Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Moderator: Beheerdersteam
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
En stel dat ik rond de 600 euro's uit wil geven?
Hoe zou een goede set up er dan uit kunnen zien?
Er vanuit gaande dat ik DSP + amplificatie nodig heb voor stereo en bereid ben ook 2e hands iets te kopen.
Koop je dan een losse DSP en losse stereo eindversterker (of twee losse monoblokken)? Of een alles in één apparaat?
Wat zouden jullie aanraden?
Ik wil het graag een beetje kwalitatief houden.
Hoe zou een goede set up er dan uit kunnen zien?
Er vanuit gaande dat ik DSP + amplificatie nodig heb voor stereo en bereid ben ook 2e hands iets te kopen.
Koop je dan een losse DSP en losse stereo eindversterker (of twee losse monoblokken)? Of een alles in één apparaat?
Wat zouden jullie aanraden?
Ik wil het graag een beetje kwalitatief houden.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Duurder is niet altijd beter..
Wat bijv mooi zou zijn is om iets als de AS2.100 te nemen of de 400 watt, hoewel dat overkill is voor de etons met hun 6 a 7 mm xmax. Daarnaast dan bijv. een meetsetje aanschaffen, waarmee je de filters optimaal kan instellen of iemand met een dergelijke set langs laten komen. Kwalitatief laag krijg je pas als je de ergste staande golven dempt die je terug ziet in de freq respons, je goede woofers hebt en stabiele versterkers. Nou dat zit dan wel goed lijkt mij. Een losse behringer met een 2 kanaals versterker kan ook natuurlijk, maar zal niet goedkoper of beter zijn.
Met een dsp kan je de etons per stuk in iets van 40 liter gesloten nemen, zonder dsp of boost moet je zoeken naar andere oplossingen om laag uit de subs te krijgen.
De stereo pre out van je voorversterker kan je naar de stereo input van de AS leiden. Er is ook een versie met digitale input, zodat je een digitaal signaal naar de AS kan brengen. Voor subs zouden de analoge aansluitingen gewoon goed moeten zijn. De instellingen op een normale plate amp zijn over het algemeen erg beknopt voor heel net laag.
Wat bijv mooi zou zijn is om iets als de AS2.100 te nemen of de 400 watt, hoewel dat overkill is voor de etons met hun 6 a 7 mm xmax. Daarnaast dan bijv. een meetsetje aanschaffen, waarmee je de filters optimaal kan instellen of iemand met een dergelijke set langs laten komen. Kwalitatief laag krijg je pas als je de ergste staande golven dempt die je terug ziet in de freq respons, je goede woofers hebt en stabiele versterkers. Nou dat zit dan wel goed lijkt mij. Een losse behringer met een 2 kanaals versterker kan ook natuurlijk, maar zal niet goedkoper of beter zijn.
Met een dsp kan je de etons per stuk in iets van 40 liter gesloten nemen, zonder dsp of boost moet je zoeken naar andere oplossingen om laag uit de subs te krijgen.
De stereo pre out van je voorversterker kan je naar de stereo input van de AS leiden. Er is ook een versie met digitale input, zodat je een digitaal signaal naar de AS kan brengen. Voor subs zouden de analoge aansluitingen gewoon goed moeten zijn. De instellingen op een normale plate amp zijn over het algemeen erg beknopt voor heel net laag.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Ik heb afgelopen weekend redelijk wat werk kunnen verzetten. Voor een eerste project ben ik tot nu toe best wel tevreden.
Ik moet nog dempingsmateriaal, interne bedrading en terminals toevoegen.
Verder zit de bracing er nog niet in. Die is een halve mm te smal gezaagd waardoor hij niet lekker in de kast klemt. Ik kan een nieuwe zagen, maar heeft iemand wellicht een idee hoe ik de ruimte kan vullen (bijv. met vullende lijm)? Of is dan het hele idee van de bracing verdwenen?
Ik moet nog dempingsmateriaal, interne bedrading en terminals toevoegen.
Verder zit de bracing er nog niet in. Die is een halve mm te smal gezaagd waardoor hij niet lekker in de kast klemt. Ik kan een nieuwe zagen, maar heeft iemand wellicht een idee hoe ik de ruimte kan vullen (bijv. met vullende lijm)? Of is dan het hele idee van de bracing verdwenen?
