[frezen] Stofafzuiging DIY?

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door mijkie »

anders adapter maken of misschien wel te koop , in mijn omgeving noemen ze protool , pruttool , hoef ik niets meer uit te leggen , is het gewoon net niet in vergelijking met bijv. festool , maar ieder merk heeft wel wat , accuboorm. heb ik van makita , de duurste 18volt , sloopzaag van milwaukee , krijg je niet stuk , boorhamer van bosch , gelukkig nog een oudere grijze , maar zoals ik al zei , ieder merk heeft zijn goede en zijn minder goede producten

gr mijkie
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks voor alle reacties lui :D

Peertje schreef:
je kan ook een originele festool slang halen en die op je ouwe karcher stofzuiger aansluiten
Thanks Peter, het gaat deze constructie worden maar eerst even proberen met en lowbudget PPslang van de Gamma die eerder in het topic getipt werdt. Als het systeem werkt maar die slang is lastigdan haal ik wel een festool-slang.

Ik zal het resultaat wel even posten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

MechanicalAnimal schreef:
.......maar eerst even proberen met en lowbudget PPslang van de Gamma die eerder in het topic getipt werdt. Als het systeem werkt maar die slang is lastigdan haal ik wel een festool-slang.

Ik zal het resultaat wel even posten.
Het heeft wel een nadeel: Als je er op gaat staan is het plat en blijft het plat :mrgreen:

Met wat 32 mm PVC afvoerbuismofjes kun je evt. verloop/aansluit stukjes stukjes maken en die vast zetten met 5 cm breed schilders tape. Die slang past bij mij precies klem over de aansluiting van de schuurmachine. Op de zaagmachine past die in de aansluiting en heb ik het met schilders tape vast gezet.

Geef toe het is allemaal niet professioneel maar hé, dit is zelfbouw toch? :D Heb je het niet dagelijks nodig dan voldoet het goed.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door MechanicalAnimal »

Pjotr schreef:
Het heeft wel een nadeel: Als je er op gaat staan is het plat en blijft het plat :mrgreen:

Met wat 32 mm PVC afvoerbuismofjes kun je evt. verloop/aansluit stukjes stukjes maken en die vast zetten met 5 cm breed schilders tape. Die slang past bij mij precies klem over de aansluiting van de schuurmachine. Op de zaagmachine past die in de aansluiting en heb ik het met schilders tape vast gezet.

Geef toe het is allemaal niet professioneel maar hé, dit is zelfbouw toch? :D Heb je het niet dagelijks nodig dan voldoet het goed.
owjah....dat was ik me niet bewust van dat plat=plat-principe van PP :lol:


ik wandel van de week wel eens door het slangenpad in de E-norm.

ZBA rules :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Peertje »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

Peertje schreef:
Die PP slang was ook nie goedkoop hoor, 12 eurie zoveel voor 5 m :mrgreen: Overigens moet je er wel met je volle gewicht op gaan staan om het plat te krijgen.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door molekuul »

je kunt altijd nog deze kopen om te houtstof te zuigen:

http://bva-auctions.com/auction/category/2197/100094
de bieding staat nu op 84 euro
Bijlagen
181.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door MechanicalAnimal »

Bedankt voor de tip molekuul. Internet afstruinen naar zo'n apparaat kan ik ook nog doen, goed back-up plan.


Ik ga vandaag even klooien met mijn Kärcher

Afbeelding

Ik denk dat ik de karcher mooi kan aansluiten op de Festool frees met vijverslang. Ik heb nog wat liggen, eens zien of daar wat tussenzit.

Als het lukt dan post ik het eindresultaat wel even.
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door mijkie »

tip , neem een slang met gladde buitenkant anders blijft hij snel ergens achter hangen , doet die van festool ook !!!!
mijkie
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Peertje »

mijkie schreef:
tip , neem een slang met gladde buitenkant anders blijft hij snel ergens achter hangen , doet die van festool ook !!!!
mijkie
Dat is idd erg hinderlijk, is hier een goede oplossing voor met de bestaande slang?
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door mijkie »

voor op de rail kun je een plastic ding kopen maar , met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Peertje »

mijkie schreef:
met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie
haha grappig, dat doe ik dus ook.... :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Arno »

Peertje schreef:
mijkie schreef:
met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie
haha grappig, dat doe ik dus ook.... :lol:
De zogenaamde 'festool constrictor'
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door mijkie »

is minder gevaarlijk als het neefje , de boa constrictor maar , onderschat m niet !!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door MechanicalAnimal »

mijkie schreef:
voor op de rail kun je een plastic ding kopen maar , met frezen hang ik hem meestal om mijn nek , is ff wennen maar gaat prima

mijkie
is het misschien een idee om 'm met een karabinerhaak aan je riem te hangen? ipv los over je nek? Zodat er een lus hangt tussen je frees en de bevestiging aan je riem?

