fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
boem
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 10:48

fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door boem »

Tja, ik heb een stel Monitor Audio GR10 luidsprekers mar ben niet helemaal tevreden. En in plaats van iets nieuws te kopen, of van scratch iets nieuws te bouwen, vraag ik mij af: kan ik de bestaande luidsprekers ombouwen, met behoud van filters en drivers?

Wat is volgens mij voor verbetering vatbaar:
- ik heb het idee dat in het bereik van de hoge bassen / lage stemmen wat kastkleuring merkbaar is. Hiervoor meen ik te weten dat ik extra bracing zou kunnen aanbrengen (bezemsteel), maar kan ik de kasten ook herbouwen, met inachtnemeing van het bestaande volume? Ik laat het filter graag intact, omdat ik niet zelf kan meten...
- verder lijkt het me niet optimaal dat de baspoort aan de achterkant zit, mijn boxen staan niet in een volledig symmetrische ruimte, wel een stukje van de meer maar volgens mij hoor ik veranderingen in de bas bij kleine verplaatsingen. Als ik toch een nieuw kastje bouw, kan ik dan de reflexpoort ergens anders laten uitkomen?

Voor die poort lijkt onderop mij handig, dan zou ik houten stands maken met met een groot gat in het midden, zodat de poorten 'blazen' op de vloer, met voor beide speakers onder alle omstandigheden een gelijke afstand tot de vloer. Maar dan is dus ook de vraag, kan dit zonder aanpassing van het filter??

Tja, veel vragen, misschien onzinnige ideeën, heeft iemand tips voor mij?


Is dit
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door JvS »

Ik durf met een zekerheid van 90% te zeggen dat je eerder je akoestiek hoort en last hebt van staande golven. Meet eens 'in room' na wat voor signaal je hebt en probeer dan in het laag eens twee of drie dikke pieken weg te filteren met een parametrische equalizer.

Dan klinkt het vast een stuk beter.

Als je gewoon graag wilt hobby'en: Ga je dan ook verdiepen in wisselfilters, want daar is de meeste resultaat te behalen.
boem
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 10:48

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door boem »

Bedankt voor je reactie! Ik had me dat zelf ook al afgevraagd, maar met andere luidsprekers op dezelfde plek (één gesloten, één met BR poort vooraan) heb ik het probleem niet. Of kan dat gewoon liggen aan de andere frequentiekarakteristiek? De andere boxen klinken sowieso wat 'droger'.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door arjank »

ik heb het idee dat in het bereik van de hoge bassen / lage stemmen wat kastkleuring merkbaar is.
Dat klinkt alsof de demping in de kast niet optimaal is waardoor er een stuk van het mid gebied door de bassreflexpijp naar buiten komt. Bracing heeft bij dat soort kleine kastjes weing effect op dat gebied (of de kast moet wel van erg dun materiaal zijn gemaakt) .Maar dat kan ik natuurlijk zo niet beoordelen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door wouter »

probeer eens een rolletje dempmateriaal in de baspijp... Desnoods wat watten of een sok o.i.d. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door dre »

de sok doet het zeer fraai! :lol:
boem
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 10:48

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door boem »

Aha, demping, ja dat zou wel eens kunnen. Ik heb ze eens opengehad en de einge vorm van demping is een opgevouwen plaat glaswol. Dat vond ik al een beetje raar, maar ja, ik heb ze tweedehands... Aan de andere kant had ik wel eens begrepen dat demping in een kleine basreflex luidspreker sowieso niet zo belangrijk is? Maar ik ben dus een redelijke noob, en demping klinkt als iets wat ik zelf zou kunnen toepassen. Wat is de beste manier?
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door dream theater »

Ik zou ook eerst eens schuiven iets naar voren bredere opstelling bv kan al beter resultaat opleveren. Ook belangrijk juiste stands gebruiken degelijk en uiteraard de goede hoogte.
boem
Berichten: 22
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 10:48

Re: fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen

Bericht door boem »

dream theater schreef:
Ik zou ook eerst eens schuiven iets naar voren bredere opstelling bv kan al beter resultaat opleveren.
Dat klopt, dat was juist de achtergrond van mijn idee om de baspoort te verplaatsen: ik hoopte dat de speakers dan minder ver de kamer in hoeven om geen effecten van de achtergrond (schouw, kastje) meer te hebben...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”