Ik heb vakantie en na de bouw van mijn ultieme hoorn was ik niet nog niet helemaal tevreden. Waarschijnlijk ben ik nooit te vreden met het eindresultaat

Voor mijn keuze om een hoorn te maken, had ik het idee van een in mijn ogen optimale basreflex box. Ik koos toen om het hoorn project te gaan bouwen want dat is een echte uitdaging , maar ik kon het nu niet laten een paar woofers te kopen om als nog het BR project te starten. Mede omdat ik de helft van de onderdelen al had liggen door voorgaande experimenten.
Het is met basreflex niet zo moeilijk is om subbas weer te geven, wat een enorm probleem voor de hoorn is.
De hoorn had te weining subbas en nog een probleem waarvan ik denk te weten wat het is maar weer geld moet investeren om het beter te krijgen. Het starten van het monitor project was goedkoper.
Zodoende ben ik ook nog een (referentie) studio monitor gaan bouwen, ook met een goed rendement want daar hou ik van.
Referentie want deze passief gefilterde monitor is recht binnen +/- 2dB, van 30Hz zo tot 22Khz(30kHz maar dat kan ik niet nameten). Tevens heeft deze monitor een zeer lage vervorming cijfers.
Geslotenbox is ook een optie omdat je dan een mooie groupdelay hebt, maar vanwege opgeslagen energie in de vorm van samen gedrukte lucht, kies ik voor een laag afgestemde basreflex. Waarbij tot de 50Hz de group delay nog mooier is dan een gesloten systeem. Daanrna loopt die op tot 14,5msec bij 27Hz. Uitstekende waarde kan ik goed mee leven.
Ik had de hoorn gemaakt vanwege het hoge rendement. De monitor scoort ook goed ongeveer 92dB 1Wmtr. Voldoende om met een bescheiden vermogen een goed wat druk te maken recht tot 30Hz.
Het ontwerp.:
Het is een twee weg basreflex verder rechttoe recht aan. Dat kennen de meesten hier wel. Ga ik verder niet op in.
Metingen:
Jullie willen weten hoe ik het benaderd heb.?
Ik zie altijd metingen zonder fase met het vorige project ook vaak naar de gemeten fase gekeken, en ik heb bij dit project een perfect fase gedrag nagestreefd en dat geeft in het XO gebied een perfect gedrag. In het geen wat je berekend zitten toch vaak afwijkingen. Impedantie verschillen zobels laten allemaal de fase weer een stukje verschuiven.
Hier de perfecte fase en spl in een grafiek. Van een door verbonden geluid-kaart. Dus zo moet het er uit gaan zien. Een sprong in de fase betekent vervorming simpel gezegd.

Tevens zag ik enig verschil tussen een realtime witteruis meting en een MLS meting wat ik frappant vond. Dus daar ben ik ook mee aan de slag gegaan.
Wat ik heb gedaan is:
De fase van de lagetonen met filter netjes laten uit komen met wat je hier boven ziet. Dit tevens gedaan met de hoge tonen. En alles valt als een puzzelstukje in elkaar.
Klinkt simpel is best lastig want aan alle voorwaarden moet voldaan zijn wat betreft lineariteit en impedantie filterstijlheid. .
De box meet fabel achtig. Mede door gebruik Top kwaliteit drivers.
Hier de resultaten. Buiten gemeten met de speakers naar de hemel.
De meetpuls.

Overdracht met fase ingezoomd. 20msec ventser, Hamming 1/3oktaaf smoothing. De smoothing kan ik ook uit zetten zo mooi glad meet deze monitor. Binnen +/-2db recht. En super fase gedrag.
20msec

Grote schaal 20msec venster

Grote schaal 170msec ventster.

Grote schaal 340msec venster

Vervorming bij 100dB. Mijn apparatuur wil niet boven de 12kHz vervorming meten ik weet niet waar dat aan ligt. Aan een instelling waarschijnlijk, ik vind het verder niet zo erg, kan net 13kHz nog horen.

Super waterval 20msec venster. Dit kan nog beter omdat ik dit gemeten heb met een Yaqin mc10L buizen versterker niet de hoogste demping factor.
Aangezien deze basreflex alleen kan resoneren bij 13Hz en daar zie je er niets van terug. En heeft die ook geen versterker nodig met een hoge demping factor.

Zo enjoy tot vervolg.