'Zelfbouw' UCD versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Hi ZBA-ers,

Het volgende project dient zich aan. Ik wil, na het lezen van wat impressies over de kwaliteit van de Hypex UCD deze gaan bouwen. Ik wil graag een volgende stap in kwaliteit gaan maken. Ik gebruik nu een Denon PMA1500. Ik heb uiteraard een aantal vragen.

1. Zal de UCD inderdaad een kwalitatieve stap vooruit zijn t.o.v. de Denon, wellich heeft iemand hier ervaring mee?
2. Ik wil een enkele kast, wat heb ik nodig? In theorie zou je met 1 TR180 af kunnen maar de output is 'limited'. Ik neem dus aan dat 2 beter is. Heb ik dan ook een 2e UCD supply nodig?
3. Het zou aardig zijn op de versterker het volume te kunnen bepalen zodat ik geen voorversterker nodig heb. Wat is hier de beste aanpak? Ik zou de Denon als voorversterker kunnen gebruiken maar gevoelsmatig 'klopt' dit niet.

Zijn er verder nog specifieke zaken/tips om rekening meet te houden?

vr.gr.

Satefan

PS: Het zou helemaal briljant zijn om mijn speakers (Seas Idunn) eens te kunnen beluisteren op een paar UCD's. Iemand in de buurt van Lelystad die dit ziet zitten?
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door riktw »

1. kan ik niet veel over zeggen.
2. je kan ook 1 grote trafo nemen, gelijkrichter en lekker wat lompe elco's
zag laatst op marktplaats nog wat 47000uF 63V elco's voor 10 euro.
is ook iets meer zelfbouw dan een voedingskitje.
3. zet er een leuke alps potmeter in van een tientje en klaar.

en voor een mooie kast kan je kijken op modushop, beetje prijzig maar heel erg mooi:
http://www.modushop.biz/ecommerce/index_l2.php
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door MechanicalAnimal »

satefan schreef:
2. Ik wil een enkele kast, wat heb ik nodig? In theorie zou je met 1 TR180 af kunnen maar de output is 'limited'. Ik neem dus aan dat 2 beter is. Heb ik dan ook een 2e UCD supply nodig?
Heey :)

ik weet niet welke UcD supply je gaat gebruiken maar op de website van Hypex (http://www.hypexshop.com) kun je lezen of je met de suppply 1 of zelfs 2 UcD's kunt aansturen.

inspiratietopic voor je: Hypex Ucd700 op HTforum
Deze wil ik misschien bouwen in de 400 watt variant, een Nelson Pass F5/B1 combi vind ik echter ook mooi.

Leuk project, ik ben benieuwd! Sucses.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Op de DIYUCD site van Hypex staat dat je met 1 trafo af zou kunnen maar dat 'output power' dan 'limited' is. Dit zorgt bij mij voor nogal wat verwarring. Kwaliteit is het uitgangspunt dus liever in 1 keer goed zeg maar...

Satefan
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door MechanicalAnimal »

Ow, dan zou ik die lui gewoon een mailtje sturen joh. Dikke kans dat ze zo'n kunnen uitleggen wat dat inhoud en of jij met jouw wensen niet beter voor 2x kunt gaan :)
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door riktw »

heel simpel, die TR180 is een 160VA transformator.
dus simpel gezegd 160 watt.
met 1 module kan je net de 180 watt halen omdat een trafo wat hogere pieken kan halen en je ook nog afvlak elco's hebt.
met 2 modules op een trafo is het max vermogen dus 90 watt per kanaal.
ik kan me zelfs voorstellen dat een trafo van 160VA met 2 UCD modules niet helemaal goed is voor de trafo, als je de volume flink open gooit zal je meer van de trafo vragen dan ie max kan leveren.

je kan imho beter een trafo kopen van 500VA op farnell oid, dit is denk ik nog goedkoper ook.
volgens de site heeft een UDC180 een voedingsspanning van 30 tot 50V nodig.
dus een trafo van 25 a 30V is goed,gelijkrichter erbij en wat mooie afvlak elco's en klaar is kees.
TonioRoffo
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 jul 2010, 11:54

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door TonioRoffo »

