De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

@ wouter, had ik dus al eerder gezien als dat jij aangaf via deze weg :mrgreen:

Desalniettemin bedankt, misschien ga ik eerst die aanpassing voor de tweeter doen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Is jouw kast smaller dan het origineel? Dan komt die bult namelijk nog weer anders te liggen...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Het oorspronkelijke ontwerp is 23 cm breed en mijn kastje is 20 cm, in had de indruk dat het met die DXT niet zoveel zou gaan uitmaken.

Zou dat echt de oorzaak zijn?, tenslotte heb ik hem gemeten op 2 cm van de tweeter.

Zie de meting, http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Nee, zoveel maakt dat echt niet uit en dan alleen op afstand.

Die metingen van jou zijn niet heel erg gelijkend, en het oplopende tophoog heb ik niet kunnen meten.
De Idunn meet in principe gelijk aan de publicatie op de site van seas.

Van dichtbij zul je een vlak verloop kunnen verwachten tussen 5 en 18 kHz...

Bij 20 cm breedte zou ik wel het filter zeker goed finetunen, en na de aanpassing we hier gedaan hebben lijkt het me sowieso goed om te kijken hoe je het filter zou kunnen aanpassen op jouw kastbreedte.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

@ Wouter, Naar aanleiding en gegevens van de meting die je bij het andere setje hebt gedaan, even een kleine update.

Ik heb even een dip gehad, stevig verkouden, koorts e.d., maar toch nog wel het 1 en ander op een rijtje gezet.

Ik heb de kast gemaakt zo als ik die in mijn hoofd had zitten, ik blijf eigen wijs. De kast met dan een aantal verstekken er in die eigenlijk niet met de decoupeerzaag gemaakt kunnen worden, ik ben dus ontzettend blij met bruislijm.
IMG_1007.JPG
Daarna heb ik ook de PR ik de zijkant gemonteerd zodat ik kon luisteren naar 2 relatief gelijke boxen voor wat betreft de inhoud.

Het is mij duidelijk geworden, het klonk voor geen meter
Het laag was afwezig, geen dynamiek, maar ja, ik wil het eerst zelf horen :mrgreen:

Nu dan de uitgezaagde delen weer op de oorspronkelijke plaats terug gezet en weer geluisterd.
IMG_1012.JPG
Naar aanleiding van de opmerking van Wouter voor wat betreft de breedte en mogelijk het afstraalgedrag, even geëxperimenteerd met een stukje mdf aan beide zijkanten, ik krijg dab duidelijk een breder front morgen eens kijken of we dat beter kunnen doen en het verschil mogelijk constateren, lijkt mij leuk.

Naar aanleiding van deze experimenten en mogelijk een vergelijk met een echt setje Idunn's eens komen tot een leuk resultaat.

Het lijkt er op dat de basreflex behuizing iets directer en wat meer punch geeft, en een groter gesloten volume meer rust.

Bij de DD8 mark ll is ook die optie met 25 liter, en ik denk dat met een filter dat dan beter is aangepast, voor wat ik wil bereiken er een mooi luidspreker setje kan ontstaan.

Morgen zien we wel verder
IMG_1011.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Test je wel met werkend filter?
Anders is het sowieso een beetje vreemd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

hannesie schreef:

Daarna heb ik ook de PR ik de zijkant gemonteerd zodat ik kon luisteren naar 2 relatief gelijke boxen voor wat betreft de inhoud.

Het is mij duidelijk geworden, het klonk voor geen meter
Het laag was afwezig, geen dynamiek, maar ja, ik wil het eerst zelf horen :mrgreen:
Een groter volume dan basreflex en dan met een PR leek me niet heel gunstig. In mijn beleving koppelt dat mooier aan in een relatief klein volume. Verder had ik al geconstateerd dat een groter volume nadelig is voor deze woofer, raak je dynamiek en impact kwijt ten koste van diepgang die onder de -3dB lijn zit. Dat is geen aanrader tenzij je heel dicht bij wanden moet werken met de opstelling.

