Verschillen T/S parameters
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Verschillen T/S parameters
De laatste tijd ben ik T/S parameters aan het meten van wat drivers die ik hier heb liggen.
De meesten komen overeen met de waardes uit de datasheets en/of metingen van anderen (bv Zaph en Hobby Hifi).
In elk geval fijn om te weten dat je dus prima met de "added mass" methode goeie metingen kunt krijgen.
Vandaag was ik echter de Vifa XG18 aan het meten en deze verschilt echter wel.
Nu had ik al gezien dat de metingen van Zaph al anders waren dan van de datasheet. De metingen van HH destijds kwamen wel redelijk overeen met de datasheet.
Mijn metingen verschillen echter nog meer dan die van Zaph.
Wat opvalt is dat sowieso de Re hoger is en Qms, Qes en (natuurlijk) Qts.
Qts is bijna 0,6, van Zaph 0,48 en origineel/HH rond de 0,4.
Qms = 3, Qes = 0,7
Zaph: Qms = 2,3, Qes = 0,6
Dingen als Mms, BL en Cms verschillen niet veel met die van Zaph. Zelfs Vas komt overeen.
Rms verschilt wel iets, maar niet veel (1,32 Ns/m en 1,76 Ns/m)
Verschil zit dus voornamelijk in Re, Qms, Qes (en dus Qts)
Wat betekent dit concreet?
Dat je dus al een 45 liter gesloten kist nodig hebt tov een 17 liter kist.
Iemand enig idee?
De meesten komen overeen met de waardes uit de datasheets en/of metingen van anderen (bv Zaph en Hobby Hifi).
In elk geval fijn om te weten dat je dus prima met de "added mass" methode goeie metingen kunt krijgen.
Vandaag was ik echter de Vifa XG18 aan het meten en deze verschilt echter wel.
Nu had ik al gezien dat de metingen van Zaph al anders waren dan van de datasheet. De metingen van HH destijds kwamen wel redelijk overeen met de datasheet.
Mijn metingen verschillen echter nog meer dan die van Zaph.
Wat opvalt is dat sowieso de Re hoger is en Qms, Qes en (natuurlijk) Qts.
Qts is bijna 0,6, van Zaph 0,48 en origineel/HH rond de 0,4.
Qms = 3, Qes = 0,7
Zaph: Qms = 2,3, Qes = 0,6
Dingen als Mms, BL en Cms verschillen niet veel met die van Zaph. Zelfs Vas komt overeen.
Rms verschilt wel iets, maar niet veel (1,32 Ns/m en 1,76 Ns/m)
Verschil zit dus voornamelijk in Re, Qms, Qes (en dus Qts)
Wat betekent dit concreet?
Dat je dus al een 45 liter gesloten kist nodig hebt tov een 17 liter kist.
Iemand enig idee?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Verschillen T/S parameters
tja, soms worden door fabrikanten veranderingen aan modellen doorgevoerd zonder dat daar wat aan het type nummer van te merken is... Visaton is daar ook een ster in
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat begrijp/weet ik.Henkjan schreef:tja, soms worden door fabrikanten veranderingen aan modellen doorgevoerd zonder dat daar wat aan het type nummer van te merken is... Visaton is daar ook een ster in
Soms zijn het ook fouten in datasheets. Dat was duidelijk te zien bij de metingen van de SDS serie van Peerless (en ook de breedbanders).
Die waren eerst heel anders, maar de nieuwe datasheets komen nu overeen met mijn metingen.
Dit is echter wel erg extreem. Het komt er op neer dat de XG18 dan totaal niet meer zinvol in een BR kan en enkel in een tamelijk grote of sterk gedempte gesloten kist.
(natuurlijk wel nog steeds in een TL of open baffle)
Hé, je meet ampje is af?
Ik neem aan dat je dit wel bij voldoende prik hebt gemeten? Iets van 3 V_rms? Mijn ervaring is dat als je met te weinig vermogen meet, je op een veel hogere Qts uitkomt dan bij ca 1 W nom bij sommige speakers.
Ik neem aan dat je dit wel bij voldoende prik hebt gemeten? Iets van 3 V_rms? Mijn ervaring is dat als je met te weinig vermogen meet, je op een veel hogere Qts uitkomt dan bij ca 1 W nom bij sommige speakers.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik heb al heel erg lang een meet amp staan.
Als je op tijd was geweest bij de workshop kon je mijn bakbeest ook zien
(daarom wil ik ook een kleinere voor onderweg/als ik bij iemand ben)
Ik heb gemeten bij meerdere spanningen.
Als ik kijk naar de andere drivers dan maakt het niet bijster veel uit welke spanning ik neem overigens.
