Verbruik TA2024 (Arjen Helder bordje)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

Verbruik TA2024 (Arjen Helder bordje)

Bericht door MichaelB »

Zoals een aantal misschien al gelezen hebben, is het geluid van onze nieuwe tv niet om over naar huis te schrijven.

Nu wil ik zelf een paar kleine speakertjes bouwen met een versterkertje erin. Deze moet permanent aan staan, want zodra de tv aan gaat, dan moet er geluid zijn (ik zie geen makkelijke/goedkope oplossing om dit automatisch te schakelen).

De vraag:

Wat is het verbruik van een een TA2024 bordje als deze idle is? Ik denk dan aan een bordje Arjen Helder.
Ronald_1

Re: Verbruik TA2024 (Arjen Helder bordje)

Bericht door Ronald_1 »

Je kunt de versterker via een master/slave-stekkerdoos aan de tv koppelen. Als je de tv aanzet zorgt de stekkerdoos er voor dat de versterker ook aan gaat. Zo'n stekkerdoos kost ongeveer 20 euro, ik weet niet of dat binnen "goedkoop" valt?
daniel

Bericht door daniel »

Ik heb geen ervaring met die specifieke bordjes, maar een vergelijkbaar ampje van 41Hz.com trok volgens mij ordegrootte enkele tientallen mA's idle (12V voeding).

Efficiency van je ampje wordt dan denk ik meer bepaald door de efficiency van je voeding.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ronald_1 schreef:
Je kunt de versterker via een master/slave-stekkerdoos aan de tv koppelen. Als je de tv aanzet zorgt de stekkerdoos er voor dat de versterker ook aan gaat. Zo'n stekkerdoos kost ongeveer 20 euro, ik weet niet of dat binnen "goedkoop" valt?
Hier heb ik wel aan gedacht, maar er liggen al 2 stekkerdozen en nog 1 gaat niet passen helaas. Dat zou wel de makkelijkste oplossing zijn...
daniel schreef:
Ik heb geen ervaring met die specifieke bordjes, maar een vergelijkbaar ampje van 41Hz.com trok volgens mij ordegrootte enkele tientallen mA's idle (12V voeding).

Efficiency van je ampje wordt dan denk ik meer bepaald door de efficiency van je voeding.

Ah, da's mooi! Dus een schakelend voedinkje erbij en het verbruik is extreem laag. :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een stereo TA2024 trekt ongeveer 40-50W @ 12V @ 4ohm
Dus zo'n 3,3A
MichaelB

Bericht door MichaelB »

b_force schreef:
Dus zo'n 3,3A
Die wist ik :mrgreen:

Het ging me meer om het idle verbruik, aangezien 'ie altijd aan blijft staan. Als dat in de orde van mA ligt, dan lig ik daar niet wakker van.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ow zo bedoel je het.
Sja ehm weinig, het is natuurlijk class-t

Kijk ik naar de datasheet:
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yzxwwt.pdf

Sleep supply current = maximaal 2mA
Quiescent current = max 75mA
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Sja ehm weinig, het is natuurlijk class-t
idle zal dat wel altijd opgaan, maar onder een werkelijke load is een class-D of -T soms maar weinig efficienter dan een -B
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klopt ja, bij pure class-b is hij ook heel laag.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Ik heb hier een ta2020 staan en die trekt eigenlijk zo goed als niks uit het stopcontact.. Hij zit achter een geschakelde 12v 4,5A voeding. De stroommeter geeft 0 aan als hij zelfs zachtjes speelt.. Dus dit ligt in het bereik van 0-1 ongeveer. Al is het natuurlijk eigenlijk te weinig om te meten, maar als ik de stekker uit het stopcontact haal speelt hij nog 5-10 sec door :P. Nu ligt dat hem aan de condensators uit de voeding, maar dit geeft wel aan hoe zuinig zo'n bordje is.
Hij staat hier nog altijd 24/7 aan, maar wil hem nog een keer maken dat de computervoeding ook tegelijk de voeding voor de tripath wordt.
Dus altijd aan te laten staan kost volgens mij even veel of net iets meer dan een wekkerradio :lol:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

12V en 4,5A, dat is 54W
54/230=235mA

Logisch dat je stroom meter eigenlijk niks aangeeft :wink:

Hoe lang iets doorspeelt heeft helemaal niks met zuinigheid te maken.
Mijn buizenbak speelt ook zeker nog even na, maar die is alles behalve zuinig :lol: :wink:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Net even m'n Sure getest met TK2050 en die verbruikt in idle stand slechts 4mA :shock: . Dat is inclusief goedkope schakelende laptop voeding van minstens 8 jaar oud. Ik geloofde dit niet, maar overschakelen naar de Watt stand gaf een verbruik van 0,9-1,1Watt.

