Fase omdraaien op lijn-niveau?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Candisa

Fase omdraaien op lijn-niveau?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Voor het volgende auto-audio-project moet ik een L-R signaal uit een gebrugde versterker zien te krijgen.
Als je een versterker brugt, komt er normaal gezien een L+R signaal uit, dus om aan een L-R signaal te komen dacht ik er aan om het rechtse lijnsignaal te inverteren, want L-R = L+(-R).

Jammer genoeg wordt er geen gebruik gemaakt van gebalanceerde lijnsignalen dus een '-R' signaal is niet zomaar ter beschikking.
Aangezien de aarding van zowel de lijningangen van de versterker als de lijnuitgangen van de headunit aan een gezamelijke massa geschakeld zijn, is het ook niet mogelijk om de aarding en het signaal aan 1 kant van de RCA-kabel om te wisselen (aangezien op die manier zowel de lijnuitgang van de bron als de lijningang van de versterker wordt kortgesloten!)...

Het enige wat ik me dus kan bedenken om dit toch te realiseren, is door gebruik te maken van een aardlus-blocker. In principe zou dit eigenlijk een 1:1 transformator moeten zijn, waardoor het dus wel mogelijk wordt om aan 1 kant het signaal met de aarding om te wisselen, zonder een kortsluiting van lijn in- en/of uitgangen te creëren...

Ik vroeg me af of dit de juiste methode is, of als er wenselijkere methodes zijn om een geïnverteerd signaal te bekomen, zónder dat het risico bestaat dat er een lijnuitgang van de bron en/of lijningang van de versterker wordt kortgesloten omdat de aarding van beide aansluitingen aan een gezamelijke massa hangen...

groetjes,
Isabelle
Pjotr

Re: Fase omdraaien op lijn-niveau?

Bericht door Pjotr »

Ehm, wat wil je eigenlijk met een L-R signaal in de auto? Karaoke ofzo? :mrgreen:

Maar zonder gekheid 1:1 lijn-trafo's zijn idd de makkelijkste en veiligste manier. Maar dan een 1:1:1 lijn-trafo.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik snap ook niet helemaal wat je met links en rechts wilt doen.
Principe van een gebrudgde versterker heeft namelijk niks met links en rechts te maken.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Ik vermoed voor een centerkanaal..? Audiocontrol had hiervoor analoge centerkanaal "processors", dat werkte wel goed. De ESP3 bijvoorbeeld.
http://www.termpro.com/articles/center.html
Rob.
Candisa

Bericht door Candisa »

Het is niet voor het centerkanaal, maar een AudioControl ESP-2 waarbij de "space enhancement" knop vol open staat zou inderdaad hetzelfde effect moeten geven.
Voor deze toepassing vind ik het echter te gek om een relatief weinig voorkomend AudioControl toestel te gaan zoeken en kopen, maar maak ik het liever zelf.

Wat ik er mee wil bereiken is volgens mij beter gekend als het "Haas-effect".

Er liggen hier trouwens wel reeds een aantal AudioControl producten klaar om te gaan gebruiken in het volgende project, waaronder een ESP-3, maar deze heb ik al voor iets anders nodig.

Een 1:1 transformator lijkt me inderdaad een goede oplossing hiervoor. Ik snap even niet waarom ik een 1:1:1 transformator zou nodig hebben? Het is niet de bedoeling er een gebalanceerd signaal van te maken, enkel inverteren.

Is het trouwens een goed idee om op het niet te inverteren kanaal ook een 1:1 transformator te gebruiken om zo de balans gelijk te houden (door de verliezen van de transformator in het te inverteren kanaal)?