Misschien dat een klein onderzoekje naar de Korona iets oplevert, 15cm met 17cm PR in redelijk volume:
Afbeelding

Die breedte van 20 naar 23 zou niet zo gek veel moeten doen. Die meting van jou zou ik eerst goed willen zien. Nu trek je conclusies terwijl er misschien iets anders aan de hand is. In iedergeval moeten de metingen redelijk overeenkomen met het origineel, zie het andere topic. Je zou het nieuwe filter anders ook eens moeten proberen, heeft meer rust en stabiliteit aangezien er een bult rond 2 kHz weg is en het hoog 1 dB zachter. Verder experimenteren is natuurlijk leuk maar wel moeilijk zonder origineel ernaast. Het auditief geheugen is niet zo betrouwbaar, al was jouw conclusie niet erg subjectief in je eigen voordeel :wink:

Belangrijker: Mooi dat je weer op de been bent, veel succes!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Vandaag was Speaker en Co weer bereikbaar, en dus even wat aanvullende materialen gehaald.

De meting van wouter in gedachte om eens te kijken wat er als resultaat bij mij zou te zien zijn.
Tevens nu een meting van de tweeter in de kast zonder filter
tweeter meten.jpg
Meting zonder filtercomponenten
DXT nieuw 2.JPG
Nu dan in de kast, en al wel het het andere gewijzigde filter voor het hoog en rendementsaanpassing.
50 cm.JPG
ter vergelijking een meting van de andere kast, zelfde opstelling oud filter.
oud filter 2.JPG
morgen maar eens de andere kast het filter wijzigen en luisteren
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Moeilijk om door de mic curve heen te kijken. Het is in ieder geval geen gecalibreerde curve, die tweeter loopt ongefilterd in het echt af en als Idunn loopt het hoog ook niet noemenswaardig op.

Apart is dat met de filteraanpassing die ik voorstel bij jouw meting het middengebied luider is, het gebied dat de woofer doet 800-2000 Hz is duidelijk luider terwijl daar geen aanpassing aan is. Heb je de mic verplaatst?

Persoonlijk zou ik met deze metingen weinig kunnen, alleen ter vergelijk wellicht. De (verwachte) verschillen zijn het tegenovergestelde van mijn metingen :-s
Misschien dat speaker en co voor jou als klant wel even een meting zou willen doen?

Edit: heb gister even naar het ontwerp van de Korona gekeken, die PR afstemming is in 20 liter en komt qua f3 overeen met de basreflex simulatie. Zo lang je daarbij in de buurt blijft kun je positieve effecten van de PR verwachten. Ik zou dus de Idunn tussen 16 en 18 liter maken met een PR in jouw geval. Let wel; ik heb nauwelijks ervaring met PR-en dus kan de plank hier wel mis slaan :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Naar aanleiding van de opmerkingen van Asterduc bij de Rapide en de wijziging die ik heb moeten aanbrengen gaan we wel weer even meten.

Nu dan op een serieuze manier :mrgreen:

Mijn zus heeft vanavond even een poosje geluisterd naar de kast gesloten van 25 liter en mede door de aanpassing van het hoog krijgt ze toch wel een indruk wat er komen gaat.

De grote gesloten kast die ik eerder liet zien, gaat het niet worden voor wat betreft het formaat, zij ziet meer in de kleine kast (14 liter) die ik haar al wel heb laten zien.
Als ze eventueel kleiner gaat wonen is dat dan praktischer, en ik heb dan als voorstel gedaan de BR pijp aan de onderkant te maken.

Ze kan ze dan eventueel dicht bij de muur zetten op de standaard die ik er bij ga maken.

Wilson audio heeft ook zo een oplossing met de BR, en het leek mij het mooist voor een optisch klein front.

@ Wouter, als ik de kleine kastjes heb, kan ik wel even een gat aan de zijkant maken voor die PR's ik ben zelf ook nieuwsgierig wat het dan gaat doen, het zou dan op 44Hz komen :)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door satefan »

Hallo Hannesie,

"De grote gesloten kast die ik eerder liet zien, gaat het niet worden voor wat betreft het formaat, zij ziet meer in de kleine kast (14 liter) die ik haar al wel heb laten zien."

Ik lees heel veel over t visuele aspect...maar wat vond de zus van t 'horen'?

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ze was verbaast over de details, en het ruimtelijke aspect, "je kan zo maar horen waar ze zitten bij het orkest".

Nu is het ook het verschil met wat zij nu heeft :oops:

Nu heb ik haar wel een paar hele beste opnames laten horen, slechte vallen wel door de mand.

