Tweaken filter voor Seas idunn

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door satefan »

Allen,

Ik heb inmiddels mn monitoren naar ontwerp van Seas draaien en na wat opstart zaken werkt alles naar behoren. Ik ben tevreden met t geluidsbeeld, echter het hoog mag een tandje minder hard. Heeft iemand aanwijzingen wat te wijzigen (welke componenten en waarden) om hier mee te experimenteren? Ik heb het ontwerp en de meting die ik met behulp van Wouter heb gedaan bijgesloten.

Vr.gr.

Satefan
Bijlagen
idunn_filter.JPG
idunn_meting_40cm.jpg
bartsegers

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door bartsegers »

kort door de bocht kun je kijken wat het dempen van de tweeter met twee weerstandjes doet.
zie bijlage.

Als het puur de output is, moet dit werken uiteraard. Als je grove randjes in de klank wilt wegwerken, is er meer nodig waarschijnlijk.

EDIT, sorry jouw tweeter is 6 ohm. dan gaat het verhaaltje niet op.
Je snapt wel dat je dus met jouw weerstanden 1 en 10 ohm moet spelen.
je verzwakt nu volgens boxsim met 1,05dB en je aansluitweerstand is 4,75 ohm.

Wil je 4dB dempen, probeer eens 2 en 10 ohm.

3dB: 1,7 en 14 ohm
5dB: 2,6 en 7,7 ohm
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik zie meer in een klein spoeltje met een weerstand daar parallel overheen. Dit heb ik bij mijn tweeters ook gedaan. je kunt dan mooi modelleren zonder aan het filtergebied te komen. Uit de meting tussen de units in blijkt dat de overgang erg netjes is.

We kunnen het met meten gaan uitproberen. Een spanningsdeler, en anders met een spoeltje aan de slag. Wellicht een kleine serieweerstand ervoor, drukt het hoogste hoog ook wat meer dan 'onderin' toch?!

Voor de overzichtelijkheid: waarom is dit een nieuw topic geworden? Past perfect in je eerdere topic :)
satefan

Bericht door satefan »

He Wouter, klinkt prima. Op deze manier houden we t gebied waar de stemmen zitten wellicht zoals t is want dat bevalt me prima. Dit zal echter moeten wachten op de nieuwe kastjes denk ik want de huidige filters zitten behoorlijk vast!

grt

Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Meer over deze Idunn stond hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9&start=25

Gister zijn we bezig geweest met het meten van de Idunn.

Eerst hebben we geprobeerd zo goed mogelijk de meting van de seaswebsite te benaderen. We hebben de microfoon zo geplaatst dat de individuele, som en reversed curves grote gelijkenis hadden. Op deze manier staat de microfoon hopelijk op een plek waar de aanpassingen gemaakt kunnen worden. Met het verkleinen van de afstand is bijvoorbeeld de dip rond 2,8kHz vrijwel weg en is de bult rond 2 kHz minder zichtbaar. Die bult is onder hoeken erg groot.

Ik vermoed dat de Idunn filter heeft met een uitgevulde kastdiffractie (dip is door overlap geen dip meer) die samenvalt met net te weinig bafflestep compensatie dat in de woofer roll off moet zitten. Hierdoor ontstaat een bult rond 2kHz die onder hoeken nog sterker is dan axiaal. Om niet het hele filter aan te passen is alleen de hoogsectie aangepast. Dit deel was uitwendig, de laagsectie zat nog in de kast. Het hoog loopt nog steeds iets op, wat bewust gekozen is als compensatie voor de 'sterke(re)' bundeling en dit dus eenvoudig door middel van indraaien op smaak gebracht kan worden.

De aanpassing van het filter:

2,7uF --> 3,3uF
0,39mH --> 0,22mH
15 uF --> 15 uF

1,0 Ohm --> 1,5 Ohm
10 Ohm --> 5,6 Ohm

Satefan heeft componenten mee en gaat het nieuwe filter monteren (0,47 uF over de 2,7uF heen plaatsen, spoel vervangen en spanningsdeler aanpassen) en zal ons wellicht kunnen vertellen of het ook klankmatig een verbetering is. Het is meettechnisch een verbetering, voor de positie van de microfoon - en dat moet eerst maar eens getest worden :wink:
seas idunn voorstel.JPG
Het originele filter met een targetlijn
Idunn origineel filter.JPG
Idunn onder hoeken 1.JPG
idunn tweetervergelijk.JPG
Idunn met nieuw filter.JPG
satefan

Bericht door satefan »

Gister dus inderdaad onder de bevlogen leiding van Wouter de metingen verricht waarvoor uiteraard dank!

