welke hypex voor de subwoofer?
Moderator: Beheerdersteam
welke hypex voor de subwoofer?
Hello iedereen,
Ik vraag mij af welke hypex-versterker het beste is voor de versterking van een subwoofer.
Als ik kijk op de site, dan heb je de typische power amplifier, klasse D, bv. de DS-8.0.
Deze levert 800W rms, maar wat is bv. de stroom die dit toestel kan leveren? Want daar draait het toch om bij het versterken van subs?
Of kies je beter een versterker uit de UCD reeks?
Is dan bv. de UCD700 een betere optie? De RMS waarde is 700Watt, maar de output-current is "slechts" 28 ampere.
Of als je kijkt, je hebt ook de UCD2K, deze is +2000Watt RMS, output current 50 ampere?
Ik vraag mij af welke hypex-versterker het beste is voor de versterking van een subwoofer.
Als ik kijk op de site, dan heb je de typische power amplifier, klasse D, bv. de DS-8.0.
Deze levert 800W rms, maar wat is bv. de stroom die dit toestel kan leveren? Want daar draait het toch om bij het versterken van subs?
Of kies je beter een versterker uit de UCD reeks?
Is dan bv. de UCD700 een betere optie? De RMS waarde is 700Watt, maar de output-current is "slechts" 28 ampere.
Of als je kijkt, je hebt ook de UCD2K, deze is +2000Watt RMS, output current 50 ampere?
Re: welke hypex voor de subwoofer?
De DS8.0 zou ik inzetten op de echt zware 15" en 18" units. De DS4.0 doet het prima op 12" en 15" units. De DS2.0 voor 8" tot 12". Eris dus zeker enige overlap mogelijk. Heb je al een woofer in gedachte? Dan is het makkelijker gericht advies te geven.
Groeten Walter
Groeten Walter
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Bedankt voor je reactie Walt.
Ik ben vollop informatie aan het opdoen, dus keuze voor een driver is nog niet vastgelegd. Het zal wel een gesloten kist zijn,
voorlopig denk ik aan de CCS SDX15, of de Precision Devices PD.2150, dat is een 21" jongen.
Heb alleszins flink wat vermogen nodig, want is hier nogal grote living.
Is de UCD reeks dan geen optie? Levert de DS-reeks meer amperes?
Ik ben vollop informatie aan het opdoen, dus keuze voor een driver is nog niet vastgelegd. Het zal wel een gesloten kist zijn,
voorlopig denk ik aan de CCS SDX15, of de Precision Devices PD.2150, dat is een 21" jongen.
Heb alleszins flink wat vermogen nodig, want is hier nogal grote living.
Is de UCD reeks dan geen optie? Levert de DS-reeks meer amperes?
Re: welke hypex voor de subwoofer?
De DS modules zijn reeds voorzien van de benodigde filters, basboost, subsonic etc. dat is dus ontzettend gebruiksvriendelijk en ook nog eens netjes inbouwbaar in de subkist.
Groeten Walter
Groeten Walter
Re: welke hypex voor de subwoofer?
ik heb het voordeel dat ik een soundprocessor ter beschikking heb: filteren, eq, .. is voor handen.Walt schreef:De DS modules zijn reeds voorzien van de benodigde filters, basboost, subsonic etc. dat is dus ontzettend gebruiksvriendelijk en ook nog eens netjes inbouwbaar in de subkist.
Groeten Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: welke hypex voor de subwoofer?
hangt ook af van de impedantie van de woofer. Hypex heeft in principe geen probleem met bv 2ohm, maar de max stroom blijft gelijk en de amp zal dus bij 2ohm minder vermogen leveren dan bij 4ohm bv. wat dat betreft zit er wat verschil tussen de UcD700 en de DS8, maar m'n geheugen laat me ff in de steek nu, dus dat moet je even tegoed houden.
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Ik heb hier een HK 2400, die levert bridged bij 2Ohm 440watt,
maar die kan wel 100 Ampere leveren.
Als ik zo'n DS8 bekijk, die levert 800Watt bij 4 ohm, maar die geeft max 58 ampere.
Hoe verhouden die twee zich nu? Is mijn HK sterker dan de DS8, nee toch? Geeft minder wattage, maar kan wel meer stroom leveren.
Wie helpt mij even?
maar die kan wel 100 Ampere leveren.
Als ik zo'n DS8 bekijk, die levert 800Watt bij 4 ohm, maar die geeft max 58 ampere.
Hoe verhouden die twee zich nu? Is mijn HK sterker dan de DS8, nee toch? Geeft minder wattage, maar kan wel meer stroom leveren.
Wie helpt mij even?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: welke hypex voor de subwoofer?
je moet het opgegeven vermogen vergelijken met gelijke belasting kwa impedantie, dus beide bij 2ohm bv.
de DS8 is beperkt in de te leveren stroom, meer nog dat de UcD700 omdat de DS8.0 gebrugd is.
de DS8 is beperkt in de te leveren stroom, meer nog dat de UcD700 omdat de DS8.0 gebrugd is.
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Hey Herkjan,Henkjan schreef:je moet het opgegeven vermogen vergelijken met gelijke belasting kwa impedantie, dus beide bij 2ohm bv.
de DS8 is beperkt in de te leveren stroom, meer nog dat de UcD700 omdat de DS8.0 gebrugd is.
dank voor je reply.
Als ik kijk bij gelijke belastingen:
* de HK levert een dikke 200Watt bij 4 ohm - 100 ampere
* de DS8 levert 800 Watt bij 4 ohm, maar kan slecht de helft in ampere leveren.
