" MONITOR xl " referentie studio monitor

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Helmuth

" MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Helmuth »

Hallo mede zelfbouwers,

Ik heb vakantie en na de bouw van mijn ultieme hoorn was ik niet nog niet helemaal tevreden. Waarschijnlijk ben ik nooit te vreden met het eindresultaat :wink: want het kan altijd beter.
Afbeelding

Voor mijn keuze om een hoorn te maken, had ik het idee van een in mijn ogen optimale basreflex box. Ik koos toen om het hoorn project te gaan bouwen want dat is een echte uitdaging , maar ik kon het nu niet laten een paar woofers te kopen om als nog het BR project te starten. Mede omdat ik de helft van de onderdelen al had liggen door voorgaande experimenten.
Het is met basreflex niet zo moeilijk is om subbas weer te geven, wat een enorm probleem voor de hoorn is.
De hoorn had te weining subbas en nog een probleem waarvan ik denk te weten wat het is maar weer geld moet investeren om het beter te krijgen. Het starten van het monitor project was goedkoper.

Zodoende ben ik ook nog een (referentie) studio monitor gaan bouwen, ook met een goed rendement want daar hou ik van.

Referentie want deze passief gefilterde monitor is recht binnen +/- 2dB, van 30Hz zo tot 22Khz(30kHz maar dat kan ik niet nameten). Tevens heeft deze monitor een zeer lage vervorming cijfers.

Geslotenbox is ook een optie omdat je dan een mooie groupdelay hebt, maar vanwege opgeslagen energie in de vorm van samen gedrukte lucht, kies ik voor een laag afgestemde basreflex. Waarbij tot de 50Hz de group delay nog mooier is dan een gesloten systeem. Daanrna loopt die op tot 14,5msec bij 27Hz. Uitstekende waarde kan ik goed mee leven.

Ik had de hoorn gemaakt vanwege het hoge rendement. De monitor scoort ook goed ongeveer 92dB 1Wmtr. Voldoende om met een bescheiden vermogen een goed wat druk te maken recht tot 30Hz.

Het ontwerp.:

Het is een twee weg basreflex verder rechttoe recht aan. Dat kennen de meesten hier wel. Ga ik verder niet op in.

Metingen:

Jullie willen weten hoe ik het benaderd heb.?

Ik zie altijd metingen zonder fase met het vorige project ook vaak naar de gemeten fase gekeken, en ik heb bij dit project een perfect fase gedrag nagestreefd en dat geeft in het XO gebied een perfect gedrag. In het geen wat je berekend zitten toch vaak afwijkingen. Impedantie verschillen zobels laten allemaal de fase weer een stukje verschuiven.

Hier de perfecte fase en spl in een grafiek. Van een door verbonden geluid-kaart. Dus zo moet het er uit gaan zien. Een sprong in de fase betekent vervorming simpel gezegd.
Afbeelding

Tevens zag ik enig verschil tussen een realtime witteruis meting en een MLS meting wat ik frappant vond. Dus daar ben ik ook mee aan de slag gegaan.

Wat ik heb gedaan is:
De fase van de lagetonen met filter netjes laten uit komen met wat je hier boven ziet. Dit tevens gedaan met de hoge tonen. En alles valt als een puzzelstukje in elkaar.
Klinkt simpel is best lastig want aan alle voorwaarden moet voldaan zijn wat betreft lineariteit en impedantie filterstijlheid. . :mrgreen:

De box meet fabel achtig. Mede door gebruik Top kwaliteit drivers.

