PC naar TV: aardlek knalt er uit?!

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
markje

PC naar TV: aardlek knalt er uit?!

Bericht door markje »

Ik heb een pc die ik gebruik als mediaspeler. Tot voor kort werkte hij goed, alleen nu hij in de meterkast staat knalt elke keer de aardlekschakelaar er uit, de groepschakelaar en een zekering op de stekkerdoos van de tv.

Het beeld gaat via een HDMI kabel van pc naar tv (geluid gaat optisch). Op 1 of ander manier komt er iets van 115V of 230V op die HDMI kabel (dat komt uit de tv overigens) en dat gaat mis als ik de pc aard (de behuizing van de pc hangt waarschijnlijk direct aan de aarde en komt dus ook onder spanning te staan).

Kan ik zonder problemen een ongeaard stopcontact gebruiken of loop ik het risico dat de pc aan gort gaat (wat in het ongeaarde stopcontact ongeveer een maand goed gegaan is) en kan het kwaad of niet als de pc behuizing constant onder spanning staat (even los van aanraakveiligheid)? Kan dit iets te maken hebben met het feit dat de tv niet geaard is (helaas heeft ons huis muv de meterkast en badkamer geen geaarde stopcontacten)?

Groeten Mark
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Een pc kan prima ongeaard werken en de behuizing zou nooit onder spanning mogen komen te staan.
Vreemd verhaal. Volgens mij is het ook niet goed wanneer er een 115/230v op die hdmi kabel staat.
Is de voedingskabel nergens beschadigd of het wcd in de meterkast?
Lijkt mij niet normaal dat de tv die spanning afgeeft trouwens.
daniel

Bericht door daniel »

vinnie411 schreef:
een pc kan prima ongeaard werken en de behuizing zou nooit onder spanning mogen komen te staan.
vreemd verhaal. volgens mij is het ook niet goed wanneer er een 115/230v op die hdmi kabel staat.
is de voedingskabel nergens beschadigd of het wcd in de meterkast?
lijkt mij niet normaal dat de tv die spanning afgeeft trouwens.
Als er een randaardestekker aan een apparaat zit, moet je die in principe ook gebruiken. Daar is heel het veiligheidssysteem op gebaseerd!

Veel schakelende voedingen hebben een netfilter aan de ingang. In dit filter hangen twee condensatoren van iedere pool naar de aarde. Als je deze aarde dan dus niet aansluit, heb je de helft van je 230V op je kast staan! Vaak kun je dat makkelijk voelen, als je toevallig net de verwarming aanraakt heel erg makkelijk.

Die 115V staat dan dus ook op de nul-geleiders. Op het moment dat je dus je HDMI kabel in je geaarde PC steekt, aard je effectief je televisie via de PC. Dat hoeft lang niet altijd goed te gaan, en veel gevoelige ingangen van geluidskaarten zijn zo al gesneuveld.

De beste oplossing zou dus zijn om je PC en TV op een geaard stopcontact aan te sluiten. Als je dat niet hebt zou je dus een aarddraad moeten trekken. Misschien is die aarddraad wel gewoon aanwezig in je centraaldoos.

Ongeaard werken zal ook heus wel werken. Alleen is het dus niet veilig op die manier. En zou het je dus bij in en uitpluggen van apparatuur botweg schade op kunnen leveren.
Rien Kleinjan

Bericht door Rien Kleinjan »

Dat verhaal van de condensatoren is helemaal juist en het kan grote problemen geven. Ik ben servicemonteur van Mikron freesbanken geweest en heb zelfs een keer een Heidenhain besturing gezien waar de compoort volledig was verwoest door dit spanningsverschil tussen een pc en de freesbank. Ik nam altijd eerst de multimeter en bepaalde het spanningsverschil tussen bank en pc terwijl ze nog niet waren aangesloten, vervolgens de netsteker van de pc 180 graden omdraaien in het stopcontact en dan nog eens meten. Pas wanneer je een redelijk lage spanning hebt de boel pas aansluiten. Dit zelfde verhaal kun je hier ook toepassen. Het kan bij audio apparatuur het verschil geven tussen goed en slecht klinken van het geheel.
markje

Bericht door markje »

Het zijn beide geschakelde voedingen: pc en plasma tv. De tv heeft geen geaard stopcontact (de hele kamer niet). Ik weet zo niet of de draad wel getrokken is, maar anders is een aarddraad trekken ook een optie. Ik had al een vermoeden dat het iets was met twee condensatoren en 115V. Gelukkig is de stekkerdoos waar de tv ophangt een zelfbouwgeval en redelijk laag afgezekerd.

Ik ga eens kijken of ik het stopcontact van de tv geaard kan krijgen; dat is wel het veiligst (wat ik niet snap van de vorige bewoners, die hebben namelijk wel nieuwe stopcontacten gehangen en een nieuwe meterkast).

Die truuk met de spanning meten kende ik nog niet. Is die gebaseerd op het in fase zetten van beide voedingen?

Groeten Mark
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat vehaal van die condensatoren is idd juist. En is het zo dat bij in en uit pluggen het oorzaak kan zijn om audio/video ingangen op te blazen

Maar............ door die condensatoren mag niet meer dan 3 mA lopen naar de aarde: Een aardlekschakelaar knalt er daardoor niet uit!