Afbeelding

Het is even uitproberen of je genoeg bewegingsvrijheid hebt, maar volgens mij is dit ook wel handig?.
Arno schreef:
De zogenaamde 'festool constrictor'
LOL
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door mijkie »

wel een ok idee maar , denk niet dat t werkt , ik doe de slang omhoog om nergens achter te blijven haken , met een haak op riem hoogte zit je nog op werkbank hoogte en dat probeer ik te vermijden ivm. blijven haken met een festoolslang

gr mijkie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door bartsegers »

Ik zuig mijn mdf stof meestal op door middel van een aszuiger. Een wat?

Afbeelding
http://www.mooiewarmte.nl/popup_image.php?pID=145

Een vat met filter waar je een andere zuiger op aansluit.
Wel zuigkracht en ook flinke capaciteit.
Leeggooien is makkelijk etc.

Kost niet veel, 20€ +/-
En je spaart je zuiger...
Enige wat je moet doen is die aansluitnge maken op je F(r)estool

OF MET eigen motor, ook niet duur.
http://link.marktplaats.nl/355932387
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
OF MET eigen motor, ook niet duur.
http://link.marktplaats.nl/355932387
Zo'n ketel met eigen motor heb ik gehad. Die maakte het kabaal van een straaljager en had de zuigkracht van een vlieg. Was geen succes, alleen wat lichte krullen wilde hij opzuigen. Ook het filter verstopte nogal snel met fijn houtstof.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door bartsegers »

Oke, in ieder geval de ketel zonder motor werkt goed hier.
Na elke freesmiddag leegmaken houdt hem wel schoon.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door MechanicalAnimal »

Zo, na een hoop geklooi met vijverpompslangen en rondneuzen in bouwmarkten voor PP-slang en allerlei verloopstukjes van Frees naar Karcher ben ik eruit :lol: Wat een gezeik.


Het wordt een Festool CTL Midi :mrgreen:

Afbeelding


Toolmax heeft een mooie aanbieding met 5 stofzakken en de zuigset (stangen en vloerborstels) voor 399 euro.

Ik ben nog even bij 2 E-norm's binnengestapt maar als ik daar al een prijskaartje zie hangen voor een stofzuiger zonder accesoires met een verkoopprijs die zo'n 10% hóger ligt dan de adviesprijs op Festool.nl dan ben ik héél erg gauw klaar met zo'n zaak, ook veel zaken adverteren met deze truuk. Protool heb ik nog vergeleken met Festool, maar ga voor die 46 euro toch voor groen/grijs waar ik me systainer ook nog eens op kan klikken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Pjotr »

MechanicalAnimal schreef:
Ik ben nog even bij 2 E-norm's binnengestapt maar als ik daar al een prijskaartje zie hangen voor een stofzuiger zonder accesoires met een verkoopprijs die zo'n 10% hóger ligt dan de adviesprijs op Festool.nl dan ben ik héél erg gauw klaar met zo'n zaak, ook veel zaken adverteren met deze truuk. Protool heb ik nog vergeleken met Festool, maar ga voor die 46 euro toch voor groen/grijs waar ik me systainer ook nog eens op kan klikken.
Jah, scheuren met dat ding. Straks krijgen we nog "Ter Land, ter Zee en ter Festool"

Volgens mij was je al gewoon verliefd er op. Anyway Proficiat! \:D/
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door MechanicalAnimal »

ssstttt....... :-$

Hopelijk donderdag geleverd, kan ik mooi weer verder met mijn freeswerk :mrgreen:

en daarna opgeven voor "met glans van de schans" :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door dre »

prima keus!! 8)
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door AntonZ »

Ik heb geen goede aansluiting op mijn bovenfrees, dus daar kan ik ook geen goede ideeën voor aandragen. Wel gebruik ik op mijn hobby kamertje een cyclone. In minder dan een uurtje gemaakt van een oude emmer, wat stukjes hout, draadeind en buis. Het filtert het meeste stof uit de lucht voordat het de eigenlijke stofzuiger in gaat. Het eerste waar je aan denkt, is stofzuigerzak minder snel vol. Maar veel belangrijker: doordat de stofzuiger vrijwel schoon blijft, is de zuigkracht steeds optimaal totdat de emmer bijna vol is.

Het is een "Thien" cycloon, aangepaste versie van http://www.cgallery.com/jpthien/cy.htm . Vooral kleiner gemaakt, zodat het werkt met een gewone emmer.
Bijlagen
Plumbing.jpg
Plumbing.jpg (5.51 KiB) 2605 keer bekeken
Testing12.jpg
Testing12.jpg (7.24 KiB) 2605 keer bekeken
Laatst gewijzigd door AntonZ op wo 04 aug 2010, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Bericht door Henkjan »

mooi gedaan zeg.

[maar kan je die foto's ff uploaden naar t forum, en niet op die fotoemmer)
Plaats reactie