Squeezebox Touch vs. Duet

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Eddie

Squeezebox Touch vs. Duet

Bericht door Eddie »

Hallo allemaal,

Eind vorig jaar heb ik een Squeezebox Duet aangeschaft om muziek draadloos te streamen naar mijn Buffalo DAC. Dat ging prima en de geluidskwaliteit was duidelijk beter dan eerder via TOSLINK vanaf de computer. Recentelijk kwamen er diverse berichten dat de geluidskwaliteit van de Touch veel beter is dan die van de Duet vooral als de Digital Out wordt gebruikt. Logitech heeft veel aandacht besteed aan deze uitgang (zie bv.: http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?for ... ht=Touch&r). Na enig wikken en wegen heb ik toch maar de Touch aangeschaft en warempel de Touch klinkt zonder enige aanpassing al een stuk beter dan een gemodificeerde SBR met accuvoeding en goede regulator met luxe condensatoren. Het grote verschil is dat de Touch veel meer details geeft, daardoor wint de muziek weer aan natuurgetrouwheid. Voor de Touch is al een waslijst aan modificaties beschikbaar:
http://soundcheck-audio.blogspot.com/p/ ... twork.html
Daar moet ik nog aan beginnen, dus ik ben benieuwd waar het uitkomt. Wat mij betreft is die Touch een echte aanrader.

Zijn er al andere ervaringen met de Touch op dit forum? Ik heb gemerkt dat ik de Touch kan bedienen met de Duet controller. Dat is handig mocht ik ooit, zoals aangeraden wordt, het display van de Touch uitschakelen.

M.vr.gr.
Eddie
scanspeakman

Re: Squeezebox Touch vs. Duet

Bericht door scanspeakman »

Ik heb begin deze week een touch aangeschaft na land wikken en wegen tussen de touch en de duet. Uiteindelijk de touch geworden omdat ik een simpele afstandsbediening wilde die ik makkelijk kon overprogrameren in mijn programmeerbare AB. Ik gebruikte mijn marantz cd6002 al met een twistedpearaudio buffalo32s dac. De touch is daar ook gelijk opgegaan; analoge uitgangen niet eens geprobeerd.

Klingt super! Nog niets ge-mod. Ik wil tzt nog wel een keer een ander voedinkje bouwen maar het scherm uitschakelen......no way.

Scanspeakman
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb de Classic gehad met een betere voeding, nu dus de Touch, en ik ben het met je eens dat de Touch een duidelijk betere player is dan de Classic.
Ik gebruik hem nu nog met WIFI, maar daar komt verandering in omdat er vlakbij een switch komt te staan, mede door de glasvezelaansluiting die in gebruik komt.

De betere voeding, 2,5 A is voldoende zoals nu blijkt voor de Touch, en geeft dus een behoorlijk optimale basis voor de muziek.

Ik ben er in ieder geval blij mee, en mijn vrouw nog meer.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb de Touch ook al een tijdje in gebruik. Prima spelertje en de vrouw is ook erg blij met het bedieningsgemak :D

Of al dat gemod allemaal zo zin heeft? Ik betwijfel het sterk. De voeding die er bij zit is gewoon goed. Maar ja, als je gaat modden moet het natuurlijk wel beter gaan klinken. Stel je voor dat je dat voor niets zou doen, onmogelijk! :lol:

Voor zover ik het kan overzien levert ie niet gemod bit-perfecte data aan de S/PDIF uitgang. Enige waar winst te behalen valt is op het gebied van de jitter op de S/PDIF datastroom. Ik ben juist erg blij dat ie zelf hi-res 24/96 Flac kan decoderen. De processor in mijn NAS trekt dat n.l. zelf niet met de daarop draaiende Squeezeserver. Was ook een van de redenen om juist voor de Touch te kiezen. Naar mijn idee heeft de processor in de Touch adem zat om te doen waarvoor ie bedoeld is.

Wat idd wel scheelt is om hem bedraad UTP aan te sluiten. Zeker met 24/96 Flac duurt het anders even voordat ie zijn buffer gevuld heeft via WiFi.
Eddie

Bericht door Eddie »

Pjotr schreef:
Heb de Touch ook al een tijdje in gebruik. Prima spelertje en de vrouw is ook erg blij met het bedieningsgemak.