Vanmorgen is t nieuwe filter in elkaar gezet en alles weer terug in de kast gemonteerd. Eerst maar eens een cd opzetten met nummers die ik de laatste tijd vaak op heb staan, dat is toch t makkelijkst. Denk hierbij aan Christopher Cross (acoustic), wat Herman van Veen, Pink Floyd, Dire Straits etc.

De eerste indruk, op basis van een klein uurtje luisteren, is dat er wat meer rust in t beeld zit. Het hoog iets minder op de voorgrond en een mooier samenspel tussen hoog en laag. Meer eenheid lijkt t wel, subtieler!

Er moet natuurlijk nog veel meer geluisterd worden met wat meer rust in huis maar ik denk dat de meetbare verbeteringen zich inderdaad vertalen naar een verbeterd geluidsbeeld.

Wouter, wederom bedankt!

Stefan
satefan

Bericht door satefan »

Okay dan, even een momentje 'kwetsbaar opstellen' van mijn kant.

Tijdens het luisteren had ik steeds het idee dat er iets niet klopt. Iedereen kent t vast wel, even van heel dichtbij luisteren of de woofer t doet, ja, doet t. De tweeter, ja komt ook geluid uit. Maar toch. T leek wel of er iets aan t rechterkanaal niet goed zat. Complicerende factor is ook dat mijn rechteroor het minder goed doet dan t linker exemplaar.

Dan toch de kasten maar weer open en alles nalopen, een foutje is immers zo gemaakt. En ja hoor. Ik had de tweeter dus niet op de centrale min aangesloten maar tussen de 15uF condensator en de 1,5 ohm weerstand. Hij deed t dus wel maar een meting zou direct uitwijzen dat er helemaal niets van klopt. Fluks de soldeerbout aan en de boel correct aangesloten. Alles weer terug in de kast en luisteren.

En ja hoor, nu klopt t verhaal. Kortom, enigzins balen dat t niet in een keer goed ging, aan de andere kant grappig dat je dus langzamerhand geoefend begint te raken in t luisterwerk.

Later meer over hoe deze ingreep uitpakt.

Satefan
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het grote voordeel is dat je gaat begrijpen wat er gebeurd, soms niet helemaal, maar toch is dit, naar mijn mening, het leuke van zelfbouw.

Als het dadelijk klaar is heb je echt het gevoel van "goed gedaan jochie!!, en een schouderklopje voor je zelf" :mrgreen:

Veel meer tevreden zijn met het luisteren naar de muziek.
satefan

Bericht door satefan »

Vanavond weer eens even zeer ouderwets langdurig kunnen luisteren, en vooral genieten van de Idunn's. Het werd hoog tijd om de gemaakte tweak in t filter (vanaf nu beter bekent als de Wouter-variant op het Seas filterontwerp). Wat dit behelst heeft wouter al omschreven en zal ik dus niet nogmaals doen.

Ik heb vanavond wat nummers beluisterd die ik ken en wat nieuw werk. Riders on the storm, wat crowded house, frank sinatra, christopher cross, krezip, Laura Janssen. Hiermee heb je een idee van het muzikale spectrum van vanavondn.

De conlusie is duidelijk. De Idunn klinkt veel meer uitgebalanceerd en subtieler. Waar het gebluidsbeeld eerder nog wat onrustig over kwam klinkt nu een veel beter samenspel van woofer en tweeter en ik ervaar totaal geen verstoring of iets dergelijks. Ik merk dat ik meer geniet van de muziek, meer ontspannen en niet meer de neiging hebben om nummers door te zappen.

Ik heb van de week ook mn HK DAC onder handen genomen en deze kon ik nu ook even mooi aan de tand voelen. Hoewel dit nog niet helemaal klaar is lijkt de belangrijkste verbetering in het apart voeden van de 5V te zitten. Ik ervaar meer detail, met name in gitaarspel en allerlei kleine achtergrondzaken vallen meer op. De kanaalscheiding lijkt ook iets beter maar dat kan ik moeilijk echt staven. De grootste verbetering is dat de stemmen veel losser van de muziek staan.

Grt

Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Binnenkort hoop ik met Satefan nog metingen onder hoeken te gaan verrichten zodat er meer inzicht is in het afstraalgedrag en constante directiviteit eigenschappen.

Ik heb begrepen dat het prettig klinkt en dat verschillen in opname goed merkbaar zijn. Echter klinkt af en toe het hoog niet heel sprankelend, terwijl andere opnames erg goed weergegeven worden. We gaan dus nog even kritisch kijken naar versie 1, finetuning zal wellicht nog een kleine aanpassing opleveren van de spanningdeler.