Ik weet dat bruggen niet specifiek te maken heeft met links of rechts, maar feit is wel dat, als je een linkerkanaal en een rechterkanaal brugt naar 1 kanaal, dit kanaal links+rechts zal weergeven.

groetjes,
Isabelle
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Candisa schreef:
Is het trouwens een goed idee om op het niet te inverteren kanaal ook een 1:1 transformator te gebruiken om zo de balans gelijk te houden (door de verliezen van de transformator in het te inverteren kanaal)?
Ja dat is idd het makkelijkste. Secundair zet je dan in serie en afhankelijk van de polariteit krijg je dan L+R of L-R, of R-L dat kan natuurlijk ook. Met een 1:1:1 trafo kan dat ook maar twee losse trafo's gaat makkelijker.

Voor welk frequentie gebied wil je het inzetten? Als het alleen voor het laag is kom je al een eind met gewone 220 printtrafo'tjes. Wil je hoger dan zeg 300Hz dan heb je wel echte audio breedband trafo's nodig.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kunt toch ook gewoon aarde en signaal van andere kanaal (links hier) omdraaien?

Dan ben je direct klaar.
Candisa

Bericht door Candisa »

Candisa schreef:
Aangezien de aarding van zowel de lijningangen van de versterker als de lijnuitgangen van de headunit aan een gezamelijke massa geschakeld zijn, is het ook niet mogelijk om de aarding en het signaal aan 1 kant van de RCA-kabel om te wisselen (aangezien op die manier zowel de lijnuitgang van de bron als de lijningang van de versterker wordt kortgesloten!)...
:wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja wel gelezen, maar ik vond hem nogal onduidelijk (en nog steeds :P )
Andere optie is met een opampje (of transistor) een inverter maken :)
Candisa

Bericht door Candisa »

Even verduidelijken dan:
Aangezien het hier gaat om een car-audio toepassing, waarbij er dus geen aparte aardingsdraad is, maar de aarding samen hangt met de negatieve pool, hangt de aarding van de lijnuitgangen van de bron en lijningangen van de versterker dus aan deze negatieve pool.
Dit betekent, moest je een RCA kabel maken die aan de ene kant normaal gesoldeerd is en aan de andere kant omgewisseld, het signaal afkomstig van de bron dus kortgesloten wordt met de negatieve pool van de versterker.
Aangezien de negatieve pool van de versterker en de negatieve pool van de bron dus via het stroomnet aan elkaar gekoppeld zijn, betekent dit dat zo een "gekruiste" RCA-kabel hetzelfde effect zou geven als wanneer je de lijnuitgang van de bron doodleuk zou kortsluiten...
Niet bevorderlijk voor de lijnuitgang van de bron dus!

Ivm een inverter maken met een opampje of transistor:
De electronica kennis die ik ooit zou moeten gehad hebben om zoiets te kunnen realiseren, zit veel te ver weg (als ik die al ooit in mijn grijze massa opgeborgen heb) om even een schemaatje uit mijn mouw the kunnen schudden om zoiets in elkaar te steken?

Bijkomend punt:
Het is voor mijn toepassing zeer belangrijk dat de mono-gegevens (zo goed als) volledig wegvallen.
Aangezien pure mono-gegevens even hard in het linker signaal zitten als in het rechter signaal (en dus ook invers in het geinverteerde rechter signaal), moeten deze signalen dus elkaar ook (ongeveer) precies even hard elkaar tegenwerken opdat het mono gedeelte van beide signalen elkaar volledig zou opheffen.
Ik wil namelijk énkel de stereo-effecten overhouden.
Het is dus heel belangrijk dat het te inverteren signaal door dit inverteren niet of toch zeker nauwelijks wordt aangepast in sterkte of dat het andere (niet te inverteren) signaal even hard verzwakt (of versterkt?) worden.

Tot nu toe lijkt het gebruik maken van een 1:1 lijn-transformator de eenvoudigste manier om het rechtersignaal te inverteren.
Het lijkt me dan ook het beste om ook het linkersignaal van eenzelfde 1:1 lijn-transformator te voorzien (maar dan zonder te inverteren) om de signalen even sterk te houden (want ik kan me niet voorstellen dan een transformatortje een efficientie van 100% en dus nul-verlies kan hebben).

