Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Moderator: Beheerdersteam
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Je kan beter evenwijdige zijdes voorkomen door wat schuine zijdes te maken.
Dit kan geen kwaad hoor, maar volgens mij 'zien' de lage tonen die potentieel problematisch zijn die hele golfjes niet, omdat die veel te klein zijn tov de golf.
Dit kan geen kwaad hoor, maar volgens mij 'zien' de lage tonen die potentieel problematisch zijn die hele golfjes niet, omdat die veel te klein zijn tov de golf.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Inderdaad, dat geeft een veel grotere spreiding in de inwendige afstanden dan allemaal dezelfde (te korte) driehoekjes. Daarnaast nemen massieve driehoekjes redelijk wat kastvolume in, nog meer dan pyramides. Iets wat overigens bij akoestisch noppenschuim niet het geval is, dankzij de open structuur.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
aaaah juist ! Dus hoe lager de frequentie, hoe groter de oppervlakte moet zijn wat niet evenwijdig moet zijn zeg maar ?
Dit blokjes princiepe zou het beste kunnen werken bij de middentoner ?
Dit blokjes princiepe zou het beste kunnen werken bij de middentoner ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Je moet het zo zien, lage frequenties betekent grote golflengtes.
Om het even extreem te maken (dan is het namelijk lekker duidelijk
)
Stel nu je hebt een staande golf van 30Hz = 5,72 m, denk jij dat een paar cm dan nog echt boeit?
Die golf trekt zich daar zeer weinig van aan. Je kunt dus het beste zeggen dat iets effectief werkt, als het in orde van grootte van de golflengtes is.
Die kegeltjes werken dus met name in het midden gebied.
Vanaf 500Hz begint overigens Pritex (en glaswol ook) al heel erg goed zijn werkt te doen.
Om het even extreem te maken (dan is het namelijk lekker duidelijk
Stel nu je hebt een staande golf van 30Hz = 5,72 m, denk jij dat een paar cm dan nog echt boeit?
Die golf trekt zich daar zeer weinig van aan. Je kunt dus het beste zeggen dat iets effectief werkt, als het in orde van grootte van de golflengtes is.
Die kegeltjes werken dus met name in het midden gebied.
Vanaf 500Hz begint overigens Pritex (en glaswol ook) al heel erg goed zijn werkt te doen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Om eerlijk te zijn werkt het met alles zo
Significantie en orde van grootte zijn zo ongeveer de belangrijkste dingen die er zijn.
Hoe kun je dat concreet bepalen? NIET!
Dat is nu een kwestie van veel zien, ervaring, experimenteren en begrijpen.
In veel gevallen is het niet zo'n probleem, maar de moeilijkheid zit hem dus bij randgevallen.
Wanneer je dus echt de limieten gaat opzoeken.
Significantie en orde van grootte zijn zo ongeveer de belangrijkste dingen die er zijn.
Hoe kun je dat concreet bepalen? NIET!
Dat is nu een kwestie van veel zien, ervaring, experimenteren en begrijpen.
In veel gevallen is het niet zo'n probleem, maar de moeilijkheid zit hem dus bij randgevallen.
Wanneer je dus echt de limieten gaat opzoeken.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Dan laten we het limiet maar even zitten 
Gister avond en vandaag flink aan de klus geweest.
Gister ben ik bezig geweest met de bassreflex poort. Heb de gaten in de kasten gefreest en ook per kast
twee steun blokjes gemaakt. Hier wil ik later ook wat extra bracing aan vast lijmen.
Vandaag middentoner kasten afgemaakt, gaten geboord voor connectoren en pritex erin gelijmt.
Was natuurlijk ook benieuwd hoe het ongeveer gaat klinken en daarom het spulletje aangesloten.
De versterker heeft twee afzonderlijke bass/treble regeling dus dat komt goed uit.
Mid heb ik de bass terug gedraait en bij de woofer het hoog natuurlijk.
Gister avond en vandaag flink aan de klus geweest.
Gister ben ik bezig geweest met de bassreflex poort. Heb de gaten in de kasten gefreest en ook per kast
twee steun blokjes gemaakt. Hier wil ik later ook wat extra bracing aan vast lijmen.
Vandaag middentoner kasten afgemaakt, gaten geboord voor connectoren en pritex erin gelijmt.
Was natuurlijk ook benieuwd hoe het ongeveer gaat klinken en daarom het spulletje aangesloten.
De versterker heeft twee afzonderlijke bass/treble regeling dus dat komt goed uit.
Mid heb ik de bass terug gedraait en bij de woofer het hoog natuurlijk.
Re: Nieuwe uitdaging, zelf speaker ontwerpen
Die woofers zien der echt ontzettend stijlvol uit 
Welke keur krijgen ze?
Welke keur krijgen ze?
