HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door Candisa »

Wat is het voordeel van zo een audio-harddisk ding tegenover pakweg een computer in een mooie htpc kast?
Wij hebben al een Yamaha CD-speler en waarschijnlijk komt daar op termijn nog een Yamaha versterker en tuner bij, dus als je dan zoiets er bij hebt die qua design perfect aansluit met de andere toestellen is dat wel leuk, maar langs de andere kant komt er ook nog een satellietontvanger en waarschijnlijk ook een subwoofer-versterker tussen te toren te staan die zal afwijken, dus zo belangrijk is dat nu ook weer niet...

Ik vermoed dat het rippen en terug op cd'tjes zetten allemaal een stukje gebruiksvriendelijker (met de menu's op de tv, of moet het via het displaytje van het apparaat zelf?) en makkelijker gaan dan via een gewone pc met een rip-programmaatje en brand-programmaatje, maar volgens mij kan dit tegenwoordig ook heel gebruiksvriendelijk gemaakt worden met behulp van een Linux frontend of zo...

Isabelle
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door ray5150 »

Candisa schreef:
Wat is het voordeel van zo een audio-harddisk ding tegenover pakweg een computer in een mooie htpc kast?
Knopje drukken, cd erin, muziek spelen?
geen virussen, geen gammele windows, geen bugs, geen hardware conflicten... en noem maar op....

tjah, wil je ook films kunnen spelen, muziek streamen en nog meer, dan is een htpc een goede oplossing. maar puur voor muziek vind ik die yamaha een hele mooie machine.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Knopje drukken, cd erin, muziek spelen?
geen virussen, geen gammele windows, geen bugs, geen hardware conflicten... en noem maar op....
Ehhh, dat doet een gewone CD spelert toch ook gewoon zonder virussen?

Vind dan een SB aan alle kanten toch handiger qua bediening. En het organiseren van je bibliotheek gaat een stuk overzichtelijker op een PC. Afijn, ieder zo zijn eigen manier :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Barry2001 »

De belangrijkste reden ontbreekt: bij de Yamaha hoeft er (bij mij in elk geval in de woonkamer zeeer storend) geen monitor aan te staan. Mooi apparaat!
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Candisa »

Ik veronderstel dat de bediening dus gaat via het display op het toestel zelf? Betekent dit dan ook dat het niet kàn via een monitor (de tv of zo)?

Om gewoon een cd'tje af te spelen lijkt het me inderdaad vrij onhandig om daarvoor de TV te moeten aanzetten, maar als je moet gaan zoeken tussen 400 opgeslagen cd's naar 1 nummer of als je een compilatie-cd'tje voor in de wagen wilt maken, lijkt het me dan weer enorm onhandig als dit moet gebeuren via een ingebouwd displaytje en is een TV dan toch weer overzichtelijker.
Bij sommige htpc behuizingen zit er een display ingebouwd waarop je kan laten zien wat je maar wilt, en bij de hele luxe exemplaren zit er zelfs een heuse 7" kleuren-touch-screen in waar je verschillende kleurenschema's en dergelijke op kan toepassen.
Tenzij je een pc die je nog staan hebt kunt recycleren ben je met een dergelijke behuizing wel iets meer kwijt, maar dan heb je ook een all-in-one toestel waar enkel nog een versterker en voor de nostalgici een platendraaier bij moet. De tuner, cd-speler, dvd-speler, digitale kabel-/antenne-/satelliet-ontvanger kan gewoon in de kast samen met de stapel bijhorende afstandsbedieningen (want ondertussen heb je ook een flinke verzameling universele afstandsbedieningen opgebouwd waarbij er geen enkele zit die ook effectief al uw verschillende toestellen volledig kan bedienen)...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Pjotr »

Ach, Bas is er blij mee en daar gaat het om! ;)
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Candisa »

Tuurlijk, maar een beetje discussiëren er rond en vergelijken met andere opties kan toch handig zijn voor andere mensen die iets gelijkaardigs willen? ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Barry2001 »

Candisa schreef:
Tuurlijk, maar een beetje discussiëren er rond en vergelijken met andere opties kan toch handig zijn voor andere mensen die iets gelijkaardigs willen? ;)
Nou, ik denk dat het zoeken erg meevalt. Ik gebruik zelf de Oscar MP3 speler http://members.home.nl/yrrab/DIY/Oscar% ... index.html en daar zoek je op het displaytje gewoon alfabetisch op artiest, izze simpel. Playlists maken enzo gaat wat minder handig, maar om inderdaad een monitor te moeten aanzetten voor je wat kunt, niet praktisch lijkt me dat. En 400CD's, dat valt nog wel mee toch? Ik bedoel, het zijn er geen 10.000.

