Mini Corner Woofer

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
harryeng

Mini Corner Woofer

Bericht door harryeng »

Mijn nieuwe woofers zijn klaar! :) :wink: :) :wink:

Trots als een pauw presenteer ik hierbij DE MINI CORNER WOOFER.

De mini corner woofer is een kleine woofer voor in de hoek. (Wie had dat nou gedacht....) Het is een 45L gesloten kast.

Doel van de ontwikkeling:
*De voordelen van corner woofers a la Asterduc te proberen
*Een woofer te plaatsen die niet diep hoefde te gaan (doel: 30Hz),
*niet hard (100DB haal ik alleen op de DIY dagen)
*Wel hoog! (500 Hz streefwaarde)
*Zo zuiver mogelijk.
*Hoge WAF factor (na al die uitbreidingen mocht het nu eens een maatje kleiner :-)
*Draagbaar.

Ik heb bijna alle doelen gehaald, alleen de laatste is echt niet gelukt. Alweer tegen de 50KG per box!

Uiteindelijk is het een woofer geworden van net 70cm hoog. De breedte is 60cm, de diepte 30cm.
De woofer is een AudioTechnology 10 inch Kapton driver, speciaal afgestemd op 45L.
In de voet is plaats voor twee Hypex 400W gebridgde drivers. (de woofer is 8 Ohm). Momenteel is er nog maar een geplaatst, dat bleek al ruim voldoende. De test met een tweede volgt natuurlijk wel...

Gr. Harry
Bijlagen
rightside.jpg
Laatst gewijzigd door harryeng op ma 09 aug 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
harryeng

Re: Mini Corner Woofer

Bericht door harryeng »

De kast is van 21 mm MDF, en alle kanten op gebraced.
Afwerking is gedaan met fineer, maar daarna afgewerkt met white wash. Op die manier vormt hij een eenheid met de witte kamer, maar is het toch een mooie speaker.

De 21 mm MDF is, samen met de 7KG zware speakers ook de reden waarom ze niet te tillen zijn. Voordeel is natuurlijk dat ze staan als een huis. Zelfs bij zware belasting lijkt het alsof ze aan de grond bevestigd zijn.

Naast de bracing is de kast grotendeels leeg. Alle randen naar buiten zijn met hotmeld afgewerkt. Als demping heb ik wat angle hair in de hoeken geplaatst. Niet om het kastvolume te vergroten, maar gewoon om de flatter echo''s voor te zijn als ik wat hoger wil afregelen.

Gr. Harry
Bijlagen
met woofers.jpg
frontview.jpg
harryeng

Bericht door harryeng »

De meting laat in nearfield zien wat de speaker doet. Zowel de weergave zonder filtering, als de weergave met filtering.

Ik heb gedacht over de keuze van de driver. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een zgn. kleine driver, een 10 inch. Dit omdat ik geen Q van 0,5 wilde maar een echte vlakke kromme. Dit omdat ik er niet 100% van overtuigd was dat een hogere Q geen extra vervorming zou opleveren. In ieder geval werkt het niet mee met de group delay.

Deze keer geen linkwitz oplossing, maar een simpele Q om de afvallende flank wat te vertragen. Ik heb al wat zitten experimenteren, en vooral een hogere orde lowpass heeft veel effect in de DCN-28. Maar voorlopig ga ik eerst even wennen aan deze opstelling, hij gaat al diep genoeg voor mijn muziek.

Wat is het voordeel van zo een opstelling:
* VEEEEEEL meer druk in de bas. Niet alleen onderin, maar ook rond de 300Hz. (en meettechnisch toch hetzelfde......)
* Het beeld is een stuk opener en rustiger geworden. Waarom exact moet ik nog uitzoeken.
* minder last van staande golven. Hoewel dat volgens mij theoretisch niet waar is. Weer wat om uit te zoeken...
* En hij gaat natuurlijk veel lager :wink:
* De bas heeft het minder druk. Door de 6DB versterking in de hoek, is de uitslag veel minder dan de bassen die ik in mijn main speakers had.

En nu ga ik eerst weer muziek luisteren.

