het grote USB geluidskaart topic

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
Overigens als het om fantoomvoeding gaat kun je dat voor de Behringer/Superlux/Dayton ook prima maken met twee 9V batterijtjes, 2 weerstandenden en 2 elco'tjes.
Jij hebt daar toch al eens een schema(tje) voor gepost, heb je dat plaatje nog en zou je dat hier willen plaatsen :?:
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door MBG Verhoeven »

Nu het hier toch over de USB voeding gaat, ik lees in oude reviews van de M-audio Fast track dat het apparaat gevoelig is voor slechte USB voedingen.
Tevens zou er best wat stroom gaan lopen wat voor ongeplande reboots zou kunnen zorgen.. Zelf heb ik dit met andere USB apparaten ook wel eens gehad, niet echt plezant.

Mijn vraag is als volgt: Geld dit ook voor de huidige versie?
http://www.thomann.de/gb/maudio_fast_track.htm (rond de 100 euro)

En is USB 2.0 en een aparte adapter de meerwaarde van een EMU tracker Pre waard?
http://www.studiodedijk.nl/nieuws/emutrackerpre.html (rond de 140 euro)

Let op, ik wil hem graag ook gebruiken als externe geluidskaart voor mijn muziekcollectie. Dus niet puur voor meetdoeleinden.
Iemand ervaringen, alternatieven of meningen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door Pjotr »

Ha MBG Verhoeven,

Gebruik even de zoekfunctie. Ik heb die Tracker Pre i.c.m. IBF EMM-8 en over al je vragen m.b.t. tot deze al eens wat geschreven.

@Sark,

Dat was volgens mij een schema om de IBF of electret kapseltje op 48V phantom te laten werken. Als ik even tijd heb maak wel even een schema'tje van het weekend.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Wat betreft de EMU Tracker Pre
Die draait hier al een half jaar zonder extra voeding :)
Werkend helemaal prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Wat betreft de EMU Tracker Pre
Die draait hier al een half jaar zonder extra voeding :)
Werkend helemaal prima.
Gaan we weer: Hier niet, dan default ie naar USB1.1 --> Misschien toch wel handige om die oude draadjes er op na te lezen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Wat betreft de EMU Tracker Pre
Die draait hier al een half jaar zonder extra voeding :)
Werkend helemaal prima.
Gaan we weer: Hier niet, dan default ie naar USB1.1 --> Misschien toch wel handige om die oude draadjes er op na te lezen.
Typisch....
Ook op mij laptop (met win7) werkt hij goed?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door Pjotr »

Ja Bart, maar daar koopt MBG Verhoeven niet zo veel voor. Dat het bij jou werkt zegt toch nog niet dat het bij hem werkt? Zeker omdat het niet altijd zonder meer goed werkt. We hebben het daar al uitgebreid over gehad. Die discussie hoeven we toch niet te gaan herhalen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Ja Bart, maar daar koopt MBG Verhoeven niet zo veel voor. Dat het bij jou werkt zegt toch nog niet dat het bij hem werkt? Zeker omdat het niet altijd zonder meer goed werkt. We hebben het daar al uitgebreid over gehad. Die discussie hoeven we toch niet te gaan herhalen?
Nee was mijn bedoeling ook niet hoor :wink:
Hoewel hij wel vroeg:
En is USB 2.0 en een aparte adapter de meerwaarde van een EMU tracker Pre waard?
Al wil ik toevoegen dat ik de aansluitingen van de Tracker Pre niet handig vind.
Om die reden pak ik sneller de goedkope Audiolink
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door MBG Verhoeven »

Ik heb de discussie uit het oude topic er eens op nagelezen.

Voor referentie van anderen, dit topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... racker+pre (zie pag. 3/4 oid)

Wat ik tot nog toe weet:

E-Mu tracker pre (140euro)

-24bit/192kHz A/D D/A
-USB 2.0, maar werkt (b_force en pjotr) soms wel soms niet volledig op 2.0 zonder externe voeding
-2 lijn/mic (voorversterker) inputs (XLR)
-Zonder extra mic-pre geen 2-kanaals metingen mogelijk door het feit dat als je de jackplug ingang met 5v voeding gebruikt de andere ingangen niet werken?

Wil hem voornamelijk gebruiken als DAC voor muziek. Eventueel om te meten.

Concurrenten:

http://www.thomann.de/gb/maudio_fast_track.htm (100euro)
-24bit/48kHz
-USB 1.1
-XLR en plug ingang
-mic pre (phantom voeding)

http://www.thomann.de/gb/maudio_fast_track_pro.htm (140euro)
-24bit/48kHz (96kHz in stereo)
-USB 1.1
-2x XLR en verschillende cinch ingangen
-mic pre (phantom voeding)
-S/PDIF in/uitgang

Of misschien:
http://www.thomann.de/gb/cakewalk_ua_25_ex_cw.htm (185 euro)

Of zonder phantom alleen voor muziek:
http://www.thomann.de/gb/esi_u24_xl.htm - iemand een idee over de kwaliteit van dit apparaat?
+
een Behringer UCA202 om te meten :)

Belangrijkste vragen:
Verschil in geluidskwaliteit tussen m-audio en E-MU apparaten?
2-kanaals metingen met de E-MU en m-audio mogelijk?