Als je op tijd was geweest bij de workshop kon je mijn bakbeest ook zien
(daarom wil ik ook een kleinere voor onderweg/als ik bij iemand ben)
Ik heb gemeten bij meerdere spanningen.
Als ik kijk naar de andere drivers dan maakt het niet bijster veel uit welke spanning ik neem overigens.
En alle drivers zijn hetzelfde? Ik schreef ook: "...........bij sommige speakers".b_force schreef:Als ik kijk naar de andere drivers dan maakt het niet bijster veel uit welke spanning ik neem overigens.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Maakt sowieso niet uit, want ik heb met hoge en lage spanning gemeten. 
Onderling verschilt het paartje trouwens niet (of nauwelijks)
Ik heb ze net al een paar uur laten wapperen, maar ik zie weinig verandering.
Ok even een overzichtelijk lijstje gemaakt van de parameters die significant (meer dan 10%) verschillen).
Van mijn woofers is:
Rms -> 25% lager
Re -> 11% hoger
Qms -> 37% hoger
Qes -> 18% hoger
tov metingen van John Krutke. (als ik ga vergelijken met originele datasheet, kan ik bijna alles wel opschrijven)
Onderling verschilt het paartje trouwens niet (of nauwelijks)
Ik heb ze net al een paar uur laten wapperen, maar ik zie weinig verandering.
Ok even een overzichtelijk lijstje gemaakt van de parameters die significant (meer dan 10%) verschillen).
Van mijn woofers is:
Rms -> 25% lager
Re -> 11% hoger
Qms -> 37% hoger
Qes -> 18% hoger
tov metingen van John Krutke. (als ik ga vergelijken met originele datasheet, kan ik bijna alles wel opschrijven)
Laatst gewijzigd door b_force op wo 04 aug 2010, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Heb nog eens na zitten denken.
De veranderingen zijn vooral de Rms (en daardoor de Qms) en Re (daardoor Qes).
Rms is omgekeerdevenredig met Qms en Re is evenredig met Re. Dat zie je ook redelijk in mijn metingen.
De grote vraag is natuurlijk hoe het komt dat de mechanische weerstand is toegenomen, evenals de elektrische weerstand.
Dat de weerstand van de spreekspoel hoger is, betekent eigenlijk dat de draaddikte kleiner is, of dat er meer windingen zullen zijn.
Meer windingen resulteren tot een hogere Le. Nu meet ik met mijn multimeter een Le van 0,32mH en volgens LIMP is die 0,23mH. L2 = 0,46mH
Meet ik via RLC van LIMP op 1kHz = 0,47mH en 10kHz = 0,28mH.
Volgens zaph is die 0,85mH volgens hobby Hifi 0,43mH
(waarom is nergens te zien dat ik dit bericht vandaag bewerkt heb?)
De veranderingen zijn vooral de Rms (en daardoor de Qms) en Re (daardoor Qes).
Rms is omgekeerdevenredig met Qms en Re is evenredig met Re. Dat zie je ook redelijk in mijn metingen.
De grote vraag is natuurlijk hoe het komt dat de mechanische weerstand is toegenomen, evenals de elektrische weerstand.
Dat de weerstand van de spreekspoel hoger is, betekent eigenlijk dat de draaddikte kleiner is, of dat er meer windingen zullen zijn.
Meer windingen resulteren tot een hogere Le. Nu meet ik met mijn multimeter een Le van 0,32mH en volgens LIMP is die 0,23mH. L2 = 0,46mH
Meet ik via RLC van LIMP op 1kHz = 0,47mH en 10kHz = 0,28mH.
Volgens zaph is die 0,85mH volgens hobby Hifi 0,43mH
(waarom is nergens te zien dat ik dit bericht vandaag bewerkt heb?)
De diverse zelfinducties kan je het beste door bijv. Boxsim laten berekenen aan de hand van een impedantie-meting.
Het zijn academische grootheden, die door van alles bepaald worden, zoals wervelstromen en de EMK van de spoel.
Meet altijd bij een normaal geluidsniveau, als je 1W op een 90 dBspl speaker zet, moet je van de Arbo-wet gehoorbeschermers dragen! Als je bij je meting bijna niks hoort, heb je er ook niet veel aan; 0,1 Watt is een realistische waarde, ca. 1 Vrms is dus genoeg. De weerstand van de spreekspoel is zeer temperatuurgevoelig, vandaar dat je bij verschillende vermogens andere metingen krijgt.
Het zijn academische grootheden, die door van alles bepaald worden, zoals wervelstromen en de EMK van de spoel.