Als ik voor deze optie ga rest nog de vraag: "Waar koop ik zoiets en wat kost dat?" Het hoeft geen high-end te zijn, aangezien deze toepassing enkel als subtiele aanvulling zal gebruikt worden op de hoof-set om een ruimtelijker beeld te bekomen.
Ik vroeg me trouwens ook af of een zogenaamde "ground loop isolator" eigenlijk niet gewoon een kastje is met 2 van die 1:1 lijntrafo's in (of zijn er nog isolators die anders werken?) en het dus misschien goedkoper zou zijn om zo een "isolator" aan te passen, dan om zelf vanaf 0 aan de slag te gaan met 2 1:1 lijntrafo's en een metalen kastje (als afscherming)?

groetjes,
Isabelle
Zandor

Bericht door Zandor »

Dat kan volgens mij al met 1 trafo , aansluiten tussen linker en rechter pool en niet naar de aarde.
De output is dan het verschil tussen l en r
Als spatial stereo de bedoeling is , daar bestaan ic's voor bv. een tda3810
Candisa

Bericht door Candisa »

Dat idee met 1 trafo klinkt inderdaad erg logisch, maar ik vraag me af of het zo verstandig is om zo maar de signalen van de linker lijnuitgang en rechter lijnuitgang via een impedantie (want dat is een spoel van een trafo nu eenmaal) aan elkaar te gaan knopen.
Ik zou liever het linker en rechter signaal op lijn-niveau zo gescheiden mogelijk houden en deze pas aan de uitgang van de versterker aan elkaar knopen dmv bruggen, aangezien het gaat om redelijk duur en/of zeldzaam materiaal: de bron is een Clarion HX-D2, de versterker is een Clarion APA4300HX.
Dit zijn beiden toestellen die indertijd tot de topreeks van Clarion behoorden, niet meer zo maar in de winkel verkrijgbaar zijn en niet bepaald iedere dag opduiken op de tweedehandsmarkt.

Dit is dus wat ik in gedachten heb:

CODE: Selecteer alles

______              _____             _________
|     | ---(L)-----| 2x  |---(L)-----|   ver-  |
|Head |            | 1:1 |           |  ster-  |
|Unit |            |trafo|           |   ker   |
|_____| ---(R)-----|_____|---(-R)----|_________|
Het is inderdaad de bedoeling spatial stereo te maken. Dit moet gaan dienen voor de rear-fill.
Ik wil dus uit de rechter-achter-speaker een R-L signaal en uit de linker achterspeaker een L-R signaal. Dit wens ik dus te bereiken door uit de gebrugde versterker een L-R signaal te krijgen door er een L en een -R signaal in te stoppen, om dan vervolgens de achterspeakers in serie te bruggen, waarbij de rechterachterspeaker bovendien verkeerd-om wordt aangesloten om van het L-R signaal een R-L signaal te maken.

Het is niet de bedoeling om te kunnen regelen in hoeverre het mono signaal er uit gehaald wordt (zoals ik vooraan wel zal kunnen met behulp van een AudioControl ESP-3) of zo, dus wil ik het ook zo simpel mogelijk houden en dus liefst zonder schakelingen met IC's of andere actieve componenten.
Mij lijkt dat dit mogelijk moet zijn met behulp van 2 1:1 trafo's, namelijk 1 in het rechtersignaal om het te kunnen inverteren, en 1 in het linkersignaal om de symmetrie te behouden.