Hier de resultaten. Buiten gemeten met de speakers naar de hemel.
De meetpuls.
Afbeelding

Overdracht met fase ingezoomd. 20msec ventser, Hamming 1/3oktaaf smoothing. De smoothing kan ik ook uit zetten zo mooi glad meet deze monitor. Binnen +/-2db recht. En super fase gedrag.
20msec
Afbeelding

Grote schaal 20msec venster
Afbeelding

Grote schaal 170msec ventster.
Afbeelding

Grote schaal 340msec venster
Afbeelding

Vervorming bij 100dB. Mijn apparatuur wil niet boven de 12kHz vervorming meten ik weet niet waar dat aan ligt. Aan een instelling waarschijnlijk, ik vind het verder niet zo erg, kan net 13kHz nog horen.
Afbeelding

Super waterval 20msec venster. Dit kan nog beter omdat ik dit gemeten heb met een Yaqin mc10L buizen versterker niet de hoogste demping factor.
Aangezien deze basreflex alleen kan resoneren bij 13Hz en daar zie je er niets van terug. En heeft die ook geen versterker nodig met een hoge demping factor.
Afbeelding

Zo enjoy tot vervolg.
Laatst gewijzigd door Helmuth op za 14 aug 2010, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Helmuth

Re: " MONITOR xl " referentie studio monitor

Bericht door Helmuth »

Hier nog een plaatje van van een realtime witteruis meting. In witteruis zitten ook alle frequenties.
Dit is gewoon in de woonkamer op zijn plekje gemeten.

De bovenste lijn is een traag bewegende peak holdlijn.

De tweede lijn danst constant op de ruis mee en tikt de peak hold lijn naar boven.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Helmuth op vr 13 aug 2010, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Hier nog een plaatje van de ruwe meet data zonder smoothing met een 20msec venster. Je ziet feitelijk elk meet punt liggen met een verbindinglijntje er tussen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Helmuth op za 14 aug 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het lijkt heel vlak, maar je schaal is 120 dB op de y-as! Dan lijkt alles vlak, terwijl de variatie toch wel zo'n +/- 5 dB, kan het niet zo goed zien... Kun je je grafieken posten met een meer reele schaal van 40 tot 60 dB op de y-as?
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Het lijkt heel vlak, maar je schaal is 120 dB op de y-as! Dan lijkt alles vlak, terwijl de variatie toch wel zo'n +/- 5 dB, kan het niet zo goed zien... Kun je je grafieken posten met een meer reele schaal van 40 tot 60 dB op de y-as?
Het zijn vakjes van 10dB. Daarkan jij perfect +/-5dB zien.

Ik heb als eerste een ingezoomde SPL grafiek geplaatst met schaaldelen met stapjes van 2dB, maar die is dan schijnbaar zo vlak dat je dat niet gezien hebt. :mrgreen: Ik ga uit van boven de 200Hz want daaronder blijft lastig ondanks MLS, daarom post ik ook meerder ventster tijden.
Tevens kan de kenner aan de MLS puls zien dat het om een heel vlakke meting gaat.

Wat ik al zeg vlak +/- 2dB passief gefilterd gewoon super.
Laatst gewijzigd door Helmuth op vr 13 aug 2010, 20:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

De simulatie van de basreflex Xmax rond de 50W 107dB.

Afbeelding
Afbeelding
Helmuth

Bericht door Helmuth »

De air velocity door de basreflex pijp bij 50W die is lekker groot bij deze monitor.

Afbeelding
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

De luchtsnelheid is ook afhankelijk van de diameter van de poort. Het zou wat kunnen gaan ruisen met zo'n hoge luchtsnelheid als je nu hebt. Met een grotere poort haal je de luchtsnelheid omlaag (maak het maar < 10 m/s).
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Casper schreef:
De luchtsnelheid is ook afhankelijk van de diameter van de poort. Het zou wat kunnen gaan ruisen met zo'n hoge luchtsnelheid als je nu hebt. Met een grotere poort haal je de luchtsnelheid omlaag (maak het maar < 10 m/s).
Ik las pas nog ergens op diyauido dat die man de maximale poort snelheid onder de 19msec houd ik zit daar nog ruim onder.

