hulp gevraagd berekening spoelen condernsators speakers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mr-technics

hulp gevraagd berekening spoelen condernsators speakers

Bericht door mr-technics »

Beste Techneuten,

ondanks mijn Natuurkunde profiel op HAVO kom ik niet geheel uit de berekening van spoelen en condensatoren. Het is een ingewikkelde klus, ik zal de situatie uitleggen:

Ik bezit een speakerset die normaal bij een Bi-amp Hifiset hoort. Dit betekend dat alle speakers geen crossovers (filters) hebben. Ik heb nu een nieuwe Onkyo onkyo tx sr 307 waarop ik deze set wil aansluiten. wanneer ik dit zou aansluiten zonder filters kan ik de speakers opblazen, aangezien het signaal niet onderscheiden wordt in laag voor woofer en hoog voor tweeter etc. De set bestaat uit de volgende luidsprekers:

Frontspeakers 3-weg totaal 6 Ohm, 46Hz - 22kHz 160Watt
Superwoofer (17 cm, 46Hz) - 200Hz, gemeten impedantie met voltmeter: 10,9 Ohm, geschatte impedantie 12-16 Ohm
Midspeaker (12 cm, 200Hz - 4kHz), gemeten impedantie met voltmeter: 11,5,geschatte impedantie 15,34 Ohm
Tweeter (6 cm, 4kHz - 22kHz), gemeten impedantie met voltmeter:5,2, geschatte impedantie 6,933333333
Op de speakers staan geen impedantie. Technics gebeld, die weet het ook niet. Alleen totaal impedantie van 6 Ohm.

Centerspeaker 2weg
Totaal 8 Ohm 75Hz - 22kHz (Achterop de luidspreker staat wel 8 ohm)
midspeaker: 12 Ohm staat op de speaker. (10 cm, 75Hz - 4kHz,
Tweeter: 6 Ohm staat op de speaker (6 cm, 4 kHz-22kHz)
Er zit een condensator tussen voor de tweeter: 2.2 uF, 50V

Surroundspeaker (satelliet) 1 weg
8 Ohm , staat op speaker en ook achterop de luidsopreker.
Woofer: (8 Ohm, 8 cm, 120Hz - 20kHz)

Nu heb ik op de volgende website berekeningen gemaakt: http://www.12vhifi.nl/filters.html

De volgende setup denk ik nodig te hebben, klopt dit?

3weg speaker (voorspeakers):
Voor de tweeter een condensator van 6,63 uF
Voor de mid-speaker een condensator van 174 uF en een spoel van 0,48 mH
Voor de Sub-Woofer en spoel van 25,5 mH

2 weg speaker (center):
Voor de tweeter een condensator van 6,63 uF
Voor de mid-speaker een condensator van 174 uF en een spoel van 0,48 mH

1wegspeaker (satelliet achter)
Voor de mid-speaker een condensator van 5 uF en eventueel een spoel van 0,45 mH zodat het een 2e order filter wordt

De vraag is:
1. Heb ik juiste waardes genomen voor de impedantie van de speakers, aangezien hier niets op staat?
2. Heb ik juiste waardes bepaald?
3. Heb ik juiste stroomschema?
4. Ik heb begrepen dat ik met de Onkyo receiver ook per speker de crossover kan aanpassen, hoef ik nu voor de surround- en de centerspeakers geen filters meer te plaatsen als ik ze goed afstel?

Ik hoop van harte dat jullie de kennis hebben om mij verder te helpen. Ik heb rondgezocht op google voor gegevens van de speakers, heb fora gelezen, snap het al meer, maar zoek wat meer zekerheid. AUB, help mij als u kan!

Groeten Patrick
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: hulp gevraagd berekening spoelen condernsators speakers

Bericht door b_force »

Doordat een speaker een impedantie heeft (en geen gelijkstroom weerstand) kun je niet zomaar filter berekenen.
(dan heb ik het nog niet over de frequentieresponsie)

Ik vind het nog steeds zo frappant dat dergelijke (suffe) calculators nog op internet zwerven.
Je kunt er met luidsprekers namelijk helemaal niets mee.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi Patrick,

allereerst welkom!

Je gaat in je berekingen uit van een theoretisch model. Dit werkt in de praktijk niet. Luidsprekers gedragen zich in een kast anders dan in de theorie. In het middengebied treedt een bepaalde versterking op die gecompenseerd moet worden, de baffle step compensatie (BSC).
Een theoretisch x-over werkt alleen wanneer drivers continu bijvoorbeeld 8 of 16 Ohm weerstand hebben, maar dat is niet zo. Daarvoor moet dan een impendantie correctie worden gemaakt. Verder werk je met heel slappe filterhellingen, dat kunnen de drivers wellicht niet aan. Akoestisch is het waarschijnlijk zeker geen aanrader.
Het filteren van speakers is een enorme klus. Waardes van 25mH en 150uF zijn kostbare onderdelen, dat is echt geen goed idee denk ik.

