Welke Tweeter in plaats van Monacor DT-25N
Moderator: Beheerdersteam
Welke Tweeter in plaats van Monacor DT-25N
Ik heb jaren geleden een luidspreker gebouwd op basis van een monacor SPH-170 bass-mid en een DT-25N tweeter.
Nu ben ik erg tevreden met de SPH-170 in de BR kast, maar ik het is me nooit gelukt om de DT-25 te temmen.
Daarom ben ik nu op zoek naar een vervanging voor de tweeter. Weten jullie een leuke vervanging die wat minder scherp klinkt, op ca. 3500 Hz te filteren is en niet te veel kost? Ik verwacht geen drop-in replacement natuurlijk, het gaat me er om dat ik wat kan experimenteren met afstemmingen, zonder te veel door het gebrek aan kwaliteit te worden geremd.
Nu ben ik erg tevreden met de SPH-170 in de BR kast, maar ik het is me nooit gelukt om de DT-25 te temmen.
Daarom ben ik nu op zoek naar een vervanging voor de tweeter. Weten jullie een leuke vervanging die wat minder scherp klinkt, op ca. 3500 Hz te filteren is en niet te veel kost? Ik verwacht geen drop-in replacement natuurlijk, het gaat me er om dat ik wat kan experimenteren met afstemmingen, zonder te veel door het gebrek aan kwaliteit te worden geremd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Welke Tweeter in plaats van Monacor DT-25N
Die laatste noem ik niet bepaald goedkoop. Wat heeft blissard daar aan?Weten jullie een leuke vervanging die wat minder scherp klinkt, op ca. 3500 Hz te filteren is en niet te veel kost?
Eentje die er veel op lijkt is de Vifa BC25SC-06/04, is maar 12 euro (per stuk)
De Vifa XT25SC-90/04 is erg goed en kost 13 euro per stuk bij Speaker en Co
Vifa BC25SC-55/04 is ook best een leuk tweetertje.
Als je vanaf 3500Hz iets zoekt zijn die kleine Daytons ook totaal niet slecht en die kosten echt bijna niks: (ND20FB-4 of ND20FA-6)
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... p_A_ID=213
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/
Moet het ook een beetje dezelfde diameter zijn?
Overigens begrijp ik niet dat je problemen hebt met het "temmen" van de tweeter.
- jantje-secuur
Je luistert een systeem toch altijd in het geheel? Hoe kun je precies horen dat de tweeter het probleem is?
In ieder geval zou mijn keuze snel vallen op die XT-tweeter die Bart aanhaalt of natuurlijk de Seas H1212, al is die wel iets duurder.
In ieder geval zou mijn keuze snel vallen op die XT-tweeter die Bart aanhaalt of natuurlijk de Seas H1212, al is die wel iets duurder.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Precies mijn gedachte.Interficior schreef:Je luistert een systeem toch altijd in het geheel? Hoe kun je precies horen dat de tweeter het probleem is?
Heren (neem ik aan?) bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik zou graag zeggen dat ik in mijn oneindige wijsheid en ervaring met het bouwen van luidsprekers in één ooropslag kan zeggen dat een andere tweeter de oplossing is voor de mijn zelfbouw. Helaas ben ik een volledige prutser op dit gebied. Ik vind het alleen wel erg leuk om te spelen met componenten en op de gok wat bouwen is voor mij gewoon een leuke hobby. Vandaar ook dat ik al hoogst verbaasd ben dat de zelfbouw die ik nu heb staan in het laag en midden gewoon erg lekker klinkt. Het hoog krijg ik alleen niet lekker. Nu heb ik geen meetapparatuur, maar ik heb met de tweeter het volgende probleem. De speaker klinkt nu "hard" in het hoog. Als ik de tweeter echter verzwak dan klinkt het dof en als ik hem hoger filter dan lijkt er een gat te vallen tussen midden en hoog. Vandaar mijn aanname dat de tweeter zelf dan wel de boosdoener zal zijn. Omdat ik best een paar tientjes voor mijn hobby over heb, lijkt het me aardig om een leuke nieuwe tweeter te kopen en te kijken wat het doet.
Ik denk dat ik voor de Vifa xt25 ga trouwens.
