welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Moderator: Beheerdersteam
welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Hallo iedereen,
Heb al heel wat gelezen op dit forum, nu heb ik uiteindelijk een account aangemaakt omdat ik met wat vragen zit.
Even schetsen: ik heb de hifi-installatie in de living staan. Deze bestaat uit 2 x de Infinity kappa 9.2i, deze worden aangestuurd door Harman Kardon's PA2400 in gebrugde werking.
De kappa's gaan al aardig diep, maar ik zou graag nog een sub toevoegen voor het extra diepe werk.
Ik was van plan om te gaan voor een kant en klare sub; oorspronkelijk idee was de SVS 13 ultra. Maar vanuit mijn mindere ervaringen met BR-kisten vanuit de car-audio ben ik beginnen te twijfelen.
SoundQuality staat helemaal bovenaan het lijstje; dus ik zou graag een sub maken die "snel" is & klank-getrouw. De SVS is ongetwijfeld een goeie sub, maar voor mij net een tikkeltje te "lomp". De BR-kist in mijn wagen had een enorme SPL, maar vond ik te traag waardoor het luisteren vermoeiend werd. Voor fims ben ik overtuigd dat dit leuk is, maar ik luister 90% stereo (muziek dus), en daar zou ik dus graag de sub voor gaan gebruiken.
Ik heb plaats om een flinke kist kwijt te kunnen, de afmetingen mogen ongeveer zijn: 55 breed, 70 diep, 60 hoog.
Nu de vragen:
* is een gesloten kist voor mij de beste optie?
* welke driver neem ik het beste? 15" of 18"? Aantal voorstellen? (zo lees ik veel goeie dingen over CCS SDX15, welke opties moet ik nog bekijken)
* welke amp heb ik nodig? (ik heb nog een harman kardon PA 2400 die gebrugd kan dienen, die geeft 450Watt RMS bij 2ohm, of ga ik toch beter voor een plate amp van bv. Hypex?)
Alvast dank voor jullie reacties!
grtn,
Flor
Heb al heel wat gelezen op dit forum, nu heb ik uiteindelijk een account aangemaakt omdat ik met wat vragen zit.
Even schetsen: ik heb de hifi-installatie in de living staan. Deze bestaat uit 2 x de Infinity kappa 9.2i, deze worden aangestuurd door Harman Kardon's PA2400 in gebrugde werking.
De kappa's gaan al aardig diep, maar ik zou graag nog een sub toevoegen voor het extra diepe werk.
Ik was van plan om te gaan voor een kant en klare sub; oorspronkelijk idee was de SVS 13 ultra. Maar vanuit mijn mindere ervaringen met BR-kisten vanuit de car-audio ben ik beginnen te twijfelen.
SoundQuality staat helemaal bovenaan het lijstje; dus ik zou graag een sub maken die "snel" is & klank-getrouw. De SVS is ongetwijfeld een goeie sub, maar voor mij net een tikkeltje te "lomp". De BR-kist in mijn wagen had een enorme SPL, maar vond ik te traag waardoor het luisteren vermoeiend werd. Voor fims ben ik overtuigd dat dit leuk is, maar ik luister 90% stereo (muziek dus), en daar zou ik dus graag de sub voor gaan gebruiken.
Ik heb plaats om een flinke kist kwijt te kunnen, de afmetingen mogen ongeveer zijn: 55 breed, 70 diep, 60 hoog.
Nu de vragen:
* is een gesloten kist voor mij de beste optie?
* welke driver neem ik het beste? 15" of 18"? Aantal voorstellen? (zo lees ik veel goeie dingen over CCS SDX15, welke opties moet ik nog bekijken)
* welke amp heb ik nodig? (ik heb nog een harman kardon PA 2400 die gebrugd kan dienen, die geeft 450Watt RMS bij 2ohm, of ga ik toch beter voor een plate amp van bv. Hypex?)
Alvast dank voor jullie reacties!
grtn,
Flor
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
bedankt voor de link,dream theater schreef:
interessant leesvoer
living is toch ongeveer een 300m3, dus mag wat power zijn!
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Zeker niet alleen de luidspreker is bepalend voor de weergave. Je lusterruimte gaat veel invloed hebben. Er zijn verschillende middelen om de laagweergave te verbeteren. Als je altijd exact op de sweetspot zit dan kan er met een parametrische equalizing een behoorlijk bevredigend resultaat worden gehaald. Als er op meerdere plekken een goede weergave moet zijn dan moet er naar andere methoden worden gegrepen. Gezien de eis van goede kwaliteit mogen de kamereffecten niet genegeerd worden.
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
bedankt voor de opmerkingen, met die zaken zal idd zeker rekening moeten gehouden worden!k.p. schreef:Zeker niet alleen de luidspreker is bepalend voor de weergave. Je lusterruimte gaat veel invloed hebben. Er zijn verschillende middelen om de laagweergave te verbeteren. Als je altijd exact op de sweetspot zit dan kan er met een parametrische equalizing een behoorlijk bevredigend resultaat worden gehaald. Als er op meerdere plekken een goede weergave moet zijn dan moet er naar andere methoden worden gegrepen. Gezien de eis van goede kwaliteit mogen de kamereffecten niet genegeerd worden.
Zijn er soms goeie 18" woofers die jullie kennen?
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
FloR schreef:bedankt voor de opmerkingen, met die zaken zal idd zeker rekening moeten gehouden worden!k.p. schreef:Zeker niet alleen de luidspreker is bepalend voor de weergave. Je lusterruimte gaat veel invloed hebben. Er zijn verschillende middelen om de laagweergave te verbeteren. Als je altijd exact op de sweetspot zit dan kan er met een parametrische equalizing een behoorlijk bevredigend resultaat worden gehaald. Als er op meerdere plekken een goede weergave moet zijn dan moet er naar andere methoden worden gegrepen. Gezien de eis van goede kwaliteit mogen de kamereffecten niet genegeerd worden.
Zijn er soms goeie 18" woofers die jullie kennen?
Een hele mooie ken ik, heeft een hoog rendement en gaat tot het laagste gaatje in een compact volume.

