Ik ben laatst op een groot probleem gestuit en het is voor mij echt een mysterie wat de oorzaak er nu van kan zijn.
Zo ben ik voor de grap eens gaan bepalen waar precies nu de luister-as zit bij twee onafgemaakte projecten, de Sonos 2-weg en de Peerless HDS152/Seas DXT 2-weg
Tot mijn grote verbazing (en deels opluchting
Niet tussen tweeter en woofer in, Maar loodrecht op de as van de akoestische centra's!
Schematisch ziet dat er zo uit: Dit is wat ik bij een ompooltest op de werkelijke luister-as krijg: En de optelling van woofer & tweeter: Metingen aan de Sonos 2-weg laten hetzelfde verhaal zien, de echte luister-as blijkt iets omlaag gekanteld te zijn en loodrecht op de as van de akoestische centra's te zitten.
Het is net alsof ik een textbook filter heb genomen, zonder enige rekening te houden met het faseverschil tussen tweeter en woofer.
Heel gek want ik heb voor het berekenen van het filter de volgende stappen nauwkeurig gevolgd:
- 1) Woofer en tweeter apart opgemeten, microfoon precies tussen woofer en tweeter in geplaatst op ca. 1m afstand. Opstelling is compleet met rust gelaten tijdens de metingen.
2) Voor het exporteren naar FRD bestanden de 1ste marker op exact dezelfde frame gezet, net voor het begin van de impuls, en de 2e marker net voor de 1e reflectie gezet.
3) In SpeakerWorkshop het filter ontworpen zodat de fase van woofer en tweeter mooi overlapt (alle krediet gaat naar Jeroen_D
), daarbij de offset van woofer en tweeter op 0 gelaten.
Met het faseverschil wordt immers rekening gehouden door deze mee te nemen in de metingen.
Ik weet wel dat de verticale lobbing afhankelijk is van de manier van filteren, maar dat zou bij een asymmetrische filter toch niet uit moeten maken (aangezien de 'hoofdlob' dan op de meet-as moet zitten)?
Deels is het gelukkig ook een opluchting, want dit betekend dat ik de ontwerpen alleen maar beter kan laten klinken
Misschien is iemand op de hoogte van een funky bug in Arta of Speakerworkshop die dit kan veroorzaken?