Daarom dat ik dus wil weten:
- enerzijds: waar ik in gods naam aan zo een stel 1:1 lijn-trafo's kom tegen een fatsoenlijke prijs (ik wil hier geen tientallen euri per stuk voor betalen!)?
- anderzijds: of er in een zogenaamde "ground-loop-isolator" (kastje om tussen RCA-kabels te plaatsen wanneer je een hardnekkige aardlus hebt) die je in de gemiddelde caraudio-handel vindt voor pakweg 20 euro, gebruik wordt gemaakt van 1:1 lijntrafo's, of als er daar andere technieken in zitten die voor mijn toepassing waardeloos zijn?

groetjes,
Isabelle
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Candisa schreef:
Daarom dat ik dus wil weten:
- enerzijds: waar ik in gods naam aan zo een stel 1:1 lijn-trafo's kom tegen een fatsoenlijke prijs (ik wil hier geen tientallen euri per stuk voor betalen!)?
- anderzijds: of er in een zogenaamde "ground-loop-isolator" (kastje om tussen RCA-kabels te plaatsen wanneer je een hardnekkige aardlus hebt) die je in de gemiddelde caraudio-handel vindt voor pakweg 20 euro, gebruik wordt gemaakt van 1:1 lijntrafo's, of als er daar andere technieken in zitten die voor mijn toepassing waardeloos zijn?

groetjes,
Isabelle
Goede kwaliteit audio trafo's kosten wel een paar tientjes. Je zou eens in Antwerpen bij Danny Blue ( http://www.diyparadiso.com/ ) langs kunnen gaan die heeft wel veel van dat spul liggen. Al is het wel een jaar of 5 - 6 geleden dat ik daar geweest ben.

Niet in alle (goedkope) ground loop scheiders zitten trafo's, soms zitten daar ook gewoon een paar condensatortjes in en daar heb je niks aan. Criterium is een beetje: Zijn ze zwaar? Zo ja, dan zit er meestal wel (trafo) ijzer in.

Maar hoe ga je die head amp gebruiken? Zitten daar ook speakers op aangesloten? De output er van is doorgaans te hoog voor gewone lijn trafo's
Candisa

Bericht door Candisa »

De headunit die ik ga gebruiken heeft geen interne versterker, enkel 4 paar pre-outs, 2 paar lijn-ingangen en best een flinke DSP (actief crossover met instelbare kantelfrequenties én flanksteilheid, 5-band parametrische equalizer per kant, time-alignment op ieder kanaal...) voor een toestel waar ook nog een CD-loopwerk en radio-tuner in zit en zo maar in een 1-din autoradio-opening past!
Dit toestel is specifiek ontworpen voor de competitiewereld en voor de serieuze audio-fana(a)t(e) om er een volactieve installatie met losse eindversterkers mee aan te sturen.
Er komen dan ook maar liefst 3 2-kanaals-versterkers (op de linker, center en rechter mid en tweeter) en 2 4-kanaalsversterkers (1 gebrugd op de deurwoofers, 1 op de achter-aanvulling) in de kofferbak!

Jammer genoeg heeft het nog zo zijn beperkingen tegenover de nóg uitgebreidere systemen met losse processor en het niet kunnen kantelen van de fase van één kanaal (dit kan enkel per paar kanalen) is er daar één van, waardoor ik dus extern iets moet gaan fabriceren om een niet-geïnverteerd linksachter-signaal gecombineerd met een wél-geïnverteerd rechtsachter-signaal te bekomen.

Ik heb net even gekeken op diyparadiso.com, maar als ik kijk bij de interstage transfo's, zie ik prijzen die rond de 100 euro draaien!
Voor deze toepassing hoeven die transformatoren echt geen high-end materiaal te zijn. Ze worden niet gebruikt in combinatie met buizenversterkers op een mega-audiofiele home-audio set bestaande uit dipolen met ribbon-drivers of zo, maar in een auto-audio installatie in de lijn van zeer zachtjes meespelende achterspeakers die een wat ruimtelijker effect als enig nut hebben.

