welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

Ik bekijk het ook puur naar mijn ervaringen. Ik heb zelf de Kappa,s 100 gehad ook in vergelijkbare compacte opstelling te dicht tegen de achterwand (dan is het laag waardeloos bij die Kappa,s). Ik heb er toen 2 losse subwoofers (Vifa Ma26 Hypex Ds4.0) waren kleine slecht 35 liter subwoofers de beste resultaten haalde ik uiteraard met 2subs en direct naast de Kappa,s elk aan een zijde. De Kappa,s liepen door tot 50/60 Hz de rest nam de sub voor zijn rekening.

Laag liep voldoende diep door was echt een aanvulling op mijn Kappa,s totdat ik er andere speakers plaatste dat klonk nog beter(veel strakker laag) :o Want speakers doorlaten lopen tot 50/60 Hz heb ik geen Kappa,s voor nodig dus die gingen eruit.

Bij het niet goed plaatsen van de Kappa,s blijft de laagweergave wollig niet strak en te veel aangezet en overdreven. Ik heb zo ook gehoord hoe ze wel goed klinken maar staan ze echt 1,50 meter van alle muren af en laag apart aangestuurd door bv 700 Watt klasse D 8)

Dus misschien is er nog hoop voor jouw vriendin :-#
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Helmuth »

Als ik die luisterplek zie kan daar een normaal sub woofertje al spelen. Je hebt het over 300m^2 waar je zit is het 36m^2.

Bij 127dB is de pijn grens voor je gehoor. Als je op je luisterplek 100dB produceert gaat het al goed hard.

En in dat hokje voor de sub krijg je er gratis 3 tot 9 dB bij door de wanden. Met 1 rs390 en 200W kan je daar niet lekker meer zitten als die vol los staat. Dus 1 15" lijkt me ruim voldoende.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door wouter »

eh, de front speakers hebben 4x 12" dus die sub zal waarschijnlijk van een ander kaliber zijn dan wat jij voor ogen hebt.

Verder doet een sub op een verkeerde plek vrij weinig, behalve wapperen en dan is een 15" niet overdreven.

Vervorming is tussen 20 en 60 Hz een probleem. Heb even een tabelletje gemaakt om het te verhelderen.

dB 1.JPG
Stel de sub geeft een toon weer van 20 Hz weergeeft met 1% vervorming in de 2e orde (40 Hz) en 3e orde (60 Hz)
Je hoort dan 1% vervorming op 20 Hz, en dat is -40dB


Je hoort ook 1% op 40 Hz, maar je gehoor is hier 22dB gevoeliger. Je hoort daarom dik 10% van de 40 Hz toon door de grondtoon heen, je gehoor is namelijk gevoeliger voor de boventoon dan de grondtoon.

Op 60 Hz is je gehoor al 28dB gevoeliger, wat waardoor je bijna 30% vervorming hoort. Dat deze vervorming merkbaar is mag duidelijk zijn.

Kortom; 1% vervorming is voor het subgebied van 20-60 Hz al vrij veel. En 1% vervorming is bij 90 dB nog wel te doen, maar niet zomaar bij 100dB. Daarvoor is een setje potente woofers nodig...
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

dream theater schreef:
Ik bekijk het ook puur naar mijn ervaringen. Ik heb zelf de Kappa,s 100 gehad ook in vergelijkbare compacte opstelling te dicht tegen de achterwand (dan is het laag waardeloos bij die Kappa,s). Ik heb er toen 2 losse subwoofers (Vifa Ma26 Hypex Ds4.0) waren kleine slecht 35 liter subwoofers de beste resultaten haalde ik uiteraard met 2subs en direct naast de Kappa,s elk aan een zijde. De Kappa,s liepen door tot 50/60 Hz de rest nam de sub voor zijn rekening.

Laag liep voldoende diep door was echt een aanvulling op mijn Kappa,s totdat ik er andere speakers plaatste dat klonk nog beter(veel strakker laag) :o Want speakers doorlaten lopen tot 50/60 Hz heb ik geen Kappa,s voor nodig dus die gingen eruit.

