Als je echter die verhouding neemt klopt het niet.
Build topic MiniDSP kit
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
JA die pagina heb ik al een paar keer doorgenomen
Als je echter die verhouding neemt klopt het niet.
Als je echter die verhouding neemt klopt het niet.
Re: Build topic MiniDSP kit
Wat klopt er niet? Als ik de waardes van mijn spreadsheet invul in de plugin krijg ik dezelfde grafiek als van het tooltje.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Ik vergelijk de waardes met de waardes van AnaDigFit.
Die komen niet overeen. Als ik echter de waardes invul krijg je inderdaad redelijk dezelfde curve.
Ik vraag me alleen af waar dat verschil in zit?
Je ziet ook in de grafiek dat hij net niet helemaal klopt.
Andere vraag is waar dit dus significant fout gaat.
Die komen niet overeen. Als ik echter de waardes invul krijg je inderdaad redelijk dezelfde curve.
Ik vraag me alleen af waar dat verschil in zit?
Je ziet ook in de grafiek dat hij net niet helemaal klopt.
Andere vraag is waar dit dus significant fout gaat.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Waarschijnlijk dan ja.
Maar blijf het typisch vinden.
Zoiets moet toch exact kunnen?
(wat is die grafiek van miniDSP trouwens volkomen nutteloos. Veel te dik en te klein)
edit:
Na nog een keer lezen heeft het volgens mij met het aantal bits te maken.
De link leg ik nog niet helemaal, maar langzaam wordt het duidelijk
(zo ook het kopje "Overflow, Underflow and Clipping")
Maar blijf het typisch vinden.
Zoiets moet toch exact kunnen?
(wat is die grafiek van miniDSP trouwens volkomen nutteloos. Veel te dik en te klein)
edit:
Na nog een keer lezen heeft het volgens mij met het aantal bits te maken.
De link leg ik nog niet helemaal, maar langzaam wordt het duidelijk
(zo ook het kopje "Overflow, Underflow and Clipping")
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
vergelijk anders met de Hypex software (ook een slechte grafiek, ik weet het), daar hoef je alleen de pole en zero f en q in te vullen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Volgende uitdaging is natuurlijk een RIAA curve 
Trouwens, misschien leuk om excel sheetje te delen op minidsp forum?
Of houden we het lekker onder ons?

Trouwens, misschien leuk om excel sheetje te delen op minidsp forum?
Of houden we het lekker onder ons?
Re: Build topic MiniDSP kit
Hier zie je alle tooltjes met dezelfde waarden ingevoerd. In het spreadsheet moet anders dan eerder vermeld bij HP/LP de waarde 1 worden ingevuld (dus niet -1).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Resultaat heb ik idd ook, is kwestie van afronden.
Vreemd, ik vraag me dan af hoe dat progje dan rekent.
Vreemd, ik vraag me dan af hoe dat progje dan rekent.
Re: Build topic MiniDSP kit
Misschien is de library van dat progje wat minder nauwkeurig dan Excel?
Ik heb bijgevoegde versie op het MiniDSP forum geknald. Misschien komt daar nog wat nuttige feedback vandaan.
Ik heb bijgevoegde versie op het MiniDSP forum geknald. Misschien komt daar nog wat nuttige feedback vandaan.
- Bijlagen
-
- LT-digital-coefs.xls
- (27.5 KiB) 87 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Nou ehm, het is enkel wat kwadrateren, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken.
Dat is nou niet bijster boeiend.
Overigens, als we heel letterlijk significantie toepassen, mogen we niet verder gaan dan 2 decimalen
(eigenlijk geen, aangezien de frequentie gehele getallen zijn
)
Hoe zit het nu met dat aantal bits? (en dus je verhouding Fs/Fc)
Overigens een directe consequentie van die Fc is natuurlijk dat filters voor de hogere frequenties meer "vervormen".
Dat is nou niet bijster boeiend.
Overigens, als we heel letterlijk significantie toepassen, mogen we niet verder gaan dan 2 decimalen
Hoe zit het nu met dat aantal bits? (en dus je verhouding Fs/Fc)
Overigens een directe consequentie van die Fc is natuurlijk dat filters voor de hogere frequenties meer "vervormen".