Monacor SPH450TC dubbele spreekspoel 2X4Ohm één nadeel wel prijzig.
http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... r=DE&typ=u
Als het goed en goedkoop moet zou ik gaan voor de 15" sph390tc of de 12" sph300tc ook mooi compact te bouwen en goed rendement en voldoende Xmax.
15"

http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... r=DE&typ=u
12"

http://www.monacor.de/typo3/index.php?i ... r=DE&typ=u
Als het nog goedkoper moet en je geen dubbele spreekspoel nodig hebt kijk bij mivoc.
18" 118dB op 1 mtr mogelijk tot 30Hz 160liter br=30hz xmax bij 200W. Kan mooi met een hypex plate amp van 180W.
http://www.mivoc.com/mivoc/details-einz ... =AWX%20184
Simulatie mivoc 18" en monacor 15". Hier het vermogen en de erbij horen de SPL op 1mtr waarbij ze xmax aantikken. Samen met de poort output recht tot 30Hz.

Deze 12" erg compact te bouwen
http://www.mivoc.com/mivoc/details-einz ... =AWM%20124
12"
http://www.mivoc.com/mivoc/details-einz ... =AW%203000
je moet op youtube gaan zoeken op deze Mivoc types er staan leuke filmpjes op.
Groet, Helmuth
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Als dat niet genoeg is kan ik alleen de eminence kilomax 18" aanraden dan kun je de 122dB bij 400W halen.
En gaat zelfs nog onder de 20Hz lekker verder heet niet voor niks kilomax ik denk referentie naar de airload die die aankan. Word wel een grote box.
Een 18" met een Xmax van 10mm!

http://eminence.com/proaudio_speaker_de ... B_CAT_ID=1
Een 18" met een Xmax van 10mm!

http://eminence.com/proaudio_speaker_de ... B_CAT_ID=1
Laatst gewijzigd door Helmuth op zo 08 aug 2010, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Helmuth, bedankt voor de post, daar heb ik echt wat aan!
Die monacor en eminence spreken mij wel aan.
Ik kan zo'n dikke 200 liter kwijt, dus de grootte van de box moet te doen zijn!
Die monacor en eminence spreken mij wel aan.
Ik kan zo'n dikke 200 liter kwijt, dus de grootte van de box moet te doen zijn!
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
simulatie spreekspoel in serie sph450tc. xmax bij 1000W. 122dB met poort output tot 20Hz recht
By the way Xmax van 12,9mm bij deze 18".

By the way Xmax van 12,9mm bij deze 18".