Verder ben ik benieuwd om welk set het gaat, want ik kan me niet voorstellen dat de originele versterker per luidsprekerunit een filtering had. Dat zou betekenen dat er voor de front speakers alleen al 6 eindtrappen nodig zijn, komen de surround kanalen nog bij. Dat lijkt me niet.
Ik verwacht dat de surround en center ongefilterde breedbandertjes hebben, plus de tweeter voor de center. In de fronts zit waarschijnlijk een papieren konus tweeter met ook een 2,2uF condensator ofzo. Die mid loopt vast ook als breedbander. Wellicht is de sub dan als laagsectie van het bi-amp gebeuren gefilterd. Hier zou je passief iets kunnen filteren maar dat loopt al snel richting de 20,- per kant als je het een beetje netjes wilt doen (spoel + Condensator (12dB lowpass) + LCR-kring = impendantiecorrectie uit spoel, condensator en weerstand).

Aan de specificaties te zien zal dit gaan om niet al te exclusief spul. Je kunt je afvragen of het de kosten waard is de filters passief na te gaan bouwen...

Deze is wel gaaf: 'geschatte impedantie 6,933333333' :wink:

Hopelijk heb ik je niet ontmoedigd, zelfbouw audio is een leuke hobby!
Heb je een plaatje/type van je systeem?

gr Wouter
mr-technics

Beste Heren,

Bedankt voor jullie snelle reacties!

het betreft hier de Technics SA-EH750.
Deze set heeft een bi-amp versterker waarbij de low-frequency signalen van de versterker direct naar de woofer gaan en de andere HF versterker stuurt de hogere signalen naar de middenspeaker en tweeter (ik heb het nu over de 3wegspeaker). De andere luidsprekers zijn alle 3 ongefilterd, muv een condensator voor de tweeter van de centerspeaker. Deze set was in 2000 1600 gulden, niet zomaar een Hifisetje, ook niet het duurste ter wereld. Ik was toen 12 en had al mijn gespaarde geld uitgegeven, vandaar dat ik niet zomaar andere speakers wil kopen, emotionele waarde telt ook mee :)

Maar goed, ik zit nu te overwegen of ik de 3-weg speakers zodanig kan modificeren dat ze niet meer bi-wired zijn en aangesloten kunnen worden als voorste speakers voor mijn Onkyo receiver. Het alternatief is bijvoorbeeld de JBL SCS-178, maar voor mijn gevoel geeft dit minder geluid dan mijn huidige speakers.

Wat adviseren jullie mij. ik ben enorm leergierig, maar als het geen zin heeft om eraan te beginnen omdat het bijna niet haalbaar is zonder speciaal apparatuur, dan misschien toch de JBL's?

Patrick
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb even gekeken en verwacht dat je beter verder kunt met de JBL of iets anders.
Gister zag ik bij de kringloop voor 12,50 een heel mooi gebruikt setje nederlands fabrikaat monitor luidsprekers en denk dan altijd; hier kun je never nooit voor bouwen...

Het setje is wat ik me erbij voorstelde en ik zou er geen geld aan uitgeven. Mocht je wel aan de slag willen met de filtering dan zul je wel moeten afstappen van die waardes. De ohmages op de specsheets zijn tussen 6 en 8, geen 15+ Ohm.

Hopelijk geen heilig huisje omgeschopt, iedereen zal jeugdsentiment hebben met iets dat het economisch niet waard is... me 2 O:)

Afbeelding
Afbeelding
mr-technics

Hallo,

ik heb jullie advies opgevolgd en ben niet aan het knutselen geslagen. Momenteel heb ik de set aangesloten op mijn Onkyo TX-SR307. Klinkt voor mijn begrippen eigenlijk goed genoeg, maar ben nu bang dat ik door de lage impedantie van mijn frontspeaker de receiver opblaas welke maar tot 6 Ohm kan. Ik overweeg nu het volgende:

optie 1:
Centerspeaker en surroundspeakers houden en Frontspeakers vervangen door boekenplank speakers met voldoende vermogen.

optie 2:
Infinity Primus HCS kopen

Optie 3:
zelf een set samenstellen met o.a. (4x)harfedale hifi speakers Valdus 300 , huidige centerspeaker en losse actieve subwoofer.

Ik hoor graag jullie adviezen (als jullie dit hebben) en vooral waarom dit beter zou zijn.