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Hallo allemaal,
De kasten zitten min of meer in elkaar en ik wil ze gaan dempen met loodbitumen en pritex en BAF.
Voor BAF heb ik een adres hier in Amsterdam gevonden maar voor de rest nog niet.
Wie weet er leveranciers in Amsterdam voor PRITEX en/of loodbitumen?
Ik heb het hele forum al afgespeurd maar geen leverancier gevonden in Amsterdam.
Ik ben heel benieuwd.
Vriendelijke groet,
Ruben
De kasten zitten min of meer in elkaar en ik wil ze gaan dempen met loodbitumen en pritex en BAF.
Voor BAF heb ik een adres hier in Amsterdam gevonden maar voor de rest nog niet.
Wie weet er leveranciers in Amsterdam voor PRITEX en/of loodbitumen?
Ik heb het hele forum al afgespeurd maar geen leverancier gevonden in Amsterdam.
Ik ben heel benieuwd.
Vriendelijke groet,
Ruben
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Het Reckhorn filter (hierboven) is vrij slecht. Metingen (gevonden op het internet) laten zien wat ik al verwachtte... De curve is verre van recht en zodra je aan de filterinstellingen draait komen er allerlei vreemde curves uit.
Wanneer je het filter op een bepaalde cd afregelt kan het op een andere plaat weer hopeloos klinken. Tijd voor een alternatief dus.
Dat alternatief heb ik gevonden in de MiniDSP in a Box. Ik heb hem nu een week in huis en in combinatie met een 2-way advanced plug-in kan ik eigenlijk alles inregelen waar ik behoefte aan heb. Very easy to use...
Nu mijn vraag: Er zijn vele manieren om de subs te integreren in de huidige set-up. Ik heb nu best wel een goede instelling gevonden maar ik ben toch benieuwd naar wat de theorie zou aanbevelen. Wat zou jouw uitgangspunt zijn? Kijkende naar crossover-frequentie, type crossover (BW, LR of Bessel) en welke orde?
Monitoren
Type: Basreflex,
ongefilterde woofer,
1e orde tweeter.
-3dB punt: 48Hz
-6dB punt: 42Hz
Ik heb niets aan de monitoren veranderd.
Klopt het verder dat een basreflex met 24dB per octaaf afvalt?
Subwoofers (stereo)
Basreflex met eton 11" hexacone
Poort afgestemd op 32Hz
De huidige DSP instellingen voor de subs:
Crossover freq.: 100Hz
Crossover: Butterworth, 48dB/octaaf
Subsonisch filter: 15Hz, Butterworth, 48dB/octaaf
Wanneer je het filter op een bepaalde cd afregelt kan het op een andere plaat weer hopeloos klinken. Tijd voor een alternatief dus.
Dat alternatief heb ik gevonden in de MiniDSP in a Box. Ik heb hem nu een week in huis en in combinatie met een 2-way advanced plug-in kan ik eigenlijk alles inregelen waar ik behoefte aan heb. Very easy to use...
Nu mijn vraag: Er zijn vele manieren om de subs te integreren in de huidige set-up. Ik heb nu best wel een goede instelling gevonden maar ik ben toch benieuwd naar wat de theorie zou aanbevelen. Wat zou jouw uitgangspunt zijn? Kijkende naar crossover-frequentie, type crossover (BW, LR of Bessel) en welke orde?
Monitoren
Type: Basreflex,
ongefilterde woofer,
1e orde tweeter.
-3dB punt: 48Hz
-6dB punt: 42Hz
Ik heb niets aan de monitoren veranderd.
Klopt het verder dat een basreflex met 24dB per octaaf afvalt?
Subwoofers (stereo)
Basreflex met eton 11" hexacone
Poort afgestemd op 32Hz
De huidige DSP instellingen voor de subs:
Crossover freq.: 100Hz
Crossover: Butterworth, 48dB/octaaf
Subsonisch filter: 15Hz, Butterworth, 48dB/octaaf
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Ik ben dit topic ooit gestart omdat ik subs wilde bouwen voor bij mijn Reference 3a monitoren.