Laatst gewijzigd door Helmuth op ma 09 aug 2010, 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Bij de eminence moet je denken aan een basreflex van minimaal 300liter. Met demping kom je op een 350liter.FloR schreef:Helmuth, bedankt voor de post, daar heb ik echt wat aan!
Die monacor en eminence spreken mij wel aan.
Ik kan zo'n dikke 200 liter kwijt, dus de grootte van de box moet te doen zijn!
Inplaats van een 18" kan je ook kiezen om twee sph390tc in een box van 240liter te plaatsen mooi klein. Met twee 15" drivers heb je voldoende oppervlak Sd en Xmax om een enorme geluiddruk te maken want de twee drivers naast elkaar geeft nog eens 3 dB extra. En 2Ohm om de maximale power uit de HK te halen dan kost dat niks extra. En de 450W matcht dan perfect met de Xmax die de sph390tc aankan.
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Helmuth schreef:Bij de eminence moet je denken aan een basreflex van minimaal 300liter. Met demping kom je op een 350liter.FloR schreef:Helmuth, bedankt voor de post, daar heb ik echt wat aan!
Die monacor en eminence spreken mij wel aan.
Ik kan zo'n dikke 200 liter kwijt, dus de grootte van de box moet te doen zijn!
Inplaats van een 18" kan je ook kiezen om twee sph390tc in een box van 240liter te plaatsen mooi klein. Met twee 15" drivers heb je voldoende oppervlak Sd en Xmax om een enorme geluiddruk te maken want de twee drivers naast elkaar geeft nog eens 3 dB extra. En 2Ohm om de maximale power uit de HK te halen dan kost dat niks extra. En de 450W matcht dan perfect met de Xmax die de sph390tc aankan.
bedankt voor de simulaties!
Ik ga wel voor een gesloten sub gaan, omdat hij vooral moet dienen voor muziek!
ga is kijken wat er met deze drivers mogelijk is.
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Ik vindt de X-maxx van de Monacor van slechts 7mm erg mager en lijkt mij dat zo bereikt is in gesloten uitvoering.
Ik zou gaan voor 2x CSS SDX15 in gesloten kast (nadeel heeft veel Watts nodig) misschien Dayton heeft ook fraaie woofers.
Die ruimte bij jouw is inmens
300m3 is niet niks ik zou gaan voor een echte woofer met veel reserves.
Anders zul je hem overzee moeten gaan halen want daar hebben ze wel fraaie 18''
Kijk hier maar eens:
http://www.hometheatershack.com/diysubwoofers/index.php
Ik zou gaan voor 2x CSS SDX15 in gesloten kast (nadeel heeft veel Watts nodig) misschien Dayton heeft ook fraaie woofers.
Die ruimte bij jouw is inmens
Anders zul je hem overzee moeten gaan halen want daar hebben ze wel fraaie 18''
Kijk hier maar eens:
http://www.hometheatershack.com/diysubwoofers/index.php
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
wel, dat was mijn eerste idee, om te gaan werken met de CSS SDX15, omdat die het in gesloten kist wel goed doet blijkbaar.dream theater schreef:Ik vindt de X-maxx van de Monacor van slechts 7mm erg mager en lijkt mij dat zo bereikt is in gesloten uitvoering.
Ik zou gaan voor 2x CSS SDX15 in gesloten kast (nadeel heeft veel Watts nodig) misschien Dayton heeft ook fraaie woofers.
Die ruimte bij jouw is inmens300m3 is niet niks ik zou gaan voor een echte woofer met veel reserves.
Anders zul je hem overzee moeten gaan halen want daar hebben ze wel fraaie 18''![]()
Kijk hier maar eens:
http://www.hometheatershack.com/diysubwoofers/index.php
twee stuks ga ik wel niet kwijt geraken, daar heb ik te weinig plaats voor, want de kist komt ahw in de muur te staan
EDIT: mag ik frontfire en downfire combineren? Want dan zou ik wel twee stuks kwijt kunnen...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Mag ik vragen wat je budget is?
Een mivoc 18" kost wat liters maar is met 150,- een koopje. P-audio heeft ook wel een mooie 18"
Beide zit in het sub zero ontwerp:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... b_zero.htm
Verder kun je nog allerlei andere merken overwegen. Hier staat nog e.e.a. te koop, en info over de serious sub (21"PHL) komt er ook vandaan: 15" ciare
http://www.humblehomemadehifi.com/Shop.html
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =21&t=8528
Heb zelf positieve ervaringen met een 18" aurasound in 160 liter gesloten (al zou ik nu eerder meerdere compacte subs aanraden om de kamerinvloeden tegen te gaan):
http://link.marktplaats.nl/362083571