Een vriend kan z'n sqeeze box via z'n Iphone aansturen en zo audio streamen vanaf de pc. Dat werkt ook wel mooi, je hebt het display gewoon in je hand, en je kunt dan wel eenvoudig een playlist opzeten oid, en er hoeft geen groot scherm aan voor je wat kunt, dat is ook wel handig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Een vriend kan z'n sqeeze box via z'n Iphone aansturen en zo audio streamen vanaf de pc. Dat werkt ook wel mooi, je hebt het display gewoon in je hand, en je kunt dan wel eenvoudig een playlist opzeten oid, en er hoeft geen groot scherm aan voor je wat kunt, dat is ook wel handig.
Yup, dat doe ik ook zo en dat werkt erg plezierig. Heel vaak scroll ik door de albums heen, zo van wat zullen we nu eens opzetten en dan blader ik "ouderwets" door de cover art op mijn ipod. Albums staan gewoon op een NAS die toch altijd aan staat. Leuke is dat die iPod als remote net zo ver reikt als het bereik van mijn WiFi, geen gezeur dus met IR verbindingen :D

Vraag mij trouwens af waar je de tags vandaan haalt voor het rippen van CD's met zo'n dedicated Yamaha. Hangt ie aan internet of zo? Of moet je zelf alles in typen?
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Je nieuwste aanwinst...

Bericht door Candisa »

Als wij er ooit zouden toe komen een htpc te bouwen, zou ik er eentje nemen met een simpel strak displaytje op de voorkant (zoals bij een normale cd-speler), maar óók met uitvoer naar de TV.
Op die manier hoeft de TV niet aan als je simpele taken wilt doen, maar kan je hem wel gebruiken voor de complexere taken.

Een iPhone hebben we niet, en ik denk niet dat wij dat ooit gaan kopen, maar iets gelijkaardigs als interactieve afstandsbediening is inderdaad wel leuk.
Misschien een leuke PDA of tablet pc die ook mee kan in de wagen als GPS of mp3-speler... Lijkt me wel te doen om zoiets te linken aan een htpc als bediening.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door bas focal m180 »

Redenen waarom ik voor dit apparaat gekozen heb:

Ik wil geen pc aan hebben staan tijdens het luisteren.
Knopje drukken, cd erin, muziek spelen.
geen virussen, geen gammele windows, geen bugs, geen hardware conflicten... en noem maar op....
KLANG EN TON heeft er een mooi stuk over gemaakt , hoe een computer pas echt goed is om puur muziek aftespelen, dus ook hoe je die moet bouwen en met welke onderdelen.

400 cd's heb ik , weet ook wat erop staat dus het zoeken van een nummer gaat me dan ook wel lukken, zit in mijn hoofd.
Luiheid van het niet hoeven opstaan , haalt me ook uit het luister genot.
Een gangbare harde schijf.
Mooi apparaat.
Een goede dac converter ingebouwd.
Geen lange kabel van pc naar versterker.
Geen €849 maar €649 voor betaald.
Geen sony O:) , die waaren niet zo goed , met name harde schijf moeilijk te verkrijgen.
En ik houd mijn origenelen cd goed.

En natuurlijk heeft ieder zijn of haar voorkeur voor dit of dat om het beluisteren van muziek mogelijk te maken. Er leiden meerderen wegen naar Rome.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door Pjotr »

Idd, ieder zijn eigen manier. W.b.t. een PC als muziekspeler kan ik met je meegaan Bas. Niet zozeer w.b.t. virussen of geluidskwaliteit, dat zit wel snor met een beetje aandacht. Maar meer vanwege "onderhoud" en bedieningsgemak. Een PC met OS heeft gewoon onderhoud nodig en daar blijf je mee bezig, of het nou een winddoos is of een linux doos is. Bovendien een behoorlijk energie vreter t.o.v. het doel. Heb overigens ruim een jaar tot tevredenheid een netboekje daarvoor gebruikt.

Waarom ik mijn muziek centraal heb staan is tweeërlei: Enerzijds heb ik mijn hele muziek collectie beschikbaar door het hele huis en kan ik op mijn iPod lekker ook in de luie stoel in de tuin luisteren. En anderzijds gelijk een goede back-up mogelijkheid: Er gaat nogal wat tijd in zitten om al je CD's te rippen naar HD.