Re: Build topic MiniDSP kit
Maar ook wat tangens en pi. Misschien rekent Excel met meer cijfers achter de komma.b_force schreef:Nou ehm, het is enkel wat kwadrateren, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken.
Dat is nou niet bijster boeiend.
Overigens, als we heel letterlijk significantie toepassen, mogen we niet verder gaan dan 2 decimalen(eigenlijk geen, aangezien de frequentie gehele getallen zijn
)
Je kunt met Fc spelen in het AnaDigFiltN tooltje. Verder heb ik er weinig verstand van. Ik heb alleen maar de formules overgezet naar een spreadsheet.b_force schreef:Hoe zit het nu met dat aantal bits? (en dus je verhouding Fs/Fc)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Die was ik even vergeten. Maar het gaat "al" fout bij de 4e decimaal.knuisje schreef:Maar ook wat tangens en pi. Misschien rekent Excel met meer cijfers achter de komma.
Zal dan denk ik aan Pi liggen. (tangens is gewoon een bepaalde bewerking)
Re: Build topic MiniDSP kit
Dat zou je logisch gezien wel zeggen ja. Maar wellicht is dit voor een LT niet zo erg omdat je die op lage frequenties gebruikt?b_force schreef:Overigens een directe consequentie van die Fc is natuurlijk dat filters voor de hogere frequenties meer "vervormen".
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Niet voor een LT, maar wel voor bv EQ's of low/high-pass filters.knuisje schreef:Dat zou je logisch gezien wel zeggen ja. Maar wellicht is dit voor een LT niet zo erg omdat je die op lage frequenties gebruikt?b_force schreef:Overigens een directe consequentie van die Fc is natuurlijk dat filters voor de hogere frequenties meer "vervormen".
Aantal bits is wel belangrijk, aangezien te weinig bits sowieso leiden tot clipping.
Aangezien met meerdere stages (in cascade) erger wordt, voel je dus ook direct al aan dat je problemen krijgt bij hogere orde filters.
-
transphere
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49
Re: Build topic MiniDSP kit
Hoe converteer je precies de analoge coeffienten naar de digitale? Bilineare transformatie? Kan ik zo 1-2-3 niet uit het spreadsheetje halen.knuisje schreef:Je kunt met Fc spelen in het AnaDigFiltN tooltje. Verder heb ik er weinig verstand van. Ik heb alleen maar de formules overgezet naar een spreadsheet.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Ja.transphere schreef:Hoe converteer je precies de analoge coeffienten naar de digitale? Bilineare transformatie? Kan ik zo 1-2-3 niet uit het spreadsheetje halen.knuisje schreef:Je kunt met Fc spelen in het AnaDigFiltN tooltje. Verder heb ik er weinig verstand van. Ik heb alleen maar de formules overgezet naar een spreadsheet.
Lees het artikel even.
http://www.beis.de/Elektronik/Filter/An ... AnaDigFilt
(is wat duidelijk dan enkel een klein rood woordje dit
Hier overigens nog de nodige uitleg er over in een docje:
http://www.cs.man.ac.uk/~barry/mydocs/C ... /nDSP6.doc
-
transphere
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49
Re: Build topic MiniDSP kit
Sorry, tooltje was mijn eigen suggestie maar zelf nooit het artikel goed doorgenomen. Het probleem zit m waarschijnlijk in het prewarpen. Bij conversie van het s-domein (analoog) naar het z-domein (digitaal) moet simpel gezegd de oneindige analoge frequentieresponse in een eindige digitale frequentieresponse gecomprimeerd worden. Hiervoor wordt de tangens gebruikt die in de berekening correctiefactor gn oplevert.
Bij normale filters (lowpaas, highpass) is er sprake van een duidelijke -3dB frequentie. Bij een LT is dit wat minder het geval, al is duidelijk dat het filter zijn werk doet tussen de bron-kantelfrequentie (die van de behuizing) en die van het target (gewenste 'gesimuleerde' behuizing). Waarschijnlijk als je voor Fc een waarde tussen deze twee kantelfrequenties kiest moeten de coefficienten nauwkeuriger worden. Bij filters op lage frequenties maakt deze correctie niet een heel groot verschil, bij hoge frequenties zal de afwijking tussen digitale response en analoge repsonse zonder goede prewarping groter zijn.