Gr. Harry
Bijlagen
afregeling en origineel.gif
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leuk systeem Harry, maar wasda??
harryeng schreef:
zijn met hotmeld afgewerkt
Groeten,
Mischa
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Lijm met lijmpistool verwarmd en opgebracht waarschijnlijk. Ik vind het een decent woofertje met erg veel pro's als ik het zo hoor! Opnieuw weer mooi gedaan harry!!

jan
harryeng

Bericht door harryeng »

mischa72 schreef:
Leuk systeem Harry, maar wasda??
harryeng schreef:
zijn met hotmeld afgewerkt
Groeten,
Mischa
Inderdaad, afgewerkt met een lijmpistool. http://www.steinel.de/nl/thermo_fuer_fa ... ur_glue_50

Natuurlijk een methode voor watjes, maar het laat je heel veel mogelijkheden over.
Voor mijn tweede project, wat ik nu aan het afregelen ben, heb ik het gebruikt om de open ruimtes tussen houtvlakken die niet haaks op elkaar staan vast te zetten. Maar daarover binnenkort meer.

Asterduc is hier nog geweest, en we hebben samen nog eens goed geluisterd, en de woofer afgeregeld. Resultaat: de boost aan de onderkant is nu helemaal weg! Deze blijkt helemaal niet nodig, de versterking op laag die de kamer zelf al geeft is ruim voldoende. Uiteindelijk zijn er nu op 4 frequenties notches geplaatst, en zijn er nu twee smalbandig geboost. Nu wordt er vooral geluisterd, en fine getuned. De DCN28 laat via presets toe snel te wisselen in instellingen, dus kan je steeds een heel klein beetje de Qs aanpassen, totdat je echt geen verschil in geluidsniveau hoort als een basloopje in de muziek zit.

Groeten, Harry
Bijlagen
afgewerkt.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je lijmt de kast dan met gewone houtlijm en werkt de naadjes af met die hotglue? Of lijm je daar de hele kast mee? Voor de naadjes gebruik ik (voor zover nodig) houtlijm.

Groeten,
Mischa
harryeng

Bericht door harryeng »

Inderdaad, ik lijm eigenlijk met houtlijm, en werk af met hotmeld.

Ik heb de panelen afgezaagd op 45 graden. De achterste panelen heb ik tegen elkaar aan gelegd, en aan de achterkant met plakband vastgemaakt. Hierna draai ik de boel om, en smeer een van de twee kanten met houtlijm in. Hierna simpelweg de boel dichtvouwen, en de achterste helft van de driekhoek is klaar! Hierna zaag ik de driehoeken uit die de liggers gaan vormen. En deze vormen dan ook de moeilijkheid, want het is moeilijk om deze goed tussen de staande planken te monteren. Uiteindelijk geeft 21mm multiplex niet zo heel veel mee, en door de driehoek vorm is het moeilijk om lijmklemmen effectief in te zetten. Met een beetje handigheid krijg je het wel luchtdicht, maar met dit soort wooferconstructies ga je ook grote druk produceren.

Daarom werk ik uiteindelijk alle naden aan de binnenkant van de kast af mijn hotmeld. Het voordeel van dit spul is dat het bij het opbrengen nog even goed vloeit. Je zorgt dus dat je de kast zo plaatst dat de naad die je wilt afwerken naar beneden wijst. Je laat de hotmeld in de naad lopen, en hij wordt volledig luchtdicht afgesloten

Het voorste paneel is met spanbanden aangebracht, om het probleem met de lijmklemmen te verminderen. Werkte ook heel goed. Ook dit paneel is dan via het gat van de woofer weer met hotmeld afgewerkt.

De cracks onder ons hebben dit natuurlijk niet nodig :^o maar knutselaars als ik geven graag een paar euro extra uit aan lijm, voor een zekerder resultaat.

Groeten, Harry
Bijlagen
bondage.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Helemaal helder !

De gaten in de achterwand (onderaan) zijn dan zeker voor je interne verwarming, toch !! :lol: :lol: :lol:

Ah, dat is natuurlijk voor de koeling van je eindtrap.

Groeten,
Mischa
harryeng

Bericht door harryeng »

Ja, de woofers moeten natuurlijk ook audiofiel gekoeld worden!

Nee, dit is inderdaad voor de versterker. Ik had gerekend op een Hypex gebridged. Maar dan moet ik mijn versterker op -6dB instellen, om op het goede niveau te komen. Een geval van overkill dus, momenteel heb ik maar een unit actief gezet. Met twee stuks zien ze namelijk 4 Ohm, wat betekent dat ze samen vier keer zo hard moeten werken, dus ook vier keer zoveel warmte produceren. Dat gaat wel, maar na een dag noeste arbeid met veel lounge muziek waren de Hypex toch boven de 45 graden gestegen (room temperature was 30).

Nu heb ik er nog maar een actief staan, dan wordt hij helemaal niet meer warm.
Bijlagen
voeding bridged.jpg
Gesloten