Inmiddels is er veel gebeurd en ik plaats hieronder wat foto's:
Inmiddels is er veel gebeurd en ik plaats hieronder wat foto's:
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Dat heb ik inmiddels ook gedaan...dre schreef:reflexpoort dicht?
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Waarom heb je de subwoofer nog passief gefilterd als je al dsp hebt toegepast en hoe heb je de filtering bepaald tussen de 3A midwoofer en Neo3? Waarom heb je de oorspronkelijke tweeter niet gebruikt?
Topkastje heb je mooi in elkaar gezet met die schuine wanden, alleen zou ik dat achterste puntje er niet afgehaald hebben, zou mooi aansluiten op de achterkant van de subwooferkast.
Komt er nog een grilletje voor de topkast? Qua vormgeving trek je het dan gelijk met de subwoofer.
Topkastje heb je mooi in elkaar gezet met die schuine wanden, alleen zou ik dat achterste puntje er niet afgehaald hebben, zou mooi aansluiten op de achterkant van de subwooferkast.
Komt er nog een grilletje voor de topkast? Qua vormgeving trek je het dan gelijk met de subwoofer.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Dank je wel voor je reactie.RobT schreef:Waarom heb je de subwoofer nog passief gefilterd als je al dsp hebt toegepast en hoe heb je de filtering bepaald tussen de 3A midwoofer en Neo3? Waarom heb je de oorspronkelijke tweeter niet gebruikt?
Topkastje heb je mooi in elkaar gezet met die schuine wanden, alleen zou ik dat achterste puntje er niet afgehaald hebben, zou mooi aansluiten op de achterkant van de subwooferkast.
Komt er nog een grilletje voor de topkast? Qua vormgeving trek je het dan gelijk met de subwoofer.
Ik vind het passief toch coherenter klinken door het gebruik van één versterker. Misschien was er meer uit de dsp te halen maar na een hoop gefröbel was ik nog niet tevreden. Met passief was ik uiteindelijk sneller klaar.
De originele tweeter (een Seas) is ruimtelijk maar vond hem te agressief en ik wilde al heel lang een bandtweeter uitproberen. Vind het een groot positief verschil; satijn hoog. Heb wel afstand moeten doen van het 1e orde filter van de Ref 3a. Ik heb het filter op het gehoor opgebouwd. Dat heeft veel tijd gekost maar ben er nu heel tevreden over.
Er is weinig bekend over de Ref 3a woofers en ik merk dat in veel commerciële reviews maar wat gezegd wordt over kantelfrequenties en type filters. Maar na veel zoeken en na het uitpluizen van het originele 1e orde filter toch een heel aardige oplossing gevonden. De woofers zijn vergelijkbaar met de Audax hm170g0.
Bij de kast heb ik het puntje aan de achterkant van de top-kast eraf gehaald en dat vond ik esthetisch een grote vooruitgang (afgekeken van wilson). Het maakt de kast subtieler (minder massief). Het klopt wel dat het nu niet mooi aansluit op de laagkast; daar wil ik dan ook nog een kleine hoek vanaf halen en denk dat dat het weer in balans brengt; zoals Schweikert ook doet in de vr4.

Grilletje staat bovenaan de to do lijst.
De originele Ref 3a's heb ik trouwens verkocht nadat ik twee andere mid woofers van Ref 3a in handen kreeg. Daar heb ik uiteindelijk dus iets heel nieuws mee gebouwd.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Hooguit de HM170C0, maar dat is volgens mij toch ook wat anders. Nou ja, bij Audax kun je heel veel op maat laten maken. Wel leuk project! Nou je sub nog verbouwen.ruben1981 schreef:De woofers zijn vergelijkbaar met de Audax hm170g0.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Kijk eens in mijn Eton/Accuton topic. Ik had ook de 11-581 met een 6.8mH spoel echter wel met een notch filter 18mh, 5 ohm, 600uF om het opslingeren te onderdrukken.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
+1Walt schreef:echter wel met een notch filter 18mh, 5 ohm, 600uF om het opslingeren te onderdrukken.