Bij normale filters (lowpaas, highpass) is er sprake van een duidelijke -3dB frequentie. Bij een LT is dit wat minder het geval, al is duidelijk dat het filter zijn werk doet tussen de bron-kantelfrequentie (die van de behuizing) en die van het target (gewenste 'gesimuleerde' behuizing). Waarschijnlijk als je voor Fc een waarde tussen deze twee kantelfrequenties kiest moeten de coefficienten nauwkeuriger worden. Bij filters op lage frequenties maakt deze correctie niet een heel groot verschil, bij hoge frequenties zal de afwijking tussen digitale response en analoge repsonse zonder goede prewarping groter zijn.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
Daar begon ik in eerste instantie idd mee.
De grote vraag is dus, wat nog "precies" is. 1% nauwkeurigheid lijkt mij meer dan zat.
Uit het artikel heb ik begrepen dat dat verstopt zit in het aantal bits en dus de verhouding Fs/Fc.
De grote vraag is dus, wat nog "precies" is. 1% nauwkeurigheid lijkt mij meer dan zat.
Uit het artikel heb ik begrepen dat dat verstopt zit in het aantal bits en dus de verhouding Fs/Fc.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
welke functie had dit moeten zijn?b_force schreef:Ik zie hier trouwens wel een fors verschil
-
transphere
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 03 aug 2010, 14:49
Re: Build topic MiniDSP kit
Bij hoge Fc tenopzichte van Fs zal een kleine afwijking in de keuze van Fc een grotere afwijking in de response tot gevolg hebben. Bij een lowshelf hoef je je niet druk te maken, bij een highshelf moet je hier wel rekening mee houden. Het aantal bits heeft invloed op de nauwkeurigheid van de response aangezien de coefficienten gequantiseerd zullen worden. De nauwkeigheid van de prewarping is echter niet afhankelijk van die bits, dit is een stap die je neemt voor de berekening (en quantisering) van de coefficienten.
Het vergelijken van dit soort plaatjes is altijd lastig. Het is in eerste instantie de vraag hoe nauwkeurig de grafiek getekend wordt, vaak is het slechts een benadering van de daadwerkelijke response. Ook kan een andere keuze in type omzetting van analoge naar digitale coefficienten (bilin. transform, impulse invariance) een groot verschil veroorzaken. Tenslotte bepaalt ook de implementatie van het filter zelf (Direct-Form, Lattice) de nauwkeurigheid van het filter. Laagfrequente filters zijn berucht voor hun quantisatie-gevoeligheid en Direct-Form I is niet de meest robuuste implementatie.
Het vergelijken van dit soort plaatjes is altijd lastig. Het is in eerste instantie de vraag hoe nauwkeurig de grafiek getekend wordt, vaak is het slechts een benadering van de daadwerkelijke response. Ook kan een andere keuze in type omzetting van analoge naar digitale coefficienten (bilin. transform, impulse invariance) een groot verschil veroorzaken. Tenslotte bepaalt ook de implementatie van het filter zelf (Direct-Form, Lattice) de nauwkeurigheid van het filter. Laagfrequente filters zijn berucht voor hun quantisatie-gevoeligheid en Direct-Form I is niet de meest robuuste implementatie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
de waarde van Fc heeft minimaal effect op de uiteindelijke coëfficienten, zie bijgevoegde analyse
maar los daarvan, wat is Fc nou eigenlijk fysiek?
maar los daarvan, wat is Fc nou eigenlijk fysiek?
- Bijlagen
-
- LT-digital-coefs_gevoeligheidsanalyse.ods
- (17.61 KiB) 60 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic MiniDSP kit
ook een LT natuurlijk.Henkjan schreef:welke functie had dit moeten zijn?b_force schreef:Ik zie hier trouwens wel een fors verschil
f(0) = 52,312Hz
Q(0) = 0,702
f(p) = 30Hz
Q(p) = 0,707
Henkjan, zou je naar word2003 formaat kunnen saven ipv .ods?
Wat ik heb begrepen is Fc normaal gewoon je kantelpunt.
Maar transphere kan daar veel beter over vertellen dan ik heb ik al gemerkt
Als ze bij ons op school nu eens hadden verteld dat je dit er allemaal mee kon, was het vak een stuk minder saai geweest
Laatst gewijzigd door b_force op do 05 aug 2010, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