Op basis hiervan: http://www.audioheuristics.org/measurem ... a_xt25.htm denk ik dat ik voor de filtering bij 3500 rekening moet houden met een impedantie van 4 Ohm. Begrijp ik dat goed?
Ik denk dat ik voor de Vifa xt25 ga trouwens.
Op basis hiervan: http://www.audioheuristics.org/measurem ... a_xt25.htm denk ik dat ik voor de filtering bij 3500 rekening moet houden met een impedantie van 4 Ohm. Begrijp ik dat goed?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik zou eerder eens een meetset aanschaffen (of laten meten).
Moet met je huidige tweeter gewoon goed gaan.
Moet met je huidige tweeter gewoon goed gaan.
Ik hoopte stiekum dat dat niet nodig zou zijn. Heb ik voor het meten van een speaker meer nodig dan een computer, een gecalibreerde mic en voorversterker en wat software?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Geen idee waar je woont, anders kan er misschien iemand langs.
Speakers meten doe je ook niet zo maar eventjes.
Speakers meten doe je ook niet zo maar eventjes.
En een beetje geduld... Er staan draadjes te over hier, een echt gekalibreerde mic heb je niet nodig om een filter te optimaliseren.blissard schreef:Ik hoopte stiekum dat dat niet nodig zou zijn. Heb ik voor het meten van een speaker meer nodig dan een computer, een gecalibreerde mic en voorversterker en wat software?
Aan de andere kant, om nou 150 euries uit te gaan geven voor een tweeter van een tientje
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een andere tweeter zal het probleem niet oplossen, dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Je bent aangekomen op het punt waarin een kok zich onderscheidt van een Mc Donalds tiener; het mixen van de ingredienten om tot een goed geheel te komen. Met een andere tweeter geef ik je weinig kans, de monacor is niet een slechte tweeter. Op goed geluk een speaker ontwerpen past eerder bij de 'harde klank' dan de tweeter zelf.
Ik zou kijken naar hulp door iemand met een meetsysteem of anders door iets als boxsim en forum begeleiding.
Je bent aangekomen op het punt waarin een kok zich onderscheidt van een Mc Donalds tiener; het mixen van de ingredienten om tot een goed geheel te komen. Met een andere tweeter geef ik je weinig kans, de monacor is niet een slechte tweeter. Op goed geluk een speaker ontwerpen past eerder bij de 'harde klank' dan de tweeter zelf.
Ik zou kijken naar hulp door iemand met een meetsysteem of anders door iets als boxsim en forum begeleiding.
Ik heb zo het idee dat er wat kwaliteitsverschillen zijn met de DT-25N als ik de verhalen lees.
Bij een waterval meting die ik een keer heb uitgevoerd was er een bereresonantie op ca. 9kHz te zien, iets wat de scherpheid misschien wel kan verklaren.
Deze was niet terug te zien in de metingen die door HobbyHifi zijn gemaakt (HH 1/2008).
Mocht je het willen Blissard dan kan ik bij mij thuis alles voor jouw opmeten.
Ik woon in Wageningen, is dat een beetje in de buurt voor je?
Bij een waterval meting die ik een keer heb uitgevoerd was er een bereresonantie op ca. 9kHz te zien, iets wat de scherpheid misschien wel kan verklaren.
Deze was niet terug te zien in de metingen die door HobbyHifi zijn gemaakt (HH 1/2008).
Mocht je het willen Blissard dan kan ik bij mij thuis alles voor jouw opmeten.
Ik woon in Wageningen, is dat een beetje in de buurt voor je?
Hallo Chris,
bedankt voor dit aanbod. Ik woon in Den Haag, dus dat is helaas niet echt om de hoek.
Ik heb wel zojuist ARTA gedownload en zal binnenkort eens kijken of ik wat mooie grafiekjes kan laten uitspuwen. Ik zou het erg fijn vinden als jullie daar dan naar willen kijken.
bedankt voor dit aanbod. Ik woon in Den Haag, dus dat is helaas niet echt om de hoek.
Ik heb wel zojuist ARTA gedownload en zal binnenkort eens kijken of ik wat mooie grafiekjes kan laten uitspuwen. Ik zou het erg fijn vinden als jullie daar dan naar willen kijken.