Na een beetje te hebben rondgeneusd op het forum, valt mij op dat er veel speakers van echt hout gemaakt worden. Persoonlijk vind ik dit er erg mooi uitzien. Hoe bouwen jullie die kasten dan? Want achteraf zie ik nergens een schroef zitten. Mbv deuvels?
Heb zelf mijn speakers allemaal met stof bekleed, dan hoef je nergens rekening mee te houden.
Lijmen. Houtlijm is super sterk als je het juist toepast. Lekker klemmen en laten drogen. Krijg je nooit meer los zonder iets stuk te doen.
Vroeger bouwde ik subwoofer kisten voor in de auto en gebruikte ik een combinatie van schroeven en lijm. Ik heb ooit voor de lol al de schroeven uit zo'n kist gehaald in een poging ze uit elkaar te spelen. Vergeet dat maar. Die schroeven heb je gewoon niet nodig eens de lijm droog is.
Als je het hout eerst klemt kan je zonder schroeven werken. Is veel makkelijker om af te werken.
Ik gebruik wel eens lamello's ("koekjes"), dit maakt het net iets steviger, maar vooral: makkelijker om 2 panelen 100% haaks en exact uitgelijnt op elkaar te lijmen.
Ik werk alleen met schroeven als ik in een halve dag een kast wil bouwen. Het nadeel daarvan is dat je wel veel meer moet plamuren en moet schuren. Dat is bijna niet weg te krijgen.
Als je voor een geweldige afwerking gaat moet je geduld hebben of heel veel lijmtangen en niet schroeven, maar alleen lijmen.
Ik heb ze voorlopig nog niet nodig gehad bij mijn hifi-bouwsels.
Ik wel, 4 grote (60~70 cm) had ik nodig om m'n +-60L sub in elkaar te zetten. Gelukkig kon ik ze lenen want nieuw kopen a 20~25 euro de stuk zou te duur worden.
Ik heb ze voorlopig nog niet nodig gehad bij mijn hifi-bouwsels.
Ik wel, 4 grote (60~70 cm) had ik nodig om m'n +-60L sub in elkaar te zetten. Gelukkig kon ik ze lenen want nieuw kopen a 20~25 euro de stuk zou te duur worden.