Voor alsnog ziet het filter er dus zo uit (rood omcirkeld is aangepast):
idunn filterschema versie 1.JPG
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Goed te zien dat er verbeteringen zijn te maken op een filter dat, naar ik aannam wel af zou zijn.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik ben eigenlijk wel een beetje teleurgesteld in dat ontwerp (en dat alleen door forumposts te lezen :P). Is toch een klein risico als je niet gedocumenteerde ontwerpen nabouwt.
satefan

Bericht door satefan »

Eeuhmm...ik denk dat 'teleurgesteld' toch wel overkill is hier hoor. De idunns bevallen me erg goed en middels de tweaks proberen we ze wat meer 'op smaak' te krijgen.

Ik ben een beginner op dit vlak maar de documentatie vond ik zelf prima mee te werken. Het is een eenvoudig ontwerp. Ik heb me (behalve het finetunen van t filter) aan t ontwerp gehouden en het resultaat is heel aardig. Hannesie heeft een geheel andere aanpak door met dit ontwerp als uitgangspunt zijn eigen visie te realiseren en zal wellicht meer aanpassingen moeten doen, hij wijkt natuurlijk behoorlijk af van wat Seas bedacht had. Ik vind dit overigens wel erg gaaf en leuk om te volgen!

Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het komt voor dat fabrikanten een set aanbieden met een filter dat niet goed ontworpen is. Helaas gebeurd dat...

Hobby HiFi lezers zullen zich wellicht het 2,5 weg ontwerp van Ciare herinneren:

Origineel: http://www.ciare.com/pdf/Progetti/MyPer ... /h02.5.pdf

Deze had een axiale diffractie (verdween onder hoeken) waarmee in het filter geen rekening gehouden werd. De dip werd dus opgevuld door de overlap op de overnamefrequentie. Hobby HiFi heeft dit filter meteen opnieuw ontworpen bij de plaatsing van dit ontwerp in het blad.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... e_ho25.htm
Nur mit der Frequenzweichenabstimmung hatte Ciare leider überhaupt keine glückliche Hand. Wie auch immer: Mit der Hobby HiFi-Frequenzweiche klingt die H0 2.5 exzellent
Of deze versie van het Idunn filter echt een verbetering is hopen we binnenkort te kunnen bevestigen met meerdere metingen. Qua luisterervaringen is het voor Stefan in ieder geval een vooruitgang. Klankmatig had de Idunn potentie maar naast de L18 monitor (gelijke units als DD8MKII) liet hij ook steken vallen. De potentie leek er wel te zijn om de L18 ver achter zich te laten met deze waveguide tweeter... Binnenkort dus maar de proef op de som :D
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

satefan schreef:
Eeuhmm...ik denk dat 'teleurgesteld' toch wel overkill is hier hoor. De idunns bevallen me erg goed en middels de tweaks proberen we ze wat meer 'op smaak' te krijgen.

Ik ben een beginner op dit vlak maar de documentatie vond ik zelf prima mee te werken
Met documentatie bedoel ik niet de bouwhandleiding. Ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde ontwerpdocumentatie. Ontwerpdoelstellingen, metingen, etc.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Gisteravond heb ik bij Satefan de Idunn's in hun woonomgeving mogen beluisteren :D

Naast dat het erg gezellig was hebben we ook echt kunnen genieten. De luidsprekers brengen muziek boeiend over.
Ter vergelijk had ik mijn L18 monitoren mee, waarin een seas alu conus zit en de H1212 tweeter, de basis van de DXT.

Een groot verschil is dat de Idunn heel heel schoon klinkt. Stemmen worden groot en met veel focus neergezet. De L18 klinkt hiermee vergeleken meer laid-back en diffuus.
Aangezien de Idunn een 18dB filtering heeft zou dit ook nog een duit in het zakje kunnen doen, de weergave van de L18 had meer diepte, maar minder groots en met minder focus. Wellicht dat de DXT met een flauwer filter het beste van 2 werelden kan geven =P~

Puntje om aan te werken bij deze Idunn's is het laag: De L18 geeft een mooie kick weer door de baslijnen heen, de Idunn laat vrijwel geen basedrum horen. Het vermoeden dat dit komt door de 20 liter lijkt na simulatie wel redelijk te kloppen:

De rode lijn is vergelijkbaar met de L18 monitor, de groene lijn is de beluisterde Idunn afstemming van 38 Hz
Idunn br afstemmingen.JPG
Edit: Idunn 20 liter; de baspijp (17cm^2) inkorten naar 12 cm kan ook, dan moet er een klein beetje demping in de pijp:
Idunn br afstemmingen2.JPG
Zie in de documentatie dat seas zelf ook de metingen onder hoeken heeft gedaan, die bult rond 2 kHz zien ze als bijna perfect :-s
idunn onder hoeken volgens seas.JPG
The off-axis respons of the Idunn is shown in figure 4. Here we really see
the beauty of the DXT tweeter. The power response is perfectly smooth
throughout the entire frequency range even at 60 off-axis. This gives a
huge sweet spot, while still allowing for pin-point imaging. It also keeps
the tonal balance of the loudspeaker all over the listening room.
Was helaas mijn microfoon vergeten, anders hadden we de meting onder hoeken opnieuw gedaan met het huidige filter. Dit is in ieder geval niet optimaal in mijn ogen en klopt met de meting die we eerder al gedaan hadden aan de Idunn
satefan

Bericht door satefan »

Hi Wouter, dat doe je snel die simulatie :-)

De makkelijkste tweak die ik vanavond even kan uitvoeren is het inkorten van de pijp. Of ik haal even een stukje pijp van 50mm doorsnede zodat ik later nog even kan spelen met het volume en de langere pijp.

groet!