Er moet dus is anders grondig mis zijn.
Rien Kleinjan

Bericht door Rien Kleinjan »

markje schreef:
Die truuk met de spanning meten kende ik nog niet. Is die gebaseerd op het in fase zetten van beide voedingen?
Klopt, al blijft het verhaal van de aardlek wel erg vreemd. Slechte kabels in de muur ?
daniel

Bericht door daniel »

Je zou je tv kunnen checken door 'm op een geaard stopcontact aan te sluiten (desnoods via een verlengsnoer).
markje

Bericht door markje »

Het frappante is dat niet alleen de aardlek er uit ligt, maar ook de groepenzekering, dus er heeft een flinke stroom gelopen ergens (of wordt de groep kortgesloten door de aardlek?). Verder hangt er eigenlijk niets geks vast aan de tv: alleen een composietkabel, alles loopt via mijn voorversterker.

Ik zal vanavond die zekering eens vervangen door 1A of 2A (die zal wel helemaal verdampen, maar goed, liever dat als de tv) en dan eens kijken wat er gebeurd als ik de tv aard. In principe moet dat goed gaan, want de tv heeft een geaarde stekker.

Groeten Mark
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markje schreef:
In principe moet dat goed gaan, want de tv heeft een geaarde stekker.
Eigenlijk is dat vreemd. Moderne TV's zijn dubbel geïsoleerd en hebben doorgaans juist geen geaarde stekker maar een platte euro stekker.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Misschien ergens een stekkerdoos of stopcontact waar aarde en fase/nul verwisseld zijn, dat heb ik zelf al twee keer meegemaakt, het spanningsverschil is dan 110V en je maakt feitelijk kortsluiting naar aarde als je een ander apparaat aankoppelt dat wel op de juiste manier is aangesloten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

want de tv heeft een geaarde stekker.
Da's vreemd, als die er zelf is aangezet even controleren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

De plasma TV van een vriend en een LCD TV/Monitor van mij hebben ook geaarde stekkers (beide zijn aangesloten via een euro chassis deel), dus zeldzaam is het niet.
markje

Bericht door markje »

SSassen schreef:
want de tv heeft een geaarde stekker.
Da's vreemd, als die er zelf is aangezet even controleren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Dat is niet vreemd, eurostekker. Ik denk dat het te maken heeft met de metalen achterkant en ik vermoed dat die er zit ivm warmte afvoer.

Groeten Mark
markje

Bericht door markje »

SSassen schreef:
Misschien ergens een stekkerdoos of stopcontact waar aarde en fase/nul verwisseld zijn, dat heb ik zelf al twee keer meegemaakt, het spanningsverschil is dan 110V en je maakt feitelijk kortsluiting naar aarde als je een ander apparaat aankoppelt dat wel op de juiste manier is aangesloten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Is dat een kwestie van de multimeter er op?

Maar omdat het ongeaarde stopcontacten zijn zou de aardlek er toch altijd uit moeten knallen als ze verkeerd om aangesloten zijn? Ik heb altijd begrepen dat de aardlek niet meer doet dan het stroomverschil meten tussen fase en nul (het verschil lekt weg via de aarde) en dat de aarddraad daarbij een veiligheid bied waardoor het apparaat niet onder spanning komt te staan?

Misschien handig om te weten: op hetzelfde stekkerblok zitten mijn versterkers en mijn voorversterker. Die hebben allemaal een normale ringkern- of bloktrafo; zouden dan die voedingsspanningen niet de helft moeten zijn?

Ik heb de tv nog niet in een geaard stopcontact gehad (van de week een geaard verlengkabel lenen van mn pa), mijn zekeringen zijn op, morgen nieuwe halen. Zolang die er uitknalt kan er weinig mis gaan voor mijn gevoel.

Groeten Mark
markje

Bericht door markje »

Goed, een update: zojuist de tv via wat stekkerdozen in een geaard stopcontact gehad. Daarvoor even gemeten wat de spanning was op de HDMI kabel tov de aarde: 40V ongeveer, het voelde als meer.

TV geaard, aangezet, alles werkt, even de spanning er af, de aansluiting HDMI en aardpen gepiept: die hangen dus hard aan elkaar. Daarna weer even de spanning erop en de spanning gemeten over de HDMI kabel en de aardpen: 0,9V, 0 dus, want er hingen 2 stekkerdozen tussen en mijn meter stond op het 200V bereik.

Dus ik kan een aarddraad gaan trekken zodat de tv op een geaard stopcontact komt en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Groeten Mark
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Toch even verder zoeken. Als je aardlek er uit knalt heb je een aardlekprobleem ergens, waar dan ook. Een extra aarddraad lost dat niet op, het maakt het wel veiliger voor je.

Dat aardlekprobleem moet je wel zien te vinden, extra randaarde of niet.
markje

Bericht door markje »

Nee, dat is opgelost. Op de mantel van de HDMI kabel stond 40V als de tv niet geaard was. De mantel van de HDMI kabel zit verbonden met de behuizing van de pc die is op zijn beurt weer verbonden met de aarde (daar meet ik 0 ohm). Als ik dus 40V op de HDMI kabel heb en de pc in een geaard stopcontact steek, maak ik een kortsluiting tussen een 40V 'bron' en de aarde en moet de aardlek knallen. Als ik de tv aard, is de spanning op de HDMI kabel tov aarde 0V, loopt er geen stroom meer en dan knalt de aardlek er niet meer uit.

Tenmiste, als ik goed redeneer...

Groeten Mark
Plaats reactie