En vuist regel is het om de oppervlak van de pijp 30% te laten zijn van het membraan oppervlak.
Er zijn gevallen dat je makkelijk onder de 10msec kan blijven maar vaak kan dat niet zonder op een erg lange pijp uit te komen.

Misschien hebben we spraakverwarring over de maximale luchtstroom en de airvelocity bij 1W.

Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Goed bezig hoor.

Ben wel benieuwd naar de plaatjes van de boxen, ik kan me er weinig bij voorstellen zo.

Verder is een meting onder hoeken veelzeggender dan een on-ax curve.

Die loopt trouwens (zeker voor een monitor) te veel op naar mijn mening. Hier die van de 2dB schaal. Nb: +2dB verschil over een octaaf is zeker hoorbaar, +2dB als toon is een minimaal hoorbaar verschil.

Afbeelding
Ze zijn trouwens te groot en staan nog niet op het forum als bijlage. Het is waarde vol dit wel te doen zodat de plaatjes over een wat langere tijd ook nog zichtbaar zijn.

De reden dat je systeem niet boven 12 kHz meet is omdat H2 op 24 kHz zit, H3 op 36 kHz...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi helmuth,

Welkom op het forum. Het zou fijn zijn als je de plaatjes wil uploaden naar het forum, dan kunnen we ze wel in de goede resolutie zien en gaan ze nooit verloren mocht de plaats waar de plaatjes worden gehost ooit veranderen.

Metingen zijn altijd leuk om te zien en om van te leren. Soms denk je een enorme prestatie te hebben geleverd, zijn er andere mensen met andere kennis die je wat dingen kunnen aanreiken waardoor je een nóg beter filter in elkaar knutselt. Leuk! Heb je ook een foto van de speakers? En hoe vind je ze zelf klinken?

Wowly
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Hoi helmuth,

Welkom op het forum. Het zou fijn zijn als je de plaatjes wil uploaden naar het forum, dan kunnen we ze wel in de goede resolutie zien en gaan ze nooit verloren mocht de plaats waar de plaatjes worden gehost ooit veranderen.

Metingen zijn altijd leuk om te zien en om van te leren. Soms denk je een enorme prestatie te hebben geleverd, zijn er andere mensen met andere kennis die je wat dingen kunnen aanreiken waardoor je een nóg beter filter in elkaar knutselt. Leuk! Heb je ook een foto van de speakers? En hoe vind je ze zelf klinken?

Wowly
Ik zit er nog op te wachten dat iemand door heeft dat de Kalibratie van de microfoon heeft uitgestaan bij een aantal metingen. Foutje, om de fase meting van de geluid kaart te laten zien had ik die even uit gezet en vergeten weer aan te zetten.

Het betekent dat rond 10-20khz er nog 2 dB bij komt.

Wat klank betreft. Ik ben blij met het laag loopt mooi door met een beetje room gain zelfs tot 20Hz.
Het hoog is meet netjes vlak, en de klank is goed en zuiver verder valt het niet bijzonder op wel neutraal zou ik zeggen.

Samengevat meet deze twee weg keurig, en de klank is vol en strak in het laag zonder vermoeiend te zijn dat is wat opvalt, het hoog is zuiver en neutraal .

Ik heb nu de laaste paar jaar meerdere totaal verschillende systemen gebouwd Ik wil nu ook nog een passive dipool bouwen dan kan ik de hoorn en basreflex en de dipool naast elkaar zetten.

Ik wil nog mooie foto's maken. Ik vind ze zelf er wel sexy uitzien.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Toe maar, een passieve dipool! Kijk dan ook eens hiernaar: http://home.wanadoo.nl/dezaire/OB3W/OB3W_nl.htm
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Toe maar, een passieve dipool! Kijk dan ook eens hiernaar:
Die heb ik al vaker voorbij zien komen tijdens het surfen op het net. Ziet er keurig uit.