Is iets wat je in elk geval moet uitproberen. Zo'n 2e-orde laagdoorlaat op pak 'm beet 250Hz slingert behoorlijk op tussen de 50 en 150Hz, zo maar 2 à 3dB (of meer). Moet natuurlijk wel even pas worden gemaakt op de systeemresonantie (18mH en 600uF zit nét onder de 50Hz).
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten, de 18mH spoel mag een hoge weerstand hebben en de condensators kunnen in principe elko's zijn.
(Bij mij werkte het notch filter uitstekend, de etons 11-581 leverden een puntgaaf en strak en lekker diep laag. Kasten zijn ook zo rond de 60 liter en reflex afgestemd.)
Groetjes Walter
(Bij mij werkte het notch filter uitstekend, de etons 11-581 leverden een puntgaaf en strak en lekker diep laag. Kasten zijn ook zo rond de 60 liter en reflex afgestemd.)
Groetjes Walter
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Op het gehoor een drieweg systeem uitknobbelen lijkt me geen sinecure, heb je wel kunnen simuleren?
Volgens mij heb je een flinke overlap tussen sub en topkast, zoals Mark zegt zal de sub meelopen tot zo'n 250 Hz maar de midwoofer pakt het al op vanaf pak hem ruim beet 60Hz? Als je het goed vindt klinken gewoon zo laten, met myfi is niks mis mee.
De tip van Mark en Walt wat betreft de notch zou ik wel toepassen.
Een vriend van mij heeft de Reference 3A, na verwijdering van de grill meende ik een Vifa tweeter te ontwaren, na zoeken op internet werd dat bevestigd maar ik weet ook dat er verschillende modellen van de 3A zijn, waarschijnlijk in een revisie een keer gekozen voor een Seas.
De woofer is geen 6,5'' maar een 8'', ik mocht helaas niet met de schroevendraaier aan de gang om merk/type te achterhalen...
De tweeter vond ik wel een fijn ding, ik ben juist niet gecharmeerd van de Neo3.
Heb je nu de dsp er helemaal tussenuit gegooid?
Dat Schweikert ontwerp vind ik erg mooi, wel een vormgevingstechnische uitdaging om dat te benaderen, succes met zagen.
Volgens mij heb je een flinke overlap tussen sub en topkast, zoals Mark zegt zal de sub meelopen tot zo'n 250 Hz maar de midwoofer pakt het al op vanaf pak hem ruim beet 60Hz? Als je het goed vindt klinken gewoon zo laten, met myfi is niks mis mee.
De tip van Mark en Walt wat betreft de notch zou ik wel toepassen.
Een vriend van mij heeft de Reference 3A, na verwijdering van de grill meende ik een Vifa tweeter te ontwaren, na zoeken op internet werd dat bevestigd maar ik weet ook dat er verschillende modellen van de 3A zijn, waarschijnlijk in een revisie een keer gekozen voor een Seas.
De woofer is geen 6,5'' maar een 8'', ik mocht helaas niet met de schroevendraaier aan de gang om merk/type te achterhalen...
De tweeter vond ik wel een fijn ding, ik ben juist niet gecharmeerd van de Neo3.
Heb je nu de dsp er helemaal tussenuit gegooid?
Dat Schweikert ontwerp vind ik erg mooi, wel een vormgevingstechnische uitdaging om dat te benaderen, succes met zagen.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Leuke reacties.
Ik heb heel goed mee zitten lezen met het topic van Walt. Die notch heb ik ook gebouwd maar slokte te veel db's in het laag op om nog mee te kunnen met de mid woofer.
Simuleren heb ik redelijk kunnen doen. Hierdoor kon ik enigszins voorspellen wat het effect zou zijn van een nieuwe aanpassing. Ik luisterde meestal een week en probeerde dan te bedenken wat ik mistte. In boxsim ging ik dan kijken welke aanpassing in de juiste richting ging. Dan weer luisteren.
De mid zit nu trouwens in een gesloten behuizing, dus dat beperkt de overlap met de eton. En de etons heb ik 1e orde gefilterd, dat zou ook een lager -3 dB punt op moeten leveren dan 250hz.