Of al dat gemod allemaal zo zin heeft? Ik betwijfel het sterk. De voeding die er bij zit is gewoon goed. Maar ja, als je gaat modden moet het natuurlijk wel beter gaan klinken. Stel je voor dat je dat voor niets zou doen, onmogelijk!
Hallo Pjotr,

Ik vind het bedieningsgemak van de Duet beter dan van de Touch, een goede reden om de controller van de Duet te blijven gebruiken.

Ik heb een goed, recent voorbeeld van een mod waarbij ik geen verschil hoorde. Dat was toen ik de uiterst simpele voeding van de Squeezebox receiver had vervangen door een zeer degelijke gestabiliseerde met flinke overmaat aan vermogen en hele chique condensatoren. Spul dat toch al in de kast lag en kwa aanschafwaarde meer dan de complete receiver.

De volgende stap was echter heel interessant, in plaats van aan de trafo heb ik deze stabilisator aangesloten op een accu. Het enige wat hij dan doet is de spanning terugbrengen van 12 naar 9 volt. Dat gaf wel een duidelijke verbetering in het geluid. De Touch aansluiten op een accu schijnt ook goed te werken. Ook daarom is het een idee om zijn beeldscherm uit te zetten want dat neemt ruim 2 ampere van de 3 die de voeding levert en als je 3 ampere trekt uit een accu een hele avond dan heb je wel een hele zware nodig.

Modificaties is een leuk en interessant onderdeel van de zelfbouwhobby. De kunst is ten eerste om voor niet al te veel geld een heel goede geluidskawliteit te bereiken en ten tweede om zin en onzin van elkaar te onderscheiden. Niet iedereen is daar even goed in. Mijn installatie is zo goed dat ik bijna elke dag met heel veel plezier naar muziek luister. Elders schrik ik vrijwel altijd van wat er allemaal fout gaat. Mijn systeem is zeker nog lang niet perfect dus ik hoop nog heel lang en heel veel te modificeren.

M.vr.gr.
Eddie
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Waarom wordt aangeraden het display uit te zetten?
Eddie

Bericht door Eddie »

Leeuwarden schreef:
Waarom wordt aangeraden het display uit te zetten?
Het werkt (enigzins) als een stoorzender op de audiosignalen. Het schijnt vrij lastig te zijn om het uit te zetten maar wel omkeerbaar. Ik ben er nog niet aan begonnen. Ik doe eerst stap voor stap de eenvoudiger modificaties in een heel laag tempo omdat ik anders niet kan beoordelen of een modificatie tot een verschil leidt.

Eddie
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Er zijn ook CD spelers waarbij je het display uit kunt zetten, het kan zijn dat een display een bepaalde frequentie genereert wat minder goed is in de omgeving van een audiosignaal.
Ik heb wel eens een situatie meegemaakt waarbij bij een CD speler het display werd uitgeschakeld en dat was goed te horen in de weergave.
Ik was zelf ook verbaasd, tenslotte verwacht je zo iets niet direct, maar om nu de informatie die je juist wilt hebben om te zien welk nummer je speelt dan maar uit te schakelen?

Het kan zijn dat niet ieder type display het zelfde gedrag vertoond, tenslotte is dit een duidelijk ander scherm (touchscreen) en ik durf niet te zeggen dat die dezelfde negatieve effecten hebben.
Goed afschermen is misschien ook een optie.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik maak, al tijden, gebruik van mijn PS3 als media server. Nadeel ten opzichte van de Logitech oplossingen is dat de tv aan moet staan. Maar voor de rest vind ik het onovertroffen, ook qua geluid. Op de PC's draait PS3 Media Server (opensource beta programma maar het voldoet zeer goed). Je speelt er alles mee af, niet alleen je MP3 verzameling (waar je ook nog eens prettig doorheen kunt scrollen) maar als al je films en series.

Ben een fervent serie kijker en streamt alles prachtig (gewoon 1080p MKV bestanden met 5.1 audio). Als je films met heftige bitrates wil streamen (blue-rays van 40 tot 80gb) heb je wel een flinke cpu nodig om dat goed te laten gaan.

Naast je streaming server (voor minder geld dan zo een sqeeuze ding) heb je ook nog een goede blue-ray speler en spelletjes en andere handige diensten. Ben er erg happy mee..
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”