Zij speelt ook in een orkest, en kan de dynamiek verschillen die ze hoorde best waarderen, realistisch vertelde zij.

Of het bij haar thuis ook zo gaat klinken is natuurlijk de vraag, zij heeft wel mijn oude CD speler met de TDA1541a dac-chip erin, dus als bron is dat wel goed.

Ik heb haar verteld dat het met de kleinere kastjes wel wat dynamischer gaat klinken in het laag, en daar heeft zij alle vertrouwen in :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb vandaag eens even gemeten, de filter constructie die ik had gaf wat problemen bij het inbouwen, en daarmee sneuvelde er een weerstand.
Bij het originele filter was er een waarde van 1 Ohm en de nieuwe waarde die bij het filter wat Wouter had geadviseerd was er een wijziging waarbij de waarde op 1,5 Ohm zou komen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... =30025&t=1

Het leek mij wel interessant om eens te kijken wat het zou doen bij het meten :)

Ik heb de hoogte en afstand van de microfoon op 1 meter gehouden op de as van de tweeter en alleen luidsprekers verwisseld.

Grappig is het verschil dan te zien
Idunn 1,5 ohm.JPG
en dan de verkeerde waarde in deze opzet.
Idunn 1 ohm.JPG
Ik zal maar weer eens bij Peter S&C langs moeten omdat ik door mijn lompe gedrag weerstanden naar de filistijnen help.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

hoe krijg je die curve nou weer voor elkaar? :-s
Edit: ik bedoel, het lijkt haast een zuigkring 11kHz, wat erg knap is... maar met enkel een grotereEdit: kleinere weerstand 'onmogelijk'

Met een 1 Ohm i.p.v. 1,5 Ohm loopt het hoog iets minder mooi af. De curve wordt vrij sterk bepaald door de verhouding tussen de serie- en parallelweerstand. Om de tweeter zachter te zetten met de juiste curve was het even zoeken, uiteindelijk gaf 1,5 Ohm voldoende verzwakking en een mooie curve i.c.m. met de kleine parallelweerstand.

Heb het verschil niet overzichtelijk maar heb wel wat metingen van verschillende aanpassingen voor de spanningsdeler, mocht je die willen zien - al weet ik niet meer wat wat is :wink:

Niet om vervelend te doen, maar met die metingen is iets goed mis of het is klankmatig niet in orde (al verwacht ik dat niet).

Edit: plaatje...
Idunn spanningsdelers.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op di 17 aug 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb maar even de tijd genomen om de kasten beide een formaat van 14 Liter te geven.
IMG_1026.JPG
IMG_1029.JPG
Ik heb ze ingekort en opnieuw gelijmt, wat is dat bruislijm toch lekker spul :) , foutjes en onregelmatigheden kan ik dan wat makkelijker oplossen

De BR poort nu op 16 cm en het filter in 2 secties opgedeeld.

Teven de aanpassing van het filter gedaan, en nu even gemeten en geluisterd.

De meting zo gedaan, althans ik hoop dat het goed is, zoals bij de Rapide's werd aanbevolen voor het hoog.
Idunn2.JPG
Daarna eens geprobeerd de totale frequentie te pakken, maar het lijkt dat de 2 kasten nog wel aardig verschillen.
Idunn B  Full 50 cm.JPG
Idunn A  Full 50 cm.JPG
Bij het luisteren viel mij op dat het laag al heel redelijk aanwezig was, vooral op wat hoger geluidsniveau en ik denk dat, nu met dat er alleen nog maar noppenschuim in zit, er nog wel wat vulling bij kan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb vandaag maar eens tijd besteed aan het afstemmen met het TWARON Elves Hair BAF wat ik had.

Ik heb nu in beide kasten 37 gram zitten, en ik wil er eigenlijk niets meer aan doen.
Ik heb vanavond eens zitten spelen met de meest complexe muziek van klassiek tot Pop en Rock.

Ik heb het gevoel dat ik er niet meer uit kan krijgen.
Er is een heel mooi los staand geluidsbeeld, met veel detail, en ook zeker een nu solide laag.
Bij een lager volume is het laag niet zo heel stevig, maar duidelijk beter als ik het had zonder de vulling, dat is een duidelijk verschil.
Bij heel stevig afspelen blijft het beeld overeind, geen vervorming of verlies van detail, het blijft goed doortekend.