Ik snap niet hoe die DS8 zoveel vermogen haalt, in tegenstelling tot het feit dat hij "slechts" 59 ampere kan leveren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: welke hypex voor de subwoofer?
als je 59A door 4ohm heen wil krijgen, moet je toch een flinke spanning aanleggen, 236V ongeveer. en dan zit je toch al ruim boven die 800W....
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Veel stroom kan twee dingen betekenen: Harder kunnen spelen (maar dan heb je een versterker nodig die HEEL veel spanning kan leveren ook en dan ga je vaak richting de vele KW's als je over 100A praat).FloR schreef:Ik heb hier een HK 2400, die levert bridged bij 2Ohm 440watt,
maar die kan wel 100 Ampere leveren.
Als ik zo'n DS8 bekijk, die levert 800Watt bij 4 ohm, maar die geeft max 58 ampere.
Hoe verhouden die twee zich nu? Is mijn HK sterker dan de DS8, nee toch? Geeft minder wattage, maar kan wel meer stroom leveren.
Wie helpt mij even?
Daarnaast kan zo'n versterker vaak makkelijker met 'moeilijke <4ohm speakers omgaan. Voor 800 watt bij 4 ohm heb je zo'n 56 Volt spanning nodig en er loopt dan 14 Ampere. Als de impendantie 2ohm is, zou het vermogen 1600watt moeten zijn bij een 100% ideale versterker. Dan moet-ie 28A leveren en bij 1 ohm zelfs 56A (allemaal bij 56Volt). Dat gaat in theorie dus tot 1ohm goed. Eigenlijk is 30A al wel voldoende voor een 800W@4ohm versterker.
Waar die HK die stroomsterkte voor nodig heeft weet ik niet. Vermogen is het niet. Misschien om bij een half ampere nog stabiel te zijn ofzo? Maar dat is niet echt nodig. Het is een versterker, geen lasapparaat
Re: welke hypex voor de subwoofer?
OK, ik heb duidelijk niet goed gekeken, want anders klopt de wet van Ohm niet meerHenkjan schreef:als je 59A door 4ohm heen wil krijgen, moet je toch een flinke spanning aanleggen, 236V ongeveer. en dan zit je toch al ruim boven die 800W....
Even nagekeken: de HK 2400 levert gebrugd bij 8 ohm 340 watt,
hij geeft per kanaal bij 2ohm 440watt.
Gebrugd bij 4ohm staat niet vermeld, maar als ik juist ben dan zal hij gebrugd bij 4 ohm zo rond de 700 watt geven?
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Hieronder even de specs van de HK2400

Ik denk wel dat het vermogen per kanaal bij 8ohm 120w is, bij 4 ohm 170w (zo staat het toch in mijn manual, dat lijkt logischer)
Het continu vermogen wordt aangegeven bij 8ohm gebrugd. Nu is deze versterker perfect te gebruiken bij 4ohm in bridged mode (zo gebruik ik hem hier al jaren)
Kan iemand op basis van de gegevens hierboven inschatten hoeveel RMS vermogen deze zal geven bij 4ohm ipv 8ohm?
(let ook dat hij 100 ampere kan leveren indien nodig)

Ik denk wel dat het vermogen per kanaal bij 8ohm 120w is, bij 4 ohm 170w (zo staat het toch in mijn manual, dat lijkt logischer)
Het continu vermogen wordt aangegeven bij 8ohm gebrugd. Nu is deze versterker perfect te gebruiken bij 4ohm in bridged mode (zo gebruik ik hem hier al jaren)
Kan iemand op basis van de gegevens hierboven inschatten hoeveel RMS vermogen deze zal geven bij 4ohm ipv 8ohm?
(let ook dat hij 100 ampere kan leveren indien nodig)
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Ik vind die specs er niet echt goed uit zien. 170 watt bij 8ohm en dan 340 watt bij 8ohm gebrugd is logisch (de versterker ziet dan eigenlijk een 4ohm impedantie).
Logisch zou zijn dat het vermogen in stereo bij 4ohm dan 340 watt is en gebrugd 780. Dat is wat een ideale versterker zou doen. Nu is geen enkele versterker ideaal, maar dit is wel heel ver van ideaal.
Ik heb een beetje het idee dat die high-current meer marketing dan engineering is. Niet dat het een slechte versterker is hoor, maar wat is nu precies het nut als het niet resulteert in een hoog continuvermogen bij lage impedanties?
Logisch zou zijn dat het vermogen in stereo bij 4ohm dan 340 watt is en gebrugd 780. Dat is wat een ideale versterker zou doen. Nu is geen enkele versterker ideaal, maar dit is wel heel ver van ideaal.
Ik heb een beetje het idee dat die high-current meer marketing dan engineering is. Niet dat het een slechte versterker is hoor, maar wat is nu precies het nut als het niet resulteert in een hoog continuvermogen bij lage impedanties?
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Dat is keiharde taal voor mijn HK's. Toch vind ik dat ze heel goed overweg kunnen met mijn kappa's; dus zo dramatisch zijn ze nietJvS schreef:Ik vind die specs er niet echt goed uit zien. 170 watt bij 8ohm en dan 340 watt bij 8ohm gebrugd is logisch (de versterker ziet dan eigenlijk een 4ohm impedantie).
Logisch zou zijn dat het vermogen in stereo bij 4ohm dan 340 watt is en gebrugd 780. Dat is wat een ideale versterker zou doen. Nu is geen enkele versterker ideaal, maar dit is wel heel ver van ideaal.
Ik heb een beetje het idee dat die high-current meer marketing dan engineering is. Niet dat het een slechte versterker is hoor, maar wat is nu precies het nut als het niet resulteert in een hoog continuvermogen bij lage impedanties?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: welke hypex voor de subwoofer?
Ik denk dat een UCD700 er in elk geval rondjes omheen loopt
.
