Elco's vervangen in een Marantz SM-80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Marcel
Contacteer:

Elco's vervangen in een Marantz SM-80

Bericht door Marcel »

Beste forummers,

Ik ben in het bezit van een nog mooie eindversterker van Marantz, de SM-80 maar deze heeft momenteel problemen met de weergave.
IK denk (als leek) dat de elco's aan hun eind van hun latijn zijn want de eindversterker klinkt nu alsof er een radio net naast de zender staat.
Is dit "eenvoudig" zelf te doen? Ben wel wat gewend met een soldeerbout maar ben nog nooit in het binnenste van een versterker bezig geweest.
Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Marcel
ray5150

Re: Elco's vervangen in een Marantz SM-80

Bericht door ray5150 »

Ja hoor, in principe is dat geen probleem. elko's zijn verouderings gevoellig, dus het is geen slechte beslissing om dit in een apperaat van een jaar of 30 te vervangen.
Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten.

Elko's hebben een polariteit, heel vaak staat deze op de zijkant aangegeven op zijkant met een zwarte streep. (dat is de - )
Als je de plus en min bij een elko omwisselt heb je boem, dus let hierop..

het tweede punt is de werkspanning, ook die staat op de elko aangegeven. tegenwoordig is vrij standaard 16, 35 en 63 Volt voor nieuwe elko's.
Je mag nooit lager gaan zitten dan de werkspanning op de oude elko's, heb je bijvoorbeeld 25 Volt dan kun je het beste 35 Volt voor de nieuwe nemen.

Als laatste kan het vrij lastig zijn nieuwe bufferelko's (die grote potten) te vinden met dezelfde afmetingen en spec's als de oude.

En let erop dat je merkspul koopt. Panasonic, Elna en Sanyo hebben de voorkeur. deze merken hebben ook speciale series voor gebruik in audio appperatuur.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Elko's hebben een polariteit, heel vaak staat deze op de zijkant aangegeven op zijkant met een zwarte streep. (dat is de - )
Als je de plus en min bij een elko omwisselt heb je boem, dus let hierop..
Hou er rekening mee dat een zwarte elco een lichte streep heeft :wink: :wink: Je zal die zwarte streep maar zoeken op een zwarte elco. :lol: :lol:

Een mooi ding trouwens zo'n SM80. Kwa klank goed vergelijkbaar met de PM80. Speel niet teveel in klasse A, want dan gaat je stuurcircuit eraan (STK3140 of zoiets).

Groeten,
Mischa
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

En als er inderdaad een STK module inzit kan die ook defect zijn met genoemd gevolg. De PM80 serie I hebben ze in elk geval wel.
Rob.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Bertje schreef:
En als er inderdaad een STK module inzit kan die ook defect zijn met genoemd gevolg. De PM80 serie I hebben ze in elk geval wel.
Rob.
Niet in allemaal, er zijn varianten die discreet zijn opgebouwd.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Met de schema's erbij gaat het een stuk makkelijker.... O:)

http://www.megaupload.com/?d=VMZ64676
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Beste Mischa,

Bedankt voor de reactie. Maar ik heb toch een vraagje, en dat is dat jij aangeeft dat ik niet teveel in klasse A moet spelen.

het zit namelijk zo dat je dit niet voor het kiezen hebt bij deze eindversterker. Het is AAN of UIT en stereo of bridged.

Dus daar heb ik niets in te kiezen.

Ik wil binnenkort (denk ik) toch de motorklep van de SM-80 open gooien en eens gaan kijken wat ik er zelf aan kan vervangen. I.i.g. ga ik de grote elco's vervangen en als mij dit goed afgaat dan zie ik wel verder wat ik nog meer kan doen om e.e.a. te vernieuwen/vervangen.

Eventuele foto's van zoiets in een Marantz zijn van harte welkom. Ik ga dit topic ook op het Marantz forum plaatsen, hoe meer reactie's en tips, hoe beter het is.

Groeten,

Marcel
Plaats reactie