Satefan
Chris_T

Bericht door Chris_T »

wouter schreef:
Een groot verschil is dat de Idunn heel heel schoon klinkt. Stemmen worden groot en met veel focus neergezet. De L18 klinkt hiermee vergeleken meer laid-back en diffuus.
Aangezien de Idunn een 18dB filtering heeft zou dit ook nog een duit in het zakje kunnen doen, de weergave van de L18 had meer diepte, maar minder groots en met minder focus. Wellicht dat de DXT met een flauwer filter het beste van 2 werelden kan geven =P~
Ik uit ervaring vertellen dat de DXT heel mooi samen gaat met een hoog afgefilterde 1e orde netwerkje.
Het aflopend karakter kan dan zo mooi glad gestreken worden en als bijkomend voordeel wordt ook de vervorming omlaag gedrukt :).
Helaas heb ik nog geen vergelijk gehad met andere ontwerpen met de DXT erin, maar de combi die ik heb bevalt me echt uitstekend.
Het geheel klinkt heel erg transparant/luchtig en gedetailleerd met de 'rust' van een 3-weg.
satefan

Bericht door satefan »

Ik heb vandaag bij wijze van experiment het bovenste compartiment van mn idunns even dichtgeplakt zodat er effectief een kast overblijft van 13 liter. Zuiver als experiment. Nu klopt van de afstemming van de poort niets meer maar de aardigheid is dat de woofer nu wel meer 'punch'of 'kick' lijkt te geven. Mischien aardig om te kijken wat de lengte van de poort moet zijn bij 13 liter?

Voorlopige conclusie is dat deze woofer minder goed gaat presteren bij grotere kastvolumes. Ik heb nog n setje van de kasten staan (staan te wachten op de drivers), ik denk dat ik mijn drivers even uitbouw uit de huidige kasten en dan het bovenste compartiment netjes afsluit met n plankje hout zonder de 9 gaten. Nu nog even met wat vulling pielen.

Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

satefan schreef:
Mischien aardig om te kijken wat de lengte van de poort moet zijn bij 13 liter?Satefan
Hangt er even vanaf hoe groot de oppervlakte van de baspijp is.

Ik reken voor 13 liter:

bij 15 cm^5: 12 cm lengte
bij 20 cm^2: 16 cm lengte
bij 25 cm^2: 20 cm lengte
bij 30 cm^2: 24 cm lengte

Beter is het om naar 16 liter te gaan. Je kunt dan dezelfde afstemming gebruiken of 10% korter voor een vlakke afstemming.

Succes!
satefan

Bericht door satefan »

Thanks!

Ik heb net nog even gekeken en t volume is nu 13,9 liter. Ik kan dit vrij eenvoudig naar 16 liter krijgen dus dat zal ik van de week eens proberen. De pijp is 50mm dus volgens mij is dat ongeveer 20cm2. De pijp zal dan 20cm worden.

Wellicht ga ik proberen om het schot dat ik hiervoor in de kast plaats schuin te plaatsen en 16 liter inhoud proberen te krijgen. Altijd goed tegen staande golven. Had ik nu maar goed opgelet tijdens de lessen wiskunde ;-)

Ik zal de resultaten weer even posten.

Satefan
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Grappig, ik heb net een kastje van 14 liter bijna klaar, en de andere gaat ook komen :mrgreen:

Met het wijzigen van het filter even wat troubles gehad, en uiteraard opgelost.
Nu Peter (S&C) gaat stoppen met de tent is het ook niet meer zo eenvoudig om even wat weerstanden te wijzigen.

Ik zal maar een voorraadje gaan aanleggen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

heb je die al naar wens kunnen afstemmen met het passieve membraan? Ben erg benieuwd!
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik ga dadelijk met mijn zus luisteren naar de huidige situatie, en ga dan nog wel even meten.

Zij beslist, of het grote of kleine (uiterlijk) worden en de volume kan dus 25 liter gesloten worden of 14 liter BR in een grote(met een klein werkelijk volume) of kleine kast.

Ik ben ook benieuwd :mrgreen:
satefan

Bericht door satefan »

Ik ben ook zeer benieuwd!

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”