Semi-off-topic: Om even een idee te krijgen van de installatie:
Bron met ingebouwde DSP: Clarion HX-D2
- Het eerste paar lijnuitgangen hiervan zal het signaal voorzien voor de voorste mids en tweeters
- Het tweede paar lijnuitgangen hiervan zal het signaal voorzien voor de achterste mids en tweeters
- Het derde paar lijnuitgangen hiervan zal het signaal voorzien voor de deurwoofers
- Het vierde paar lijnuitgangen wordt niet gebruikt, maar kan eventueel in de toekomst gebruikt worden voor wat sub-aanvulling
Equalizers: 2x AudioControl EQT
- Dit zijn 30-bands mono equalizers, deze worden in de lijn van de voorste mids en tweeters geplaatst om deze zeer nauwkeurig te kunnen bijregelen
- Op die manier kan ik de in de bron ingebouwde 5-band parametrische equalizer puur voor de deurwoofers gebruiken en/of om ergens een brede golf/dal in de algemene respons bij te sturen.
Spatial enhancer + centerkanaal-processor: AudioControl ESP-3
- Hiermee kan ik het geluid afkomstig van de linker en rechter mids en tweeters wat ruimtelijker laten klinken om een bredere staging te bekomen (regelbaar)
- De pure mono-informatie wordt gestuurd naar de center mid en tweeter om het uitsmeren en/of verschuiven van de mono-informatie te vermijden en dus bijgevolg voor een betere focus te zorgen
Front + Center mid/tweeter crossover: AudioControl 4XS
- Dit is een vierkanaals 2-weg crossover
- Hiermee scheid ik het mid van het hoog op links, center en rechts
Achter mid/tweeter crossover: AudioControl 2XS
- Dit is een stereo 2-weg crossover
- Hiermee scheid ik het mid van het hoog op de achteraanvulling
Front+center mid+tweeter versterkers:3x Genesis Dual Mono
- Dit zijn 2-kanaals versterkers met enorm weinig overspraak en een zeer neutrale klank
- Hiervan wordt er telkens 1 kanaal op een mid en 1 kanaal op een tweeter aangesloten
Deurwoofer versterker: Clarion APA4300HX
- Dit is een 4-kanaalsversterker welke per 2 kanalen gebrugd 1 deurwoofer zal aansturen
Achter-aanvulling versterker: Clarion APA4300HX
- Dit is een 4-kanaalsversterker waarvan 2 kanalen de achterste mids en 2 kanalen de achterste tweeters zullen aansturen
Tweeters rondom: 5x Dayton ND20FB
Mids rondom: 5x TangBand W4-1337
- Mogelijks zullen hiervan later de 2 achterste vervangen worden door de W4-1320, aangezien deze minder detail, maar een meer 'ambient' klank hebben
Deurwoofers: 2x CSS Trio8

In mijn hoger getypt schemaatje heb ik dus eigenlijk gelogen: tussen het kastje met de 2 1:1 trafo's en de eindversterker komt dus nog een actief stereo 2-weg crossover.

groetjes,
Isabelle
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

100 euro :shock:

Wat ik al eerder zei, twee opamps als buffer. (een inverted en een niet-inverted)
Wordt zo ook gedaan in subwoofer versterkers. (enkel zijn ze dan beiden van hetzelfde type)
Kun je zelfs op enkelvoudige spanning laten werken. Moet je wel een paar condensatortjes gebruiken om DC te blokken.
Overigens zitten elco's 99% van de gevallen ook in (dure) apparatuur (is dat iets wat van de CE keuring moet ofzo?)
Zandor

Bericht door Zandor »

Ik wil dus uit de rechter-achter-speaker een R-L signaal en uit de linker achterspeaker een L-R signaal. Dit wens ik dus te bereiken door uit de gebrugde versterker een L-R signaal te krijgen door er een L en een -R signaal in te stoppen, om dan vervolgens de achterspeakers in serie te bruggen, waarbij de rechterachterspeaker bovendien verkeerd-om wordt aangesloten om van het L-R signaal een R-L signaal te maken.
Dit effect kan je ook bereiken door de luidsprekers tussen l en r uitgang van een niet gebrugde versterker aan te sluiten.
Alleen eindversterkers voor in een auto zijn misschien gebrugd.
Dan zou 't zo moeten (op eigen risico) amp+links > speaker > amp+rechts en amp-links > speaker > amp-rechts
en de speakers naar believen ompolen.Of dit goed gaat weet ik niet , ik zou het uitproberen met een oud boostertje ofzo iets.
In ieder geval nooit 2 min uitgangen samenbinden of + natuurlijk , alleen met een driver ertussen kan het in theorie geen kwaad.
Candisa