Ik heb nog een bandjes tweeter RT1. En nog een setje TI100 . En een mooie woofer heb ik ook al in gedachten er zijn er eigenlijk genoeg te vinden.

Na bouwen heb ik nooit leuk gevonden het is juist fijn als je zelf iets kan creëren als je zelf bouwt.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Tuurlijk, zelf ontwerpen is leuker. Ik bedoelde het meer als inspiratiebron. Je moet toch wel met een aantal zaken rekening houden als je een passieve dipool wilt houden. Je zult ergens een compromis moeten zoeken in afstraalgedrag vs. belastbaarheid/rendement.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Tuurlijk, zelf ontwerpen is leuker. Ik bedoelde het meer als inspiratiebron. Je moet toch wel met een aantal zaken rekening houden als je een passieve dipool wilt houden. Je zult ergens een compromis moeten zoeken in afstraalgedrag vs. belastbaarheid/rendement.
Uit simulatie blijkt dat ik moet rekenen op 82-85dB bij 1W. Ik kan eerst de drivers uit proberen die ik al heb.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Leuk dat je foto's gaat toevoegen!

Ga je ook nog vertellen welke units je ingezet hebt? Het is me een beetje onduidelijk, behalve dat deze 2-weg tot 20 Hz in de kamer weergeeft. Dit is best knap, aangezien je dan meestal rond 35 Hz flink wat kwijt bent - mijn ervaring althans.

Metingen onder hoeken en X-over zijn ook welkom, is heerlijk plaatjes kijken en ontwerpkeuzes zoeken. Je laagafstemming lijkt goed gelukt, mooi - weer eens wat anders zoals jij dat gekozen hebt!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Helmuth schreef:
Het zijn vakjes van 10dB. Daarkan jij perfect +/-5dB zien.

Ik heb als eerste een ingezoomde SPL grafiek geplaatst met schaaldelen met stapjes van 2dB, maar die is dan schijnbaar zo vlak dat je dat niet gezien hebt. :mrgreen: Ik ga uit van boven de 200Hz want daaronder blijft lastig ondanks MLS, daarom post ik ook meerder ventster tijden.
Tevens kan de kenner aan de MLS puls zien dat het om een heel vlakke meting gaat.

Wat ik al zeg vlak +/- 2dB passief gefilterd gewoon super.
Mijn vorige reply was als mod, maar als normaal lid van de club heb ik wel wat vragen als dat mag;

Niet voor het een en ander, maar je blijft praten over +- 2 DB, ik zie op jou schaal bijna een verschil van 7 db, oplopend in het hoog (92 bij 110, 98 bij 3 Khz waarbij met gekalibreerde mic er nog enkele db's bijkomen)..... Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om hiernaar te luisteren, zoveel energie zin er in de hogere octaven. Ik zie ook niet in waarom dat veranderd als je de schaal aanpast, juist dan zijn de verschillen nóg duidelijker te zien, en niet dat ze dan magisch gaan vervlakken toch? Ik zie overigens in de MLS puls juist dat er iets niet best is, maargoed, ik ben maar een NooB op dit vlak, dus als je mij wil uitleggen waarom dat zo goed is, graag.

Ander opmerking, welke units heb je gebruikt?
Andere vraag, hoe heb je je filter opgebouwd?
Andere vraag, hoe heb je de vervorming gemeten?
Andere vraag.......euh, euh, komen misschien nog :)

Het prikkelt me als je aangeeft dat je een referentie monitor hebt gebouwd en je komt met uitspraken als super enz. enz. We zouden graag weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen voordat je gaat uitweiden over een dipoolproject.

