Houten speakers, hoe te bouwen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jos1987
Berichten: 10
Lid geworden op: di 04 nov 2008, 9:13

Houten speakers, hoe te bouwen

Bericht door jos1987 »

Na een beetje te hebben rondgeneusd op het forum, valt mij op dat er veel speakers van echt hout gemaakt worden. Persoonlijk vind ik dit er erg mooi uitzien. Hoe bouwen jullie die kasten dan? Want achteraf zie ik nergens een schroef zitten. Mbv deuvels?

Heb zelf mijn speakers allemaal met stof bekleed, dan hoef je nergens rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Lijmen. Houtlijm is super sterk als je het juist toepast. Lekker klemmen en laten drogen. Krijg je nooit meer los zonder iets stuk te doen.

Vroeger bouwde ik subwoofer kisten voor in de auto en gebruikte ik een combinatie van schroeven en lijm. Ik heb ooit voor de lol al de schroeven uit zo'n kist gehaald in een poging ze uit elkaar te spelen. Vergeet dat maar. Die schroeven heb je gewoon niet nodig eens de lijm droog is.
Als je het hout eerst klemt kan je zonder schroeven werken. Is veel makkelijker om af te werken.

Voor de duidelijkheid: Lijmklem
Afbeelding
jos1987
Berichten: 10
Lid geworden op: di 04 nov 2008, 9:13

Bericht door jos1987 »

Dus met alleen lijm, krijg ik het hout stevig genoeg tegen elkaar?
En ik was me al allemaal complexe constucties aan het bedenken

Qua afwerken is dat inderdaad ideaal! Weer wat geleerd
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Tuurlijk. Ik denk dat hier 90% zo bouwt. Sommigen doen er nog een deuveltje bij, maar echt noodzakelijk is dat niet.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ik gebruik wel eens lamello's ("koekjes"), dit maakt het net iets steviger, maar vooral: makkelijker om 2 panelen 100% haaks en exact uitgelijnt op elkaar te lijmen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Moet je wel een freesje hebben. :wink:
jos1987
Berichten: 10
Lid geworden op: di 04 nov 2008, 9:13

Bericht door jos1987 »

Dat was dus ook mijn probleem, met een frees heb je tal van extra mogelijkheden. Maar dat is nu dus niet meer nodig. Tnx
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Schroeven kan wel zin hebben als je de planken op elkaar wilt klemmen (vooral bij grote kasten als de lijmklemmen te klein zijn).
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Vuurkat schreef:
Schroeven kan wel zin hebben als je de planken op elkaar wilt klemmen (vooral bij grote kasten als de lijmklemmen te klein zijn).
idd, of bij "vreemde" hoeken waar geen klem past te gaan verlijmen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb ze voorlopig nog niet nodig gehad bij mijn hifi-bouwsels.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik werk alleen met schroeven als ik in een halve dag een kast wil bouwen. Het nadeel daarvan is dat je wel veel meer moet plamuren en moet schuren. Dat is bijna niet weg te krijgen.

Als je voor een geweldige afwerking gaat moet je geduld hebben of heel veel lijmtangen en niet schroeven, maar alleen lijmen.



Groeten Mark
Gebruikersavatar
Gman
Berichten: 41
Lid geworden op: di 14 okt 2008, 0:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Gman »

rho schreef:
Ik heb ze voorlopig nog niet nodig gehad bij mijn hifi-bouwsels.
Ik wel, 4 grote (60~70 cm) had ik nodig om m'n +-60L sub in elkaar te zetten. Gelukkig kon ik ze lenen want nieuw kopen a 20~25 euro de stuk zou te duur worden.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Gman schreef:
rho schreef:
Ik heb ze voorlopig nog niet nodig gehad bij mijn hifi-bouwsels.
Ik wel, 4 grote (60~70 cm) had ik nodig om m'n +-60L sub in elkaar te zetten. Gelukkig kon ik ze lenen want nieuw kopen a 20~25 euro de stuk zou te duur worden.
Ik heb klemmen tot meer dan 1m. :)
Plaats reactie