Ik ga ze maar eens even bij mijn zus neerzetten, ze heeft een harde kamer die het totaal kan beïnvloeden.

Op dit moment vertrouw ik meer mijn oren als de metingen, als ik mijn eigen boxen niet zou hebben, zou ik ze zo bij mij thuis willen hebben.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Hans, net eventjes de kastjes open gehad.Misschien kan ik morgen al meten voor je.
Een paar dingen vielen op.


Je hebt toch van dat twaron spul in de boxen zitten?
Ik zou daar sowieso veel minder van gebruiken.
Ik vind het trouwens ook vreemd spul, het is heel dun en zit echter overal.
Het zat zelfs al bijna in de motor. Lijkt mij nou niet bepaald een fijn idee dat je motor helemaal vol zit met engelen haar.
Welke BR pijp heb je nu gebruikt? Ik vind het vrij kort namelijk.
Bijlagen
Imp meer-minder demping.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Zo, ja gaat al hard.

Gisteren kwam ik Bart tegen bij Speaker & Co, en hij moest nog wat van mij hebben(freesmal voor de Rapide's) en van het 1 komt het ander.

De meting bij mij thuis ging inderdaad niet lekker, en Bart heeft ze nu even bij hem thuis.

@ Bart
er zit nu precies 50 gram in, en het heet TWARON Elves Hair BAF, (van bijna echte elfjes dus), niet het hele dure spul. Ik had het wat los gemaakt, maar door het manoeuvreren en rommelen misschien nu dan wat verschoven, moet ik dus wel op letten, maar het was met iets meer even lekkerder in het laag naar mijn beleving.

De BR is de standaard die Peter leverde met de lengte van 163mm, dus dicht bij de waarde die ik in WinIsd tegenkwam.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

50 gram is zeker niet teveel in een 14liter kast. Dat is zo ongeveer de ondergrens van wat je moet nemen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Dat dacht ik dus ook, ik had al eerder met 200 gram geprobeerd in de grotere kast.
Het advies is even uit mijn hoofd 4 gram per liter.

Even gekeken bij Eltim

Gebruik:3-10 g/liter gesloten. BR: 4"-15g/5"-20g/6"-25g/8"-35g
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Ik bedoelde eerder dat het als een klomp direct achter de woofer zat.
Overigens kijk ik altijd gewoon naar mijn metingen. Impedantie + nearfield metingen.
Zodra alle staande golven weg zijn (en ik inmiddels niet een heel schaap erin heb zitten), stop ik met vullen.
Daarna eventueel naar smaak meer of minder.
@Jeroen, er zit overigens ook nog Pritex in.

In 14 liter zou ik die BR van 21,5cm en opp van 26,4cm² nemen.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3900

Die kan speaker en co ook leveren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Die BR poorten :mrgreen: ,
De vorige keer had hij ze niet, die BR poorten, of hij moet nog wat anders op de plank hebben liggen, want deze zijn juist van S&C, we hebben daar juist een discussie over gehad in dit topic :?

En anders zetten we er die PR er in :D , een beetje naar de achterkant.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Ik vraag me af of een PR in zo'n kleine kast eigenlijk wel goed gaat.
De backwave van je Seas gaat dan namelijk direct door je PR.
Ook is de verhouding (noem het) "slappe kast" (de PR) en de kast zelf een beetje gekke verhouding.

Dan zou ik eerder gewoon een BR aan de voorkant of onderkant doen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

De lengte die je nu geeft zal best nog even oppassen zijn maar dat moet wel lukken een goede plaats te vinden.

Aan de onderkant en dan op een goede standaard moet lukken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Hoi mannen,

ben erg benieuwd naar de metingen van Bart!

Hobby HiFi is helemaal lyrisch over hun vinding de baspoort vanaf de voorplaat te laten starten aan de onderzijde van de luidspreker = minimale offset en maximaal rendement zonder de kleuring die een BR aan de voorzijde levert. Misschien leuk voor de ++ nadat de lengte (verhouding) goed vastgesteld is. Het oorspronkelijke ontwerp is namelijk te diep afgestemd en klinkt niet strak.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”