Line Array "Twenty Five" finito/klaar....

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

bunky schreef:
Line-array reflecteert niet naar boven en ook niet naar beneden! :wink:

Line-array straalt horizontaal. :)
Dit is een hardnekkig misverstand over line arrays. Ze stralen niet precies horizontaal of exact in een cilinder, maar benaderen dit. Hoe langer de lijn, hoe beter de benadering van deze afstraling.

Aan de uiteinden is minder interferentie en dus meer afstraling naar boven/beneden. Daar is geen perfecte horizontale of cilindervormige afstraling. Er is wel een vloerreflectie, die er voor kan zorgen dat de lijn aan de onderzijde twee keer zo lang lijkt (stel je de vloer voor als een spiegel), waardoor er alsnog interferentie ontstaat en een sterkere richtwerking.

Dit effect ontstaat aan de bovenzijde niet, omdat de lijn niet tot het plafond reikt.

Een lijn van vloer tot plafond wordt door vloer- en plafondreflecties oneindig lang (stel je weer het spiegelmodel voor, zie ook hier, halverwege en hier).
bunky

Bericht door bunky »

Mijn line-array straalt in elk geval zo weinig naar boven en onder dat "buren gerucht" nihil is. :wink:

En in een recensie van een Dali Line-array in de HIFI+ van enkele jaren terug vermelde de recensent dit als een plezierige bijkomstigheid van dit systeem.

Ik neem het kennelijk niet zo nauw met het begrip exact en horizontaal. Soit! :wink:
Maar evengoed bedankt voor de link naar Linkwitzlab, het is inmiddels uitgeprint en zal het komende nachten mee naar bed nemen. :)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

bunky schreef:
Mijn line-array straalt in elk geval zo weinig naar boven en onder dat "buren gerucht" nihil is. :wink:

En in een recensie van een Dali Line-array in de HIFI+ van enkele jaren terug vermelde de recensent dit als een plezierige bijkomstigheid van dit systeem.

Ik neem het kennelijk niet zo nauw met het begrip exact en horizontaal. Soit! :wink:
Maar evengoed bedankt voor de link naar Linkwitzlab, het is inmiddels uitgeprint en zal het komende nachten mee naar bed nemen. :)
Nou ja, de mate van exactheid is misschien niet het grootste probleem en in principe had je wel gelijk over de afstraling... maar in de praktijk zijn dit soort arrays vaak niet ideaal, waardoor enige nuance nodig was voor een uitspraak m.b.t. reflecties :) .

No offences in ieder geval en voordelen heeft een line array zeker 8). Daarom is dit ook zo'n interessant topic... ik zou er n.l. wel eens eentje in een gewone huiskamer willen horen, 't liefst een van vloer tot plafond. Maar ja, da's wat lomp voor de meeste mensen ;).
bunky

Bericht door bunky »

Vaak niet ideaal ja......ja maar je hebt er toch slechts eentje nodig , of niet soms. :wink:

Line-array is eigenlijk iets van de professionele live evenementen.

Maar geloof me thuis kan het je echt een redelijk plezierig live gevoel geven.
Dat is n.l. ook wat Linkwitz schrijft.

Met WAF heeft zoiets natuurlijk niets te doen dus......... zie het thuis maar te verkopen. :wink: :D

Ben benieuwd wat Electuur voor Line-array presenteert in haar komende blaadje.
Gesloten