Als ik het goed heb ben jij bezig met een kopieerfrees, toch? Het probleem daarmee is dat je de standaard stofzuigeraansluiting die op die festool freeszool zit niet echt kunt gebruiken. Bij zo'n kantbewerking werpt de frees het stof zo hard weg, dat daar geen stofzuiger tegenop kan. Ik heb op m'n festool een kommetje voor onder de zool waar de stofzuiger op aangesloten wordt. De frees werpt het stof recht in het kommetje en zo eigenlijk recht in de stofzuigerslang gestuurd. Zo kan je nagenoeg volledig stofvrij werken.
Ik heb het kommetje zelf aangepast, het was van m'n overleden Elu frees, maar volgens mij heeft Festool ook zoiets in het assortiment. Met een eenvoudige aanpassing kun je dan gewoon je bouwstofzuiger gebruiken. Als je het stof in de juiste baan leidt, heb je geen bijzonder krachtige stofzuiger nodig
Ik herken het probleem. Ik ben gisteren ook even buiten aan het frezen geweest, en gelijk nadien de auto van de buren gewassen. vreselijk, wat een stof.
Ik gebruik gewoon een ouderwetse krachtige stofzuiger .
Het is een Nilfisk Cubic, misschien zegt het de huishoud(st)ers onder ons iets , mij vrij weinig, krachtig en zuigt bijna alles op ....
gewoon een festool zuiger!
kun je gelijk je koffers op vastzetten!
psies...want daar koop je zo'n ding voor....goed bezig Dre
Arno schreef:
Als ik het goed heb ben jij bezig met een kopieerfrees, toch? Het probleem daarmee is dat je de standaard stofzuigeraansluiting die op die festool freeszool zit niet echt kunt gebruiken. Bij zo'n kantbewerking werpt de frees het stof zo hard weg, dat daar geen stofzuiger tegenop kan. Ik heb op m'n festool een kommetje voor onder de zool waar de stofzuiger op aangesloten wordt. De frees werpt het stof recht in het kommetje en zo eigenlijk recht in de stofzuigerslang gestuurd. Zo kan je nagenoeg volledig stofvrij werken.
Ik heb het kommetje zelf aangepast, het was van m'n overleden Elu frees, maar volgens mij heeft Festool ook zoiets in het assortiment. Met een eenvoudige aanpassing kun je dan gewoon je bouwstofzuiger gebruiken. Als je het stof in de juiste baan leidt, heb je geen bijzonder krachtige stofzuiger nodig
Correct kerel.
Verhoudingsgewijs frees je idd zóveel meer stof weg dan met een profielfreesje.
Festool levert wel zoiets:
Spaanvanger:
spaandervanger.jpg (20.91 KiB) 6517 keer bekeken
Zool met spaanvanger:
zool spaanvanger.jpg (19.65 KiB) 6517 keer bekeken
geen festool stofzuiger kopen , zonde van het geld , starmix met fibra functie doet het veel beter , heb ooit tot mijn spijt ook een festool stofzuiger gekocht en hij doet het maar houdt niet over
gr mijkie
geen festool stofzuiger kopen , zonde van het geld , starmix met fibra functie doet het veel beter , heb ooit tot mijn spijt ook een festool stofzuiger gekocht en hij doet het maar houdt niet over
gr mijkie
Wat is er in jouw optiek dan zo beroerd aan de Festool stofzuigers?
Festool is mooi maar ik vind het vrij overpriced. Let wel dat bij een fabrikant als Festool een stofzuiger een accessoire is, er zal niet hetzelfde research in gaan als de core-producten. Ik zou ook een stofzuiger van een gerenomeerd stofzuiger merk nemen zoals dat Starmix.
Naast dat ie veel te duur is voor wat ie zuigt is ook de capaciteit van de stofzak veel te klein (nog afgezien van het feit dat het weer speciale Festool stofzakken zijn) voor houtbewerking.
Gebruik je hem ook voor de zaagmachine b.v. dan zijn die zakken in mum van tijd vol. Vandaar dat ik met die Aldi zuigert aan kwam. Je kunt net zo goed een huis-tuin-en-keuken stofzuiger nemen. Likje groene verf erover ............
Je koopt idd voor het bedrag van die Festool een veel betere industrie machine met een hogere capaciteit.
B.t.w. Bij de Gamma kun je 34 mm flexibele PP slang kopen in lengtes van 5m. Is eigenlijk bedoeld om leidingen in muren/vloeren te leggen. Maar het werkt ook uitstekend als stofzuigerslang. Ideaal om op zaag/schuur/freesmachines te gebruiken, het is n.l. erg licht.
Als je niet dagelijks met Festool stofzuigers werkt, vind ik het wel een beetje zinloos om ze af te kraken. In tegenstelling tot veel collega meubelmakers ben ik zeker niet blindelings fan van alles wat Festool maakt. Maar met die stofzuigers is niets mis. Dat ding blijft zuigen tot die zak op barsten staat.
Protool, dochter van festool.
Past op alle festool apparaten.
betere value for money dan festool (te kleine stofzak)
Prijs 355 euro
+ plus punten:
Tankinhoud 17 l
past op iedere festool/protool product
aansluitstopcontact (automatisch starten)
degelijk product, gebouwd met de kwaliteiten zoals jouw bovenfrees
blaas functie
Antistatisch pakket
- minpunten
volgensmij zijn de stofzakken niet super goedkoop, maar ik gooi ze gewoon leeg, en stop de oude weer terug
festool is helemaal niet slecht , heb naast een stofzuiger ook nog 3 schuurmachines , freesmachine , decoupeerzaag en invalzaag van hun , heel mooi spul , over delta schuurmachine ben ik niet helemaal tevreden maar , de rest niets anders dan lof maar ook voor mijn werk , werk ik dagelijks met festool gereedschap en ik weet uit ervaring dat er betere stofzuigers zijn dan van festool , gebruik er een aantal van ghibli , kan beter en een van starmix , dat is gewoon een goed ding en kost iets meer dan de helft van mijn festool het nadeel is dat je je kisten er niet op kan klikken , maar heeft nix met de kwaliteit te maken
mijkie
heb trouwens de CT 33 met zo'n zak die je kan legen en geen normale stofzak!!
festool is helemaal niet slecht , heb naast een stofzuiger ook nog 3 schuurmachines , freesmachine , decoupeerzaag en invalzaag van hun , heel mooi spul , over delta schuurmachine ben ik niet helemaal tevreden maar , de rest niets anders dan lof maar ook voor mijn werk , werk ik dagelijks met festool gereedschap en ik weet uit ervaring dat er betere stofzuigers zijn dan van festool , gebruik er een aantal van ghibli , kan beter en een van starmix , dat is gewoon een goed ding en kost iets meer dan de helft van mijn festool het nadeel is dat je je kisten er niet op kan klikken , maar heeft nix met de kwaliteit te maken
mijkie
heb trouwens de CT 33 met zo'n zak die je kan legen en geen normale stofzak!!
zo te zien is starmix een beter alternatief als ghilbli.
Past de slang van een starmix zowel in als uitwendig op de festool producten?
Als dit zo is, dat zien er starmix iets aantrekkelijker uit als de protool producten.
je kan ook een originele festool slang halen en die op je ouwe karcher stofzuiger aansluiten