Bij het niet goed plaatsen van de Kappa,s blijft de laagweergave wollig niet strak en te veel aangezet en overdreven. Ik heb zo ook gehoord hoe ze wel goed klinken maar staan ze echt 1,50 meter van alle muren af en laag apart aangestuurd door bv 700 Watt klasse D 8)

Dus misschien is er nog hoop voor jouw vriendin :-#
Als ik dat zo lees, dan zou ik er bijna depressief van moeten gaan worden. Want dan zou de keuze om kappa's te kopen niet juist zijn geweest.

Echter, ik vind echt niet dat mijn kappa's bij die afstand van de muur waardeloos klinken. Ik vind de bass zeer goed klinken en in geen geval vermoeiend of traag. Het is wel zo dat je niet op alle plaatsen de juiste sound hebt, dus een sweetspot heb ik wel.

Ik denk dat ik een gesloten kist ga maken met de CSS SDX15 en toch eerst ga proberen voeden met de HK2400. Als ik power te kort kom, dan kan ik nog altijd een andere versterker kopen.

Een andere set monitors, daar wil ik voorlopig nog niet aan denken!
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Helmuth »

eh, de front speakers hebben 4x 12" dus die sub zal waarschijnlijk van een ander kaliber zijn dan wat jij voor ogen hebt.

Verder doet een sub op een verkeerde plek vrij weinig, behalve wapperen en dan is een 15" niet overdreven.

Vervorming is tussen 20 en 60 Hz een probleem. Heb even een tabelletje gemaakt om het te verhelderen.

Stel de sub geeft een toon weer van 20 Hz weergeeft met 1% vervorming in de 2e orde (40 Hz) en 3e orde (60 Hz)
Je hoort dan 1% vervorming op 20 Hz, en dat is -40dB


Je hoort ook 1% op 40 Hz, maar je gehoor is hier 22dB gevoeliger. Je hoort daarom dik 10% van de 40 Hz toon door de grondtoon heen, je gehoor is namelijk gevoeliger voor de boventoon dan de grondtoon.

Op 60 Hz is je gehoor al 28dB gevoeliger, wat waardoor je bijna 30% vervorming hoort. Dat deze vervorming merkbaar is mag duidelijk zijn.

Kortom; 1% vervorming is voor het subgebied van 20-60 Hz al vrij veel. En 1% vervorming is bij 90 dB nog wel te doen, maar niet zomaar bij 100dB. Daarvoor is een setje potente woofers nodig...
Ik zou dat verhaal willen omdraaien. 20Hz hoor je 44dB zachter dus de vervorming hoor je dan ook niet.

Je verhaal gaat op voor elektronische muziek of films met geluid effecten met extrema :wink: subbas.

Ik heb gelezen dat flor graag jazz luistert kan me niet voor stellen dat daar bij de 20Hz nog veel gebeurt.

Wat ik wil verduidelijken dat normale akoestische instrumenten geen extreme sub-bas te verwachten is. En bij jazz lijkt me een hoge kwaliteit mid-bas gevraagd (backloaded horn).

Of een paar dynamische monitoren met een je aan staande vette sub-woofer een mooie combinatie. Is je vriendin ook gelijk helemaal in haar sas met je plannen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door wouter »

FloR schreef:
Hallo iedereen,

Heb al heel wat gelezen op dit forum, nu heb ik uiteindelijk een account aangemaakt omdat ik met wat vragen zit.

(...) ik luister 90% stereo (muziek dus), en daar zou ik dus graag de sub voor gaan gebruiken.

