Betaalbare waterbestendige buitenluidsprekers?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Betaalbare waterbestendige buitenluidsprekers?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Zoals je weet of niet weet hebben wij onlangs een huisje gekocht waar we binnenkort in gaan kunnen trekken (nog even wachten op het papierwerk).
Een van de grote voordelen van dit huisje tegenover het huurappartement waar we nu in wonen, is dat er een terras bij is waar we dus kunnen genieten van de buitenlucht, kunnen barbecueën, eten, aperitieven... bij mooi weer.
Nu zou het natuurlijk leuk zijn moest daar een muziekje bij kunnen!

We hebben hier nog een paar oudere (jaren 80, begin jaren 90 meuk) Technics luidsprekers rondslingeren met goede, lekker klinkende woofers en brakke breedbanders, dus ik dacht er aan om daar een setje nieuwe breedbanders in te gooien, een primitief passief filtertje in elkaar te knutselen en deze gewoon buiten te zetten als we buiten zijn.

Nu vindt Xenia dat eigenlijk wel een beetje een gedoe en denkt ze dat ons dat sowieso vroeg of laat zal gaan tegensteken, dus zou ze die speakers liever opknappen om in de slaapkamer te zetten (tot het er van komt om een setje zelfbouw speakers te maken voor in de woonkamer en de B&W DM2a's naar de slaapkamer kunnen) en gewoon uitkijken naar een setje luidsprekers die bedoeld zijn om permanent buiten te hangen.

Aangezien we onze spaarcentjes geplunderd hebben om minder te moeten lenen aan de bank, maar wel nog enkele flinke kosten in het vooruitzicht hebben (we willen nog een paar aanpassingen doen aan het huisje en zeg maar onze hele huisraad is stilaan aan vervanging toe), zouden we hieraan dus liefst zo weinig mogelijk uitgeven, maar het moet toch wel een beetje klinken natuurlijk.

Iemand suggesties?
Zowel kant-en-klaar als zelfbouw behoort tot de opties, maar moet dus wel met waterbestendige en best ook zonnebestendige (het terras ligt op het zuid-oosten) drivers, want ik heb geen zin om gigantische (in verhouding tot de luidsprekers) afdaken boven de speakers te gaan bouwen of vreemde zon- en regenwerende constructies voor de luidsprekers te gaan maken die de klank en afstraling belemmeren.
Het formaat zouden we ook liefst wat bescheiden houden. Het mag gerust groter dan "home-theatre"-melkpakjes-formaat, maar het moet toch een beetje bescheiden blijven. Grote knoerten van luidsprekers tegen de muur van een bescheiden huisje is nu eenmaal geen zicht.

Indien kant-en-klaar zou ik trouwens graag luidsprekers willen die door middel van een beugel worden opgehangen, waardoor de luidsprekers een beetje uitrichtbaar worden, aangezien het me zowel optisch, praktisch als klankmatig beter lijkt dat de luidsprekers relatief hoog worden gemonteerd en dan vervolgens naar ongeveer het middelpunt van het terras gericht worden.
Simpele U-beugels (zoals ook gebruikt worden voor van die rechthoekige halogeen buiten verstralers) lijken me wel voldoende, maar dan moet het natuurlijk wel een luidspreker zijn die horizontaal gemonteerd ook watervast blijft.

Moest ik kiezen voor zelfbouw (dit geniet overigens mijn voorkeur, maar prijstechnisch is het in de lagere prijsklasse moeilijk opbotsen tegen serieproductie volgens mij) zou ik gewoon rechthoekige houten kistjes willen maken, waarvan ik de hoeken wat afrond, om dan vervolgens watervast te maken met polyesterhars en met U-beugels tegen de muur monteren.
Klanktechnisch lijkt een gepoorte luidspreker het beste in dit geval (room gain is er niet, dus dan lijkt het me beter om een mooie vlakke curve te hebben tot op een bepaald punt en alles daar onder gewoon te laten vallen, dan om te kiezen voor een systeem dat op een hoger punt geleidelijk begint afrollen, zoals het geval is bij een gesloten ontwerp), maar ik vraag me af of dit te combineren valt met regenbestendigheid.
Bovendien durft een poort voor een relatief kleine kist nog al snel aan de grote kant uitvallen, wil je geen last hebben van poortruis.
Een passief membraan lijkt me ook vrij ideaal voor deze toepassing, maar dit valt dan weer moeilijk te verenigen met een laag budget...

groetjes,
Isabelle
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Betaalbare waterbestendige buitenluidsprekers?