En nogmaals, ik zie dat +- 2 db écht niet hoor, waarom denk jij dat wel te zien?. Hoe interpreteer jij die curve's? Ik vraag dit, want misschien zie ik het wel verkeerd :oops:

groetjes

jan
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Wowly schreef:
Niet voor het een en ander, maar je blijft praten over +- 2 DB, ik zie op jou schaal bijna een verschil van 7 db, oplopend in het hoog (92 bij 110, 98 bij 3 Khz waarbij met gekalibreerde mic er nog enkele db's bijkomen)..... Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om hiernaar te luisteren, zoveel energie zin er in de hogere octaven.
Je leest schijnbaar alleen wat je wil zien. Ik kijk boven de 200Hz heb ik al vermeld +/- 2dB omdat het laag lastig blijft om betrouwbaar te meten. Als ik naar mijn eigen smaak kijk zou ik er nog wel 6 dB bij willen doen. Ik vind het niet storend klinken met +6 vind ik het zelfs fijn.

Ik heb met witteruis gemeten. Dat moet ook vlak meten als ik de mic precies in het midden had meet ik het mooiste signaal grappig was dat als ik op de hart lijn de micro naar voor en achter beweeg blijft dat goed gaan.

Ik zie ook niet in waarom dat veranderd als je de schaal aanpast, juist dan zijn de verschillen nóg duidelijker te zien, en niet dat ze dan magisch gaan vervlakken toch? Ik zie overigens in de MLS puls juist dat er iets niet best is, maargoed, ik ben maar een NooB op dit vlak, dus als je mij wil uitleggen waarom dat zo goed is, graag.
Ik snap niet dat je zo graag wil inzoomen op deze kleine oneffenheden hij is nagenoeg glad dat vind ik voldoende.
Wat is dat voor war taal over het MLS signaal je vind het niet goed en vervolgens zeg je dat je er eigenlijk geen verstand van hebt.

Ander opmerking, welke units heb je gebruikt?
Als ik dat wil prijs geven had het er wel gestaan.
Andere vraag, hoe heb je je filter opgebouwd?
Normaal filter, alleen wat ik al zei heb ik er voor gezorgd dat de gemeten fases identiek waren van mijn filter, dat kun je hier leren. En zo nadoen.
Andere vraag, hoe heb je de vervorming gemeten?
Andere vraag.......euh, euh, komen misschien nog :)
Met de yaqin buizen versterker en mijn meet microfoon micpreamp geluidkaart en pc met HBXV6.
Het prikkelt me als je aangeeft dat je een referentie monitor hebt gebouwd en je komt met uitspraken als super enz. enz. We zouden graag weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen voordat je gaat uitweiden over een dipoolproject.
Ik knutsel van alles en het lijkt me mooi als ik ooit een aantal goede speakers zou kunnen vermarkten. Deze is een goede kandidaat. Het is goed dat je het graag wil weten.
En nogmaals, ik zie dat +- 2 db écht niet hoor, waarom denk jij dat wel te zien?. Hoe interpreteer jij die curve's? Ik vraag dit, want misschien zie ik het wel verkeerd :oops:
Kijk nog maar eens goed. Boven 200Hz
97-93=4
4/2= 2dB
+-2dB
Bijlagen
overdracht.JPG
Laatst gewijzigd door Helmuth op wo 18 aug 2010, 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

wouter schreef:
Leuk dat je foto's gaat toevoegen!

Ga je ook nog vertellen welke units je ingezet hebt? Het is me een beetje onduidelijk, behalve dat deze 2-weg tot 20 Hz in de kamer weergeeft. Dit is best knap, aangezien je dan meestal rond 35 Hz flink wat kwijt bent - mijn ervaring althans.

Metingen onder hoeken en X-over zijn ook welkom, is heerlijk plaatjes kijken en ontwerpkeuzes zoeken. Je laagafstemming lijkt goed gelukt, mooi - weer eens wat anders zoals jij dat gekozen hebt!
De meting heb ik buiten gedaan, 20Hz doe ik binnen met een test cdtje luisteren. Je heb verschillende geluids niveau's over de kamer verspreid dat klopt, met stereo opstelling niet echt op te lossen.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Helmuth,

Door met mooie termen als referentie monitor te komen, maar zonder verdere info over units, afstraalgedrag en filtering te geven, komt het verhaal op mij over als "veel geblaat, weinig wol".