Ik heb plaats om een flinke kist kwijt te kunnen, de afmetingen mogen ongeveer zijn: 55 breed, 70 diep, 60 hoog.
Nu de vragen:

* is een gesloten kist voor mij de beste optie?
* welke driver neem ik het beste? 15" of 18"? Aantal voorstellen? (zo lees ik veel goeie dingen over CCS SDX15, welke opties moet ik nog bekijken)
* welke amp heb ik nodig? (ik heb nog een harman kardon PA 2400 die gebrugd kan dienen, die geeft 450Watt RMS bij 2ohm, of ga ik toch beter voor een plate amp van bv. Hypex?)
Een gesloten kist is vrij eenvoudig en compact te bouwen, valt goed te 'boosten en heeft wel de gewenste roll off voor muziek. De kamer maakt daar wel weer wat anders van, maar dat is geen probleem. Als je echter gaat kijken bij TL subs als de Zyklop (ook op het forum bekend en geroemd) of de TL sub van visaton dan blijkt dat deze diepgaande subs geen muziek toevoegen maar wel de muziek compleet maken, een echte SUB dus. Met het aantal liters dat jij kwijt kan begint het een optie te worden :wink:

welke amp: een DSP gestuurde versterking lijkt me sterk aan te bevelen. Welke eindversterker weet ik zo niet, maar richting de 800 Watt lijkt me voor controle wel prettig. 6 cm lineaire slag (peak-peak) komt niet uit een paar honderd watter denk ik, dat kan een verbrandde woofer opleveren. Het hangt er ook vanaf hoe luid jij draait, en inderdaad- zoveel informatie zit er onderin meestal niet.

Waarvoor wil je de sub, aangezien je aangeeft dat je een mooie bas hebt? Is het nodig bij de muziek weergave?
Je kunt de CSS 15" pakken en daarmee wat experimenteren maar de opmerkingen over plaatsing zijn je inmiddels bekend; als het voor jou geen groot financieel risico is kun je dit zeker proberen.

Andere fronts wil je niet aan denken. Actieve correctie van je fronts misschien een idee? Is genoemd en is ook zinvol.

Helmuth schreef:
Ik zou dat verhaal willen omdraaien. 20Hz hoor je 44dB zachter dus de vervorming hoor je dan ook niet.

Je verhaal gaat op voor elektronische muziek of films met geluid effecten met extrema :wink: subbas.
Dit verhaal kun je niet omdraaien, aangezien de tonen die weergegeven worden op 20 Hz namelijk ook zoveel luider weergegeven worden. Waarvoor zouden echte subs anders een -3dB frequentie onder de 30 Hz moeten hebben...

Het gaat op voor signalen, en hoe we vervorming waarnemen ipv de grondtonen.
Helmuth schreef:
Ik heb gelezen dat flor graag jazz luistert kan me niet voor stellen dat daar bij de 20Hz nog veel gebeurt.
ben dit helemaal met je eens, het is ook onzinnig diep. Voor mij is -3dB op 40 Hz bevredigend, maar dan wel het liefst uit een TL. Dan mis je praktisch niets. Een machtig geluid komt uiteindelijk toch van veel/efficient wooferoppervlak en niet van diepe -3dB afstemmingen...
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Helmuth »

Ik was begonnen over monitoren. Even laten zien waar ik aan denk.

Mega underhung 8"woofer voor een gesloten box.
Afbeelding
http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... r=DE&typ=u

En een mooie tweeter. Loopt erg ver door in het laag kan mooi 1ste order gefilterd worden zeker met deze woofer.
Afbeelding
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... 4-9800.pdf

Simulatie van de sph-8xtb in een gesloten kast. Benodigd is 40 liter gesloten met demping kom je dan aan 45 liter. De gevoeligheid sluit aan bij die van de RS390.
Afbeelding
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

Ik denk dat ik voor een gesloten sub zal gaan met de CSS SDX15.
In eerste instantie zal ik proberen wat het geeft met de HK 2400; dat kost tenslotte niets. Bovendien is het niet de bedoeling dat de ramen er hier uitgetrild worden.
Later kan ik dan nog altijd voor een zwaardere amp indien zou blijken dat ik er echt niet kom met de HK. Desnoods kan ik hem achteraf nog altijd in een BR-kist inbouwen.

