FloR schreef:Hallo iedereen,
Heb al heel wat gelezen op dit forum, nu heb ik uiteindelijk een account aangemaakt omdat ik met wat vragen zit.
(...) ik luister 90% stereo (muziek dus), en daar zou ik dus graag de sub voor gaan gebruiken.
Ik heb plaats om een flinke kist kwijt te kunnen, de afmetingen mogen ongeveer zijn: 55 breed, 70 diep, 60 hoog.
Nu de vragen:
* is een gesloten kist voor mij de beste optie?
* welke driver neem ik het beste? 15" of 18"? Aantal voorstellen? (zo lees ik veel goeie dingen over CCS SDX15, welke opties moet ik nog bekijken)
* welke amp heb ik nodig? (ik heb nog een harman kardon PA 2400 die gebrugd kan dienen, die geeft 450Watt RMS bij 2ohm, of ga ik toch beter voor een plate amp van bv. Hypex?)
Een gesloten kist is vrij eenvoudig en compact te bouwen, valt goed te 'boosten en heeft wel de gewenste roll off voor muziek. De kamer maakt daar wel weer wat anders van, maar dat is geen probleem. Als je echter gaat kijken bij TL subs als de Zyklop (ook op het forum bekend en geroemd) of de TL sub van visaton dan blijkt dat deze diepgaande subs geen muziek toevoegen maar wel de muziek compleet maken, een echte SUB dus. Met het aantal liters dat jij kwijt kan begint het een optie te worden
welke amp: een DSP gestuurde versterking lijkt me sterk aan te bevelen. Welke eindversterker weet ik zo niet, maar richting de 800 Watt lijkt me voor controle wel prettig. 6 cm lineaire slag (peak-peak) komt niet uit een paar honderd watter denk ik, dat kan een verbrandde woofer opleveren. Het hangt er ook vanaf hoe luid jij draait, en inderdaad- zoveel informatie zit er onderin meestal niet.
Waarvoor wil je de sub, aangezien je aangeeft dat je een mooie bas hebt? Is het nodig bij de muziek weergave?
Je kunt de CSS 15" pakken en daarmee wat experimenteren maar de opmerkingen over plaatsing zijn je inmiddels bekend; als het voor jou geen groot financieel risico is kun je dit zeker proberen.
Andere fronts wil je niet aan denken. Actieve correctie van je fronts misschien een idee? Is genoemd en is ook zinvol.
Helmuth schreef:
Ik zou dat verhaal willen omdraaien. 20Hz hoor je 44dB zachter dus de vervorming hoor je dan ook niet.
Je verhaal gaat op voor elektronische muziek of films met geluid effecten met extrema

subbas.
Dit verhaal kun je niet omdraaien, aangezien de tonen die weergegeven worden op 20 Hz namelijk ook zoveel luider weergegeven worden. Waarvoor zouden echte subs anders een -3dB frequentie onder de 30 Hz moeten hebben...
Het gaat op voor signalen, en hoe we vervorming waarnemen ipv de grondtonen.
Helmuth schreef:
Ik heb gelezen dat flor graag jazz luistert kan me niet voor stellen dat daar bij de 20Hz nog veel gebeurt.
ben dit helemaal met je eens, het is ook onzinnig diep. Voor mij is -3dB op 40 Hz bevredigend, maar dan wel het liefst uit een TL. Dan mis je praktisch niets. Een machtig geluid komt uiteindelijk toch van veel/efficient wooferoppervlak en niet van diepe -3dB afstemmingen...