Bovendien heb je gelijk een goede bibliotheek waaruit je voor je mobiele player makkelijk kan putten. Tegenwoordig koop ik steeds meer Flac downloads via internet waarvan een af en toe in hi-res. Daarvoor heb je toch een PC nodig.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
W.b.t. een PC als muziekspeler kan ik met je meegaan Bas. Niet zozeer w.b.t. virussen of geluidskwaliteit, dat zit wel snor met een beetje aandacht. Maar meer vanwege "onderhoud" en bedieningsgemak. Een PC met OS heeft gewoon onderhoud nodig en daar blijf je mee bezig, of het nou een winddoos is of een linux doos is. Bovendien een behoorlijk energie vreter t.o.v. het doel.
Dat dacht ik ook altijd, ik was het ECHT zat om steeds gedoe te hebben met dingen die niet werkten (Mediacenter 2005/2008, Vista). En niet om weer een Mac te promoten, maar toen kwam de Mac Mini met Plex en *poef* nog niet 1x gedoe gehad. Loopt al 8+ maanden zonder problemen. Het enige wat je wel moet doen is het goed inrichten, maar daarna is voor altijd klaar (heb je nog films en foto's ook) :wink:
Het verbruik is tijdens het luisteren naar audio +/- 30Watt, doet 'ie niets dan is dat 14Watt en standby is uiteraard te verwaarlozen.
Oh ja en het systeem is ook echt onhoorbaar stil, zelfs op 30cm afstand is deze onhoorbaar.
Ik snap werkelijk niet meer waarom men nog moeite doet met zelfbouw pc's als je al een Mini 2e hands hebt voor 3-400 euro.

Als afstandsbediening gebruik ik m'n iPhone van de 1e generatie, hoeft de tv ook niet aan. Heb je meteen de covers, playlists, etc. (kan ook met de simpelste iPod touch vanaf de 1e generatie).

Ik zal in ieder geval nooit meer terug gaan naar een losse cd/dvd/BR-speler :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door Pjotr »

Ja, is ook een oplossing maar dat speelt dan toch weer geen Flac af ??? Apple heeft dat in de ban gedaan ten faveure van zijn eigen AAC.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Ja, is ook een oplossing maar dat speelt dan toch weer geen Flac af ??? Apple heeft dat in de ban gedaan ten faveure van zijn eigen AAC.
Het standaard OS idd. niet, maar daar is Plex o.a. weer voor.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door bas focal m180 »

Van al die pc, mac, flac, ipod heb ik geen kaas gegeten.
Ja ook die mensen zijn er .
Bij een pc heb je een goede geluidskaart nodig , en een
(te)langedraad naar pc lijkt mij?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door MichaelB »

bas focal m180 schreef:
Van al die pc, mac, flac, ipod heb ik geen kaas gegeten.
Ja ook die mensen zijn er .
Bij een pc heb je een goede geluidskaart nodig , en een
(te)langedraad naar pc lijkt mij?
Jups een mediacenter, hoe makkelijk "ze" het ook doen voorkomen, is NIET makkelijk. Daar heb je 100% gelijk in.
Zolang m'n vriendin (en die is handig) zo'n ding niet kan uitpakken/aansluiten en in gebruik nemen, is het alleen voor de mensen met kennis van computers. Zelfs op een Mac.

Ben je wel bekend met computers DAN is een mediacenter echt een ongelofelijk mooi stuk hardware/software.

Op de meeste pc's (zelfs de heel goedkope) heb je tegenwoordig optische uitgangen en inderdaad moet je dan een kabeltje hebben van je pc naar je stereo.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: HTPC of kant en klaar cd-jukebox

Bericht door Candisa »

Een dedicated HTPC zit in een leuke hifi-toestel-achtige kast die je gewoon in het rek zet tussen de andere toestellen.
De kabel hoeft niet langer te zijn dan bij een CD-speler (al dan niet met harde schijf). Het enige verschil is dat je voor de meeste geluidskaarten een 3.5mm-stereo-jack --> dubbel RCA kabel nodig hebt ipv een gewone RCA kabel.
De specificaties van zelfs vrij goedkope geluidskaarten zijn tegenwoordig zo goed, dat ze niet hoeven onder te doen voor de zelfs betere CD-spelers die tegenwoordig op de markt zijn en als je toch zeker wilt wijn van zeer goede kwaliteit, kun je kiezen voor een externe geluidskaart van bijvoorbeeld M-audio, waar dan ook meteen een fantoomvoeding voor een meetmicrofoon in zit gebouwd!

Een HTPC geeft je alle mogelijkheden van zo een kant-en-klare CD-jukebox, maar je kan er eigenlijk alle functies in gaan maken die je maar wilt. Je kant er ook een kabel, digitenne en/of satelliet-tuner in gaan bouwen, waardoor je ook alle mogelijkheden krijgt van de betere ontvangers met harde schijf, je kan er een blue-ray speler in stoppen, je kan er formaten die niet ondersteund worden door zelfs vrij moderne cd-spelers (ik denk dan aan flac, aac...) mee afspelen, je kan er uiteraard ook gewoon cd'tjes en dvd'tjes mee branden...
En als je even vlug iets op het internet wilt opzoeken, maar je vaste computer staat af, kan dat ook gewoon, op het TV-scherm, terwijl de muziek gewoon doorspeelt...

Isabelle
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”