Ik heb heel goed mee zitten lezen met het topic van Walt. Die notch heb ik ook gebouwd maar slokte te veel db's in het laag op om nog mee te kunnen met de mid woofer.
Simuleren heb ik redelijk kunnen doen. Hierdoor kon ik enigszins voorspellen wat het effect zou zijn van een nieuwe aanpassing. Ik luisterde meestal een week en probeerde dan te bedenken wat ik mistte. In boxsim ging ik dan kijken welke aanpassing in de juiste richting ging. Dan weer luisteren.
De mid zit nu trouwens in een gesloten behuizing, dus dat beperkt de overlap met de eton. En de etons heb ik 1e orde gefilterd, dat zou ook een lager -3 dB punt op moeten leveren dan 250hz.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Het gaat niet zozeer alleen om de overlap als wel om het faseverloop en de akoestische resultante van beide systemen. Imho krijg je dat maar zeer moeizaam kloppend wanneer je highpass en lowpass niet exact op elkaar afstemt. Wat niet wil zeggen dat het niet kan op de manier die jij hebt gekozen overigens.ruben1981 schreef:De mid zit nu trouwens in een gesloten behuizing, dus dat beperkt de overlap met de eton. En de etons heb ik 1e orde gefilterd, dat zou ook een lager -3 dB punt op moeten leveren dan 250hz.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
De c van carbon inderdaad. Die audax is vergelijkbaar met de woofer van mijn originele ref 3a's. Te zien op eerdere foto's. De vierkante korf met afgeronde hoeken. De midwoofer die ik nu gebruik ziet er anders uit maar heeft dezelfde eigenschappen. Deze wordt gebruikt in vergelijkbare ontwerpen van ref 3a.markbakk schreef:Hooguit de HM170C0, maar dat is volgens mij toch ook wat anders. Nou ja, bij Audax kun je heel veel op maat laten maken. Wel leuk project! Nou je sub nog verbouwen.ruben1981 schreef:De woofers zijn vergelijkbaar met de Audax hm170g0.
Bestaat Audax eigenlijk nog? Je kunt hier en daar nog wel drivers krijgen, maar de fabrieks-site lijkt uit de lucht..
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Dit is waar 'Audax' al decennialang goed in is. Conussen, domes en spiders bouwen. Audax is een merknaam waaronder tot units geassembleerde AAC-componenten worden verkocht. De korven en magneten haalt men zo te zien ergens anders vandaan.
De Audax-site belooft al enige jaren dat er weer een lijn speakers komt, in de praktijk wordt die al lang geleverd. Het forum is een gewaardeerde bron van inlichtingen over Audax.
De Audax-site belooft al enige jaren dat er weer een lijn speakers komt, in de praktijk wordt die al lang geleverd. Het forum is een gewaardeerde bron van inlichtingen over Audax.
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Dus Audax is still alive.
Ik heb ineens een twijfel over mijn filter.
Het gaat over de polariteit van de tweeter.
Een 2e orde filter geeft een fasedraaiing van 180 graden.
Als je een 2-weg 2e orde filtert dan draai je bij een van de drivers de polariteit om.
Maar hier zit voor de mid geen filter, dus wat moet ik nu met de tweeter doen? Wel of niet in fase met de mid?
Graag jullie advies, en bij voorbaat dank.
Ruben
Ik heb ineens een twijfel over mijn filter.
Het gaat over de polariteit van de tweeter.
Een 2e orde filter geeft een fasedraaiing van 180 graden.
Als je een 2-weg 2e orde filtert dan draai je bij een van de drivers de polariteit om.
Maar hier zit voor de mid geen filter, dus wat moet ik nu met de tweeter doen? Wel of niet in fase met de mid?
Graag jullie advies, en bij voorbaat dank.
Ruben
Re: Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Nou ga ik je uit de droom helpen. Je hebt wel degelijk een elektrisch filter in je mid-sectie. En wel de spreekspoel van de midwoofer.
En ja, die geeft ook een fasedraaiing. Hoeveel? Daarvoor moeten we eerst de specs hebben, bovendien heb je een achteroverhellende baffle, die ook nog een faseverloop introduceert. Het is lastig te zeggen zonder meten en/of simuleren hoe je de boel moet aansluiten.