Er zijn veel opties....
Een mivoc 18" kost wat liters maar is met 150,- een koopje. P-audio heeft ook wel een mooie 18"
Beide zit in het sub zero ontwerp:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... b_zero.htm
Verder kun je nog allerlei andere merken overwegen. Hier staat nog e.e.a. te koop, en info over de serious sub (21"PHL) komt er ook vandaan: 15" ciare
http://www.humblehomemadehifi.com/Shop.html
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =21&t=8528
Heb zelf positieve ervaringen met een 18" aurasound in 160 liter gesloten (al zou ik nu eerder meerdere compacte subs aanraden om de kamerinvloeden tegen te gaan):
http://link.marktplaats.nl/362083571

Er zijn veel opties....
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Ja hoor, maar je moet wel eerst even kijken of de woofer wel geschikt is voor downfiring: klik.FloR schreef:EDIT: mag ik frontfire en downfire combineren? Want dan zou ik wel twee stuks kwijt kunnen...
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Ik heb ook een bandpass gebouwd die tot 30Hz recht was en zelf bijna recht was tot 20Hz. In het begin vond ik het laag onder de 30Hz meer als een gerommel klinken je hoord het niet echt meer en de spullen gaan een beetje rammelen in de woonkamer. Maar goed na een tijdje was ik er aan gewent en ging het zelfs missen bij bepaalde nummers.FloR schreef:
bedankt voor de simulaties!
Ik ga wel voor een gesloten sub gaan, omdat hij vooral moet dienen voor muziek!
ga is kijken wat er met deze drivers mogelijk is.
De bandpass geeft wel een minder mooie groupdelay als een bassreflex. De sph390tc doet het ook erg netjes in een gesloten band pass kast.
Ik heb er nog een experiment staan met een 15" er in is te koop voor 120 euro dat waren de materiaal kosten.
Met het testten vond ik het laag erg zuiver. Het beeld begon te trillen ik geloof dat mijn oog bollen begonnen mee te trillen met deze sub op volume.
Recht tot 40Hz ik heb het eigenlijk nog niet nagemeten. Volgens de simulatie en op gehoor -3db 40Hz en 97dB/1wmtr wat toch goed veel is.



Er zijn veel goede sub-chassis te vinden in de auto hoek.
Dayton.
Dayton 15 inch Titanic MKIII Subwoofer 300euro.

Dit is wel de mooiste voor het geld 15" zwarte alu conus machtig frame voor 200 euro! En een xmax van 14mm dat betekent veel druk tot de laagste frequenties.
RSS390HF-4

Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
bedankt jongens, voor de info.
@ Helmuth, mooie projectjes.
Bandpass zal wel recht gaan, maar heb bang voor de group delay, zoals bij de br. Dus ik hou het op gesloten denk ik.
@ Wouter: budget is zo'n 1000 euro!
@ Helmuth, mooie projectjes.
Bandpass zal wel recht gaan, maar heb bang voor de group delay, zoals bij de br. Dus ik hou het op gesloten denk ik.
@ Wouter: budget is zo'n 1000 euro!
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Gesloten kan super met de eminence maar dan strand je laag ergens rond de 40Hz. Dat geld vrijwel voor alle chassis, er zijn wel van die car-audio subs te vinden die gesloten de 30Hz doen.FloR schreef:bedankt jongens, voor de info.
@ Helmuth, mooie projectjes.
Bandpass zal wel recht gaan, maar heb bang voor de group delay, zoals bij de br. Dus ik hou het op gesloten denk ik.
@ Wouter: budget is zo'n 1000 euro!
Als je tot de 30Hz wil wat voor een sub wat mij betrefd een ideaale waarde is, dan moet je dat stuk van 30-40Hz aktief op krikken en je zal sneller aan de xmax zitten als bij een BR.
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
is de aurasound 18" geen goede optie?
Hoe weet je eigenlijk dat deze in 160liter moet zitten? Is dat de ideale waarde voor gesloten?
Hoe weet je eigenlijk dat deze in 160liter moet zitten? Is dat de ideale waarde voor gesloten?
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Zo te zien is de aurasound een super mooie driver alleen dan is je budget op. Maar goed de marktplaats advertentie heeft al een box eromheen zitten.
Nog even een simulatie van een gesloten kast voor de kilomax 18". Een gesloten kast kan zo bij een Qtc van 0,5-1 afhankelijk van hou laag je wil en hoe klein een of je een perfect vlakke curve wil.
Ik doe hier 0,8 omdat het vrijwel ideaal is en een kleine box geeft.
Ik blijf maar doorgaan over de kilomax omdat deze slechts 220 euro kost en erg robust is gemaakt voor een leven lang maximaal knallen. En deze driver heeft erg goede parameters voor bodem diep laag. Xmax 300 watt 120dB.