Bericht door Candisa »

b_force: Mijn electronicakennis zit veel te ver weg om zoiets uit mijn mouw te kunnen schudden, als ik het al ooit zou gekunnen hebben.
Mij lijkt dat een actieve schakeling met opamps en condensatoren en dergelijke een stuk ingewikkelder is dan nodig, daarom dat ik het liever passief zou oplossen met transfo's (als die tenminste geen 100 euro per stuk kosten!).

Zandor: De versterker die ik ga gebruiken voor de achteraanvulling is een 4-kanaalsversterker, waarvan de 2 voorste en 2 achterste kanalen kunnen samen gebrugd worden, om zo een 2-kanaalsversterker te bekomen.

Er zit trouwens ook een schakelaartje op om te kiezen of ik deze in 4(ongebrugd), 3(enkel achterste kanalen gebrugd) of 2(zowel voorste als achterste kanalen gebrugd)-kanaalsmodus wil gebruiken.
Moet ik deze dan in 4 of 2-kanaals modus zetten om dit te doen? Ik veronderstel 4-kanaals, aangezien wat jij voorstelt niet echt bruggen is?

Als de versterker normaal gebrugd wordt, en er dus een L+R signaal uit moet komen, moet de speaker normaal gezien als volgt worden aangesloten: amp+links > speaker > amp-rechts.
Mij lijkt dus dat je om een L-R signaal te bekomen het rechterkanaal moet inverteren, en dus de linkerachterspeaker tussen de 2 plussen moet hangen, en om een R-L te bekomen het linkerkanaal moet geïnverteerd worden en dus de rechterachterspeaker tussen de 2 minnen moet hangen.

Ik heb echter momenteel geen rommel-versterkertje meer liggen om eerst op te experimenteren. Ondanks dat we hier een groot aantal ongebruikte caraudioversterkers hebben liggen, zitten er geen tussen die stuk mogen (Genesis Series 1, 2 en 3, 2 generaties Clarion topreeks, Caliber Competition, McIntosh, Crunch by ZED Audio, Xtant, Nakamichi...), dus testen is redelijk onmogelijk.

groetjes,
Isabelle
Pjotr

Bericht door Pjotr »

http://www.new-line.nl/nl/onderdelen-ge ... tm#details

Audiofiele kwaliteit is het niet maar een buil kun je er voor dat bedrag niet aan vallen.
Candisa

Bericht door Candisa »

Voor dat bedrag kan ik inderdaad niet veel verliezen, en aangezien ze beweren dat je er probleemloos mits een aanpassing (ik veronderstel dus het vervangen van de RCA connectoren door XLR) aan de ene kant een gebalanceerde bron kunt aansluiten en aan de andere kant een versterker met ongebalanceerde ingangen, veronderstel ik dat het effectief klopt dat er 2 audiotransformatoren in zitten.

Ze zeggen er bij dat het geen high-end kwaliteit is, maar dat is ook niet nodig voor mijn toepassing:
- De speakers die het signaal dat door deze isolator loopt weergeven zullen zich achter me bevinden, waar het menselijk oor minder goed waarneemt dan naar voren toe.
- De speakers achteraan zullen maar vanaf een 300-tal Hz spelen dmv een high-pass filter die al in de bron (en dus vóór de isolator) wordt toegepast, dus dat zijn al 4 van de ongeveer 10 octaven die niet door deze isolator moeten passeren, waardoor de mindere kwaliteit waarschijnlijk al een stuk minder belangrijk wordt
- De speakers achteraan zullen zeer stilletjes meespelen, nét genoeg om een wat ruimtelijker effect te creëren, maar stil genoeg om de staging diepte en afstand niet aan te tasten, dus eventuele mindere geluidskwaliteit zal hierdoor ook al nauwelijks tot niet waarneembaar worden.