Ik dacht dat dat wel meer zou zijn, daarom was ik gaan kijken naar een ander bordje. Aangezien ik er van deze nog 2 heb liggen, gebruik ik deze wel!
richard

Bericht door richard »

Lieuwe schreef:
maar als ik de stekker uit het stopcontact haal speelt hij nog 5-10 sec door :P. Nu ligt dat hem aan de condensators uit de voeding, maar dit geeft wel aan hoe zuinig zo'n bordje is.
Dat doet mijn Bryston ook, en dat ding is niet bepaald zuinig te noemen.

Zo te zien heeft b_force een buizenbak met dezelfde eigenschappen.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Ik heb net even aan mijn ta2020 gemeten en op rustig volume met 2x visaton fr10 8ohm eraan neemt hij 80mA op 12V, dus net geen 1w, met een efficientie van de voeding op laten we zeggen 75% komen we max op 1.5w.
Met wat luid volume steeg het verbruik snel naar 160-200mA met soms piekjes erboven, maar dit mat mijn multimeter niet op deze stand. Dit komt dus op 2,5w dus uit het net ongeveer 3-4w.
En bij luid volume gaf mijn wattagemeter ook 3-4 aan, dus die is wel redelijk nauwkeurig en bij lage volumes (60mA) gaf hij 0 aan en af en toe sprong hij op 1w
Idle is trouwens 63mA.
Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat er tijdelijk geen kasten om de visatons zitten, maar dit zal denk ik niet zo heel erg veel uitmaken.
Ik denk dat als je een master-slave voedingsblok zou kopen dat je die investering er niet bepaald snel uit zou halen :P..
(Kijk eerder naar andere stroomvretende dingen zoals de digitale tv bak.. Tenminste die van mij (Ziggo Humax ir-fox) neemt standby 10w en als hij aanstaat 11w :-# )
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Jups, die TKxxxx bordjes zijn echt zuinig!

Mijn meting is overigens aan het stopcontact, vandaar de 4mA. Bij 12V zou ik op ongeveer dezelfde waarden als jij uitkomen.

Even een simpele rekensom: 1Watt x 24u x 365dgn x 19ct/Kwh = € 1,66 per jaar :mrgreen:

Master/Slave van Brennenstuhl kost +/- 20 euro. Daar kan ik dit versterkertje 12 jaar voor aan laten staan :lol:
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Ik vind dat zelfs niet eens de moeite waard om er een aan/uit schakelaar op te zetten :lol:..
Alleen op zwaardere speakers heeft de ta2020 niet meer de volledige controle bij bepaalde muzieksoorten.
Hij liet mijn pa redelijk schrikken dat zo'n 25 euro bordje toch redelijk in de buurt kwam bij zijn rotel :lol:, alleen richting progressive rock (dream theater) raakte de ta2020 de kluts wat kwijt en was de rotel toch een heel stuk beter en gecontroleerder, maar deze bordjes zijn echt een van de beste bang for the bucks :D .
v-bro

Bericht door v-bro »

b_force schreef:
Dus zo'n 3,3A
Heb er honderden gebouwd en mijn lab voeding met piek hold (Agilent) geeft dergelijke pieken aan, maar gemiddeld 300mA op 4 ohm belasting en volle sinusoidale uitsturing.

Bij stilte moet je denken aan een 40-60mA.

Dan zit er nog een mute en sleep functie op de chip, bij mute wordt de power stage alleen uitgezet, maar bij sleep ook de modulator. Meeste ontwerpen hangen beide pennen aan elkaar. Als je de sleep functie zou gebruiken kom je uit op zo'n 5 à 6 mA!!

Best gek dan weer in vergelijk dat je met een eindtrap met meerdere honderden watts per kanaal, met gebruik van de juiste power fets maar zo'n 120mA in rust trekt! Denk bijvoorbeeld aan een 41hz AMP7. Dat is toch best spectaculair! Dan gaat het natuurlijk wel schrikbarend omhoog als hij vol uitstuurt, maar goed, verlies is er nauwelijks, dus wat je er in stopt komt er bijna 100% uit ook...

Het blijft mooie techniek... 8)
v-bro

Bericht door v-bro »

Lieuwe schreef:
alleen richting progressive rock (dream theater) raakte de ta2020 de kluts wat kwijt en was de rotel toch een heel stuk beter en gecontroleerder, maar deze bordjes zijn echt een van de beste bang for the bucks :D .
Duw er eens ècht vermogen in in de vorm van een dikke voeding en je kunt nog verbaasd staan van de verbetering op dit vlak!!

Dan nog blijven TA2020, TA2024, TA2021B versterkertjes natuurlijk speelgoed vergeleken met de wat pittigere varianten...
Plaats reactie