Nog even een simulatie van een gesloten kast voor de kilomax 18". Een gesloten kast kan zo bij een Qtc van 0,5-1 afhankelijk van hou laag je wil en hoe klein een of je een perfect vlakke curve wil.
Ik doe hier 0,8 omdat het vrijwel ideaal is en een kleine box geeft.
Ik blijf maar doorgaan over de kilomax omdat deze slechts 220 euro kost en erg robust is gemaakt voor een leven lang maximaal knallen. En deze driver heeft erg goede parameters voor bodem diep laag. Xmax 300 watt 120dB.

-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Volgens mij moet het wel wat dieper gaan om onder die infinity's te spelen
Die Aurasound is met 1000 euro bidget niet echt een optie, aangezien de driver 800,- kost en er minimaal 3200 Watt versterking op zou moeten... Het setje in de link is geloof ik 1200,- en vrij compleet.
Het DSP systeem bij de serieus sub is ook al bijna 800 ex woofers en constructie materialen.
Beetje betaalbare woofers lijkt me slim, en dan een mooi versterker + DSP gedeelte daarbij zoeken, of andersom
Die Aurasound is met 1000 euro bidget niet echt een optie, aangezien de driver 800,- kost en er minimaal 3200 Watt versterking op zou moeten... Het setje in de link is geloof ik 1200,- en vrij compleet.
Het DSP systeem bij de serieus sub is ook al bijna 800 ex woofers en constructie materialen.
Beetje betaalbare woofers lijkt me slim, en dan een mooi versterker + DSP gedeelte daarbij zoeken, of andersom
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Zelf ben ik bezig met een project van vier gesloten subs (afm. 50 * 50 * 35) met de Faital Pro 18HP1040. Een hele chique driver met neodymium magneet. Toen ik begon met het project had ik betrekkelijk veel ruimte. Nu niet meer, dus ik heb er straks twee over. Wellicht is het wat voor je. Ik heb er een hele zware versterker bij, zowel in gewicht als vermogen (35 kg. en twee keer 1000 Watt @ 2 ohm).
http://www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=148
Verder kan ik het advies voor EQ onderschrijven. Het mooiste laag krijg je als je staande golven wegwerkt!
http://www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=148
Verder kan ik het advies voor EQ onderschrijven. Het mooiste laag krijg je als je staande golven wegwerkt!
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
tot hoe diep zou die aurasound gaan?wouter schreef:Volgens mij moet het wel wat dieper gaan om onder die infinity's te spelen![]()
Die Aurasound is met 1000 euro bidget niet echt een optie, aangezien de driver 800,- kost en er minimaal 3200 Watt versterking op zou moeten... Het setje in de link is geloof ik 1200,- en vrij compleet.
Het DSP systeem bij de serieus sub is ook al bijna 800 ex woofers en constructie materialen.
Beetje betaalbare woofers lijkt me slim, en dan een mooi versterker + DSP gedeelte daarbij zoeken, of andersom
dsp-kost valt weg, want ik heb hier de emotiva umc-1 processor staan!
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Met correctie kun je een woofer zo diep laten gaan als je zelf wilt. De grenzen worden bepaald door je versterkervermogen, de efficiëntie en de maximale luchtverplaatsing.
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: welke driver & type kast heb ik nodig? muzikale sub
Kunnen niet veel meer dan de CSS SDX15.FloR schreef:
tot hoe diep zou die aurasound gaan?
dsp-kost valt weg, want ik heb hier de emotiva umc-1 processor staan!
Jij hebt op voorhand de ruimte gereserveerd in de schouw, maar ook al cornerwoofers overwogen
Met meerdere is dat echt een aanvulling op jouw 4x12" die jij al heb staan