Aangezien dit type ground-loop isolator hoogst waarschijnlijk de soort is dat ik nodig heb en zelfs met de verzendingskosten (die evenveel bedragen als wat de isolator zelf kost) er bij geteld nog altijd minder kost dan een exemplaar van Caliber (waarvan ik niet weet of deze effectief met transfootjes werkt) in de lokale Halfords, zal ik het er op wagen.
Dan hoef maar enkel een RCA connector er af te knippen om er vervolgens een andere verkeerd-om terug aan te solderen en moet ik niet gaan experimenteren met ongebruikelijke aansluitmethodes van de speakers op de versterker, wat misschien schadelijk kan zijn voor de versterker.

Hartelijk bedankt voor de link Pjotr!

groetjes,
Isabelle
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik heb niet naar de verzendkosten gekeken maar als die zo hoog zijn zou ik er gelijk twee bestellen.

Misschien moet je hem open peuteren om het goed aan te kunnen sluiten. Waar het op neer komt is dat je de ingangen gewoon normaal aansluit en de uitgangen van beide trafo'tjes in serie moet aansluiten. Afhankelijk van de polariteit van in serie zetten telt het signaal dan op (L+R) of krijg je het verschil (L-R).
Candisa

Bericht door Candisa »

Tgoh, het is misschien verzendingskosten-technisch voordeliger om er 2 te bestellen, als ik er maar 1 nodig heb is dat nog eens 7.50 euro extra "weggegooid", dus ik ga er gewoon ééntje bestellen. Zoals ik zei komt dit nog altijd goedkoper uit dan er eentje bij de lokale Halfords te kopen.

Qua aansluiten had ik iets veel simpelers in gedachten:
Gewoon 1 RCA stekker aan uitgangszijde er af knippen en er een nieuwe op solderen, maar dan met de signaaldraad aan de aarding en de aardingsring aan de signaalpin.
Op die manier komt er dus een niet geïnverteerd links signaal en een wél geïnverteerd rechts signaal er uit.

Als ik deze signalen dan vervolgens (via het actieve crossover) de versterker in stuur, en deze dan vervolgens brug, bekom ik ook een (L)+(-R) = L-R signaal. Als ik dan hierop (in brug dus) de linkerspeaker en rechterspeaker in serie aansluit, waarbij ik de rechterspeaker ompool, dan heb ik ook een L-R signaal op de linkerspeaker en een -(L-R) = -L+R = R-L signaal op de rechterspeaker.

Voor de mooi kan ik misschien nog een leuk metalen behuizinkje en 4 female inbouw-RCA connectoren zoeken om rond de isolator te bouwen en er een leuk professioneel ogend schemaatje op kleven in de aard van:

CODE: Selecteer alles

| R                  -R |
|_______________________|
:lol:

groetjes,
Isabelle
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, kan ook, je kunt er iig vrij eenvoudig alle kanten mee op :D

Afijn, we horen lezen het wel mettertijd ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

Beetje simpeler misschien maar niet slechter werkend. Signaalscheidingstansfo tussen linker uit en rechteruit, dan heb je het verschil ook en dit met maar 1 transfo.

Het bruggen van je signaal doet je versterker zelf wel.

mvg Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bij goede laag ohmige lijnuitgangen lijkt mij dat prima kunnen. Was ook mijn eerste gedachte maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is.
Candisa

Bericht door Candisa »

Mogelijk is het misschien wel, maar dat wil ik niet riskeren met een headunit die Xenia 600 Euro gekost heeft, over het algemeen nog een stuk meer geld gaat en bovendien niet iedere dag opduikt op de tweedehands markt. :)

Als ik voor in totaal 15 euro een dubbele scheidingstransfo kan kopen waarvan ik zekerder ben dat deze de headunit heel laat, ga ik echt niet riskeren het anders te gaan doen :)

Isabelle
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”