Bericht door JvS »

Tsja, ik heb een speaker voor op een boot gemaakt met de Visaton FR16W speakers. Dat zijn 16cm breedband speakers en dat is geen hifi-stereo-microdetaillerings-verantwoord werk zegmaar, maar er komt acceptabel muziek uit. Als het trompetterige (bundeling van middentonen denk ik) er wat uit filtert, kan het nog best goed klinken ook. Komt nog redelijk wat bas uit enzo.

Deze kunnen alles hebben en zijn bijna gratis (20e per stuk). Voor achtergrondmuziekje is dit prima. Wij vinden het voor op de boot iig vrij aardig.

Afbeelding
Pjotr

Bericht door Pjotr »

http://www.rocktheboataudio.com/speakers.html

Als je Googled op waterproof speakers kom je heel wat vergelijkbaars tegen en Visaton heeft er ook een paar in het programma. Weliswaar niet in het high-end programma. Alhoewel mijn GF200 hebben ook eens een dagje helemaal onder water gestaan zonder een krimp te geven, uiteraard wel nadat ze weer opgedroogd waren :D
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 10 aug 2010, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Dan kom je inderdaad al snel op de "marine" speakers uit, hebben verschillende fabrikanten in 't assortiment.
Rob.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het Amerikaanse Boss Audio is w.d.b. een vrij bekende in het hogere segment. Heb ik een tijdje tot tevredenheid in de auto gehad.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Loop ik net tegen aan. Kun je nog aan zee gaan wonen ook:

Visaton zeewaterbestendige speaker FR16
http://www.baco-army-goods.nl/component ... -fr16.html
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sowieso kun je volgens mij prima car-speakers gebruiken.
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

Die Visaton 16cm breedbander lijkt me geen zo een strak plan. Het moet geen high-end zijn, maar we zijn toch wel wat gewend (onze binnenluidsprekers zijn B&W DM2a's, welke in de toekomst naar de slaapkamer zullen verhuizen om plaats te maken voor een zelfbouwsetje rond de HiVi M8a, TangBand W4-1337 en Fountek NeoCD1.0).
Om het compact te houden lijkt me een 16cm driver wel een mooi compromis tussen formaat, volume en diepgang, maar naar afstraling en klank toe verkies ik dan wel een 2-weg systeem waar dan bijvoorbeeld nog een leuke 2 tot 3" breedbander bij zit of een wat grotere tweeter (1,2" of zo).

Car audio speakers ben ik niet zo een voorstandster van. Ik gebruik die zelfs niet eens in de auto!
De enige caraudio speakers die we dan ook nog rondslingeren hebben zijn:
- een paar Peerless Mobile C165/4IP's (of zoiets)
- 2 paar Nova by Intertechnik 25mm tweetertjes
geen passieve filters...

Die 16cm drivertjes hebben niet zo veel x-max, wat in een auto prima kan zijn als er nog een subwoofer bij zit of diepgang niet zo belangrijk is, aangezien je daar best veel room gain hebt, maar in de open buitenlucht heb je helemaal geen room-gain!
Ik zou dan ook liever kiezen voor een 15 à 18cm woofer met wat meer x-max gecombineerd met een leuk breedbandertje.
Zonder de voorwaarde van de water- en extreme-temperatuur-bestendigheid zijn er mogelijkheden zat, maar van marine-speakers weet ik niets...

Isabelle (even op Xenia's computer)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, wat wil dan? High-end en regen lijkt mij ook uit luister oogpunt geen combinatie.

Voor de mid bas is een kevlar/carbon conus dan denk ik de beste optie en voor de tweet titanium of evt mylar. Alhoewel mylar voor mij niet echt high end is.

Hoe ga je het met de kast doen? Hout lijkt mij dan ook niet echt gaan werken, of eigenlijk dat werkt dan juist teveel. Zul je iets van polyester moeten gaan klussen.