Je kan ook voor de SMPS opteren - Onlangs nog rrgens op een engelstalig forum (ben ff kwijt welke) gelezen dat een kerel ATC SCM 40 nu aanstuurt met 2xSMPS400A400+2xUCD400HG. Niets dan superlatieven. :)

Dus in jouw geval SMPS400A180 (2 stuks) met UCD180HG? Eenvoudig te bouwen, efficiënt, SMPS specifiek gemaakt voor de UcD's... eens ik wat spaarcentjes heb ga ik er voor! Heb nu 2 kanalen UCD400AD op een 500VA zitten, maar ik wil naar 5 kanaals gaan... dus 3xUcD400HG er bij, met elk hun eigen SMPS.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door dre »

en dan een mooie pre er in!!
bv. een marantz 7 clone! 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door harryeng »

dre schreef:
en dan een mooie pre er in!!
bv. een marantz 7 clone! 8)

Afbeelding
Het ligt er even aan hoever je wil gaan. Wat betreft de trafos: 180W muziek vermogen, betekent in het algemeen 18W continu vermogen met grote pieken. Deze worden dan niet door de trafo verzorgd, maar door de elcos. Een trafo is dus voldoende, voor een paar procent beter neem je een tweede erbij. (Ikzelf ga voor nog een halve procent beter, en ga voor twee trafos, en twee dubbele voedingen...)

Ga je voor goud, neem je twee van deze pre´s erbij, regelt ze af op 12V output ipv 2 volt, en sloopt het differentieel blok uit de Hypex. Maar dat gaat voor dit project nog te ver 8)

Gr. Harry

p.s. ik heb ook verschillende hypexen hier staan, en verschillende Pass installaties. Zeker als je ze ook voor tweeters gebruikt, is de trafo optie net wat rustiger.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Die Marantz 7 clone staat op t lijstje...al is t alleen maar om weer eens te rommelen en de soldeerbout op te stoken ;-)

Niemand met een paar UCD's in de buurt van de flevopolder? Ik zou ze wat graag eens in t echt horen.

Satefan
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door Àadjo »

dre schreef:
en dan een mooie pre er in!!
bv. een marantz 7 clone! 8)

Afbeelding
waar zijn deze beauties te koop?
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door riktw »

wellicht op ebay van de verkoper DIYaudioKIT
its all in the picture :)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

ZBA-ers,

Ik ben voornemens dit project te gaan starten maar moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weet welke versie van de UCD ik aan zal schaffen. De 180 zal vermoedelijk meer dan voldoende vermogen leveren voor mijn idunn's en t gaat me niet echt om knetterhard kunnen draaien. Maar waar ik echt onzeker van word zijn de drie varianten. De ST, HG en dan nog met of zonder de premounted regulators. Waar het mij om gaat is om hoorbare verschillen in kwaliteit.

Iemand een advies (of gaat dit tot nog meer verwarring zorgen?)

Satefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door dre »

een gemodificeerde st klinkt ook zeer fraai! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door dre »

als je de marantz clonen gaat bestellen zou ik graag meeliften :wink:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Zie je wel, nog meer opties :shock: ...gemodificeerde ST....wat is dat dan weer??

Meeliften geen punt...ik laat wel even horen hoe/wat/waar...

Stefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door dre »

gewoon hg nemen :wink:
later kun je dan nog voor relatief leuk geld een verbetering doen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Hmmm..zie net 2 UcD's 400 HG te koop staan voor 140 euri t stuk....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door dre »

is dat zo extreem goedkoop dan?

ik zou toch al voor de 400 gaan......
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

mwah..normaal 180 euri t stuk...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door dre »

oeps ik zag €150,dat was dus ex.... :mrgreen:

ik heb ook een poos met een 400 met buizen pre gespeeld,erg fraai al zeg ik het zelf.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Besteld...YIKES...soms moet je projecten bij jezelf afdwingen ;-)

Nu op zoek naar welke voedingen etc ik ga gebruiken. Volgens mij t makkelijkste om de SMPS400A400 aan te schaffen? Het is me niet duidelijk of daar nog n trafo aan moet of dat dit een 'all in one' oplossing is'...

Satefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door dre »

smps is alles in 1!
ik heb `m nog niet vergeleken,maar dat zit wel snor :wink:
lekker makkelijk!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

De ucds zijn inmiddels binnen...vanavond de smps en wat aanverwante handel besteld...
Plaats reactie