Soundprocessor is aanwezig, dus filteren, bijsturen fronts, boosten, ... allemaal mogelijk.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Helmuth »

Ik ben benieuwd wild ding die CSS :shock: .

Vind het wel raar flor dat je zo op zoek bent naar subbas gezien je muziek smaak.

Kan het niet zijn dat je er naast zit, ik bedoel dat het geen dat jij mist zich in een ander gebied afspeelt?

Ik heb de infinty kappa bekeken (omdat ik niet zo bekent ben met merken want ik bouw zelf) daar moet toch voldoende laag uit kunnen komen.

bijvoorbeeld mid bas klinkt erg goed uit een hoorn en die werken het beste tussen de 70-200Hz. Daar klinken slag instrumenten strak fel en snel.
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

Helmuth schreef:
Ik ben benieuwd wild ding die CSS :shock: .

Vind het wel raar flor dat je zo op zoek bent naar subbas gezien je muziek smaak.

Kan het niet zijn dat je er naast zit, ik bedoel dat het geen dat jij mist zich in een ander gebied afspeelt?

Ik heb de infinty kappa bekeken (omdat ik niet zo bekent ben met merken want ik bouw zelf) daar moet toch voldoende laag uit kunnen komen.

bijvoorbeeld mid bas klinkt erg goed uit een hoorn en die werken het beste tussen de 70-200Hz. Daar klinken slag instrumenten strak fel en snel.
Hoi Helmut,

Hoe bedoel je mijn muziek smaak? Ik luister ongeveer alles, meestal dance-techno, maar ook r&b.

De kappa's geven idd meer dan genoeg in het laag, maar ik heb de ruimte gelaten voor een sub,
dus nu zou ik gewoon graag is zo'n ding gaan bouwen. Muziek klinkt nu met de kappa's eigenlijk perfect, vandaar ook dat ik zo moeilijk kan kiezen!
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

Nou zo,n CSS SDX15 is echt een wild thing :lol: Een woofer met enorme X/max kan geen wattages genoeg krijgen lust er wel tot 1500. Je moet gewoon zo,n joekel van 21 kilo keer in je handen houden zeer degelijk opgebouwd.

Zeker nu Flor zijn muzieksmaak heeft verteld dat is precies waar die SDX15 is voor gemaakt het echte beukwerk vette beats reproduceren zo hard mogelijk.

Ik zou er wel DS 8.0 bij gebruiken ik denk dat jouw versterkers te kort komen voor zo,n veelvraat. Bouw hem wel degelijk op anders gaat hij aan de wandel :shock:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Vuurkat »

dream theater schreef:
Zeker nu Flor zijn muzieksmaak heeft verteld dat is precies waar die SDX15 is voor gemaakt het echte beukwerk vette beats reproduceren zo hard mogelijk.
De SDX15 is toch ook voor het subtiele werk?

Met de muziek die je luistert is het wel prettig als de subwoofer onder de 30Hz ook nog wat doet.
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

Gesloten kist met de CSS SDX15 lijkt mij de beste oplossing. Gesloten kist maken is relatief eenvoudig, kan ik mooi op maat maken voor in de schouw te schuiven.
Deze woofer zal idd veel watts lusten, maar eerst eens testen met een HK kost niet. Ik kan altijd eens een PA-versterker van een maat lenen en bekijken wat dat geeft. Later kan ik dan nog altijd een DS8.0 kopen. Ik denk dus dat deze oplossing relatief weinig "risico's" inhoud.


Ivm het weglopen van de kast en woofer: zouden jullie in dergelijke kast ook zand voorzien? Of is dat overdreven?
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

Casper schreef:
dream theater schreef:
Zeker nu Flor zijn muzieksmaak heeft verteld dat is precies waar die SDX15 is voor gemaakt het echte beukwerk vette beats reproduceren zo hard mogelijk.
De SDX15 is toch ook voor het subtiele werk?

Met de muziek die je luistert is het wel prettig als de subwoofer onder de 30Hz ook nog wat doet.