Mr-technics
mr-technics

Even een update:

Ik ben langs geweest bij een PAwinkel (soundworld in Putten) een van de werknemers heeft een gebruikte filter van een B&W speaker aangesloten. Het geluid zou beter moeten zijn, alleen vond ik het beter klinken zonder filters. Zeer waarschijnlijk dat er gaten vallen in bereik omdat het filter specifiek gemaakt wordt per speaker. ik heb de B&W filters er tussen gehaald en de speaker weer in originele staat gemaakt. Speakers nu gewoon zonder filters aangesloten en niet te hard spelen.

Maar nu: ik heb bij scheer en foppen de JBL scs200.5 getest, ik mocht hem meenemen naar huis, conclusie:

Heldere klanken uit de satelieten, redelijk goede middentonen, maar niet echt een warm geluid.
De subwoofer blaast flink, alleen zit er geen crossover op, zou hem een stuk naar beneden willen zetten qua frequentie.
Al met al mooi ogend (oog wil ook wat) maar zeker niet een complet geluid.

Momenteel richt ik mij op de volgende 3 setjes welke ik nog geen van 3 geluisterd heb, welke adviezen kunnen jullie mij geven in combinatie met mijn Onkyo SR-TX307?

Harman Kardon HKTS2 i.c.m. huidige surroundspeakers (150 euro)
JBL SCS178 (200 euro)
Infinity Short Primus HCS (235 euro)
Mordaunt Short Premier (235 euro)

Ik hoor graag wat jullie denken...

Patrick
richard

Bericht door richard »

mr-technics schreef:
...Ik hoor graag wat jullie denken...
Bouw zelf iets goeds, dit is immers een zelfbouwforum. Er zijn genoeg websites met succesvolle ontwerpen, als je niet in de gelegenheid bent zelf het ontwerp te maken.
Tony Gee (Geenius)
Zaph Audio
Troels Gravesen
mr-technics

Ik snap uw punt...zelfbouwforum. maar 2 post terug wordt juist geadviseerd niet zelf te knutselen, maar om kant en klaar te kopen in mijn situatie. Echter ben ik benieuwd of er mensen zijn die een goed advies willen geven, immers willen we allemaal genieten van een mooie geluidinstallatie en muziek, is het niet?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je graag wat zelf wil bouwen, maar er nog geen ervaring mee hebt, dan is het nabouwen van een bekend ontwerp een prima manier met grote kans op succes. dat kan van de genoemde sites, een hier op t forum gepresenteerd ontwerp, een in een tijdschrift gepubliceerd ontwerp, of een ontwerp van de zelfbouwwinkels in .nl (Speaker&co (2), Speakerland, RumoH) waar je een aantal van die ontwerpen ook zal kunnen luisteren.

voordelen van zelfbouw zijn vooral: leuk om te doen, perfect naar eigen smaak uit te voeren, meer 'niet mainstream' ontwerpen om uit te kiezen, fijn forum. voordelen van kant&klaar is vooral dat je supersnel wat hebt staan. voorwaarde van zelfbouw is natuurlijk wel dat je niet te onhandig bent en dat je de gelegenheid hebt om te knutselen. of het je ook pegels scheelt zal afhangen van het specifieke ontwerp, is het kwa kwaliteit vergelijkbaar met massa producten dan is de kans klein dat je geld uitspaart door zelfbouw, is het een ontwerp dat vergelijkbaar is met de wat sjiekere merken dan zul je vrij zeker geld uitsparen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Heb even gekeken en verwacht dat je beter verder kunt met de JBL of iets anders.
Gister zag ik bij de kringloop voor 12,50 een heel mooi gebruikt setje nederlands fabrikaat monitor luidsprekers en denk dan altijd; hier kun je never nooit voor bouwen...

Het setje is wat ik me erbij voorstelde en ik zou er geen geld aan uitgeven. Mocht je wel aan de slag willen met de filtering dan zul je wel moeten afstappen van die waardes. De ohmages op de specsheets zijn tussen 6 en 8, geen 15+ Ohm.
Ik gaf aan geen geld uit te gaan geven aan het setje, zoals je openingspost. Als je zelf filters wilt gaan ontwerpen wordt dat op deze wijze niets.

Een advies in de prijsklasse waarin jij zoekt heb ik niet. Ik ben meestal niet lang geinteresseerd in dat spul. Toch luister ik met plezier naar een logitech setje van 45,- de X-230. Uitzonderlijk goed voor wat het kost.

Ik weet niet hoe het met anderen gesteld is, maar ik ben echt niet bekend met de setjes die jij voorsteld. Ik verwacht dat weinigen je hier zo verder mee kunnen helpen.
Een serieus setje speakers voor weinig geld vind je bijvoorbeeld met de instap boekenplank speaker van heco, een zuiltje van mivoc, B-force weet nog een infinity van ca 90,- geloof ik. Een aparte subamp bij speakers is wel te vinden bij HT forum bijvoorbeeld. Een prima actief subje is vanaf 150 wel te vinden, maar ook te bouwen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”