Audax heeft een betaalbare serie goede mid-bassen met kunststof korf en met HDA conusmateriaal. Hoe vocht bestendig HDA is zou ik niet kunnen zeggen maar klankmatig vind ik ze erg goed.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gewoon MDF of liever HDF nemen en flink in de buitenbeits zetten oid.
Het hangt ook nogal af of ze ook zonder beschutting hangen of onder een afdakje etc.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Gewoon MDF of liever HDF nemen en flink in de buitenbeits zetten oid.
HDF is net zo weinig vochtbestendig als MDF. Kom je toch op eerste kwaliteit watervat ocoume uit. Zul je dan ook een polyester overcoat moeten geven. Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Kun je het net zo goed meteen helemaal van polyester maken met glaswapening.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Als breedbandertje voor het mid/hoog is de Vifa TG9FD-10-04 misschien iets? Glassfiber conus, ABS frame en kost eigenlijk bijna niets meer voor wat het bied.
Voor wat meer 'woof', zou je een dichte midbasje van PP/GF/Kevlar kunnen nemen zoals Pjotr al aangeeft.

Verkleuren zal het wel, maar in ieder geval rot de conus dan niet weg.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als tweeter heb ik zelf ooit eens 25 mm titanium tweeters van Conrad gebruikt. Die klonken erg goed voor het geld, ze braken pas op bij 26 kHz. Is lang geleden, dus ik weet niet of ze die nu nog hebben.
Candisa

Bericht door Candisa »

Als ik zelf iets bouw (wat dus mijn voorkeur heeft als dit prijstechnisch interessant is tegenover kant en klare aanbiedingen), zou ik de kistjes gewoon in MDF maken, wat afronden, opschuren (dus bewust extra absorberend maken) en vervolgens met licht verdunde (met aceton, zodat het er wat intrekt in plaats van een laag vormt) polyesterhars insmeren en eventueel zelfs een laagje glasweefsel er omheen pappen.

Qua drivers:
Ik denk dat een echte marine-speaker inderdaad niet echt nodig zal zijn. De drivers worden tenslotte in kistjes gebouwd, dus de achterkant hoeft niet waterbestendig te zijn, zolang de conus (kunststof of metaal lijkt me dus aangewezen) en rolrand (foam vermijden en kiezen voor rubber?) dat maar is en er geen water in de motor kan raken via bijvoorbeeld een spleet rond een fasekegel.

Die Vifa TG9 met glasvezel conus lijkt me inderdaad een mooie optie voor deze toepassing.
In tegenstelling tot de meeste (zeker goedkope) kleinere breedbanders heeft deze flink wat x-max, waardoor deze best laag kan doorspelen en met een eenvoudige hoogdoorlaat (een condensatortje) voldoende beschermd kan worden tegen overexcursie. Weet iemand of de rolrand van deze driver gemaakt is van foam of van rubber? En indien deze van foam is, als losse rubber surrounds in de juiste maat voor deze driver gangbaar zijn?

Voor ondersteuning in het laag zou ik graag de TangBand W6-1139 gebruiken, maar deze heeft een papierconus. Zou het behandelen van de conus een grote (mogelijks nadelige) invloed kunnen hebben op de klank, wetende dat die Vifa breedbander het op een best lage frequentie kan overnemen?
Deze driver spreekt mij aan omwille van zijn gigantische x-max, wat best handig kan zijn om toch wat laag te hebben in een omgeving met amper tot geen room-gain...

Isabelle
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou gewoon lekker die Peerless units gebruiken.
Heb daar wat over gemaild naar je wederhelft :)
Candisa

Bericht door Candisa »

Hoeveel x-max hebben die dingen dan? Volgens de datasheets van vergelijkbare mobile sound speakers uit het archief van Peerless, denken we dat dit niet veel soeps is...
Wetende dat we in de zomer wel eens hier-in-België-wat-minder-legale-sigaretten durven roken met een streepje reggae muziek op de achtergrond, lijkt me een flinke x-max toch wel prettig.

Isabelle
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zoiets in Nederland gedoogd is :)

Geen idee wat de xmax is, die staat er helaas niet bij.
Vaak kun je die wel inschatten. Voor een 6,5" is die typisch minimaal 3mm ofzo?
Zelfs als ik uit ga van 2,5mm haal je nog 98dB.

Lijkt me beiden geen probleem :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Candisa schreef:
Als ik zelf iets bouw (wat dus mijn voorkeur heeft als dit prijstechnisch interessant is tegenover kant en klare aanbiedingen), zou ik de kistjes gewoon in MDF maken, wat afronden, opschuren (dus bewust extra absorberend maken) en vervolgens met licht verdunde (met aceton, zodat het er wat intrekt in plaats van een laag vormt) polyesterhars insmeren en eventueel zelfs een laagje glasweefsel er omheen pappen.