Ook maar door zijn enorme X/Maxx is hij bijzonder geschikt om gesloten te bouwen zeer geschikt voor muziek.

Zie hier :

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... -100l.html

Loopt in 100 liter gesloten makkelijk door tot onder de 30 Hz.
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door dream theater »

FloR schreef:
Gesloten kist met de CSS SDX15 lijkt mij de beste oplossing. Gesloten kist maken is relatief eenvoudig, kan ik mooi op maat maken voor in de schouw te schuiven.
Deze woofer zal idd veel watts lusten, maar eerst eens testen met een HK kost niet. Ik kan altijd eens een PA-versterker van een maat lenen en bekijken wat dat geeft. Later kan ik dan nog altijd een DS8.0 kopen. Ik denk dus dat deze oplossing relatief weinig "risico's" inhoud.


Ivm het weglopen van de kast en woofer: zouden jullie in dergelijke kast ook zand voorzien? Of is dat overdreven?
Zand :? is voor in de zandbak :lol: Ik zou eerder dan Tony,s methode toepassen lood, maar ik denk dat voldoende bracing met goede kastdikte met exta dikke baffle en eventueel loodbitumen is hij al erg zwaar. Op de site van CSS staat wel goede bouwtekening.

Maar nu minder goede nieuws :evil: De SDX15 is al tijdje uit produktie (er komt mk2 opvolger) Ik zou als ik jouw was eerst eens informeren bij Henkjan of Rudy of ze hem nog hebben of weten waneer de opvolger er aan gaat komen.
FloR
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 14:09

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door FloR »

dream theater schreef:
FloR schreef:
Gesloten kist met de CSS SDX15 lijkt mij de beste oplossing. Gesloten kist maken is relatief eenvoudig, kan ik mooi op maat maken voor in de schouw te schuiven.
Deze woofer zal idd veel watts lusten, maar eerst eens testen met een HK kost niet. Ik kan altijd eens een PA-versterker van een maat lenen en bekijken wat dat geeft. Later kan ik dan nog altijd een DS8.0 kopen. Ik denk dus dat deze oplossing relatief weinig "risico's" inhoud.


Ivm het weglopen van de kast en woofer: zouden jullie in dergelijke kast ook zand voorzien? Of is dat overdreven?
Zand :? is voor in de zandbak :lol: Ik zou eerder dan Tony,s methode toepassen lood, maar ik denk dat voldoende bracing met goede kastdikte met exta dikke baffle en eventueel loodbitumen is hij al erg zwaar. Op de site van CSS staat wel goede bouwtekening.

Maar nu minder goede nieuws :evil: De SDX15 is al tijdje uit produktie (er komt mk2 opvolger) Ik zou als ik jouw was eerst eens informeren bij Henkjan of Rudy of ze hem nog hebben of weten waneer de opvolger er aan gaat komen.
Ik gaf zand aan omdat ik daar een aantal toepassingen van ken.

Heb je soms een linkje naar die tekening van de CSS?

Ivm levering: idd, de SDX15 is niet meer in productie, de MK2 zou momenteel in testfase zitten. Er zijn een aantal kleine aanpassingen gedaan.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door Martijn M »

Ik kwam dit topic zojuist weer tegen. Nog ontwikkelingen hier?
FloR schreef:
Het continu vermogen wordt aangegeven bij 8ohm gebrugd. Nu is deze versterker perfect te gebruiken bij 4ohm in bridged mode (zo gebruik ik hem hier al jaren voor mijn kappa's)
Bijzonder. De Kappa staat er om bekend heel moeilijk aan te sturen te zijn doordat zijn impedantie dipt naar onder de 2 ohm. Veel versterkers kunnen daar niet goed mee overweg, laat staan als je ze brugt! Van de andere kant, als het al jaren goed gaat, kunnen je HK's het misschien prima aan.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub

Bericht door TTS »

Helmuth schreef:
Mooie car subwoofers. :o

3" xmax dus 76,2mm!
Afbeelding
En dan gaatie in rook op.....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”