budget ripole sub

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: budget ripole sub

Bericht door ldm-tuning »

Misschien een hele domme vraag:
Maar wat moet ik met een High pass filter in een subwoofer?
Ik begin het een beetje te snappen op dat high pass filter na.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: budget ripole sub

Bericht door b_force »

Om het allerlaagste laag weg te halen.
Scheelt je cone-excursion en vermogen. (zeker bij een ripole)
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: budget ripole sub

Bericht door ldm-tuning »

Dus die komt voor het low pass filter?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: budget ripole sub

Bericht door b_force »

Of erna, maakt niet uit (als ze maar in serie staan)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: budget ripole sub

Bericht door Erwin »

ldm-tuning schreef:
wat moet ik met een High pass filter in een subwoofer?
Ik stel een high-pass filter voor om je full range di-pole te ontlasten (niet je sub).

Je kan het High pass filter weg laten maar dan moet je exact weten tot waar je `full-range` di-pole doorloopt.
Daarnaast, bedenk dat bij de meeste muziek de grootste hoeveelheid energie (>65%) zit in de laagste octaven.
Ik stel daarom een X-over voor om je full-range di-pole speaker te ontlasten.

Je kan ook nog een high pass introduceren om je Sub woofer te ontlasten tot bijv 40Hz...
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: budget ripole sub

Bericht door ldm-tuning »

Ik snap het.
Ben al wat onderdelen aan het verzamelen.
Alvast heel erg bedankt voor jullie inzet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: budget ripole sub

Bericht door b_force »

Ik zou trouwens gewon de NE5532 opamp pakken.
Kost ook maar een paar cent, werkt wat fijner dan die TL072
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: budget ripole sub

Bericht door ldm-tuning »

Ik zie bij Dick Best 2 soorten NE5532.
Namelijk de NE5532P en de NE5532AN .
Wat is het verschil en welke moet ik hebben?
Of moet ik voor de TL072 nemen?
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: budget ripole sub

Bericht door Erwin »

Zoals gezegd werk ik met de TL072 en dat klinkt.
Ik heb geen ervaring met de NE...

Misschien kan Bart daar nog wat over zeggen?

Vergeet niet om wat experimenteer print te bestellen met eilandjes met 3 gaatjes
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: budget ripole sub

Bericht door b_force »

gewoon de goedkoopste NE5532 variant pakken.
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: budget ripole sub

Bericht door ldm-tuning »

Ok,dan gaan we dat doen.
Ik heb die printjes besteld en ik heb ook een breadboard besteld is denk makkelijker om wat op te gaan experimenteren.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Re: budget ripole sub

Bericht door Erwin »

b_force schreef:
NE5532 werkt wat fijner dan die TL072
Bart, wat zijn jouw ervaring met de NE5532 en TL072 en in welk opzicht werkt een NE5532 fijner?

TL072 datasheet >> The JFET-input operational amplifiers in the TL07x series are similar to the TL08x series, with low input bias
and offset currents and fast slew rate. The low harmonic distortion and low noise make the TL07x series ideally
suited for high-fidelity and audio preamplifier applications. Each amplifier features JFET inputs (for high input
impedance) coupled with bipolar output stages integrated on a single monolithic chip.


De leverancier zelf vind zijn eigen TL072 erg geschikt voor audio toepassingen ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: budget ripole sub

Bericht door b_force »

Wat heeft het voor zin om de subjectieve omschrijving van een fabrikant te citeren? :roll:

Maar het maakt niet heel veel uit wat je pakt.
Ik wilde enkel aangeven dat de NE5532 ook een prima keuze is.
THD+N van NE5532 is bv lager.
Gesloten