitumen, maar dat wil ik pas doen nadat de driver erin zit.

Het is een tamelijk zwaar en stijf geheel, dus daar ben ik wel tevreden over.

Afbeelding
Afbeelding

En zo komt 'ie in de auto terecht:

Afbeelding

Ik moet dus nog even op zoek naar een stuk tapijt in de juiste kleur. :D
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door dream theater »

Koen K schreef:
Een RE Audio RE10... Ik heb overigens nog geen vraagprijs gehoord.

http://reaudio.com/old_specs.html#sp_re
8)

Vooral de XXX series :twisted: :twisted: :twisted:

Krijg jij je Beemer wel aan het schudden :shock:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

:lol:

Ik denk dat zo'n woofer meer kost dan mijn auto :D

Heb trouwens via een E30-forum al een stuk bijpassend tapijt aangeboden gekregen 8)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Vuurkat »

Heeft loodbitumen wel zin bij een subwoofer? Je brengt daarmee de resonantiefrequentie van de kastwanden omlaag.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Hmm. Goed punt. Ik zat een beetje in termen van demping te denken, maar wellicht is dat niet eens nodig als de kast maar stijf genoeg is.

Is het dan misschien een goed idee om de driver met z'n magneet op een soort van brace te laten rusten? Dan krijg je eigenlijk door het vastschroeven van de driver "gratis" wat extra bracing...
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door jantje-secuur »

Koen K schreef:
Hmm. Goed punt. Ik zat een beetje in termen van demping te denken, maar wellicht is dat niet eens nodig als de kast maar stijf genoeg is.

Is het dan misschien een goed idee om de driver met z'n magneet op een soort van brace te laten rusten? Dan krijg je eigenlijk door het vastschroeven van de driver "gratis" wat extra bracing...
Moet je erg mee oppassen. Voor je het weet ben je de korf stiekem aan het verbuigen waardoor je speaker de vorm van een pringle krijgt en zo dus niet zo goed meer gemonteerd zit op de baffle. Als het te los zit kan het extra gaan trillen en dat wil je ook niet. Als je het ertussen maakt van vilt dan ben je natuurlijk je "klem" kwijt.

Als echter je baffle 12mm dik is, is zo'n magneetklem niet eens zo'n slecht idee, puur om te ondersteunen.

Heb je in de simulaties de "room"-gain van de auto meegenomen? :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

De baffle is 18 mm dik, dus dan laat ik het misschien beter zoals het is. Of desnoods plaats ik nog een of twee extra braces op het moment dat ik het gat voor de driver gezaagd en gefreesd heb.

Roomgain heb ik niet meegenomen nee, maar dat zal best een serieus punt zijn in de auto. Probleem is dat ik het niet zo goed kan voorspellen. Hoe zou dat uitpakken in deze voiture denk je?

Eventueel kan ik een meting maken van het voltooide resultaat en daar dan weer een of andere filtering voor in elkaar draaien...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Martijn H »

Ik heb in de auto 2 minisubs gemaakt met woofers van mivoc (aw2000). Het zijn kasten van 8 liter met wanden van maar 8mm! Ik ga geen extra gewicht meeslepen in de vorm van bitumen of bracings in een auto en daarnaast heb je zoveel omgevingsgeluid dat de kwaliteit van de kast niet zo heel nauw komt. Ik denk dat een -3dB punt van rond de 40Hz toch wel lekker is in een auto. Zelf heb ik een versterker met regelbare basboost en xo
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Valt ook wel wat voor te zeggen. Ik wil eerst eens kijken hoe dit bevalt. En als het niet bevalt ga ik weer wat anders bedenken. Ik heb namelijk ook nog ruimte in een kastje in de kofferbak. Daar liggen wat spullen en mijn CD-wisselaar hangt er, maar die gebruik ik niet meer sinds ik een iPod-aansluiting heb. Dus eigenlijk zou ik daar net zo goed een subwoofer weg kunnen stoppen.

Ik zit nu toch iets meer naar een basreflex te kijken. Met de gebruikte subwoofer (die RE audio) komt het toch wel erg goed uit in het huidige volume en krijg ik dan f[sub]3[/sub] = 30 Hz.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Koen K schreef:
Ik heb namelijk ook nog ruimte in een kastje in de kofferbak. Daar liggen wat spullen en mijn CD-wisselaar hangt er, maar die gebruik ik niet meer sinds ik een iPod-aansluiting heb. Dus eigenlijk zou ik daar net zo goed een subwoofer weg kunnen stoppen.
Hmm. Nu ik er nog eens over nadenk is dit eigenlijk best een goed idee... :roll:

In dat compartimentje zou ik toch zo'n 10 tot 15 liter moeten kunnen gebruiken... En dan hoef ik ook niet zo'n lelijke kast in mijn kofferbak neer te zetten...
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Vuurkat »

Koen K schreef:
Roomgain heb ik niet meegenomen nee, maar dat zal best een serieus punt zijn in de auto. Probleem is dat ik het niet zo goed kan voorspellen. Hoe zou dat uitpakken in deze voiture denk je?
Op DIYsubwoofers.org staat:
the 12dB/oct rolloff of a sealed system is a perfect match for the free 12dB/octave rise in response below 60~80 Hz that you get in a car because of cabin gain.
Toch zie je wel dat veel subwoofers wat lager gaan dan 60~80Hz.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Hee, bedankt, geweldig! :)

OK, da's dan meteen een goede reden om géén basreflex te kiezen. Stel dat ik een gesloten kastje van 12 liter maak, dan krijg ik een f3 van ongeveer 48 Hz. Denk dat dat dan best goed overeenkomt. De Qtc wordt iets te hoog (rond 0.85), maar goed, dat zal niet meteen een drama zijn.

Ik ga maar weer eens zagen denk ik :D
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door DragoSz »

Wat ga je dan met die kist doen? :roll:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Welke goedkope subwoofer(s) in een kastje van 36 liter?

Bericht door Koen K »

Weet ik nog niet... Hangt er vanaf of mijn nieuwe plannetje slaagt. Zo nee, dan ga ik alsnog de grote kist gebruiken. Zo ja, dan is er vast wel een E30-rijder die er wat mee kan / wil. En anders heb ik een relatief prijzig stuk brandhout :mrgreen:
Plaats reactie