Hier lopen de zelfbouwers nog niet warm van! :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Helmuth, op zich een heel leuk project! Ik ben beniewd naar foto's van de speaker.

Je lijkt erg tevreden met je project, dat is altijd mooi. Je post valt in presentatie wel op, het maakt op mij de indruk dat je denkt dat je een vernieuwende aanpak hebt gebruikt. Dat zie ik echter niet zo, om onderstaande redenen.

Je box is inderdaad +/-2dB. Maar dat betekent in dit geval -2dB beneden 1,5kHz en gemiddeld genomen +1dB daar boven. Dat is een afstemming waarbij het hoog sterk bevoordeeld is (+3dB) en ook zo klinkt. Het zou in de praktijk (luisterend) mee kunnen vallen, bijvoorbeeld omdat het hoog sterk bundelt. Maar dat zien we niet want die metingen heb je niet gepost.

De vervorming: -40dB plotseling oplopende 3de harmonische bij 700-800Hz. Dat is niet best, want dat is 1%. Bepaald geen referentiemaat. Misschien meet je hier poortruis van de BR-pijp, maar dat is puur gissen van mij.

De fase: de meeste mensen die hier zelf filters ontwerpen, letten juist goed op het faseverloop. Daarbij wordt gezorgd dat de drivers inclusief filter netjes in fase gelijk lopen. Niet bij alle projecten wordt dit meegepost in de plaatjes. Maar je kunt het ook afleiden uit correcte optelling van de curves van woofer en tweeter en een scherpe dip indien de tweeter wordt omgepoold.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

wouter schreef:
De reden dat je systeem niet boven 12 kHz meet is omdat H2 op 24 kHz zit, H3 op 36 kHz...
Ik voel me wel dom dat ik niet verder nagedacht heb tweede en derde harmonische. :-"
Ik vond het alleen gek dat die stopte. :)
Helmuth

Bericht door Helmuth »

Montana schreef:
Helmuth,

Door met mooie termen als referentie monitor te komen, maar zonder verdere info over units, afstraalgedrag en filtering te geven, komt het verhaal op mij over als "veel geblaat, weinig wol".

Hier lopen de zelfbouwers nog niet warm van! :wink:
Als ik een bouw verslag had willen doen dan stond dit ergens anders.

Het uitgangs punt van het ontwerp staat er gewoon, de fase meten van je tweeter dan van je woofer en aan elkaar gelijk maken. En dan zo dat je filter steilheid en impedantie ook klopt.

Hier moet de goede lezer genoeg aan hebben.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

jeroen_d schreef:
Helmuth, op zich een heel leuk project! Ik ben beniewd naar foto's van de speaker.

Je box is inderdaad +/-2dB. Maar dat betekent in dit geval -2dB beneden 1,5kHz en gemiddeld genomen +1dB daar boven. Dat is een afstemming waarbij het hoog sterk bevoordeeld is (+3dB) en ook zo klinkt. Het zou in de praktijk (luisterend) mee kunnen vallen, bijvoorbeeld omdat het hoog sterk bundelt. Maar dat zien we niet want die metingen heb je niet gepost.

De vervorming: -40dB plotseling oplopende 3de harmonische bij 700-800Hz. Dat is niet best, want dat is 1%. Bepaald geen referentiemaat. Misschien meet je hier poortruis van de BR-pijp, maar dat is puur gissen van mij.

.
Ik bekijk regelmatig cijfers mijn conclusie is dat het goed is. Hier van een gerespecteerd merk de vervormings cijfers. Bij 90dB, komt aan 1,5% regelmatig 1%.

Jeroen, heb jij data van een betere woofer?
Bijlagen
klir.JPG
Gesloten