Andere opties?:
http://www.behringer.com/EN/Products/FCA202.aspx (100euro) - firewire geen phantoom mic (heb ik ook niet nodig)
http://www.lexiconpro.com/product.php?id=7#specs (100euro) - geen phantoom, geluidskwaliteit?
http://www.thomann.de/gb/alesis_io2.htm
http://www.terratec.net/en/products/tec ... _3246.html (250 euro) - veel in/uitgangen
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door CornelisJ »

In dit topic wordt gewezen op een andere aantrekkelijke optie, namelijk de Creative X-Fi Surround 5.1 USB.
24-bit / 96kHz sampling voor zowel opname als weergave, en wordt aangeboden vanaf circa 60 euro.
Laatst gewijzigd door CornelisJ op ma 23 aug 2010, 1:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door Henkjan »

heeft er nou al iemand wat ervaringen met de M-Audio Fast Track? of klopt m'n gevoel dat je daar geen impedantie meting mee kan doen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door b_force »

Waarom zou je daar geen impedanties mee kunnen meten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Henkjan »

omdat ik maar 1 line ingang zie, de ander is de mic ingang
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
die was me net ook al opgevallen
http://nl.yamaha.com/nl/products/music_ ... e=overview
lijkt me wel een aardige voor 99 euri
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door b_force »

Ik vind ehm spuuglelijk :? (maar zal best werken denk ik)

Hij is trouwens ook "maar" USB AUDIO 1.1, 16bit/44.1kHz
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door arjank »

Ik gebruik nu mijn focusrite Sapphire een zeer goede home-studio/geluidskaart(firewire) http://www.musicdeals.nl/product/focusrite-saffire-le/ niet goedkoop wel goed.

Voorheen gebruikte ik een terratec Aureon 7.1 space, een pci kaart met zeer goede specs. Als je hier nog aan kunt komen zou ik hem zeker kopen!!!
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Helmuth »

De uca 202 gebruik ik ook gaat redelijk goed. Ik heb nog 24bit creative usb kaarten liggen maar daar kan ik de software niet goed van installeren want hij loopt dan vast.

Dit is een mooie ruisarme kaart. M-audio

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Henkjan »

de fast track pro os nu in de aanbieding bij Feedback, 149 euri. echter daar zitten dus van die gecombineerde inputs op, dus moet je nog steeds kabels loshalen als je van accoustisch naar electrisch meten gaat (kom ik achter nu ik t ding thuis heb) en moet je achterop de 48V gaan uitzetten, wat ik persoonlijk een show stopper vind. :cry: ook de potmeter die input en output mixt is nou niet echt je van het als je wil meten. ik ga weer terug denk ik, om m om te ruilen voor:

de Phonic Firefly 302 USB:
http://www.feedback.nl/computer-audio/p ... ly-302-usb
http://www.phonic.com/en/firefly-302-usb.html
hoewel ook niet perfect, want dan moet je weer in de software de een analoge input uitzetten als je de mic gebruikt :(
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Martijn M »

Bart, sinds jouw onderzoekje is mijn Behringerkaartje prima bruikbaar. Daarvoor nogmaals bedankt.
Bij de impedantiemeting heb ik echter nog steeds iets geks. Hier onder de meting met periodic noise.
Periodic Noise.jpg
Er zit een hoop ruis in de meting. Daarom doe ik een meting met swepped sine, wat daar minder gevoelig voor is.
Swepped Sine.jpg
En inderdaad, minder rotzooi!
Maar... Wat gebeurt er boven 11 khz?
Verder, rond 1.4 en 2.4 khz zie je in beide metingen een lichte onregelmatigheid. Toch is de bij de meting met de swepped sine de fs beduidend lager! Deze komt overeen met de datasheet en de meting van de Hobby Hifi, die beide ongeveer 100 hz aangeven.

Wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door b_force »

Heb je niets toevallig iets veranderd zodat je weer opnieuw moet kalibreren? (zo ziet het er namelijk wel uit).
Ik heb volgens mij geen verschil tussen een ruisburst en een sinus sweep.
Moet dadelijk toch meten, dus kan ik gelijk even voor je kijken :)

Om een heel strakke curve te nemen moet je gewoon lineair middelen.
Ik zet hem altijd op veel en stop hem als hij mooi genoeg is.
Zeker dat midiplus kaartje heeft een stomme "onregelmatigheid" op 1kHz.
Gelukkig is deze redelijke willekeurig, dus gemiddelde gezien wordt zoiets dan nul 8)
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Chris_T »

Hmm erg vreemd, lijkt me ook heel sterk dat calibratie invloed heeft op de plek van de resonantiepiek.
Ik zal even kijken of dat verschil ook in mijn meetsetup voorkomt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door b_force »

Ik heb het natuurlijk over die sprong op 11kHz

Overigens, wat in HH staat hoeft nog absoluut niet waar te zijn.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Martijn M »

Ik moet elke keer dat ik STEPS opstart kalibreren. Zojuist heb ik ook weer gemeten en eerst gekalibreerd. Ik krijg weer hetzelfde rare gedrag bij ong. 11 khz. Ik hoop dat jij het snapt!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door b_force »

Wel met de klemmen bij de impedantie box open heh!
Plaats reactie