Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door JvS »

Je kan beter evenwijdige zijdes voorkomen door wat schuine zijdes te maken.

Dit kan geen kwaad hoor, maar volgens mij 'zien' de lage tonen die potentieel problematisch zijn die hele golfjes niet, omdat die veel te klein zijn tov de golf.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door Marp »

Inderdaad, dat geeft een veel grotere spreiding in de inwendige afstanden dan allemaal dezelfde (te korte) driehoekjes. Daarnaast nemen massieve driehoekjes redelijk wat kastvolume in, nog meer dan pyramides. Iets wat overigens bij akoestisch noppenschuim niet het geval is, dankzij de open structuur.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

aaaah juist ! Dus hoe lager de frequentie, hoe groter de oppervlakte moet zijn wat niet evenwijdig moet zijn zeg maar ?


Dit blokjes princiepe zou het beste kunnen werken bij de middentoner ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door b_force »

Je moet het zo zien, lage frequenties betekent grote golflengtes.
Om het even extreem te maken (dan is het namelijk lekker duidelijk :) )
Stel nu je hebt een staande golf van 30Hz = 5,72 m, denk jij dat een paar cm dan nog echt boeit?
Die golf trekt zich daar zeer weinig van aan. Je kunt dus het beste zeggen dat iets effectief werkt, als het in orde van grootte van de golflengtes is.
Die kegeltjes werken dus met name in het midden gebied.

Vanaf 500Hz begint overigens Pritex (en glaswol ook) al heel erg goed zijn werkt te doen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Duidelijk :D Bedankt Bart !
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door b_force »

Om eerlijk te zijn werkt het met alles zo :wink:
Significantie en orde van grootte zijn zo ongeveer de belangrijkste dingen die er zijn.
Hoe kun je dat concreet bepalen? NIET! :mrgreen:
Dat is nu een kwestie van veel zien, ervaring, experimenteren en begrijpen.
In veel gevallen is het niet zo'n probleem, maar de moeilijkheid zit hem dus bij randgevallen.
Wanneer je dus echt de limieten gaat opzoeken.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door TubeHead »

Dan laten we het limiet maar even zitten :D

Gister avond en vandaag flink aan de klus geweest.

Gister ben ik bezig geweest met de bassreflex poort. Heb de gaten in de kasten gefreest en ook per kast
twee steun blokjes gemaakt. Hier wil ik later ook wat extra bracing aan vast lijmen.

Vandaag middentoner kasten afgemaakt, gaten geboord voor connectoren en pritex erin gelijmt.

Was natuurlijk ook benieuwd hoe het ongeveer gaat klinken en daarom het spulletje aangesloten.
De versterker heeft twee afzonderlijke bass/treble regeling dus dat komt goed uit.
Mid heb ik de bass terug gedraait en bij de woofer het hoog natuurlijk.
Bijlagen
IMG_0850.JPG
IMG_0854.jpg
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen

Bericht door DragoSz »

Die woofers zien der echt ontzettend stijlvol uit :shock:

Welke keur krijgen ze? :-k
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”