Meet altijd bij een normaal geluidsniveau, als je 1W op een 90 dBspl speaker zet, moet je van de Arbo-wet gehoorbeschermers dragen! Als je bij je meting bijna niks hoort, heb je er ook niet veel aan; 0,1 Watt is een realistische waarde, ca. 1 Vrms is dus genoeg. De weerstand van de spreekspoel is zeer temperatuurgevoelig, vandaar dat je bij verschillende vermogens andere metingen krijgt.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
(omdat je het bericht bewerkte voordat nieuwe reacties werden geplaatst)b_force schreef:(waarom is nergens te zien dat ik dit bericht vandaag bewerkt heb?)
Je was er zelf al achter dat vooral de mechanische weerstand hoger is. Ik kan me voorstellen dat het rubber van de rolrand hard en stijf wordt door ouderdom zonder gebruik. Je zou ze nog eens moeten meten na een behoorlijke tijd inspelen. Stel dat ze rubber gebruikt hebben dat dit gedrag vertoont zou je bijna geen driver hebben die hetzelfde meet.
Ik ben er zelf niet zo van overtuigd dat dit zoveel zou uitmaken.
- bartsegers
als je met de multimeter meet, meet je ook een deel weerstand van de meter zelf (kabels/draadjes)
Heb ik mezelf ook al eens mee vergist
Mijn goekope multimeter meet altijd 0,7 ohm bij kortsluiting
(ALS je het maar weet he
)
Heb ik mezelf ook al eens mee vergist
Mijn goekope multimeter meet altijd 0,7 ohm bij kortsluiting
(ALS je het maar weet he
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ben het eens dat het (bijna) niks uit maakt.]eep schreef:Je was er zelf al achter dat vooral de mechanische weerstand hoger is. Ik kan me voorstellen dat het rubber van de rolrand hard en stijf wordt door ouderdom zonder gebruik. Je zou ze nog eens moeten meten na een behoorlijke tijd inspelen. Stel dat ze rubber gebruikt hebben dat dit gedrag vertoont zou je bijna geen driver hebben die hetzelfde meet.
Ik had de driver een halve dag laten wapperen.
Daarna opnieuw gemeten en het resultaat was hetzelfde.
- Tom Magchielse
Zo te zien is de meting goed uitgevoerd, zodat er maar één conclusie overblijft: jouw drivers hebben echt afwijkende parameters. Bij gelijkblijvende Qm en een hogere Qe zou je inderdaad concluderen dat dit door een hogere Re komt.
Wat betreft de opmerkingen over de meetspanning: Als de ophangstijfheid (Cms) bij grote en kleine uitwijking hetzelfde is, kun je bij iedere redelijke spanning meten. Het opwarmeffect van de spreekspoel is tot vermogens van 1Watt vrij gering.
Hangt Cms wel sterk van de uitwijking af,b.v. bij breedbanders, dan moet de uitwijking tijdens de meting dus klein zijn, en zoveel mogelijk constant zijn. Dan is het beter met constante spanning te meten i.p.v. met constante stroom. In dat laatste geval piekt de uitwijking n.l sterk op Fs. Soms hangt Cms ook af van de frequentie. Dat treedt op bij ophangranden met veel weekmaker er in b.v. bij bas-midrange speakers. Er treedt dan kruiprek op.In dat geval moet je bij het gebruik van de added-mass methode er voor zorgen dat de resonantie bij meting met de extra massa niet extreem daalt, en ook hier is dan de constante-spanningsmethode beter. T-S parameters meten is helaas trickier dan je zou wensen.
groet, Tom
Wat betreft de opmerkingen over de meetspanning: Als de ophangstijfheid (Cms) bij grote en kleine uitwijking hetzelfde is, kun je bij iedere redelijke spanning meten. Het opwarmeffect van de spreekspoel is tot vermogens van 1Watt vrij gering.
Hangt Cms wel sterk van de uitwijking af,b.v. bij breedbanders, dan moet de uitwijking tijdens de meting dus klein zijn, en zoveel mogelijk constant zijn. Dan is het beter met constante spanning te meten i.p.v. met constante stroom. In dat laatste geval piekt de uitwijking n.l sterk op Fs. Soms hangt Cms ook af van de frequentie. Dat treedt op bij ophangranden met veel weekmaker er in b.v. bij bas-midrange speakers. Er treedt dan kruiprek op.In dat geval moet je bij het gebruik van de added-mass methode er voor zorgen dat de resonantie bij meting met de extra massa niet extreem daalt, en ook hier is dan de constante-spanningsmethode beter. T-S parameters meten is helaas trickier dan je zou wensen.
groet, Tom