Isabelle
Polyester met aceton verdunnen is vloeken in de kerk. Het trekt er niet beter van in het het hout en je molt alleen maar een goede doorharding en duurzaamheid. Polyester verdun je evt. met styreen. Maar nodig is dat niet. Normale lamineerhars is prima als ondergrond op hout. En vind je dat te dik dan kun je beter speciale impregneerhars gebruiken (is alleen maar wat dunner). Het is veel belangrijker dat het hout goed stof en vetvrij is, dus kun je die aceton beter gebruiken om het hout daarmee een paar keer af te nemen,. Wel goed uit laten uitdampen daarna.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 11 aug 2010, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Candisa

Bericht door Candisa »

Zo een 2.5 à 3mm zal het inderdaad zijn, zeker niet meer. Dat je daarmee luid zat kan spelen weet ik, maar jaag er dan maar eens wat muziek door dat laag door gaat...
In het beste geval komen de lage tonen er niet uit door de natuurlijke afrol en de kist, in het ergere geval jaag je het dingetje zo tegen zijn x-mech.

Daarom dat ik een compact F.A.S.T. systeem prefereer met een woofer die wat harder kan flapperen. Niet om luider te kunnen spelen (het is tenslotte niet onze bedoeling om de buren tegen ons in het harnas te jagen), maar om toch wat meer die laag-ondersteuning te hebben in een omgeving die dit totaal niet in de hand werkt...

Ik weet dat Aceton en Polyesterhars vloekt, maar ik zou er dan ook niet té veel van gebruiken, enkel genoeg om het spul een beetje te verdunnen. Uitharden zal daardoor inderdaad een pak trager verlopen, wat geen ramp hoeft te zijn, en de stevigheid is niet zo belangrijk, aangezien het kistje door het MDF op zich al sterk genoeg zal zijn. Als ik er voor zou kiezen om er achteraf nog een laagje glasweefsel overheen te pappen, zou ik dit uiteraard wel doen met onverdunde polyesterhars.

Isabelle
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat het sowieso wel mee zou vallen.
Wat voor versterker ga je gebruiken?
Anders zou je een HP-filter kunnen gebruiken en een -3dB creëren van 55Hz ipv 49Hz.

Gewoon een gesloten kist tot 70Hz moet overigens ook geen punt zijn.
Laatst gewijzigd door b_force op wo 11 aug 2010, 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Candisa,

Heeft geen enkel nut om polyester te verdunnen met aceton, dus waarom zou je het doen? Het hecht er echt niet beter van, eerder slechter.

Ik weet niet waar jullie gaan wonen maar aan veel bas buiten heb je niet veel. Dat draagt ver en is meestal alleen goed voor burenruzie.
Candisa

Bericht door Candisa »

Het terras is omringd door struiken aan 3 kanten en door een gevel van het huis aan de vierde kant. Ik denk dat het geluid dus wel wat "binnen" het terras zal blijven, ook de bas, maar doordat er geen plafond is, is er geen room gain.
Ik ben akkoord dat 11.5mm x-max niet echt nodig is voor deze toepassing, maar het is nu ook niet dat het kwaad kan om een driver te gebruiken met reserve. Liever dat, dan een driver die over zijn nek gaat als het wat lastiger wordt.

Een woofer met wat minder x-max mag altijd voorgesteld worden, maar het zou natuurlijk ook maar al te gek zijn om 60+ euro uit te geven aan een woofer, als je voor 50 euro een woofer hebt met reserve...
Een driver met 2 à 3.5mm x-max lijkt me dus echt wel te weinig, tenzij gepoort, maar als het compact moet blijven is dit weer moeilijk.

Over die polyester: dat valt allemaal nog te bekijken, eerst geschikte drivers kiezen, dan het design en het filterwerk bepalen, het zootje weerbestendig en mooi afwerken is voor later...

Isabelle
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

MAar wat voor soort speaker zoeken jullie nu?
JoeDirt

Bericht door JoeDirt »

Misschien vloek ik nou, maar een 2de hands bose buiten setje? Wat ik er 's van gehoord vond ik niet echt tegenvallen
Plaats reactie