koppelcondensator?
Moderator: Beheerdersteam
koppelcondensator?
Goedenavond,
Vanmiddag liep ik bij radio service Twenthe tegen een bak met forse condensatoren aan. Specificaties 0,1 uf en 1600v gelijkspanning. Ze zijn van het merk ERO, de buitenwand is van glas of porcelein en ze meten 55 bij 20 mm. Ze gingen weg voor 1 euro per stuk dus ik nam er een paar mee.
Maar dan nu de hamvraag: zou dit bruikbaar zijn als koppel-c in een buizenversterker? De gelijkstroomisolatie lijkt me in ieder geval dik in orde.
Groet, Paul
Vanmiddag liep ik bij radio service Twenthe tegen een bak met forse condensatoren aan. Specificaties 0,1 uf en 1600v gelijkspanning. Ze zijn van het merk ERO, de buitenwand is van glas of porcelein en ze meten 55 bij 20 mm. Ze gingen weg voor 1 euro per stuk dus ik nam er een paar mee.
Maar dan nu de hamvraag: zou dit bruikbaar zijn als koppel-c in een buizenversterker? De gelijkstroomisolatie lijkt me in ieder geval dik in orde.
Groet, Paul
- RobertD
- Contacteer:
Tsja, ik zou er persoonlijk en gevoelsmatig moeite mee hebben om het signaal over te dragen via een draadeind en een moer.
Als je de mogelijkheid hebt om het te proberen moet je het gewoon eens doen. Je versterker gaat er echt niet kapot door.
Ik vind de waarde van 0,1uF alleen wat aan de lage kant, meestal wordt 0,47 of 0,33 gebruikt.
Het lijken wel condensatoren die in een netfilter thuishoren ofzo.
Als je de mogelijkheid hebt om het te proberen moet je het gewoon eens doen. Je versterker gaat er echt niet kapot door.
Ik vind de waarde van 0,1uF alleen wat aan de lage kant, meestal wordt 0,47 of 0,33 gebruikt.
Het lijken wel condensatoren die in een netfilter thuishoren ofzo.
Wat zijn het eigenlijk voor dingen? Ik ging er vanuit dat ze zilver/mica waren, maar ik zit me nu af te vragen waar ik dat vandaan haalde
PS ik was er vooral in geïnteresseerd om voedings-C's mee te bypassen.
@Robertd: je kan gewoon een draad aan het metalen kapje solderen. Met dat draadeind kan je de condensator dan monteren via een plaatje pertinax oid.
En wat het zijn..... tja, geen flauw idee. Ik zou er eentje open moeten zagen, maar dat vind ik ook weer zo rigoureus... Ik zal eens een testopstelling maken.
groet, Paul
En wat het zijn..... tja, geen flauw idee. Ik zou er eentje open moeten zagen, maar dat vind ik ook weer zo rigoureus... Ik zal eens een testopstelling maken.
groet, Paul
- RobertD
- Contacteer:
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen en een foto van zo'n testopstelling is altijd leuk.
Hoe groot zijn deze condensatoren?
Als ze voor 1600 volt geschikt zijn, zouden ze - gezien de constructie - ook ongeveer 160mm lang moeten zijn. Vuistregel is 10cm per kilovolt.
EDIT,
Ik zie dat de maten erbij staan in een eerdere post.
Blijkbaar vergis ik me in de vuistregel. Zal wel een cm per kilovolt zijn?
Het zijn wel leuke experimenten, maar in een versterker zijn dat soort grote componenten niet erg praktisch, vind ik.
Als bypass voor de voedingselco's lijken ze me inderdaad wel geschikt.
Hoe groot zijn deze condensatoren?
Als ze voor 1600 volt geschikt zijn, zouden ze - gezien de constructie - ook ongeveer 160mm lang moeten zijn. Vuistregel is 10cm per kilovolt.
EDIT,
Ik zie dat de maten erbij staan in een eerdere post.
Blijkbaar vergis ik me in de vuistregel. Zal wel een cm per kilovolt zijn?
Het zijn wel leuke experimenten, maar in een versterker zijn dat soort grote componenten niet erg praktisch, vind ik.
Praktisch, nee, maar wel bruikbaar. De maten zijn gelijk aan de russische k42y condensatoren die momenteel in mijn EL822SE zitten. Volgens mij heb jij dat type ook wel eens toegepast. Bij mij hangen ze ondersteboven in een soort 'bedje' tussen de buisvoeten. Binnenkort de ERO's er maar eens in zetten.RobertD schreef:Het zijn wel leuke experimenten, maar in een versterker zijn dat soort grote componenten niet erg praktisch, vind ik.
Groet, Paul
Bij nader inzien: ik heb andere bekeken dan jij, gezien de maat..Miniwatt schreef:Ik heb er vanmiddag ook nog naar staan kijken, ik was ook van plan om er een paar mee te nemen, maar na een hoop gesdiscussieer over een trafo was ik dat glad vergeten..
Wat zijn het eigenlijk voor dingen? Ik ging er vanuit dat ze zilver/mica waren, maar ik zit me nu af te vragen waar ik dat vandaan haalde![]()
PS ik was er vooral in geïnteresseerd om voedings-C's mee te bypassen.
Goed, ik heb kunnen vaststellen dat bovengenoemde condensatoren in ieder geval functioneren als koppelc's. Ik heb er eentje vastgesoldeerd in mijn buizenlaboratorium: een Philips B3X02A buizenradio die het erg met mij heeft getroffen
Dat is natuurlijk geen hifi kwaliteit, maar ik heb wel het idee dat het geluid krachtiger en voller is geworden. Ook niet zo gek als je weet wat daar standaard in zit....
Dat is natuurlijk geen hifi kwaliteit, maar ik heb wel het idee dat het geluid krachtiger en voller is geworden. Ook niet zo gek als je weet wat daar standaard in zit....
- sterremuur
- Contacteer:
Op zich is dit natuurlijk oneigenlijk gebruik.
Het lijken me condensatoren voor toepassingen in zenders o.i.d., waar hoge spanningen en frequenties in voorkomen. Ze zijn niet ontworpen voor toepassing in hifi-apparatuur. Met name de hoge spanningstolerantie maakt de constructie nodeloos groot voor normaal gebruik.
Proberen kan natuurlijk geen kwaad.
Het lijken me condensatoren voor toepassingen in zenders o.i.d., waar hoge spanningen en frequenties in voorkomen. Ze zijn niet ontworpen voor toepassing in hifi-apparatuur. Met name de hoge spanningstolerantie maakt de constructie nodeloos groot voor normaal gebruik.
Proberen kan natuurlijk geen kwaad.
Ik ben gek op oneigenlijk gebruik. Het liefst bouw ik een versterker met TV buizen, voedingsrinkerntrafo's als ugt's en dit soort gekke koppelc's. je staat soms versteld van het resultaat (en van het kostenplaatje als er geen 'audio' voor de naam van het component staat).
Het blijft een beetje experimenteren, maar dat vind ik juist het leukste aspect van deze bezigheid
Het blijft een beetje experimenteren, maar dat vind ik juist het leukste aspect van deze bezigheid
In dat geval zou ik voor een zelfbouw zoutwater condensator met een melkfles oid.
Of zoiets: http://users.telenet.be/yourico/CONDENSATOR.htm
De zoutwater condensatoren vindt je op deze site: http://users.telenet.be/yourico/tesla_spoel.htm
Of zoiets: http://users.telenet.be/yourico/CONDENSATOR.htm
De zoutwater condensatoren vindt je op deze site: http://users.telenet.be/yourico/tesla_spoel.htm